Onko tulevana viikonloppuna alkavilla venemessuilla mitään tarjottavaa purjehtijalle? Viime vuosina esillä on ollut 2-4 purkkaria ja pari tarvikemyyjää. Hesarin välissä tuli tänään mainos, jossa ei ollut ainuttakaan keppiveneisiin liittyvää juttua.
Venemessut, mennäkö?
60
277
Vastaukset
- Purjeet_ylös_koneet_seis
No eipä tunnu tätäkään palstaa kukaan seuraavan. Onko esmex facessa jokin leppoisa purjehdusryhmä seurattavaksi?
- aina.siellä.on
Onhan fb:ssa Purjehdusfoorumi. Tosin ei sen anti niin kaksinen ole, paljon vähemmän sinne postauksia päivittäin tulee kuin tänne.
Eipä messuilla aikoihin purjeveneitä ole ollut nähtävissä ja niistä muutamastakin puolet jo moneen kertaan nähtyjä. Itse olen yleensä yhtä sellaista venettä käynyt katsomassa, jossa on jotain uteliaisuutta herättävää. Useimmiten se on joku kilpavene. Aina kuitenkin messuilla menee parikin päivää, yksi hupenee tuttujen tapaamisiin, toinen sitten maahantuojien kanssa selvitellen teknisiä kysymyksiä ja ajatuksia uusista tarvikehankinnoista.- Jsjsjsuuu
Mitä jos toisenakin päivänä yrittää joku tuttu tulla juttelemaan? Ohjaatko pois
- Joakim1
Näyttäähän tuolla olevan ainakin kaksi purjevenettä, jos tähän on luottaminen:
https://issuu.com/messukeskus/docs/vene19_ennakkokatsaus_vm_01_2019_mu
Oceanis 38.1 ja Hanse 388.
Näytteilleasettajalistalla on muitakin purjevenekauppiaita, mutta ei niistä taida selvitä onko veneitä vai ei. - markkinaseis
Ei kai siellä purkkareita ole kun kukaan ei uslalla tuoda edes esittelyveneitä maahan. Jäisivät vaan vuodesta toiseen virumaan "uiviin näyttelyihin".
- Eikainiitä
Moneen kertaan koluttu aihe. Jos uusia purjeveneitä myydään kymmenen vuodessa, ei kai niitä sinne kannata haalata esille. Jos vaan ja ainoastaan haluaa käydä katsomassa purjeveneitä, menkööt sitten vaikka Düsseldorfiin, siellä on esillä Sawnia, Ovnia, X:ää, Najadia, Hallbergiä ja vaikka mitä pilvin pimein, päämerkeissä suomalaiset myyjät paikalla esittelemässä veneitä. Jos ei riitä nuo, niin sitten Cannes, tai Southampton. Löytyy kippoa vaativampaankin makuun
Mutta jos muukin kiinnostaa, onhan siellä paljon aiheeseen liittyvää nähtävää.- adf1234
Ovnilta on tullut uusi malli, johon on lisätty kölipainoa.
- Berezovski
Tämä Southampton taitaa olla vielä suurempi kuin Dusseldorf ?
- seppomartti
Berezovski kirjoitti:
Tämä Southampton taitaa olla vielä suurempi kuin Dusseldorf ?
50-vuotias Duesserdorf on tiettävästi maailman suurin venenäyttely
- messuilija
Berezovski kirjoitti:
Tämä Southampton taitaa olla vielä suurempi kuin Dusseldorf ?
Southampton on enemmän uiva näyttely (toki veneitä myös kuivalla maalla) kun taas Dussel on sisähallinäyttely. Molemmissa paljon veneitä jokaiseen lähtöön.
adf1234 kirjoitti:
Ovnilta on tullut uusi malli, johon on lisätty kölipainoa.
Joo, Ovni 400 näyttää lupaavalta. Köli painaa reilun tonnin ja on 2,9 metriä syvä alhaalla. Isopurje on mallia "square top". Taitaa suorituskyky parantua. Purjealaa on vajaat 100 neliötä ja painoa 11,5 tonnia. Köli varmaan nousee hydrauliikalla, mutta mahtaako nousta, jos ei ole kone käynnissä?
