Venemessut, mennäkö?

Purjeet_ylös_koneet_seis

Onko tulevana viikonloppuna alkavilla venemessuilla mitään tarjottavaa purjehtijalle? Viime vuosina esillä on ollut 2-4 purkkaria ja pari tarvikemyyjää. Hesarin välissä tuli tänään mainos, jossa ei ollut ainuttakaan keppiveneisiin liittyvää juttua.

60

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Purjeet_ylös_koneet_seis

      No eipä tunnu tätäkään palstaa kukaan seuraavan. Onko esmex facessa jokin leppoisa purjehdusryhmä seurattavaksi?

    • aina.siellä.on

      Onhan fb:ssa Purjehdusfoorumi. Tosin ei sen anti niin kaksinen ole, paljon vähemmän sinne postauksia päivittäin tulee kuin tänne.

      Eipä messuilla aikoihin purjeveneitä ole ollut nähtävissä ja niistä muutamastakin puolet jo moneen kertaan nähtyjä. Itse olen yleensä yhtä sellaista venettä käynyt katsomassa, jossa on jotain uteliaisuutta herättävää. Useimmiten se on joku kilpavene. Aina kuitenkin messuilla menee parikin päivää, yksi hupenee tuttujen tapaamisiin, toinen sitten maahantuojien kanssa selvitellen teknisiä kysymyksiä ja ajatuksia uusista tarvikehankinnoista.

      • Jsjsjsuuu

        Mitä jos toisenakin päivänä yrittää joku tuttu tulla juttelemaan? Ohjaatko pois


    • Joakim1
    • markkinaseis

      Ei kai siellä purkkareita ole kun kukaan ei uslalla tuoda edes esittelyveneitä maahan. Jäisivät vaan vuodesta toiseen virumaan "uiviin näyttelyihin".

    • Eikainiitä

      Moneen kertaan koluttu aihe. Jos uusia purjeveneitä myydään kymmenen vuodessa, ei kai niitä sinne kannata haalata esille. Jos vaan ja ainoastaan haluaa käydä katsomassa purjeveneitä, menkööt sitten vaikka Düsseldorfiin, siellä on esillä Sawnia, Ovnia, X:ää, Najadia, Hallbergiä ja vaikka mitä pilvin pimein, päämerkeissä suomalaiset myyjät paikalla esittelemässä veneitä. Jos ei riitä nuo, niin sitten Cannes, tai Southampton. Löytyy kippoa vaativampaankin makuun

      Mutta jos muukin kiinnostaa, onhan siellä paljon aiheeseen liittyvää nähtävää.

      • adf1234

        Ovnilta on tullut uusi malli, johon on lisätty kölipainoa.


      • Berezovski

        Tämä Southampton taitaa olla vielä suurempi kuin Dusseldorf ?


      • seppomartti
        Berezovski kirjoitti:

        Tämä Southampton taitaa olla vielä suurempi kuin Dusseldorf ?

        50-vuotias Duesserdorf on tiettävästi maailman suurin venenäyttely


      • messuilija
        Berezovski kirjoitti:

        Tämä Southampton taitaa olla vielä suurempi kuin Dusseldorf ?

        Southampton on enemmän uiva näyttely (toki veneitä myös kuivalla maalla) kun taas Dussel on sisähallinäyttely. Molemmissa paljon veneitä jokaiseen lähtöön.


      • adf1234 kirjoitti:

        Ovnilta on tullut uusi malli, johon on lisätty kölipainoa.

        Joo, Ovni 400 näyttää lupaavalta. Köli painaa reilun tonnin ja on 2,9 metriä syvä alhaalla. Isopurje on mallia "square top". Taitaa suorituskyky parantua. Purjealaa on vajaat 100 neliötä ja painoa 11,5 tonnia. Köli varmaan nousee hydrauliikalla, mutta mahtaako nousta, jos ei ole kone käynnissä?


      • Hydrauliikkatohtori
        Bossu kirjoitti:

        Joo, Ovni 400 näyttää lupaavalta. Köli painaa reilun tonnin ja on 2,9 metriä syvä alhaalla. Isopurje on mallia "square top". Taitaa suorituskyky parantua. Purjealaa on vajaat 100 neliötä ja painoa 11,5 tonnia. Köli varmaan nousee hydrauliikalla, mutta mahtaako nousta, jos ei ole kone käynnissä?

