Kaupunkipyörät laajenevat tänä kesänä Helsingissä itään ja pohjoiseen

sujuvampaa-pyöräilyä

Kesällä 2019 Helsingissä on käytössä nykyisen 150 aseman ja 1500 kaupunkipyörän lisäksi 88 uutta asemaa ja 880 uutta pyörää yhä laajemmalla alueella. Laajennuksen lisäksi joitain uusia asemia sijoitetaan myös nykyiselle alueelle.

Kaupunkipyörät vuosi vuodelta suositumpia

Helsingin ja Espoon kaupunkipyörillä poljettiin vuonna 2018 yli kolme miljoonaa matkaa. Koko kauden käyttäjäksi rekisteröityneitä oli noin 48 500, viikkokäyttäjiä noin 6 300 ja päiväkäyttäjiä arviolta noin 15 000. Myös kaupunkipyöräkausi on pidentynyt – viime vuonna keltaisilla pyörillä poljettiin Helsingissä huhtikuusta lokakuun loppuun asti. Kaupunkipyörien suosio on ylittänyt myös taloudelliset tavoitteet, sillä viime kauden Helsingin kaupungin rahoitusosuus on saatu katettua lähes täysin kaupunkipyörien käyttäjien maksuilla.

Helsingissä pyörien käyttöaste on kansainvälisesti verrattuna korkea, noin 9 matkaa jokaisella pyörällä päivittäin. Monessa muussa kaupungissa vastaavissa järjestelmissä pyörillä tehdään noin 4 matkaa päivässä. Laajennuksen yhteydessä hankittavilla uusilla pyörillä voidaan helpottaa korkean käyttöasteen tuomia haasteita pyörien saatavuudessa.

Seuraava kaupunkipyöräkausi käynnistyy Helsingissä ja Espoossa 1.4.2019

20

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä_suuntaus

      Fillari on ekologinen ja mukava kulkupeli. Kun vain väylät ovat ajan tasalla, niin homma toimii.

    • Liikennesäännöt

      Pyöräilijät voisivat opetella liikennesäännöt.

      Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Pyörällä ajetaan ensisijaisesti oikealla pientareella tai ajoradan oikeassa. Mikäli on pyörätie niin sitä tulee käyttää. Lyhyen matkaa voi ajaa ajoradalla ellei samassa suunnassa ole pyörätietä.

      Mikä on pyörätie? Pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa ja se on aina merkitty pyörätien liikennemerkillä. Minne suuntaan ajatkin niin on katsottava onko siinä pyörätien liikennemerkkiä. Autollakin liikkuessa tulee katsoa saako mennä suoraan, kääntyä oikealle tai vasemmalle. Sama velvollisuus on pyöräilijällä.

      Pyöräkaistalla ajetaan aina samaan suuntaan kuin siinä vieressä ne muut ajoneuvot ajoradalla.
      Yksisuuntaisia pyöräteitä voi olla ja sen tunnistaa siitä onko sitä pyörätien liikennemerkkiä vai ei.

      Pyörällä tulee noudataa liikennevaloja, stop-merkkiä, kolmiota, ei saa ajaa yksityissuuntaista väärään suuntaan eikä pyöräilijöiden erittäin suosittua harrastusta eli ei saa ajaa jalkakäytävällä jne.

      Mikä on jalkakäytävä? Se on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa eikä sitä yleensä merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä. Mikäli ei mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä ja jos on jalkakäytävän liikennemerkki niin sekin on jalkakäytävä.

      Te pyöräilijät, turha tulla minulle aukomaan päätä mikäli en väistä teitä jalkakäytävillä. Vain alle 12-vuotias saa ajaa pyörällä jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kuljen reunassa (oikea tai vasen) kuten laki sallii (ollut voimassa vasta 1.6.1997 alkaen). En väistä sielläkään.

      Pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessa, löytyy laista, ei saa ajaa hihaa hipoen. Ja myös tilannenopeus tulee huomioida sekin löytyy laista.

      • sujuvampaa-pyöräilyä

        Pyöräily lisää suosiota kulkuvälineen yhä edelleen. Tätä ei aikoinaan osattu Helsingissä ennustaa ja liikennejärjestelyt pyöräilijöiden kannalta katsottuna ovat laahanneet pahasti perässä ja nyt korjataan tilannetta vastaamaan nykypäivän vaatimuksia.