- Hydrauliikkatohtori
Bossu kirjoitti:
Joo, Ovni 400 näyttää lupaavalta. Köli painaa reilun tonnin ja on 2,9 metriä syvä alhaalla. Isopurje on mallia "square top". Taitaa suorituskyky parantua. Purjealaa on vajaat 100 neliötä ja painoa 11,5 tonnia. Köli varmaan nousee hydrauliikalla, mutta mahtaako nousta, jos ei ole kone käynnissä?
Hydrauliikan saa toimimaan myös käsipumpulla tai akkukäyttöisellä sähkömoottorilla. En sitten tiedä onko Ovnissa jompi kumpi (tai molemmat) valmiina, mutta luulisi että on. Jos ei ole, niin saa laitettua jälkiasennettuna.
Hydrauliikkatohtori kirjoitti:
Hydrauliikan saa toimimaan myös käsipumpulla tai akkukäyttöisellä sähkömoottorilla. En sitten tiedä onko Ovnissa jompi kumpi (tai molemmat) valmiina, mutta luulisi että on. Jos ei ole, niin saa laitettua jälkiasennettuna.
Ei ole ihan luksusta nostaa käsipumpulla tonnin lyijymönttiä kaksi metriä. Yhdellä veivauksella se nousee enintään 2 milliä. Tarttis veivata kahvaa jotain parituhatta kertaa. No, ehkä se akuilla nousee ilman moottoria. Ajatellaan, että hydraulimoottori ottaa 500 wattia, se tekee 40 ampeeria. Pari senttiä sekunnissa tekee 100 sekuntia kölin nostamiseen kokonaan. Alle 10 Ah siis
Bossu kirjoitti:
Ei ole ihan luksusta nostaa käsipumpulla tonnin lyijymönttiä kaksi metriä. Yhdellä veivauksella se nousee enintään 2 milliä. Tarttis veivata kahvaa jotain parituhatta kertaa. No, ehkä se akuilla nousee ilman moottoria. Ajatellaan, että hydraulimoottori ottaa 500 wattia, se tekee 40 ampeeria. Pari senttiä sekunnissa tekee 100 sekuntia kölin nostamiseen kokonaan. Alle 10 Ah siis
Ei kun käsipumpulla tuhat kertaa, jos nostetaan kaksi metriä.
- 373747
Bossu kirjoitti:
Joo, Ovni 400 näyttää lupaavalta. Köli painaa reilun tonnin ja on 2,9 metriä syvä alhaalla. Isopurje on mallia "square top". Taitaa suorituskyky parantua. Purjealaa on vajaat 100 neliötä ja painoa 11,5 tonnia. Köli varmaan nousee hydrauliikalla, mutta mahtaako nousta, jos ei ole kone käynnissä?
Ovni 400 noudattaa samaa uutta ranskalaista cruiser-kaavaa kuin JPK 45 : leveä silitystautamainen runko, syvä kippiköli, tuplaperäsimet, kiinteä sprayhood ja osittainen ”raised saloon”. Painoa Ovnissa kyllä aika paljon JPK:ta enemmän.
373747 kirjoitti:
Ovni 400 noudattaa samaa uutta ranskalaista cruiser-kaavaa kuin JPK 45 : leveä silitystautamainen runko, syvä kippiköli, tuplaperäsimet, kiinteä sprayhood ja osittainen ”raised saloon”. Painoa Ovnissa kyllä aika paljon JPK:ta enemmän.
Ovni on alumiinia, toisin kuin JPK. Ovni on enemmän matkavene, kun taas JPK nopea kruiseri. Vaan eipä taida Suomessa tuo nopea avotuulivene sittenkään olla paras, kun usein joutuu luovimaan. Ennemmin hiukan kapeampi ja paremmat luoviominaisuudet.
- Nysäköli
Onhan siellä kokonainen osasto varusteita. Siellä se aika menee, koska uutta venettä en ole ostamassa.
- Ffhjjxxg
Taidan jättää väliin jo viidettä kertaa peräkkäin.