        Hydrauliikan saa toimimaan myös käsipumpulla tai akkukäyttöisellä sähkömoottorilla. En sitten tiedä onko Ovnissa jompi kumpi (tai molemmat) valmiina, mutta luulisi että on. Jos ei ole, niin saa laitettua jälkiasennettuna.


      • Hydrauliikkatohtori kirjoitti:

        Hydrauliikan saa toimimaan myös käsipumpulla tai akkukäyttöisellä sähkömoottorilla. En sitten tiedä onko Ovnissa jompi kumpi (tai molemmat) valmiina, mutta luulisi että on. Jos ei ole, niin saa laitettua jälkiasennettuna.

        Ei ole ihan luksusta nostaa käsipumpulla tonnin lyijymönttiä kaksi metriä. Yhdellä veivauksella se nousee enintään 2 milliä. Tarttis veivata kahvaa jotain parituhatta kertaa. No, ehkä se akuilla nousee ilman moottoria. Ajatellaan, että hydraulimoottori ottaa 500 wattia, se tekee 40 ampeeria. Pari senttiä sekunnissa tekee 100 sekuntia kölin nostamiseen kokonaan. Alle 10 Ah siis


      • Bossu kirjoitti:

        Ei ole ihan luksusta nostaa käsipumpulla tonnin lyijymönttiä kaksi metriä. Yhdellä veivauksella se nousee enintään 2 milliä. Tarttis veivata kahvaa jotain parituhatta kertaa. No, ehkä se akuilla nousee ilman moottoria. Ajatellaan, että hydraulimoottori ottaa 500 wattia, se tekee 40 ampeeria. Pari senttiä sekunnissa tekee 100 sekuntia kölin nostamiseen kokonaan. Alle 10 Ah siis

        Ei kun käsipumpulla tuhat kertaa, jos nostetaan kaksi metriä.


      • 373747
        Bossu kirjoitti:

        Joo, Ovni 400 näyttää lupaavalta. Köli painaa reilun tonnin ja on 2,9 metriä syvä alhaalla. Isopurje on mallia "square top". Taitaa suorituskyky parantua. Purjealaa on vajaat 100 neliötä ja painoa 11,5 tonnia. Köli varmaan nousee hydrauliikalla, mutta mahtaako nousta, jos ei ole kone käynnissä?

        Ovni 400 noudattaa samaa uutta ranskalaista cruiser-kaavaa kuin JPK 45 : leveä silitystautamainen runko, syvä kippiköli, tuplaperäsimet, kiinteä sprayhood ja osittainen ”raised saloon”. Painoa Ovnissa kyllä aika paljon JPK:ta enemmän.


      • 373747 kirjoitti:

        Ovni 400 noudattaa samaa uutta ranskalaista cruiser-kaavaa kuin JPK 45 : leveä silitystautamainen runko, syvä kippiköli, tuplaperäsimet, kiinteä sprayhood ja osittainen ”raised saloon”. Painoa Ovnissa kyllä aika paljon JPK:ta enemmän.

        Ovni on alumiinia, toisin kuin JPK. Ovni on enemmän matkavene, kun taas JPK nopea kruiseri. Vaan eipä taida Suomessa tuo nopea avotuulivene sittenkään olla paras, kun usein joutuu luovimaan. Ennemmin hiukan kapeampi ja paremmat luoviominaisuudet.


    • Nysäköli

      Onhan siellä kokonainen osasto varusteita. Siellä se aika menee, koska uutta venettä en ole ostamassa.

    • Ffhjjxxg

      Taidan jättää väliin jo viidettä kertaa peräkkäin.

    • MissSofie

      the same procedure than every year james

      Oma vene on kymmenvuotias. Veneen vaihtotarvetta ei ole. Varusteita sen sijaan pitää jatkuvasti täydentää ja uusia. Mukavalla pursiseuran porukalla myös matka taittuu rattoisasti yhteiskuljetuksella.