        Pyöräilyn sujuvoittamiseksi pyöräkaistoja rakennetaan lisää ja osa autoilijoiden käyttämästä tilasta siirretään pyöräilijöiden käyttöön, talvikunnossapitoa on lisätty ja myös kaupunkipyöriä lisätään entisestään.

        Pyöräily on tällä hetkellä suositumpaa kuin koskaan ja sen odotetaan yhä lisäävän suosiota,
        mm. Kuopiossa otetaan kaupunkipyöriksi sähköavusteiset pyörät jolloinka pyöräily onnistuu vaikka olisi pientä kremppaa tai lihasheikkoutta.

        Suosio siis lisääntyy ja pyöräilijöitä on siis odotettavissa katukuvaan yhä enenevissä määrin.


      • tarkennetaanvähän

        Kirjoitat että "Lyhyen matkaa voi ajaa ajoradalla ellei samassa suunnassa ole pyörätietä."

        Tuo ei ihan pidä paikkansa. Laista löytyy muutama kohta jotka kumoavat väitteesi. Tietyissä tilanteissa voi siis käyttää ajorataa, vaikka samassa suunnassa on pyörätie.

        -- "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        -- "Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."


    • Jalankulkijat.ensin

      Kyllä pahiten laahaavat perässä pyöräilijöiden liikennesääntöjen osaaminen ja asenne muita kohtaan.
      Pyöräilykortti ja liikennevakuutus, jonka myötä kilvet pyöriin ovat ihan välttämättömiä. Jo nyt näitä sekoilijoita on liikenteessä ihan tarpeeksi.
      Toisaalta tämä talvi on osoittanut jälleen, että pyöräilyllä ei kovin loistavaa tulevaisuutta välttämättä ole.
      Kovin tulee kalliiksi yhteiskunnalle hoitaa talvella pyöräteitä, joilla ei kukaan aja.

      • Jalankulkija

        Lauttasaaren sillan pyörätie on yksi näistä pyöräteistä, joka harjataan muutamia kertoja päivässä puhtaaksi. Tarvittaessa myös suolataan. Löntystelin tänään sillan yli pyörätiellä kävellen Lauttasaaren ehkä n. 8- 10 minuuttia. Arvatkaa montako pyöräilijää tuli vastaan tai ohi? Aivan oikein ei yhtään. Samaan aikaa jalankulkijoita oli 23.

        Miksi me jalankulkijat kävelimme pyörätiellä? Sen vuoksi, että jalkakäytävälle on kasattu ajoradan ja pyörätien lumet ja sitä on! Lumet ovat olleet siellä jo n. 2 viikkoa, joten odottelemme kevään sulattavan lumet. Lumien säilöminen viikkoja jalkakäytävällä on joka talvinen ilmiö.

        Lauttasaarelaiset ovat sitä mieltä, että jalkakäytävän leveys riittää jopa lumen säilytykseen eikä sitä tarvitse leventää. Ehkä lauttasaarelaiset käyttävät omia autoja ja sen vuoksi haluavat säilyttää 2 ajokaistaa suuntaansa.

        Itse olen myös pyöräilijä, mutta tähän ikään mennessä 60 , en ole vielä koskaan ajanut jalkakäytävillä missään eli en Suomessa enkä ulkomailla.
        Suomessakin pitäisi pyöräilijöitä sakottaa jalkakäytävillä ajosta n. 100 eurolla kuten Keski-Euroopassa.


      • näin_näkisin

        "Löntystelin tänään sillan yli pyörätiellä kävellen Lauttasaaren ehkä n. 8- 10 minuuttia. Arvatkaa montako pyöräilijää tuli vastaan tai ohi? Aivan oikein ei yhtään. Samaan aikaa jalankulkijoita oli 23."

        Kävely on tosiaan hyvin hidasta ja tehotonta etenemistä, sen etuna on vain halpuus. Joutomiehillä onkin päivät pitkät aikaa löntystellä. Turha sinne on mennä silloin ihmettelemään missä pyöräilijät ovat kun ihmiset ovat töissä työpaikoillaan.
        Tämän ketjun aiheena on kumminkin liikenteessä kulkuvälineenä ja työmatkaliikenteessä käytettät pyörät sekä kaupunkipyörät.

        "Toisaalta tämä talvi on osoittanut jälleen, että pyöräilyllä ei kovin loistavaa tulevaisuutta välttämättä ole.
        Kovin tulee kalliiksi yhteiskunnalle hoitaa talvella pyöräteitä."

