Kamerakysely loppuu!

Viimeinen_ponnistus

Jep, kyllä se olin minä, joka kyselin molemmista. Gigantti nimeää tuon kameran näin: Sony WX500 digikamera

Kun taas ProShop näin: Sony Cyber-shot DSC-WX500

Enpäs vain tajunnut, että sama kamerahan se olikin, kun hintakin oli vielä eri. Gigantin kamera ei ole näköjään edes myynnissä, on poistunut jo valikoimista.

Mutta tuo etsin jäi vielä epäselväksi - miten se käytännössä toimii?

Ja vielä: mulle tosiaan riittää tuo okaron mainitsema "taskuun menevä kamera pitkällä zoomilla aurinkoisia päiviä varten" oikein hyvin. Ei sitä järkkäriä tulisi kuitenkaan kannettua mukana, niin kuin näitä pienempiä, jotka on pääasiassa koko ajan taskussa.

Myös se canon ixus 285 HS oli minun tekemä aloitus, koska omistan sellaisen, mutta en tykkää niin lyhyestä zoomista (x12), enempi pitää saada. Eikä tuo kamera kuvienkaan puolesta häikäise, on mulla ollut parempiakin, vaikka nekin ovat olleet sitä samaa (200€) hintaluokkaa.

16

293

Vastaukset 16

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsuumikosh
    • kjgkdfhahj

Tuossa sonyssa ei ole etsintä, vaan ainoastaan näyttöpaneli. Se tietää suorilla "tassuilla" kuvaamista, ellei ole kovin likinäköinen. Näyttöön osuva valo vaikeuttaa näkemistä.
      Sony Cyber-shot DSC-HX90V on vastaava, mutta siinä on esiin pompautettava sähköinen etsin, mikä poistaa edellisen mallin ongelmat. N. 25% kalliimpi.

• Jos suorilta käsiltä pitää kuvata, niin on aikalailla ikänäköä. Näkö on hyvä, mutta käsi liian lyhyt.

• Tuon tyyppisiä kameroita on mm. Canon SX620 HS. Siinä on 25x zoom ja hintaa n. 199 €.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/65733/hcxrx/Canon-PowerShot-SX620-HS-digikamera-musta

SX730 HS on parempi. MM manuaalisäädöt, kääntyvä näyttö ja zoomia 40x. Kokoa toki on enemmän.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/39800/jbthd/Canon-Powershot-SX730-digikamera-musta

Hintaa n. 330 €. Sitten on uusi SX740 HS, jossa on kropattu 4K video. Hintaa n. 400 €.

Hinta saattaa toisiaan yhdelläkin mallilla vaihdella reilusti, kun tulee ja menee tarjouksia.

• Viimeinen_ponnistus

Vihdoinkin selvisi, mikä se etsin on. Siinähän se on nenän edessä. Sehän oli vanhoissa kameroissa kaikissa vakiona.
      Minä etsin vähän vaikeampaa selitystä sille. Kyllähän se näyttöpaneeli ajaa tietenkin (ainakin minun mielestä) saman asian - siksi sitä en heti keksinyt! Luulin että se on jotain korkeampaa tekniikkaa siinä näytöllä..........

• Canonisti_

Näyttöpaneelissa on kaksi isoa ongelmaa:
        - kuvausasento epävakaa -> tärähtäneitä kuvi ja
        - aurinkoisella säällä sitä ei näe -> ei pysty rajaamaan

• Tsuumikosh

Muistui mieleen vanhojen kameroiden etsimiä erityisesti kolme tapausta.

Minox-pokkarissa oli etsimen näkymissä mukana viisari, joka liukui valotusaikojen asteikolla. Toisenlaisessa Nikon-kompaktissa oli viisari etäisyyden näyttämistä varten. Kameran automaattitarkennus käynnistyi, kun laukaisunappia painettiin puoliväliin. Viisari alkoi sitten liikkua etäisyysasteikolla. Pysähtyi, kun tarkennus tuli valmiiksi.
        Jossain järjestelmäkamerassa oli tarkennuspiste vain kuva-alan keskellä. Etsimessä näkyi hakasulkuja muistuttavat merkit keskikohdassa, että tiedettäisiin tähdätä tarkennus sen kautta. Merkkivalo vilkkui etsimessä, kun tarkennus etsi oikeaa etäisyyttä. Vihreä valo syttyi palamaan jatkuvasti, kun tarkennus oli valmis. Selkeää ja havainnollista.