- MissSofie
the same procedure than every year james
Oma vene on kymmenvuotias. Veneen vaihtotarvetta ei ole. Varusteita sen sijaan pitää jatkuvasti täydentää ja uusia. Mukavalla pursiseuran porukalla myös matka taittuu rattoisasti yhteiskuljetuksella.- Poropeukaloshenko
Juuri näin, mukavahan se on Hesassa messuilla käydä, kun ei siellä tarvii asua
- sudet.hus
Poropeukaloshenko kirjoitti:
Juuri näin, mukavahan se on Hesassa messuilla käydä, kun ei siellä tarvii asua
Mukavahan se on Stadissa asua, kun ei messujenkaan takia tarvitse kauemmas lähteä, vaikka susirajan pinnassa talo onkin.
- myyjätär
mitäs niitä purkkareita sinne raahaamaan kun kukaan ei ole kiinnostunut niistä..
muutam kyläjullu enää tullten armoilla - Saaressa-asuja
Moi!
Venemessut on ihan hupia. Ei sieltä oikeaa tietoa saa, jos ei ennestään tunne veneitä.
Olen asunut Päijänteen saaressa yli 60 -vuotta ja ei siellä ainakaan minulle ole mitään.
Jos ei keksi muuta tekemistä, niin onhan siellä kiva katsella. - Poropeukaloshenko
Heh, halvempaa on käydä Hesassa eikä ostaa mitään kuin mennä Ddorfiin eikä ostaa mitään! Ja se ilmastonäkökulma!
Olen itse käynyt monilla messuilla niin harrastusten kuin työn kautta ja aina sieltä jotain uutta asiaa ja näkökulmaa on löytynyt.- ssppss
Auinajotain on löytynyt?. Metrilakua ja olutta esimerkiksi
- Poropeukaloshenko
ssppss kirjoitti:
Auinajotain on löytynyt?. Metrilakua ja olutta esimerkiksi
No joo, amisikäisille on lakut ja oluet mutta veneiljöille mm. työnäytökset, luennot (mm Huusela) ja monenlaiset tarvikkeet. Kannattaa joskus käydä, niin tietää, minä kävin tänään.
- Papparainenp
Ilman muuta messuille. Jos ei käytetä näitä palveluita täällä Suomessa veneilyyn liittyen, niin niitä ei enää ole.
Aina löytyy kitisijöitä ja mielensäpahoittajia. Ainakin minulle messuilla on paljon mielenkiintoista tietoa ja kivahan se on vähän päivittää varusteita "messuhintaan". Ainakin noila isoilla liikkeillä on ihan kunnon alet siellä.
Lisäksi siellä näkee joka vuosi paljon tuttuja - hienoa, että järjestetään!- Gundersen
Olen samaa mieltä, messuille mennään koska itseä kiinnostaa! Ei sieltä myös jäädä pois sen takia, että joku toinen ei "löydä mitään"
- FLP
Pakkohan sinne on mennä. katkaisee mukavasti pitkän talvikauden.
Ensin yksin kiertelemään kaikki mitä itseä kiinnostaa ja toisella reissulla sitten kaveriporukassa säntäilemään sinne, tänne ja loppupäiväksi oluelle.
Ja illalla " Stadin" rientoihin..... - FLP
Noh., vinkkinä.
Kävin tänään messuilla ja jopa kaksi purkkaria.....- Tyrnäväntorpedo
Missä ne oli?
Yritin katseella etsiä purkkareita, mutta en löytänyt. Tosin en viitsinyt ihan jokaita nurkkaa koluta. - FLP
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Missä ne oli?
Yritin katseella etsiä purkkareita, mutta en löytänyt. Tosin en viitsinyt ihan jokaita nurkkaa koluta.No, just siellä takakulmassa.
Ilman mastoja....
- KurakinIrtoaa
Näillä keleillä on kiva kävellä sisätiloissa. Lopuksi tankkaus lakua ja keskikaljaa, menee pää niin mukasti sekaisin, kuin veneen perässä juhannuksena Kaunissaaressa.