        Kalliiksi tulee tällä yhteiskunnalle olla hoitamatta työmatkaliikenteessä käytettäviä väyliä heille, jotka pitävät tämän yhteiskunnan rattaita pyörimässä.


      • valitse_nimimerkki

        Enemmistö kevyenliikenteen väylistä taitaa olla ns. "yhteiskäyttöisiä" väyliä joita käkyttää sekä pyöräilijät että jalankulkijat. Nämä kun aurataan ja pidetään kunnossa, niin molemmat ryhmät pääsevät kulkemaan. Näitä ei erikseen tarvitse eri käyttäjäryhmälle aurata.

        Osaamisesta sen verran että jalankulkijoita ja pyöräilijöitä koskevat myös tieliikennelaki ja asetus, eli liikennesäännöt. Jotkut heistä eivät kuitenkaan viitsi vaivautua ottamaan selvää säännöistä, jotka koskevat liikenteessä itseään. Sanoisin että tämä on yski iso ongelma, kun sääntöjä ei tunneta ja porukka mokailee.


      • kävellään
        valitse_nimimerkki kirjoitti:

        Enemmistö kevyenliikenteen väylistä taitaa olla ns. "yhteiskäyttöisiä" väyliä joita käkyttää sekä pyöräilijät että jalankulkijat. Nämä kun aurataan ja pidetään kunnossa, niin molemmat ryhmät pääsevät kulkemaan. Näitä ei erikseen tarvitse eri käyttäjäryhmälle aurata.

        Osaamisesta sen verran että jalankulkijoita ja pyöräilijöitä koskevat myös tieliikennelaki ja asetus, eli liikennesäännöt. Jotkut heistä eivät kuitenkaan viitsi vaivautua ottamaan selvää säännöistä, jotka koskevat liikenteessä itseään. Sanoisin että tämä on yski iso ongelma, kun sääntöjä ei tunneta ja porukka mokailee.

        Helsingissä määrätyillä alueilla olevat pyörätiet tärkeysjärjestyksessä ykkösenä kunnossapidon osalta, jotta pyöräily lisääntyisi talvella.

        Nämä pyörätiet (ei siis yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä) sijaitsevat mm. Lauttasaaren sillalla, Ruoholahdessa, Baanalla, Töölönlahden ympäristössä ja ns pohjoisbaana eli Oulunkylään. Pyörätiet suolataan ja harjataan vaikka monta kertaa päivässä, mutta viereinen jalkakäytävä jätetään useimmiten hoitamatta jopa päiviksi. Se jalkakäytävä on joko kaupungin kunnossapitoaluetta tai kiinteistön.

        Kova lumipyry jokunen viikko sitten torstaina. Ruoholahdessa oli Porkkalankadun pyörätie harjattu paljaaksi, jalkakäytävällä 15-20 cm lunta samoin kuin ajoradalla. Kyllä siinä jalankulkija silloin valitsee paljaan pyörätien.

        Tältä päivältä myös esimerkki: kävelin Porkkalankadun pyörätiellä, joka paljaana, n. 1 km matkan, eikä yhtään pyöräilijää ollut. Jalkakäytävän kunto: lähes 10 cm lumi-suola-hiekka mönjää!

        Nyt on kolmas talvi, kun pyöräilijöille luodaan hyvä olosuhteet, mutta ei näy paljon pyöräilijöitä.
        Missä olette?


      • sujuvampaa-pyöräilyä

        "Helsingissä määrätyillä alueilla olevat pyörätiet tärkeysjärjestyksessä ykkösenä kunnossapidon osalta, jotta pyöräily lisääntyisi talvella. "

        Ei vaan myös talvipyöräily on lisännyt suosiotaan ja nyt vain Helsingissä reagoidaan tilanteeseen ja korjataan kunnossapitoa vastaamaan nykypäivän vaatimuksia.

        Kansalaisten liikkumismahdollisuuksia parannetaan ja sehän on vain hyvä asia.
        Tällä on varmasti myös positiivisia vaikutuksia talvipyöräilyn suosion lisääntymisessä yhä edelleen jatkossa, kun ihmiset huomaavat olosuhteiden olevan hyvät pyöräilylle.

        Pyöräily on mukavaa myös talvella. Fyysinen suoritus tuo hyvän olon loppupäiväksi eikä niin kiukuta. Siinäpä pieni vinkki valittajille. Miksipä ette kaivaisi sitä pyörää varastosta kun olosuhteet on nyt tehty niin mainioiksi.