      • Poropeukaloshenko

        Juuri näin, mukavahan se on Hesassa messuilla käydä, kun ei siellä tarvii asua


      • sudet.hus
        Poropeukaloshenko kirjoitti:

        Juuri näin, mukavahan se on Hesassa messuilla käydä, kun ei siellä tarvii asua

        Mukavahan se on Stadissa asua, kun ei messujenkaan takia tarvitse kauemmas lähteä, vaikka susirajan pinnassa talo onkin.


    • myyjätär

      mitäs niitä purkkareita sinne raahaamaan kun kukaan ei ole kiinnostunut niistä..
      muutam kyläjullu enää tullten armoilla

    • Saaressa-asuja

      Moi!
      Venemessut on ihan hupia. Ei sieltä oikeaa tietoa saa, jos ei ennestään tunne veneitä.

      Olen asunut Päijänteen saaressa yli 60 -vuotta ja ei siellä ainakaan minulle ole mitään.

      Jos ei keksi muuta tekemistä, niin onhan siellä kiva katsella.

    • Poropeukaloshenko

      Heh, halvempaa on käydä Hesassa eikä ostaa mitään kuin mennä Ddorfiin eikä ostaa mitään! Ja se ilmastonäkökulma!

      Olen itse käynyt monilla messuilla niin harrastusten kuin työn kautta ja aina sieltä jotain uutta asiaa ja näkökulmaa on löytynyt.

      • ssppss

        Auinajotain on löytynyt?. Metrilakua ja olutta esimerkiksi


      • Poropeukaloshenko
        ssppss kirjoitti:

        Auinajotain on löytynyt?. Metrilakua ja olutta esimerkiksi

        No joo, amisikäisille on lakut ja oluet mutta veneiljöille mm. työnäytökset, luennot (mm Huusela) ja monenlaiset tarvikkeet. Kannattaa joskus käydä, niin tietää, minä kävin tänään.


    • Papparainenp

      Ilman muuta messuille. Jos ei käytetä näitä palveluita täällä Suomessa veneilyyn liittyen, niin niitä ei enää ole.

      Aina löytyy kitisijöitä ja mielensäpahoittajia. Ainakin minulle messuilla on paljon mielenkiintoista tietoa ja kivahan se on vähän päivittää varusteita "messuhintaan". Ainakin noila isoilla liikkeillä on ihan kunnon alet siellä.

      Lisäksi siellä näkee joka vuosi paljon tuttuja - hienoa, että järjestetään!

      • Gundersen

        Olen samaa mieltä, messuille mennään koska itseä kiinnostaa! Ei sieltä myös jäädä pois sen takia, että joku toinen ei "löydä mitään"


    • FLP

      Pakkohan sinne on mennä. katkaisee mukavasti pitkän talvikauden.
      Ensin yksin kiertelemään kaikki mitä itseä kiinnostaa ja toisella reissulla sitten kaveriporukassa säntäilemään sinne, tänne ja loppupäiväksi oluelle.
      Ja illalla " Stadin" rientoihin.....

    • FLP

      Noh., vinkkinä.
      Kävin tänään messuilla ja jopa kaksi purkkaria.....

      • Tyrnäväntorpedo

        Missä ne oli?
        Yritin katseella etsiä purkkareita, mutta en löytänyt. Tosin en viitsinyt ihan jokaita nurkkaa koluta.


      • FLP
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Missä ne oli?
        Yritin katseella etsiä purkkareita, mutta en löytänyt. Tosin en viitsinyt ihan jokaita nurkkaa koluta.

        No, just siellä takakulmassa.
        Ilman mastoja....


    • KurakinIrtoaa

      Näillä keleillä on kiva kävellä sisätiloissa. Lopuksi tankkaus lakua ja keskikaljaa, menee pää niin mukasti sekaisin, kuin veneen perässä juhannuksena Kaunissaaressa.

    • Mimi23

      Uusien purkkareiden tilasto ei tue sitä, että vietäisiin purkkareita messuille
      - 2018: 15kpl
      - 2017 12kpl

      Mikä kiikastaa, eikö aika riitä? Vai tuodaanko purkkarit käytettynä muualta?