• Eipä tullut mieleen, ettei tuotakaan välttämättä tiedä. Etsimestä joskus voi olla hyötyä, mutta ilmankin pärjää. Minä olen pärjännyt lähes kahdeksan vuotta ilman. Monilla valmistajilla on erilaisia popup ym. etsimiä. Canonilla periaatteena on, että jos etsin laitetaan, niin pannaan se keskelle kameraa vähän järjestelmäkameran tyyliin eikä mitään puolittaisia ratkaisuja tehdä. Näissä taskuzoomeissa ei etsimiä Canonilla ole.

Kannattaa muista aina kommentoijista, että mitä ehdottomampi jonkun väite on, sitä väärempi se on.

• Viimeinen_ponnistus

Näkeekö siitä etsimestä sen, onko tarkennus kohdallaan?

• Tsuumikosh

Etsimiä on monenlaisia. Joissakin taskukameroissa ei ole etsintä vakiovarusteena, mutta kiinnityskohta erillistä salamalaitetta varten. Esim. Ricoh GR II ja Fuji X70 ovat tämäntyyppisiä kameroita nykyään, jos oikein olen ymmärtänyt... Etsimen saisi lisälaitteeksi kiinnitettyä kohtaan, joka on tarkoitettu salamalaitteelle. Mutta tällainen erillinen etsin ei näyttäisi automaattitarkennuksen, eikä edes käsintarkennuksen osumista kohdalleen ollenkaan.

Peilijärjestelmäkameroissa etsin on näyttänyt näkymää, jota objektiivin läpi tulee näkyviin. Periaatteessa siitä pitäisi näkyä, milloin tarkennus on kohdallaan. Mutta optisesti etsin ja objektiivi saattavat olla niin erilaisia, ettei tähän ole aina luottamista. Jotkut lähikuvaajat ovat tarkkoja siitä, että vaihdetaan kameraan etsin, joka varmasti sopii tietynlaiselle makro-objektiiville.

Peilittömissä järjestelmissä elektroninen etsin näyttää sitä näkymää, mitä kameran säädöillä tulisi kuvaksi, jos laukaistaisiin. Yhtenä etuna tässä on focus peaking -toiminto. Kameran voi säätää, asetella näyttämään tarkennuskohtaa tietyllä värillä. Myös etsimettömässä Fuji XF10 -kameramallissa on tällainen tarkennuskohdan näyttäminen. Siinä sen on väitetty toimivan paremmin kuin X-T100-kameramallissa:
        https://www.dpreview.com/forums/thread/4311470

Tuo X-T100 on järjestelmäkamera:
        https://cameradecision.com/compare/Fujifilm-X-T100-vs-Fujifilm-XF10

• 582

Jos tarkoitat näkeekö sähköisestä etsimestä onko kamera tarkentanut kun laukaisija on painettu puoliväliin niin kyllä näkee koska sinne tulee (yleensä) täsmälleen samat tiedot kuin LCD-näyttöönkin. Pokkareissa etsin on käytännössä aina sähköinen.
        Tuolla Proshopissa on muuten edullinen (289,00€) pokkari jossa etsin eli Panasonic Lumix DMC-TZ70. On kunnon sormituet etusormille ja peukalolle ja kennoon ahdettu järkevästi vain 12 miljoonaa pikseliä ja paksuutta vain 35mm. Polttoväliä 24-720mm.

• Tsuumikosh

Joissakin peilijärjestelmäkameroissa on myös mahdollista saada focus peaking -toiminto näyttöruudulle. Muistaakseni ainakin Nikon D850 on tällainen.

Tarkennuksesta puheen oltuua, eri asia sitten on syvyysterävyys. Joissain järjestelmäkameroissa on ollut himmennyspainike, jonka avulla objektiivi himmenee käyttäjän valitsemalle aukolla. Sitten periaatteessa etsimestä pitäisi näkyä syvyysterävyys, jos on tarpeeksi kirkas valaistus kyseisellä aukolla mitään katsella. Käytännössä etsimen hyödyllisyys on tällaiseen tarkoitukseen vähän kyseenalaista omasta mielestäni. Nykyaikana kameran takanäyttö on itselleni ainakin ensisijainen tapa tarkastella sommittelua.

