Pitäisi mennä hakemaan puuta veneeseen ja tilaamaan uutta purjetta, mutta hoidetaanpa nyt virkaa ensin ja aloitetaan tämä.
2019 GGR 06
39
136
Vastaukset
- Siimajalka
Ei niin pientä virkaa, ettei se miehen vapaa-aikaa tärvelisi.
Uku on käytännössä ajelehtinut ekvaattorin tuntumassa: viserryksensä mukaan väärästä suunnasta virtaa, vähäiset tuulenvireetkin tulevat maalin suunnasta, eikä maininkikaan ole mieleinen. Don arvelee, että ruoka on loppumaisillaan, koska Uku otti sitä mukaan varsin vähän. Nyt näyttää kuitenkin friskaavan.
Istvan on ajanut kiinni kuin juna, ja hän näyttää pääsevän ekvaattorin tienoolle tyypillisestä tyvenestä kuin koira veräjästä. Ukun etumatka on merkittävästi huvennut.
Pari huomattavaa anekdoottia:
1. kisa on enää suomalais-ugrilaisten välinen. Heijaa Volgan mutka!
2. VDH oli varautunut matkaan 360 litralla juotavia nesteitä, josta 270 litraa vettä, 70 litraa viiniä ja 20 litraa vissyä. - seppomartti
Virolaiset osaavat kalastaa. Toivottavasti vehkeet ovat mukana.
Katselin ITCZ leveyttä ja Istvanille voi tarjoutua tilaisuus oikaista lännenpää paremmissa tuulissa. Sen jälkeen on vielä hepoasteiden ylitys, missä on mahdollisuus voittaa tai hävitä paljon. Ehkä kisa vielä syntyy?- Siimajalka
Kalastusvehkeet on Ukulla mukana, mutta kalaonni on ollut kehnonpuoleista.
Tviiteistä tukitsen, että vieheitä on menetetty, ja 23.1 ilmoitti, että joutuu askartelemaan uuden. (Tosin en ole varma, mitä Uku sanalla pate tarkoitti, viehettä vai jotain syötävää syöttimössöä. ) - anonyymi_bpc
Uku on onnistunut saamaan kalan. Pienen, mutta arvelee siitä kaksi ateriaa saavansa.
- ReinnoF
Donin viikkokatsaus oli mielenkiintoinen : syyt VDH:n pitch pole kuperkeikkaan, alavanttien dimensiot mahdollisena syynä mastohaaveriin ja ennen muuta pohjamaalikysymys. VHD:n veneessä oli Shogunin hyllytavaraa, mutta fiksusti kerroksina. Vankka kokemus tuntuu olleen valttina siinäkin suhteessa !
- seppomartti
Minusta oli aika erikoinen tilaisuus, missä ilman protesteja järjestäjä koetti todistella kaikkien noudattaneen sääntöjä. Ei taida olla ihan tavallista.
Maali: antifouling mainittiin olleen kaupasta saatavaa Awlgrip Shogunia, kovaa alla ja ablatoituvaa päällä. Koettaakaa löytää, itse en löytänyt netistä.
Alavantit olivat paksummat kuin ylävantit, ei taida olla mikää poikkeus vaan pikemmin sääntö.
Aikaisemmin mainittiin, että VDH sai poikkeusluvan kielletyn dyneeman käyttöön liikkinaruna ja laahuslokiin , jonka naru oli katkennut.
8mm kuoreton dyneema ei oikeastaan sovi kumpaankaan mutta sen sijaan on hyvä varalle arvaamattomiin tilanteisiin, esim. takilaan. Walker Knotmasterin omistajana ja entisenä käyttäjänä vahvasti epäilen, että normaalisti puolet ohuemman kovat polyesteriköyden tilalle paksu ja löyhä kuoreton dyneema on perin vaikea kiinnittää ja vaatii kovasti kalibrointia. Eksoottisten aineiden kuten dyneeman käytöstä ainoa säädetty rangaistus säännöissä on DSQ. Sääntöjä ei pitäisi venyttää siten, että joku saa erivapauden vaan rajoitus pitäisi kumota kaikkien osalta tasapuolisuuden vuoksi.