      • EveliinaLT

        "Pyöräilykortti ja liikennevakuutus, jonka myötä kilvet pyöriin ovat ihan välttämättömiä."

        Tietyt moottorilla varustetut sähköpyöräthän pitää jo tänä päivänä lain mukaan vakuuttaa. Katsoaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kaikilla, niin pyöräilijöillä kuin jalankulkijoillakin kannattaa kuitenkin olla oma tapaturmavakuutus voimassa, mikäli jotain vahinkoja liikenteessä sattuu.

        Täältä löytyy hieman lisätietoa tästä sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttamisesta, jos kiinnostaa: https://www.lvk.fi/fi/vakuuttamisvelvollisuus/ajoneuvon-vakuuttamisvelvollisuus/kevyet-sahkoiset-liikkumisvalineet/

        Eveliina, LähiTapiola


      • Uskomatonta_menoa
        näin_näkisin kirjoitti:

        "Löntystelin tänään sillan yli pyörätiellä kävellen Lauttasaaren ehkä n. 8- 10 minuuttia. Arvatkaa montako pyöräilijää tuli vastaan tai ohi? Aivan oikein ei yhtään. Samaan aikaa jalankulkijoita oli 23."

        Kävely on tosiaan hyvin hidasta ja tehotonta etenemistä, sen etuna on vain halpuus. Joutomiehillä onkin päivät pitkät aikaa löntystellä. Turha sinne on mennä silloin ihmettelemään missä pyöräilijät ovat kun ihmiset ovat töissä työpaikoillaan.
        Tämän ketjun aiheena on kumminkin liikenteessä kulkuvälineenä ja työmatkaliikenteessä käytettät pyörät sekä kaupunkipyörät.

        "Toisaalta tämä talvi on osoittanut jälleen, että pyöräilyllä ei kovin loistavaa tulevaisuutta välttämättä ole.
        Kovin tulee kalliiksi yhteiskunnalle hoitaa talvella pyöräteitä."

        Kalliiksi tulee tällä yhteiskunnalle olla hoitamatta työmatkaliikenteessä käytettäviä väyliä heille, jotka pitävät tämän yhteiskunnan rattaita pyörimässä.

        Eli se 1-2% työssäkäyvistä, jotka talvella hyvällä säällä ajelevat matkansa fillarilla on niin tärkeä, että pitää oikein omat väylät olla paraatikunnossa. Jos eivät uskalla ajoradalla polkea, niin jääkööt kotiin. Yhteiskunta säästää.


      • KokeileJaKoe

        Ei valitettavasti uskalla koska minutkin on ohitettu hihaa hipoen monta kertaa. Miksi pyöräilijän tulisi joka kerta pelätä terveytensä puolesta polkiessaan tilapäisesti ajoradalla koska pyörätie on täynnä lunta? Tarvitseeko keskiverto autoilijan kuinka usein tuntea todellista kuolemanpelkoa työmatkoillaan? Vastaus: ei koskaan.


      • Uskomatonta_menoa
        KokeileJaKoe kirjoitti:

        Ei valitettavasti uskalla koska minutkin on ohitettu hihaa hipoen monta kertaa. Miksi pyöräilijän tulisi joka kerta pelätä terveytensä puolesta polkiessaan tilapäisesti ajoradalla koska pyörätie on täynnä lunta? Tarvitseeko keskiverto autoilijan kuinka usein tuntea todellista kuolemanpelkoa työmatkoillaan? Vastaus: ei koskaan.

        Kuten kirjoitin, jos pelottaa valitse joku toinen liikkumis muoto. Jalankulkijat vasta joutuvatkin kantakaupungissa pelkäämään terveytensä puolesta, kun etenkin lumettomana aikana jalkakäytävillä pyöräillään.
        Jos ei uskalla ajaa siellä missä laki velvoittaa, niin fillari ei ole silloin oikea kulkuväline!


      • Huru.ukko
        KokeileJaKoe kirjoitti:

        Ei valitettavasti uskalla koska minutkin on ohitettu hihaa hipoen monta kertaa. Miksi pyöräilijän tulisi joka kerta pelätä terveytensä puolesta polkiessaan tilapäisesti ajoradalla koska pyörätie on täynnä lunta? Tarvitseeko keskiverto autoilijan kuinka usein tuntea todellista kuolemanpelkoa työmatkoillaan? Vastaus: ei koskaan.