      • Kuhasanon

        Ei mua ainakaan kiinnosta ostaa sikaa säkissä. Mielummin lennän saksaan ja ostan veneeni ja autoni sieltä.

        Kelatkaa jos ostaisitte auton näkemättä sitä(tai saman mallista). Tai noh... jotkut tekee niinkin. Mut vene on usein 4x sen auton hinnan. Kyllä se on myyjien vähän edes yritettävä jos haluavat nostaa myyntimääriä


      • kokemuksensyvällärintaää
        Kuhasanon kirjoitti:

        Ei mua ainakaan kiinnosta ostaa sikaa säkissä. Mielummin lennän saksaan ja ostan veneeni ja autoni sieltä.

        Kelatkaa jos ostaisitte auton näkemättä sitä(tai saman mallista). Tai noh... jotkut tekee niinkin. Mut vene on usein 4x sen auton hinnan. Kyllä se on myyjien vähän edes yritettävä jos haluavat nostaa myyntimääriä

        Montako venettä olet hakenut jo?


      • SkodaBuster
        kokemuksensyvällärintaää kirjoitti:

        Montako venettä olet hakenut jo?

        Vene 4 x auton hinta.
        Paljonkos kaverin 5v vanha Skoda Octavia maksaakaan?

        Saako neljällä Busterin ja siihen moottorin?


      • Ostaja

        Jos ei ole tarjontaa ei ole kysyntää? Hankala se on uusi purkkari ostaa Suomesta, jos kukaan ei sellaista myy. Jos ostajalla on halu ostaa mutta ei tiedä veneen merkkiä tai mallia, niin miten ihmeessä sitä osaa purjeveneen ostaa jos niitä ei ole tarjolla. Vai nettikaupastako sellianen pitää nykyisin ostaa tutustumatta tuotteisiin?

        Käsittääkseni maailmalla myydään ihan hyvin purjeveneitä. Mutta mikä on tilanne Skandinavian maissa esim. Ruotsi ja Tanska? Onko tietoo?

        Itselläni on uuden hankinta edessä parin vuoden sisällä, kun tarve vähän muuttuu ja nykyinen ei siihen kelpaa. Tuskin ostan Suomesta, kun täällä ei ole mitään tarjontaa. Osto alkaa sillä, että 2020 tammikuussa menen Dusseldorfin venemessuille tekemään alustavan kartoituksen ja neuvottelut hoidan suoraan valmistajan kanssa. Ja tuskin veneeni tulee Suomen tilastoihin. Pistän varmaan jonkun toisen maan rekisteriin (Viro on yksi vaihtoeto, e-kansalaisuuskin jo on).

        Kaveri osti jokunen vuosi sitten uuden veneen Ranskalaiselta valmistajalta. Se varusteltiin (ja customoitiin) läheisessä maassa, koska veistämö tekee vai bulkkituotetta. Kun vene oli noin vuoden ikäinen se purjehdittiin Suomeen ja laitettiin suomen rekisteriin, jossa se edelleen on. En tiedä näkyykö tämä osto uutena Suomen tilastoissa. Suomessa se vene ei muuten enää ole.


      • Kuhasanon
        kokemuksensyvällärintaää kirjoitti:

        Montako venettä olet hakenut jo?

        Yks on vasta haettu. Mahdollisesti vaihdetaan pienempään vuoden-kahden sisällä kun lapsilla alkaa olemaan sen verran ikää että eivät lähde mukaan.


      • Bava-Jenna
        Ostaja kirjoitti:

        Jos ei ole tarjontaa ei ole kysyntää? Hankala se on uusi purkkari ostaa Suomesta, jos kukaan ei sellaista myy. Jos ostajalla on halu ostaa mutta ei tiedä veneen merkkiä tai mallia, niin miten ihmeessä sitä osaa purjeveneen ostaa jos niitä ei ole tarjolla. Vai nettikaupastako sellianen pitää nykyisin ostaa tutustumatta tuotteisiin?

        Käsittääkseni maailmalla myydään ihan hyvin purjeveneitä. Mutta mikä on tilanne Skandinavian maissa esim. Ruotsi ja Tanska? Onko tietoo?