Oman meteorologin käytön selitykset ontuivat yhtä lailla mutta jääköön tässä yhteydessä. - ReinnoF
Sekä Awlgrip että Shogun=Seajet löytyvät ihan hyvin netistä. (Älähän osallistu seuraavaan GGR:ään ! Voi tulla lehtiset !)
- Truutta
seppomartti kirjoitti:
Minusta oli aika erikoinen tilaisuus, missä ilman protesteja järjestäjä koetti todistella kaikkien noudattaneen sääntöjä. Ei taida olla ihan tavallista.
Maali: antifouling mainittiin olleen kaupasta saatavaa Awlgrip Shogunia, kovaa alla ja ablatoituvaa päällä. Koettaakaa löytää, itse en löytänyt netistä.
Alavantit olivat paksummat kuin ylävantit, ei taida olla mikää poikkeus vaan pikemmin sääntö.
Aikaisemmin mainittiin, että VDH sai poikkeusluvan kielletyn dyneeman käyttöön liikkinaruna ja laahuslokiin , jonka naru oli katkennut.
8mm kuoreton dyneema ei oikeastaan sovi kumpaankaan mutta sen sijaan on hyvä varalle arvaamattomiin tilanteisiin, esim. takilaan. Walker Knotmasterin omistajana ja entisenä käyttäjänä vahvasti epäilen, että normaalisti puolet ohuemman kovat polyesteriköyden tilalle paksu ja löyhä kuoreton dyneema on perin vaikea kiinnittää ja vaatii kovasti kalibrointia. Eksoottisten aineiden kuten dyneeman käytöstä ainoa säädetty rangaistus säännöissä on DSQ. Sääntöjä ei pitäisi venyttää siten, että joku saa erivapauden vaan rajoitus pitäisi kumota kaikkien osalta tasapuolisuuden vuoksi.
Oman meteorologin käytön selitykset ontuivat yhtä lailla mutta jääköön tässä yhteydessä.Q&A:n idea on vastailla kiinnostuneiden kysymyksiin. Jos kysymykset ovat käsitelleet huijausepäilujä, niin kai niihin on vastattu.
Protesteja ei ole, kun osallistujille ei ole jäänyt käsitystä, että muut olisivat huijanneet. - seppomartti
ReinnoF kirjoitti:
Sekä Awlgrip että Shogun=Seajet löytyvät ihan hyvin netistä. (Älähän osallistu seuraavaan GGR:ään ! Voi tulla lehtiset !)
Erikoista on yritykset joka välissä kääntää henkilökohtaisuudeksi. Ole ihan rauhassa, en ole aikonut osallistua GGR :aan v.1966 jälkeen.
Ehkä et huomannut, että Awlgrib gold ja Seajet Shogun ovat molemmat itsekiillottuvia. Mainitun videon selitykset VDHn ylivoimaisesta pohjanmaalauksesta eivät ole helposti ymmärtettävissä. - ReinnoF
Lauantain FB-raportin kommenteissa Don (?) kirjoittaa, että alla oli kolme kerrosta mediumia ja yksi kerros itsekiillottuvaa. Suullisesti hän puhuu Shogunista, Seajetista ja Awlgripistä. Tavaramerkkien sortimentti on laaja. Kaikkea löytyy. Ei mitään syytä vihjaista, ettei olisi standarditavaraa suoraan hyllystä, vaikka ei itse onnistu löytämään niitä netistä. En tykkää löysistä vihjailuista, että asia olisi jotenkin "foul" (kirjaimellisesti), sen vuoksi henkilökohtainen ote !
- Siimajalka
seppomartti kirjoitti:
Erikoista on yritykset joka välissä kääntää henkilökohtaisuudeksi. Ole ihan rauhassa, en ole aikonut osallistua GGR :aan v.1966 jälkeen.