        Pakottaako joku pyöräilemään? Minulta ainakin sujuu pyöräily ajoradalla. Ei tulisi mieleenikään ajaa jalkakäytävällä. En ole mikään nuori enää, mutta hyvin sujuu ja autoilijat ottavat pyöräilijän kiitettävästi huomioon.


      • Kävellenjapyörällä
        Uskomatonta_menoa kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, jos pelottaa valitse joku toinen liikkumis muoto. Jalankulkijat vasta joutuvatkin kantakaupungissa pelkäämään terveytensä puolesta, kun etenkin lumettomana aikana jalkakäytävillä pyöräillään.
        Jos ei uskalla ajaa siellä missä laki velvoittaa, niin fillari ei ole silloin oikea kulkuväline!

        Näin se on, että ainakin keväästä syksyyn pyöräilijät, nuo yli 12 vuotiaat raukat, ajavat jalkakäytävillä aiheuttaen meille jalankulkijoille jatkuvasti vaaratilanteita; ajetaan hihaa hipoen, ajetaan päälle niin edestä kuin takaa ellei heitä itsekkäitä pyöräilijöitä väistä, syljetään, lyödään jne.
        Minulle jopa pyöräilijät väittävät, että jalankulkijan tulee kulkea jalkakäytävällä oikealla! Näin ei ole, sillä jalankulkija saa kulkea jalkakäytävällä niin oikealla, vasemmalla kuin keskellä. Olisi se mielenkiintoisen näköistä, kun jalankulkijat kulkisivat Aleksilla, Espalla, Manskussa jonossa jalkakäytävän oikeassa reunassa!
        Yhdistettyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä jalankulkijan paikka on pääsääntöisesti reunassa (lue: joko oikealla tai vasemma) ja pyöräilijä väistää väylän keskelle. Laki tullut tältä osin voimaan 1.6.1997 eli jo yli 20-vuotta sitten!

        Harva pyöräilijä täällä pääkaupunkiseudulla ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä tai vaikka sellainen olisikin siinä vieressä niin saatetaan ajaa silti jalkakäytävillä. Eikä poliisit puutu siihen!

        Pyörätie on aina merkitty pyörätien liikennemerkillä. Ellei ole mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä ja jos on jalkakäytävän liikennemerkki niin se on jalkakäytävä. Helppoa, eikö?

        Te pyöräilijät, jotka ette uskalla ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä niin jättäkää pyörä kotiin. Aina voi myös ostaa auton tai liikkua julkisilla.

        Helsingissä ainakin on menty siihen, että pyöräilijät ensiksi ja sitten muut. Näin ei pitäisi olla vaan kaikille tulisi suoda yhtä hyvät mahdollisuudet liikkua turvallisesti.

        En itse koskaan aja pyörällä jalkakäytävillä ja hengissä olen. Pyörällä on paljon turvallisempaa ajoradalla kuin kävelijänä jalkakäytävillä. Kokemusta pyöräilystä löytyy niin Helsingistä kuin muualta Suomesta sekä maailmalta.


      • sujuvampaa-pyöräilyä

        "Helsingissä ainakin on menty siihen, että pyöräilijät ensiksi ja sitten muut. Näin ei pitäisi olla vaan kaikille tulisi suoda yhtä hyvät mahdollisuudet liikkua turvallisesti."

        Nyt luodaan kaikille yhtä hyvät mahdollisuudet liikkua turvallisesti!

        Autoilijoille ja jalankulkijoille on luotu jo ajat sitten erinomaiset olosuhteet liikkua haluamallaan tavalla. Nyt on havahduttu siihen että liikennejärjestelyt pyöräilyn suosion lisäännyttyä ovat laahanneet pahasti perässä ja nyt korjataan tilannetta vastaamaan nykypäivän vaatimuksia.


      • Onnettomat_maalaiset
        sujuvampaa-pyöräilyä kirjoitti:

        "Helsingissä ainakin on menty siihen, että pyöräilijät ensiksi ja sitten muut. Näin ei pitäisi olla vaan kaikille tulisi suoda yhtä hyvät mahdollisuudet liikkua turvallisesti."

        Nyt luodaan kaikille yhtä hyvät mahdollisuudet liikkua turvallisesti!