        Itselläni on uuden hankinta edessä parin vuoden sisällä, kun tarve vähän muuttuu ja nykyinen ei siihen kelpaa. Tuskin ostan Suomesta, kun täällä ei ole mitään tarjontaa. Osto alkaa sillä, että 2020 tammikuussa menen Dusseldorfin venemessuille tekemään alustavan kartoituksen ja neuvottelut hoidan suoraan valmistajan kanssa. Ja tuskin veneeni tulee Suomen tilastoihin. Pistän varmaan jonkun toisen maan rekisteriin (Viro on yksi vaihtoeto, e-kansalaisuuskin jo on).

        Kaveri osti jokunen vuosi sitten uuden veneen Ranskalaiselta valmistajalta. Se varusteltiin (ja customoitiin) läheisessä maassa, koska veistämö tekee vai bulkkituotetta. Kun vene oli noin vuoden ikäinen se purjehdittiin Suomeen ja laitettiin suomen rekisteriin, jossa se edelleen on. En tiedä näkyykö tämä osto uutena Suomen tilastoissa. Suomessa se vene ei muuten enää ole.

        Jos käytät sitä Suomessa se on pakko laittaa Suomen rekisteriin.


      • Ostaja

        Suomen rannikko ei ole Välimerellä eikä Karibialla.


      • dshgasd

        2018: 12 kpl, joista 4 kpl omavalmisteita

        Omavalmiste yhteensä 4
        Muu yhteensä 3
        Lagoon yhteensä 2
        Dehler yhteensä 1
        Hanse yhteensä 1
        Maxus yhteensä 1

        Mallitiedot noista löytyi vaan Dehler 38:sta ja Lagoon 42:sta. Vähiin käy ennen kuin loppuu.


      • EnOsasiTehdä
        dshgasd kirjoitti:

        2018: 12 kpl, joista 4 kpl omavalmisteita

        Omavalmiste yhteensä 4
        Muu yhteensä 3
        Lagoon yhteensä 2
        Dehler yhteensä 1
        Hanse yhteensä 1
        Maxus yhteensä 1

        Mallitiedot noista löytyi vaan Dehler 38:sta ja Lagoon 42:sta. Vähiin käy ennen kuin loppuu.

        Omavalmiste on todennäköisesti jonkun veistämön tekemä. Minunkin veneen rekisteriotteessa lukee omavalmiste, vaikka se on veistämön tekemä. Veistämöä ei vain ollut Trafin järjestelmässä, niin pistivät omavalmisteeksi.

        Hyvä että meillä on rekisteri jossa tiedot on oikein..... vai onko ne?


    • DrPepperisti

      Messujen sisällöstä on jo ollut juttua - toiset tykkää, toiset ei. Me saimme tänään paljon hyödyllistä tietoa niin asiallisilta näytteilleasettajilta kuin Venemestarin infotilaisuuksistakin. Pari kassillista hankintojakin tuli tehtyä. Mieliala oli pitkälti positiivinen ennen paluuta autolle.

      Ainakaan venemessujen infosivulla (https://vene.messukeskus.com/info/) kohdassa "Lippujen hinnat" ei kerrota ennakkoon mitään pysäköinnin erikoisuuksista. Jo hintakin on varsin kova, 12 euroa, joten se on tietysti syytä salata asiakkailta - muutenhan he saattaisivat jättää autonsa muualle ja tehdä loppumatkan kävellen. Onhan hinnan salaamisessa tietysti se etu, että autokuskin pihiyden vuoksi muu seurue ei joudu talsimaan loskassa. Jälleen sama ilmiö -toiset tykkää, toiset ei.