Ehkä et huomannut, että Awlgrib gold ja Seajet Shogun ovat molemmat itsekiillottuvia. Mainitun videon selitykset VDHn ylivoimaisesta pohjanmaalauksesta eivät ole helposti ymmärtettävissä.Minusta sen videon selitys, jonka katsoin, oli seuraava (ja aivan ymmärrettävä): kaikki kerrokset olivat pehmeitä, mutta päällimmäinen kerros oli vielä pehmeämpää ja eniten biosideja sisältävää versiota, joka toimii erityisen hyvin trooppisilla vesillä, mutta kuluu nopeammin pois. Tietysti päällimmäisenä kerroksena myös kuluu ensimmäisenä pois.
- anonyymi_Vj8
Onhan se tavallana surullista, että Lehtinen ottaa kuokkaan Suhaililta. Voi änkeröinen, sanoi pelle Hermanni.
- Borgumriff
Ja joku muisti että Suhaili meni aika hyvää vauhtia Hornin jälkeen maaliin asti? Entä jos Tapsa saa hait karistettua kannoiltaan ja koralliriutan pudotettua kyydistä, niin vieläkö toivo elää pärjätä kisassa Suhailin suhteen?
Mikähän Tapsan ruoka- ja juomatilanne mahtaa olla? Onko noin yleensä kavereilla vitamiineja ja hivenaineita matkassa ettei keripukki iske ja hampaat putoa suusta, kun kovin tuoretta hedelmää ja vihannesta ei liene tässä vaiheessa enää juurikaan syödä? Tietysti tilanteessa päivittäinen rommi-annos auttaisi..- GGR-aloittaja
Tapion ruokavarastot riittäisivät jopa nykyvauhdeilla maaliin saakka ja paljon ylikin. Muista en tiedä, mutta Tapio oli suunnitellut evästyksen ravintoneuvojan kanssa taspainoiseksi. Jalluakin riittää.
Ja koralliriutan pudottaminen on suunnitteilla heti Hoornin kierron jälkeen sopivassa suojaisessa lahdessa. Siitä tulee ilmeisimmin muutaman päivän pysähdys, sen verran monta korallinpäätä pohjasta on veistettävä irti. Hanhenkaulojen kiinnittymiseen erittämää liimaa on verrattu epoksiin. Ikävä kyllä niiden jälkeensä jättämä liimapläntti houkuttelee uusia tarttumaan, koska lisääntyminen edellyttää lähietäisyyttä lajitoveriin.
- Siimajalka
Pitäisikö tässä ottaa leikkimielinen veikkauskierros siitä, milloin Tapio tulee maaliin?
Sanoisin, että 12.7.2019. Koska alus kykenee etenemään 1600-luvun kauppalaivojen tapaan avotuuliin, matkaa maaliin tulee olemaan n. 9500 mailia. Tuulet tästä keskimäärin heikkenevät, joten arvaan keskinopeudeksi 2,5 solmua.
Pohjanpuhdistusta arvelen Tapion kerran yrittävän, mutta huonon maalauksen vuoksi apua saa kahdeksi viikoksi. - Borgumriff
Tai putsaus-homma jää tekemättä, voi olla melkoinen hakkaaminen jos hanhenkaulat on "epoksoitunut" kiinni. Jos ois tarpeeksi voimakas vuorovesi, niin saisiko sääntöjen mukaan veneen jättää kuiville kyljelleen ja sit seuraavana päivänä toiselle poskelle? Siinähän voisi vetäistä vaikka uudet myrkyt jos olisi mukana!
On se varmaan mahtava kokemus jos putsaus onnistuu, ja parikin päivää kulkee liukkaammin!
Veikkaan optimistisesti että on maalissa "jo" kesäkuun puolessa välissä, joten veikkaus 16.6.