Auringonpaisteessa on tullut kuvattua myös. Monissa kompaktikameroissa on säätömahdollisuuksia, miten kirkkaana näyttöruutu kulloinkin loistaa. Jossain Olympus-kompaktissa oli joku näppäin hetkellistä kirkastamista varten -muutaman sekunnin ajaksi ehkä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      24
      2463
    2. Päivän aivopieru Trumpilta

Trump julisti sodan hyttysiä vastaan. Myös punkit ovat Trumpin sodan kohteena. Eikö vieläkään USA:n kansa tajua tuon uko
      Maailman menoa
      87
      1617
    3. Lopetetaanko tämä

Juttu ja mennään eteenpäin? Pystytkö?
      Ikävä
      135
      1013
    4. Just saying

Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.
      Ikävä
      143
      763
    5. Löytyikö syy miksi Martina on Muhiksen kanssa

Saipa naurut Gekkosen kuvasta, missä ovat ravintola Hookissa Immu fight night ottelun jälkeen, Muhoksella pullottaa hirv
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      723
    6. Voisin antaa sulle nyt

Halin❤️
      Ikävä
      54
      702
    7. Älä unohda minua

Nainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit si
      Ikävä
      80
      691
    8. Janpen Thai lopettanut, miksiköhän

Hyvää apetta teki.
      Suomussalmi
      13
      687
    9. Jorma Uotinen läväytti härskin heiton - Paljastus uudesta TTK-romanssista?

Tuomari Jorma Uotisen linja on välillä hyvinkin rohkea TTK:ssa. Hän näpäytti Jaakko Parkkalille ja Kastanja Rauhalalle v
      Tanssii tähtien kanssa
      12
      638
    10. Jos selviäisi että kaivattusi

Olisi savant asperger? Rakastaisitko vielä? Savant-lahjakkuus olisi kapea-alaista neroutta liittyen mekanisiin ja tilan
      Ikävä
      100
      637
    11. On väärin

Tykätä ja haluta sua kun tilanne täysin mahdoton mutta minkäs teet. Mun sisällä roihuaa 🔥 kunpa tietäisit mitä sä minus
      Ikävä
      43
      612
    12. Tosi kiva on

Joo. Mitä olisit menettänyt jos olisit paljastanut itsesi?
      Ikävä
      65
      571
    13. Toivotko vielä viestiä

Minulta? En rohkene enää ottaa yhteyttä, kun varmasti jo uusia naisia elämässä. Nolaisin vain itseni.
      Ikävä
      44
      569
    14. Olen ajellut Dieseleillä yli 50 vuotta.

Enkä ole koskaan kaivannut sähköautoa.
      Hybridi- ja sähköautot
      141
      562
    15. Valtuuston kokous

Kyl tuo Anita Ruokani on ihan pihalla,käy aika hitaalla.
      Kemijärvi
      44
      545
    16. Tehdään yhdessä itsestämme

Parhaat versiot❤️ Se vaatii molemmilta hyvää itsetuntoa!
      Ikävä
      42
      540
    17. Kuka kaipaa T m?

Kerro nainen kirjaimesi vaan... Haluan miettiä kuka tulee ekana mieleeni.. kuin kurkistus tunteiden meren pinnalle, jota
      Ikävä
      36
      520
    18. Miksi jotku naiset on niin tyhmiä

Että elättelevät turhaa toivoa toisen kustannuksella. Onko ne kaikki kaappilesboja vai mikä niitä vaivaa? Sitten itketä
      Ikävä
      54
      518
    19. S-ryhmän vastuullisuuden kaksoisstandardi

Vastuullisuuspuhe on helppoa. Vaikeampaa on selittää, miksi S-ryhmän omien merkkien tuotteita ja raaka-aineita hankitaan
      Maailman menoa
      14
      518
    20. Oliko Jani Halmeen aika jo tippua TTK:sta?

Jani Halme ja Claudia Ketonen joutuivat jättämään TTK:n. Halme ja Ketonen saivat viimeiseksi jäänestä tanssista, sambas
      Tanssii tähtien kanssa
      29
      516
    Aihe