- Mimi23
Uusien purkkareiden tilasto ei tue sitä, että vietäisiin purkkareita messuille
- 2018: 15kpl
- 2017 12kpl
Mikä kiikastaa, eikö aika riitä? Vai tuodaanko purkkarit käytettynä muualta?- Kuhasanon
Ei mua ainakaan kiinnosta ostaa sikaa säkissä. Mielummin lennän saksaan ja ostan veneeni ja autoni sieltä.
Kelatkaa jos ostaisitte auton näkemättä sitä(tai saman mallista). Tai noh... jotkut tekee niinkin. Mut vene on usein 4x sen auton hinnan. Kyllä se on myyjien vähän edes yritettävä jos haluavat nostaa myyntimääriä - kokemuksensyvällärintaää
Kuhasanon kirjoitti:
Ei mua ainakaan kiinnosta ostaa sikaa säkissä. Mielummin lennän saksaan ja ostan veneeni ja autoni sieltä.
Kelatkaa jos ostaisitte auton näkemättä sitä(tai saman mallista). Tai noh... jotkut tekee niinkin. Mut vene on usein 4x sen auton hinnan. Kyllä se on myyjien vähän edes yritettävä jos haluavat nostaa myyntimääriäMontako venettä olet hakenut jo?
- SkodaBuster
kokemuksensyvällärintaää kirjoitti:
Montako venettä olet hakenut jo?
Vene 4 x auton hinta.
Paljonkos kaverin 5v vanha Skoda Octavia maksaakaan?
Saako neljällä Busterin ja siihen moottorin? - Ostaja
Jos ei ole tarjontaa ei ole kysyntää? Hankala se on uusi purkkari ostaa Suomesta, jos kukaan ei sellaista myy. Jos ostajalla on halu ostaa mutta ei tiedä veneen merkkiä tai mallia, niin miten ihmeessä sitä osaa purjeveneen ostaa jos niitä ei ole tarjolla. Vai nettikaupastako sellianen pitää nykyisin ostaa tutustumatta tuotteisiin?
Käsittääkseni maailmalla myydään ihan hyvin purjeveneitä. Mutta mikä on tilanne Skandinavian maissa esim. Ruotsi ja Tanska? Onko tietoo?
Itselläni on uuden hankinta edessä parin vuoden sisällä, kun tarve vähän muuttuu ja nykyinen ei siihen kelpaa. Tuskin ostan Suomesta, kun täällä ei ole mitään tarjontaa. Osto alkaa sillä, että 2020 tammikuussa menen Dusseldorfin venemessuille tekemään alustavan kartoituksen ja neuvottelut hoidan suoraan valmistajan kanssa. Ja tuskin veneeni tulee Suomen tilastoihin. Pistän varmaan jonkun toisen maan rekisteriin (Viro on yksi vaihtoeto, e-kansalaisuuskin jo on).
Kaveri osti jokunen vuosi sitten uuden veneen Ranskalaiselta valmistajalta. Se varusteltiin (ja customoitiin) läheisessä maassa, koska veistämö tekee vai bulkkituotetta. Kun vene oli noin vuoden ikäinen se purjehdittiin Suomeen ja laitettiin suomen rekisteriin, jossa se edelleen on. En tiedä näkyykö tämä osto uutena Suomen tilastoissa. Suomessa se vene ei muuten enää ole. - Kuhasanon
kokemuksensyvällärintaää kirjoitti:
Montako venettä olet hakenut jo?
Yks on vasta haettu. Mahdollisesti vaihdetaan pienempään vuoden-kahden sisällä kun lapsilla alkaa olemaan sen verran ikää että eivät lähde mukaan.
- Bava-Jenna
Ostaja kirjoitti:
Jos ei ole tarjontaa ei ole kysyntää? Hankala se on uusi purkkari ostaa Suomesta, jos kukaan ei sellaista myy. Jos ostajalla on halu ostaa mutta ei tiedä veneen merkkiä tai mallia, niin miten ihmeessä sitä osaa purjeveneen ostaa jos niitä ei ole tarjolla. Vai nettikaupastako sellianen pitää nykyisin ostaa tutustumatta tuotteisiin?