Onko niitä barnakkeleita muuten yhtä paljon liikkeellä koko Atlantin alueella, Hornilta Biskajan lahdelle?- GGR-aloittaja
Isoilla vesillä lillii parituhatta barnaakkelin munaa kuutiossa vettä. Luultavasti joillakin alueilla on vähemmän, mutta riittää niitä, vaikka olisi vain kymmenesosa keskiarvosta.
Kova pyrkimys Tapiolla olisi ehtiä lakkiaisiin. Oma arvaus on, että se vielä onnistuu.
- Siimajalka
Kyselin tätä dyneema-asiaa Donilta ja vastaus oli se, että purjevarustuksessa dyneemat piti etukäteen hyväksyttää ja osa purjehtijoista niin tekikin.
Tuuliperäsimissä standardina käytettävät modernit köydet olivat ok ilman eri hyväksyntää kaikille.
VDH:n laahuslokin vetoköysi oli etukäteen hyväksytty, hakemusta oli perusteltu turvallisuustekijöillä - ”as it was a special request after an accident that was proven”. Lokinaru hyödynnettiin mastorempassa.- ToisetKeinotKeksivät
VDH:n kunniaksi on sanottava, että kertoi myös todellisen motivation. Näinköhän tuo korjausköysi oli ollut veneen perässä lokiköytenä ennenkuin päätyi mastoon.
Sääntöjen mukaan mentiin ja ensi GGR:n sitten julkaisulista vapautetuista materiaaleista ellei nyt ollut jo - varmaan oli. - seppomartti
ToisetKeinotKeksivät kirjoitti:
VDH:n kunniaksi on sanottava, että kertoi myös todellisen motivation. Näinköhän tuo korjausköysi oli ollut veneen perässä lokiköytenä ennenkuin päätyi mastoon.
Sääntöjen mukaan mentiin ja ensi GGR:n sitten julkaisulista vapautetuista materiaaleista ellei nyt ollut jo - varmaan oli."VDH:n kunniaksi on sanottava, että kertoi myös todellisen motivation. Näinköhän tuo korjausköysi oli ollut veneen perässä lokiköytenä ennenkuin päätyi mastoon."
Tuskin kertoi kaikkea, emme tosin tiedä itä kertoi.. Jos toisen käden tiedot pitävät paikkansa VDH on ilmeisesti saanut luvan dyneeman käyttöön liikkinaruna ja laahuslokin naruna. 8mm kuoreton dyneema ei ole sopiva kumpaankaan. 3-5 mm kuorellinen olisi uskottavampi. Takilan dyneema näyttää käyttämättömältä eikä puoli vuotta meressä lionneelta. Simpukan kasvatttajat muistaakseni käyttävät Ranskassa köysiä kiinnitysalustana. Todennäköisempää on, että lupaa dyneeman käyttöön on VDH tulkinnut laajemmaksi.
- Siimajalka
Uku kertoi juuri putsanneensa pohjansa. Kaksi viikkoa oli vierähtänyt edellisestä kerrasta ja nyt jo oli huomattavaa kasvua. Tästäkin päätellen Tapiolla on edessä,ensin valtava souvi ja sen jälkeen jatkuvaa kitkutusta.
(Ja mikä ihme tähän nimimerkki-systeemiin on tullut? Jos kirjoitan nimimerkiksi Siimajalka, ei viesti lähde liikkeelle, vaikka ensin nöyryyttäisi itseään tuolla recapcha-älypelillä onnistuneesti. Viestin saa liikkeelle vain jos laittaa rastin kohtaan Käytä anonyymi_Xeu (tms.) - vdhd
Onkohan Tapsalla kaikki hyvin, myötätuulta parikyt solmua ja veneen vauhti 1,4 knots ?