      Enemmän ihmetyttää pysäköintialueella oleva järjestelmä, joka kuvaa kaikkien saapuvuvien autojen rekisterinumerot ja jakaa ne samaan aikaan paikalla olevien messuvieraiden käyttöön. Ainakin oman autoni rekisterinumero tuli pysäköintiautomaatissa maksaessani automaatin näytölle esiin jo kirjainosuuden syöttämisen jälkeen (saattaa olla, että ehdin sitä ennen syöttää myös rekisteritunnuksen ensimmäisen numeron, mutta se ei muuta asiaa). Tämähän on sinänsä hauska ominaisuus, jos haluaa esimerkiksi selvittää rekisterinumeron avulla onko joku tuttu kaveri tullut paikalle. Toisaalta kaikki ihmiset eivät halua jakaa tällaista tietoa itsestään näin avoimesti. Niinpä, toiset tykkää, toiset ei. Jotenkin tuntuu kuitenkin siltä, että Messukeskus ei ole konsultoinut asiassa tietosuojaviranomaisten kanssa, koska muuten tästäkin asiasta olisi vähintäänkin ilmoitettu ennakkoon Messukeskuksen infosivuilla.

    • VXX-XXX

      Niin no, sama systeemi on käytössä Stadin muutamassa parkkihallissa. Eli tuo rekkarinluku mikään uusi ominaisuus ole. Forumissa on ollut monta vuotta ulosmenossa kilven tunnistus. ja Scandic Simonkentän p-hallissa on aivan sama systeemi. Easyparkilla aikaa ja kameran kautta ulos ja pysäköinti loppuu.
      So? Where's the beef?

      • Kehittäjä

        Paras olis jos systeemi olis yhteydessä autorekisterikeskukseen ja näppäilet vaan jonkun nimen ja järjestelmä tunnistaa autot jotka ovat tämän henkilön nimellä omistuksessa tai haltijana rekisterissä ja jos joku autoista on ajettu portista sisään, niin VIPS ruudulle tulee rekkari ja nimi että on paikalla.


      • isovelivalvoo

        Senkö, että jotakin tehdään jo jossakin, pitäisi muuttaa toiminta hyväksyttäväksi?


    • kuolaamaan

      onko siellä hyvännäköisiä messumisuja?

      mopomessuilla oli paljonkin.

      • KissaKainalossa

        Otan vaimoni messuille mukaan niin on venemessuilla ainakin yksi kuuma misu.


      • hi-mokas

        mihin aikaan meet? tuun kuolaamaan, saako koskeakin?


      • Muistelen

        Aikanaan jollain telakointifirmalla oli venemessuilla markkinointikampanja, jossa messukäytävillä rullaluisteli parikymppisiä voimistelijatyttöjä trikooshortseissa, joiden takapuolessa luki "lämmin telakointi". Ei taitaisi näin metoo-aikana enää mennä läpi.


    • Karvaperse33

      Purjeveneiden huonoon menekkiin on yksinkertainen syy: Uusien purkkareiden hinta.

      Ei jättiasuntovelkaisella nuorella perheellä ole varaa 150 tonnin veneeseen ( rahti lisävarusteet venepaikka (jonka kylkeen uitetaan aisamaksu, venepaikan perustamismaksu, nosto/lasku/talvisäilytys/pukin kesäsäilytys/seuran avain/viiri ja ties mitä helvetin maksuja joka vuosi korottaen), vakuutus, joskus varusteiden uusimista jne.

      Toinen on pätkätöissä ja toinen yt-humpan alla jossain nipin napin kelluvassa it-putkassa (en puhu itsestäni, olen työni tehnyt ja varallisuuteni hankkinut).

      Kohtuukokoisia/hintaisia viikonloppupurjehduksiin sopivia 4-6 makuupaikan purkkareita kun ei tee enää juuri kukaan.
      Ja mitä helvetin virkaa on jollain 50-jalkaisella? Elvistelet siellä kannella martinilasikourassa pari kertaa kesässä? Vai onko oma miehistö sillä purjehtimaan? Vitun hienoa käydä päiväseltään Pentalassa ja sitten takaisin kotisatamaan vai?

      Atlantin yli tuollaisella ei monella ole varaa lähteä, koska miehistö maksaa helvetisti.

      Pienempiä yöpymiseen sopivia, vessallisia (joo ei vessaa keulapiikin yhteyteen naama pöntössä nukkuminen ei nappaa vuonna 2019) noin 24-28 -jalkaisia veneitä ei tee oikein kukaan.