Käsittääkseni maailmalla myydään ihan hyvin purjeveneitä. Mutta mikä on tilanne Skandinavian maissa esim. Ruotsi ja Tanska? Onko tietoo?
Itselläni on uuden hankinta edessä parin vuoden sisällä, kun tarve vähän muuttuu ja nykyinen ei siihen kelpaa. Tuskin ostan Suomesta, kun täällä ei ole mitään tarjontaa. Osto alkaa sillä, että 2020 tammikuussa menen Dusseldorfin venemessuille tekemään alustavan kartoituksen ja neuvottelut hoidan suoraan valmistajan kanssa. Ja tuskin veneeni tulee Suomen tilastoihin. Pistän varmaan jonkun toisen maan rekisteriin (Viro on yksi vaihtoeto, e-kansalaisuuskin jo on).
Kaveri osti jokunen vuosi sitten uuden veneen Ranskalaiselta valmistajalta. Se varusteltiin (ja customoitiin) läheisessä maassa, koska veistämö tekee vai bulkkituotetta. Kun vene oli noin vuoden ikäinen se purjehdittiin Suomeen ja laitettiin suomen rekisteriin, jossa se edelleen on. En tiedä näkyykö tämä osto uutena Suomen tilastoissa. Suomessa se vene ei muuten enää ole.Jos käytät sitä Suomessa se on pakko laittaa Suomen rekisteriin.
- Ostaja
Suomen rannikko ei ole Välimerellä eikä Karibialla.
- dshgasd
2018: 12 kpl, joista 4 kpl omavalmisteita
Omavalmiste yhteensä 4
Muu yhteensä 3
Lagoon yhteensä 2
Dehler yhteensä 1
Hanse yhteensä 1
Maxus yhteensä 1
Mallitiedot noista löytyi vaan Dehler 38:sta ja Lagoon 42:sta. Vähiin käy ennen kuin loppuu. - EnOsasiTehdä
dshgasd kirjoitti:
2018: 12 kpl, joista 4 kpl omavalmisteita
Omavalmiste yhteensä 4
Muu yhteensä 3
Lagoon yhteensä 2
Dehler yhteensä 1
Hanse yhteensä 1
Maxus yhteensä 1
Mallitiedot noista löytyi vaan Dehler 38:sta ja Lagoon 42:sta. Vähiin käy ennen kuin loppuu.Omavalmiste on todennäköisesti jonkun veistämön tekemä. Minunkin veneen rekisteriotteessa lukee omavalmiste, vaikka se on veistämön tekemä. Veistämöä ei vain ollut Trafin järjestelmässä, niin pistivät omavalmisteeksi.
Hyvä että meillä on rekisteri jossa tiedot on oikein..... vai onko ne?
- DrPepperisti
Messujen sisällöstä on jo ollut juttua - toiset tykkää, toiset ei. Me saimme tänään paljon hyödyllistä tietoa niin asiallisilta näytteilleasettajilta kuin Venemestarin infotilaisuuksistakin. Pari kassillista hankintojakin tuli tehtyä. Mieliala oli pitkälti positiivinen ennen paluuta autolle.
Ainakaan venemessujen infosivulla (https://vene.messukeskus.com/info/) kohdassa "Lippujen hinnat" ei kerrota ennakkoon mitään pysäköinnin erikoisuuksista. Jo hintakin on varsin kova, 12 euroa, joten se on tietysti syytä salata asiakkailta - muutenhan he saattaisivat jättää autonsa muualle ja tehdä loppumatkan kävellen. Onhan hinnan salaamisessa tietysti se etu, että autokuskin pihiyden vuoksi muu seurue ei joudu talsimaan loskassa. Jälleen sama ilmiö -toiset tykkää, toiset ei.