- seppomartti
Tänään olen nähnyt Tapion nopeuksia 3.4-4,0s ja vmg 24 h 83 mpk. Tapion mittakaavassa ihan kohtuuhyvä eteneminen. 1,4s on ollut joku hetkellinen havainto. Olisi mielenkiintoista tietää miten pieni hetki trackerin havaintohetki on. Tuolla pitkässä myötä aallossa tulisi aika kirjavia nopeuslukemia, jos vaimennus on 15-20 sekuntia lyhyempi.
- seppomartti
Tapiolla on nyt 191 mpk/24h vauhdeilla 3,4-5,2 solmua. Se on tietenkin mahdotonta, eikä Asteriaa saa mitenkään purjehtimaan 191 vrk-matkoja. Yellow Brick on muillekin näyttänyt Hornin seuduilla outoja vuorokausimatkoja.
- Yhteispotkuin
Kyllä se on mahdollista. Epäilen että siimajalkaiset ovat kyllästyneet hitaaseen menoon ja päättäneet potkia kaikki yhdessä siimajaloillaan vauhtia tasatahdilla.
- kdsjfgh
Instagramissa GGR:n tilillä joku pässinpää kyseli että miten on mahdollista että Tapiosta on kuva ohittamassa Cap Hornia. "How do you get the photos of the boats mid circumnavigation?"
Ihan vaan hiipi mieleen sellainen ajatus, että oliskohan joku lähtenyt satamasta ihan tätä varten?- NillitysViikonvaihteeksi
Mitäkukamissäsemmonen kuva on? Ainoa sinnepäin löytänyt instagram-päivitys oli tämmöinen:
https://www.instagram.com/p/Btk0d7oBGVB/?utm_source=ig_web_button_share_sheet
Missään ei väitetä, että kuva olisi Kap Hornilta, eikä mielestäni siltä näytäkään. Taitaapi olla Tasmanian kuvia.
Jostain aiemmasta ohittajasta autenttinen kuva kyllä löytyy, mutta Tapion marginaalit rantaan taisivat olla turvallisempia. Mutta jos semmoinen kuva löytyy, niin pistäkää linkkiä tulemaan!
- Venemessutpro
Tapio Lehtinen jo Suomessa!
Hei. Tänään alkavilla Vene messuilla on huomenna esiintyjänä tämä samainen Tapio Lehtinen kertomassa GGR-kisasta ja radioyhteyksistä! Ilmeisesti Tapio lentää huomenna Ushuiasta Vantaalle ja sitten takaisin jatkamaan kilpailua. Don on ilmoittanut, että koska kyseessä on kilpailun markkinointitapahtuma, Tapiota ei siirretä Chichester luokkaan.
Esitelmä on lauantaina klo 17 Purjehdussatamassa!
Tule ja näe Tapio elävänä!- SyöSilliä
Heh Heh
- MessuilleSiis
Vielä parempi!
Huomenna Vene messuilla pitää esitelmän Tapion purjehduksesta ja radiotiimin yhteyksistä sen vetäjä Jari Jussila OH2BU!
Jari on Suomen paras kouluttaja ja uskomaton esitelmien pitäjä . Olin hänen kurssillaan pari vuotta sitten eikä mieli tehnyt kertaakaan nukahtaa . Kun oltiin oltu 10 min yliaikaa Jari oli lopettamassa mutta kukaan ei halunnut lähteä ....
Minä ainakin menen huomenna Messukeskukseen 9.2.2019 klo 1700!
Ei tule kaduttamaan ja samalla voi kysyä paljon muutakin Tapsan purjehduksesta
- Siimajalka
Isvanin windpilot on sanomassa itseään irti. En tunne laitetta, mutta sana gearbox mainitaan.
- seppomartti
Taitaa Istvanilla olla gear ilman boxia, Eikös hammasrattaat ja kytkinvipu ole Windpilotissa ihan paljaat ja näkyvissä.
- Siimajalka
seppomartti kirjoitti:
Taitaa Istvanilla olla gear ilman boxia, Eikös hammasrattaat ja kytkinvipu ole Windpilotissa ihan paljaat ja näkyvissä.