      Joko ne ovat hiilikuituraasereita tai sitten koko hyppää laakista jonnekin 32 jalkaan ja hinta samantien pitkälle yli sadantonnin. No eihän sellaisia rahoja ole niillä, jotka niitä ostaisivat.

      Jollekin olisi markkinarakoa tehdä pienempiä, kohtuuhintaisia (uutena 40-60t) purkkareita.
      Suuruudenhulluus tietenkin palvelee valmistajia ja isojen markkina-alueiden myyjiä. Totta helvetissä 50-jalkaisesta jää sekä valmistajalle että myyjälle enemmän käteen kuin vaikka neljästä 24-jalan paatista.

      Valitettavasti ostajat ovat loppuneet ja se näkyy kesämökki-, asunto- ja autokaupassa. Ja venepuolella konkursseja tulee vuoden sisään lisää.

      Pursiseurat ovat viimeistelleet kuvion rakentamalla julmetulla velalla kerhotaloja ja kaikenmaailman juttuja (kilpailujaoksille). Se johtaa jatkuvaan maksujen korottamistarpeeseen ja korot ovat tällä hetkellä lähes nollilla - silti kauppa seisoo.

      Terveisiä perseestä, kun tämä "nousukausi" kääntyy piakkoin taas kunnon lamaksi. Nyt velkalasti onkin valmiiksi sitä luokkaa, että se on morjens monelle venevalmistajallekin.

      • asgfs

        Hinta voi olla ongelmalla niille, joilla on tiukkaa rahan kanssa. Silloin uuden veneen hankkiminen ei tietenkään ole asialistalla ensimmäisenä, Moottorivenekauppaa seuraamalla huomaa, ettei raha ole kuitenkaan se ensisijainen ongelma. Daycruiserikauppa vetää Suomessa hyvin ja niiden perään pultataan vuosi vuodelta isompia ja kalliimpia moottoreita. Uusia harrastajia tulee nyt moottorivenepuolelle. Hankitaan nopeita ja kallitta päiväpörrääjiä. Matkaveneilijöiden joukko sen sijaan kutistuu, kun uusia aloittajia tulee vähemmän kuin vanhoja poistuu. Se näkyy käytettyjen purjeveneiden suurena tarjontana ja uusien kaupan pysähtymisenä. Käytetythän ovat vuosi vuodelta halvempia, kun tarjonta ylittää kysynnän moninkertaisesti. Purjeveneitä ei siis osteta, koska matkaveneily eikä purjehdus kiinnosta ostajia.

        Mitä tulee seuramaksuihin, niin niissä on jonkun verran vaihtelua seurojen välillä. Olen vertaillut maksuja Helsingissä. Erot olivat muutamia satasia vuodessa. Toki rahalla saa saaripaikkoja ja muita mukavuuksia. Suomessa veneilyn kustannukset ovat poikkeuksellisen matalat, mikä johtuu kaupunkien ja kuntien tuesta harrastukselle. Kaupungin vuokrat laiturioikeudesta ovat aika matalia. Oman laiturin hankinnalla seura voi saada merkittäviä säästöjä. Markkinahintainen telakointi maksaisi useita tuhansia pelkästä laituripaikasta.


      • 2euroalitra

        Moottoriveneet myydään suurelta osin osarilla ja matalakorkoisilla kulutusluotoilla.

        Tämä(kin) juhla tulee silmille muutaman vuoden sisään. Sitten markkinoilla on julmetusti hulluna kuluttavia, vain vähän kiville ajettuja moottoriveneitä, huollot tekemättä (koska raha), ja velkapommin tultua silmille samalla lailla kuin 1990.

        Tämä on nähty aiemminkin.


      • Pankkiiri-Ankka
        2euroalitra kirjoitti:

        Moottoriveneet myydään suurelta osin osarilla ja matalakorkoisilla kulutusluotoilla.

        Tämä(kin) juhla tulee silmille muutaman vuoden sisään. Sitten markkinoilla on julmetusti hulluna kuluttavia, vain vähän kiville ajettuja moottoriveneitä, huollot tekemättä (koska raha), ja velkapommin tultua silmille samalla lailla kuin 1990.

        Tämä on nähty aiemminkin.