Enemmän ihmetyttää pysäköintialueella oleva järjestelmä, joka kuvaa kaikkien saapuvuvien autojen rekisterinumerot ja jakaa ne samaan aikaan paikalla olevien messuvieraiden käyttöön. Ainakin oman autoni rekisterinumero tuli pysäköintiautomaatissa maksaessani automaatin näytölle esiin jo kirjainosuuden syöttämisen jälkeen (saattaa olla, että ehdin sitä ennen syöttää myös rekisteritunnuksen ensimmäisen numeron, mutta se ei muuta asiaa). Tämähän on sinänsä hauska ominaisuus, jos haluaa esimerkiksi selvittää rekisterinumeron avulla onko joku tuttu kaveri tullut paikalle. Toisaalta kaikki ihmiset eivät halua jakaa tällaista tietoa itsestään näin avoimesti. Niinpä, toiset tykkää, toiset ei. Jotenkin tuntuu kuitenkin siltä, että Messukeskus ei ole konsultoinut asiassa tietosuojaviranomaisten kanssa, koska muuten tästäkin asiasta olisi vähintäänkin ilmoitettu ennakkoon Messukeskuksen infosivuilla. - VXX-XXX
Niin no, sama systeemi on käytössä Stadin muutamassa parkkihallissa. Eli tuo rekkarinluku mikään uusi ominaisuus ole. Forumissa on ollut monta vuotta ulosmenossa kilven tunnistus. ja Scandic Simonkentän p-hallissa on aivan sama systeemi. Easyparkilla aikaa ja kameran kautta ulos ja pysäköinti loppuu.
So? Where's the beef?- Kehittäjä
Paras olis jos systeemi olis yhteydessä autorekisterikeskukseen ja näppäilet vaan jonkun nimen ja järjestelmä tunnistaa autot jotka ovat tämän henkilön nimellä omistuksessa tai haltijana rekisterissä ja jos joku autoista on ajettu portista sisään, niin VIPS ruudulle tulee rekkari ja nimi että on paikalla.
- isovelivalvoo
Senkö, että jotakin tehdään jo jossakin, pitäisi muuttaa toiminta hyväksyttäväksi?
- kuolaamaan
onko siellä hyvännäköisiä messumisuja?
mopomessuilla oli paljonkin.- KissaKainalossa
Otan vaimoni messuille mukaan niin on venemessuilla ainakin yksi kuuma misu.
- hi-mokas
mihin aikaan meet? tuun kuolaamaan, saako koskeakin?
- Muistelen
Aikanaan jollain telakointifirmalla oli venemessuilla markkinointikampanja, jossa messukäytävillä rullaluisteli parikymppisiä voimistelijatyttöjä trikooshortseissa, joiden takapuolessa luki "lämmin telakointi". Ei taitaisi näin metoo-aikana enää mennä läpi.
- Karvaperse33
Purjeveneiden huonoon menekkiin on yksinkertainen syy: Uusien purkkareiden hinta.
Ei jättiasuntovelkaisella nuorella perheellä ole varaa 150 tonnin veneeseen ( rahti lisävarusteet venepaikka (jonka kylkeen uitetaan aisamaksu, venepaikan perustamismaksu, nosto/lasku/talvisäilytys/pukin kesäsäilytys/seuran avain/viiri ja ties mitä helvetin maksuja joka vuosi korottaen), vakuutus, joskus varusteiden uusimista jne.
Toinen on pätkätöissä ja toinen yt-humpan alla jossain nipin napin kelluvassa it-putkassa (en puhu itsestäni, olen työni tehnyt ja varallisuuteni hankkinut).
Kohtuukokoisia/hintaisia viikonloppupurjehduksiin sopivia 4-6 makuupaikan purkkareita kun ei tee enää juuri kukaan.
Ja mitä helvetin virkaa on jollain 50-jalkaisella? Elvistelet siellä kannella martinilasikourassa pari kertaa kesässä? Vai onko oma miehistö sillä purjehtimaan? Vitun hienoa käydä päiväseltään Pentalassa ja sitten takaisin kotisatamaan vai?
Atlantin yli tuollaisella ei monella ole varaa lähteä, koska miehistö maksaa helvetisti.
Pienempiä yöpymiseen sopivia, vessallisia (joo ei vessaa keulapiikin yhteyteen naama pöntössä nukkuminen ei nappaa vuonna 2019) noin 24-28 -jalkaisia veneitä ei tee oikein kukaan.