        Autoilijoille ja jalankulkijoille on luotu jo ajat sitten erinomaiset olosuhteet liikkua haluamallaan tavalla. Nyt on havahduttu siihen että liikennejärjestelyt pyöräilyn suosion lisäännyttyä ovat laahanneet pahasti perässä ja nyt korjataan tilannetta vastaamaan nykypäivän vaatimuksia.

        Mitä ihmeen nykypäivän vaatimuksia? Tai ai nin. Pyöräilijät ovat saaneet kaiken, mitä ovat keksineet vaatia.
        Heti kun jalankulkijoiden ei tarvitse pelä terveytensä puolesta jalkakäytävillä ajavien pyöräilijöiden puolesta, alan kannattaa pyöräilyä ja äänestän vihreitä.
        Mikä muu liikkujaryhmä muuten sanoo syyksi huonot olosuhyeet silloin kun rikkovat lakia ja vaarantabat toisten terveyden?
        Kaupungissa on bähän toisenlaista ajaa kuin siellä kotipuolessa navetan ja maitolaiturin väliä.


      • löntystelijöille

        "Heti kun jalankulkijoiden ei tarvitse pelä terveytensä puolesta jalkakäytävillä ajavien pyöräilijöiden puolesta, alan kannattaa pyöräilyä ja äänestän vihreitä."

        Suosittelisin jalan liikkuviakin hiukan tarkastelemaan tuota näkemystä maailman napoina olemisesta mikä näyttäisi olevan valloilla jalankulkijoiden keskuudessa. Niin monessa kirjoituksessa se näyttää tulevan esille kuin itsestään selvyytenä.
        Jalankulkijoiden ei muka tarvitse välittää mistään ja muut varokoot. Paljon olisi sanotavaa jalankulkijoiden, koirankusettajien yms. liikumisesta jos sille linjalle lähdetään.
        Kävelijä ei ole maailman napa, eikä autoilija tai pyöräilijä. Liikenne on yhteispeliä ja muiden huomioon ottamista. Laissa on säädetty myös teidän jalan liikkuvien liikennekäyttäytymistä.

        Ehkäpä jalankulkijoiden liikennekäyttäytymiseen tulisi laissa puuttua ja tehdä selkeämmät pelisäännöt. Eihän muutkaan voi siellä poukkoilla mielensä mukaan.


      • Onnettomat_maalaiset
        löntystelijöille kirjoitti:

        "Heti kun jalankulkijoiden ei tarvitse pelä terveytensä puolesta jalkakäytävillä ajavien pyöräilijöiden puolesta, alan kannattaa pyöräilyä ja äänestän vihreitä."

        Suosittelisin jalan liikkuviakin hiukan tarkastelemaan tuota näkemystä maailman napoina olemisesta mikä näyttäisi olevan valloilla jalankulkijoiden keskuudessa. Niin monessa kirjoituksessa se näyttää tulevan esille kuin itsestään selvyytenä.
        Jalankulkijoiden ei muka tarvitse välittää mistään ja muut varokoot. Paljon olisi sanotavaa jalankulkijoiden, koirankusettajien yms. liikumisesta jos sille linjalle lähdetään.
        Kävelijä ei ole maailman napa, eikä autoilija tai pyöräilijä. Liikenne on yhteispeliä ja muiden huomioon ottamista. Laissa on säädetty myös teidän jalan liikkuvien liikennekäyttäytymistä.

        Ehkäpä jalankulkijoiden liikennekäyttäytymiseen tulisi laissa puuttua ja tehdä selkeämmät pelisäännöt. Eihän muutkaan voi siellä poukkoilla mielensä mukaan.

        Jokaisella on oikeus kulkea jalan, kyvyistä ja ymmärryksestä riippumatta. On ihmisen perusoikeus saada poistua kotoaan. Siinä mielessä jalakulkaja on maailman napa.
        Se, kellä on oikus ajaa pyörällä tai autolla, onkin sitten aivan eri asia.
        Tosiasiahan on, että ainakin kaupungissa kaikki muut liikkeellä olijat, jotuvat jatkuvasti olemaan varuillaan mistään piittamattomien pyöräilijöiden takia.
        Pyöräilykortti on ehdottomasti oltava pakollinen, ennen kuin pääsee kaupunkiliikenteeseen polkemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2483
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1678
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      37
      1421
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      163
      1257
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      143
      1209
    6. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      119
      1197
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1155
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      136
      1153
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1081
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      979
    Aihe