Kuten sanoin, en tunne laitetta, mutta gearboxista Istvan ja Don keskenään puhuivat. Ehkä sitten tarkoittivat yleensä vain rattaistoa.
Nyt on tilanne se, että varaperäsimellä mennään: ”GD PUFFIN IS ON EMERGENCY TILLE NOW & ON”. - tiller
Siimajalka kirjoitti:
Kuten sanoin, en tunne laitetta, mutta gearboxista Istvan ja Don keskenään puhuivat. Ehkä sitten tarkoittivat yleensä vain rattaistoa.
Nyt on tilanne se, että varaperäsimellä mennään: ”GD PUFFIN IS ON EMERGENCY TILLE NOW & ON”.Taisi lipsahtaa lapsus, kun sekoitit varaperäsimen ja varapinnan ;-) Tiller on peräsinpinna, peräsin on rudder! Rattiohjauksen sijaan Istvan joutuu ilmeisesti käyttämään varapinnaa, koska rattimekanismin kanssa on pahoja ongelmia. Harmi hänen kannaltaa, että tuli valinneeksi rattia pyörittävän tuuliperäsimen (eikä esim. Hydrovanea, joka ohjaa omalla peräsimellään eikä ole riippuvainen rattimekanismin "gearboxista"). Istvan on ainoa, jonka veneessä on rattiohjaus!
- Siimajalka
tiller kirjoitti:
Taisi lipsahtaa lapsus, kun sekoitit varaperäsimen ja varapinnan ;-) Tiller on peräsinpinna, peräsin on rudder! Rattiohjauksen sijaan Istvan joutuu ilmeisesti käyttämään varapinnaa, koska rattimekanismin kanssa on pahoja ongelmia. Harmi hänen kannaltaa, että tuli valinneeksi rattia pyörittävän tuuliperäsimen (eikä esim. Hydrovanea, joka ohjaa omalla peräsimellään eikä ole riippuvainen rattimekanismin "gearboxista"). Istvan on ainoa, jonka veneessä on rattiohjaus!
No niinhän tulin lipsauttaneeksi.
- seppomartti
Ukun ja Istvanin välille voi kehittyä vielä kilpailutilanne. Jos jollain selvittää itsensä Cap Verden pohjoispuolelle niin voisi ajaa hyvin lyhyttä läntistä kurssia. Porugalin pasaati puhaltaa liki pari viikkoa väärään suuntaan. Ja Azorien suunnalla on tyvenvyöhyke kuten niin usein.
- HmsWarrior
Jokos Tapio on aloittanut pohjanputAuksen vai tekeekö vasta Faklandin saarten jälkeen?
- Paketsu
Jotain Tapio lienee pohjalle tehnyt, koska vauhti on mielestäni parantunut viimeisen parin viikon aikana. Onkohan hän keksinyt tavan putsata veteen menemättä? Aiemmin hän suunnitteli menevänsä Argentiinan rannikolle putsaamaan. Nyt suunta ei näytä siltä. Toki Argentiinan rannikko on pitkä, mutta tuskin aikomus oli Buenos Airesiin asti mennä rapsuttelemaan?
- Barnakkelit_pohjassa
Tapio ei ole tehnyt vielä mitään veneen pohjan puhdistamiseksi. Veneen hyvä nopeus on ollut seurausta navakoista sopivan suuntaisista tuulista yhdistettynä merivirtoihin. Tapio pyrkii nyt hyvissä myötäisissä tuulissa pohjoisemmaksi lämpimimpiin vesiin ja ilmanalaan ja vasta sitten päättää pyrkiikö puhdistamaan veneen pohjan vai tuoko koko kasvuston mukanaan Eurooppaan. Vajaan viikon päästä Tapio pääsee merivirtaan jossa meriveden lämpötila nousee nykyisestä 9 asteesta 20 asteeseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921836- 851282
- 1101133
- 761017
- 108934
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 47771
- 36762
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48721- 33693