Joko ne ovat hiilikuituraasereita tai sitten koko hyppää laakista jonnekin 32 jalkaan ja hinta samantien pitkälle yli sadantonnin. No eihän sellaisia rahoja ole niillä, jotka niitä ostaisivat.
Jollekin olisi markkinarakoa tehdä pienempiä, kohtuuhintaisia (uutena 40-60t) purkkareita.
Suuruudenhulluus tietenkin palvelee valmistajia ja isojen markkina-alueiden myyjiä. Totta helvetissä 50-jalkaisesta jää sekä valmistajalle että myyjälle enemmän käteen kuin vaikka neljästä 24-jalan paatista.
Valitettavasti ostajat ovat loppuneet ja se näkyy kesämökki-, asunto- ja autokaupassa. Ja venepuolella konkursseja tulee vuoden sisään lisää.
Pursiseurat ovat viimeistelleet kuvion rakentamalla julmetulla velalla kerhotaloja ja kaikenmaailman juttuja (kilpailujaoksille). Se johtaa jatkuvaan maksujen korottamistarpeeseen ja korot ovat tällä hetkellä lähes nollilla - silti kauppa seisoo.
Terveisiä perseestä, kun tämä "nousukausi" kääntyy piakkoin taas kunnon lamaksi. Nyt velkalasti onkin valmiiksi sitä luokkaa, että se on morjens monelle venevalmistajallekin.- asgfs
Hinta voi olla ongelmalla niille, joilla on tiukkaa rahan kanssa. Silloin uuden veneen hankkiminen ei tietenkään ole asialistalla ensimmäisenä, Moottorivenekauppaa seuraamalla huomaa, ettei raha ole kuitenkaan se ensisijainen ongelma. Daycruiserikauppa vetää Suomessa hyvin ja niiden perään pultataan vuosi vuodelta isompia ja kalliimpia moottoreita. Uusia harrastajia tulee nyt moottorivenepuolelle. Hankitaan nopeita ja kallitta päiväpörrääjiä. Matkaveneilijöiden joukko sen sijaan kutistuu, kun uusia aloittajia tulee vähemmän kuin vanhoja poistuu. Se näkyy käytettyjen purjeveneiden suurena tarjontana ja uusien kaupan pysähtymisenä. Käytetythän ovat vuosi vuodelta halvempia, kun tarjonta ylittää kysynnän moninkertaisesti. Purjeveneitä ei siis osteta, koska matkaveneily eikä purjehdus kiinnosta ostajia.
Mitä tulee seuramaksuihin, niin niissä on jonkun verran vaihtelua seurojen välillä. Olen vertaillut maksuja Helsingissä. Erot olivat muutamia satasia vuodessa. Toki rahalla saa saaripaikkoja ja muita mukavuuksia. Suomessa veneilyn kustannukset ovat poikkeuksellisen matalat, mikä johtuu kaupunkien ja kuntien tuesta harrastukselle. Kaupungin vuokrat laiturioikeudesta ovat aika matalia. Oman laiturin hankinnalla seura voi saada merkittäviä säästöjä. Markkinahintainen telakointi maksaisi useita tuhansia pelkästä laituripaikasta. - 2euroalitra
Moottoriveneet myydään suurelta osin osarilla ja matalakorkoisilla kulutusluotoilla.
Tämä(kin) juhla tulee silmille muutaman vuoden sisään. Sitten markkinoilla on julmetusti hulluna kuluttavia, vain vähän kiville ajettuja moottoriveneitä, huollot tekemättä (koska raha), ja velkapommin tultua silmille samalla lailla kuin 1990.
Tämä on nähty aiemminkin. - Pankkiiri-Ankka
2euroalitra kirjoitti:
Moottoriveneet myydään suurelta osin osarilla ja matalakorkoisilla kulutusluotoilla.
Tämä(kin) juhla tulee silmille muutaman vuoden sisään. Sitten markkinoilla on julmetusti hulluna kuluttavia, vain vähän kiville ajettuja moottoriveneitä, huollot tekemättä (koska raha), ja velkapommin tultua silmille samalla lailla kuin 1990.