        Mistä muka saa matalakorkoisia kulutusluottoja? Kyllä ne on sikahinnoiteltuja mitä kulutusluottoina tarjotaan näin nollakorkoaikaan. Ja jos (kun) korot lähtee yleisesti nousemaan niin nousu lisätään suoraan nykyisiin korkoihin.


      • ewgg

        Kyllä venemessuilla tarjotaan edullista 1 prosentin korkoa moottoriveneen ostajille:

        Esimerkiksi Yamaha Center tarjoaa: Tarjoamme messujen ajan kaikkiin rekisteröitäviin uusiin veneisiin rahoituksen 0,99 %*:n korolla ilman muita kuluja. Yamaha esittäytyy Messukeskuksen hallissa 6, osastoilla 6f48 ja 6d48.

        UK-Koskimies: Yamarin, Yamarin Cross, Buster ja Finnmaster veneisiin rahoitus 0,99% korolla ilman muita kuluja*


      • "Kohtuukokoisia/hintaisia viikonloppupurjehduksiin sopivia 4-6 makuupaikan purkkareita kun ei tee enää juuri kukaan."

        Mietin vaan, että onko tuo "enää" oikein kohdallaan? Riippuu tietysti siitä, miten määrittelet kohtuuhintaisen, mutta olisin taipuvainen väittämään, ettei koskaan ole 4-6 makuupaikan purkkaria halvemmalla kuin nyt (reaalihinta, siis).


      • Korkoakorolle
        ewgg kirjoitti:

        Kyllä venemessuilla tarjotaan edullista 1 prosentin korkoa moottoriveneen ostajille:

        Esimerkiksi Yamaha Center tarjoaa: Tarjoamme messujen ajan kaikkiin rekisteröitäviin uusiin veneisiin rahoituksen 0,99 %*:n korolla ilman muita kuluja. Yamaha esittäytyy Messukeskuksen hallissa 6, osastoilla 6f48 ja 6d48.

        UK-Koskimies: Yamarin, Yamarin Cross, Buster ja Finnmaster veneisiin rahoitus 0,99% korolla ilman muita kuluja*

        Ainakin Yamarin Centerin kotisivuilla tarjotaan 5% korkoa ja todellista vuosikorkoa ei kerrota.

        Kuukausierät on laskettu 5% korolla. Kk-erät sisältävät perustamismaksun 250 € ja käsittelymaksun 2.5 €.

        Esim tämä:
        Veneen hinta 83610 €
        Minimikäsiraha: 9290€
        Rahoitettava osuus: 83610 €
        Kuukausierä (36 kpl): 2516 €

        Tässä 83610 euron rahoitus 36 kk aikana maksaa korkoa kuluja yhteensä 6966 euroa. Ihanan kallis. Eikä todellakaan todellinen vuosikorko ole tuo mainittu 5%. Todellisella 5% vuosikorolla korko olisi 1400 euroa vähemmäneli vain 5557 euroa. Näin ollen osamaksuun on leivottu piilokuluja 1400 €.

        Onko sitten messujen 0,99% edes se mainostettu alle 1% todellinen vuosikorko??

        Ja mitä siellä on pinellä präntätty?


    • VikoS35

      Dysselissä oli esillä 35 jalkaa a`60 kEur

    • StyyraPaara

      Klassikkopurkkarin omistavana Venemessuilla kiinnosti lähinnä varusteosasto. Välissä on ollut pitkä tauko, etten käynyt ollenkaan, enkä usko jääneeni paitsi mistään. Näillä messuilla nuo misutkin tuntuvat olevan ihan bimboja jalan mittaisine tekoripsineen. Avoveneistä on tullut karsean näköisiä laatikoita. Hyi että joku Axopar on ruma. Puhumattakaan näistä kasvihuoneen näköisistä isommista moottoriveneistä. Targat ja Marsund olivat ainoa edes vähän veneemmän näköiset. Ja ne muutamat puupaatit.
      Ja kaiken kukkuraksi Hesen burgeri oli aivan kylmä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      188
      6092
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2352
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      24
      1739
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1718
    5. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1631
    6. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1624
    7. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      326
      1622
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      137
      1417
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1399
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      336
      1242
    Aihe