Tämä on nähty aiemminkin.Mistä muka saa matalakorkoisia kulutusluottoja? Kyllä ne on sikahinnoiteltuja mitä kulutusluottoina tarjotaan näin nollakorkoaikaan. Ja jos (kun) korot lähtee yleisesti nousemaan niin nousu lisätään suoraan nykyisiin korkoihin.
- ewgg
Kyllä venemessuilla tarjotaan edullista 1 prosentin korkoa moottoriveneen ostajille:
Esimerkiksi Yamaha Center tarjoaa: Tarjoamme messujen ajan kaikkiin rekisteröitäviin uusiin veneisiin rahoituksen 0,99 %*:n korolla ilman muita kuluja. Yamaha esittäytyy Messukeskuksen hallissa 6, osastoilla 6f48 ja 6d48.
UK-Koskimies: Yamarin, Yamarin Cross, Buster ja Finnmaster veneisiin rahoitus 0,99% korolla ilman muita kuluja* "Kohtuukokoisia/hintaisia viikonloppupurjehduksiin sopivia 4-6 makuupaikan purkkareita kun ei tee enää juuri kukaan."
Mietin vaan, että onko tuo "enää" oikein kohdallaan? Riippuu tietysti siitä, miten määrittelet kohtuuhintaisen, mutta olisin taipuvainen väittämään, ettei koskaan ole 4-6 makuupaikan purkkaria halvemmalla kuin nyt (reaalihinta, siis).- Korkoakorolle
ewgg kirjoitti:
Kyllä venemessuilla tarjotaan edullista 1 prosentin korkoa moottoriveneen ostajille:
Esimerkiksi Yamaha Center tarjoaa: Tarjoamme messujen ajan kaikkiin rekisteröitäviin uusiin veneisiin rahoituksen 0,99 %*:n korolla ilman muita kuluja. Yamaha esittäytyy Messukeskuksen hallissa 6, osastoilla 6f48 ja 6d48.
UK-Koskimies: Yamarin, Yamarin Cross, Buster ja Finnmaster veneisiin rahoitus 0,99% korolla ilman muita kuluja*Ainakin Yamarin Centerin kotisivuilla tarjotaan 5% korkoa ja todellista vuosikorkoa ei kerrota.
Kuukausierät on laskettu 5% korolla. Kk-erät sisältävät perustamismaksun 250 € ja käsittelymaksun 2.5 €.
Esim tämä:
Veneen hinta 83610 €
Minimikäsiraha: 9290€
Rahoitettava osuus: 83610 €
Kuukausierä (36 kpl): 2516 €
Tässä 83610 euron rahoitus 36 kk aikana maksaa korkoa kuluja yhteensä 6966 euroa. Ihanan kallis. Eikä todellakaan todellinen vuosikorko ole tuo mainittu 5%. Todellisella 5% vuosikorolla korko olisi 1400 euroa vähemmäneli vain 5557 euroa. Näin ollen osamaksuun on leivottu piilokuluja 1400 €.
Onko sitten messujen 0,99% edes se mainostettu alle 1% todellinen vuosikorko??
Ja mitä siellä on pinellä präntätty?
- VikoS35
Dysselissä oli esillä 35 jalkaa a`60 kEur
- StyyraPaara
Klassikkopurkkarin omistavana Venemessuilla kiinnosti lähinnä varusteosasto. Välissä on ollut pitkä tauko, etten käynyt ollenkaan, enkä usko jääneeni paitsi mistään. Näillä messuilla nuo misutkin tuntuvat olevan ihan bimboja jalan mittaisine tekoripsineen. Avoveneistä on tullut karsean näköisiä laatikoita. Hyi että joku Axopar on ruma. Puhumattakaan näistä kasvihuoneen näköisistä isommista moottoriveneistä. Targat ja Marsund olivat ainoa edes vähän veneemmän näköiset. Ja ne muutamat puupaatit.
Ja kaiken kukkuraksi Hesen burgeri oli aivan kylmä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1078903
- 936800
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon656560Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme345451Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo664923- 553541
- 503375
- 513142
- 562942
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512916