Rakas lehtimyyjä, älä lue paperista

Jos järkesi ja mielikuvituksesi ei riitä omien sanojen keksimiseen ja lauserakenteen muodostamiseen, vaihda alaa.

Olen yleensä kohtelias ja kuuntelen myyntipuheet loppuun, mutta nyt , varmaan kymmenennen kerran tasan saman paperista luetun Annan myyntilitaniaa kuunneltuani aion lyödä luurin korvaasi , jos tyyli ei muutu.

Epäaitous kuuluu äänestä. Paperista suoraan lukemisen erottaa kyllä ja sen kuuntelu on todella epämiellyttävä kokemus.

Tilaan kyllä lehtiä ja paljonkin . Erilaisia, eri kustantajilta. Ostan myyjiltä, jotka eivät tee työtänsä helpoimman mukaan vaan panostavat asiakkaaseen yksilönä ja käyttävät ihan omia sanojaan. Murteen käyttö ja myyjän persoonan esilletuonti ovat positiivisia asioita.

Paperista luettua puhetta kuunnellessa tulee semmoinen olo, että myyjä pitää minua jotenkin yksinkertaisena, kun kuvittelee, että menee tuommoinen lävitse. On harhaluulo, että ihmiset, jotka vielä nykypäivänä tilaavat lehtiä, olisivat jotenkin tyhmempiä kuin muut.

Kouluttakaahan puhelinmyyntifirmat ne myyjänne käyttämään omia aivojaan niin ehkä sitä tulostakin tulee paremmin. Persoonat ja mielikuvitus peliin ! Myös siellä Oulun suunnalla.
Ilmoita


Kirjoituksessasi on sinänsä ihan hyvä pointti mutta myyjää ei kuitenkaan kannata syyttää.

On nimittäin niin, että monessa puhelinmyyntilafkassa myyjälle annetaan valmiiksi kirjoitettu spiikki käteen ja häntä kielletään poikkeamasta siitä.

Jotkut pomot suorastaan käskevät myyjää lukemaan suoraan paperista. Jos spiikistä poikkeaa voi muutamissa myyntitaloissa saada siitä jopa potkut.

Siinä ei sitten myyjän auta muutakuin opetella puhumaan spiikkinsä sillä tavalla ettei se kuulosta paperista luetulta, Minä taas olen tässä lajissa mestari.

Minäkin kehoittaisin kyllä aloittelevia myyjiä kiinnittämään huomiota siihen miten puhuvat ja yleensä harjaantununeen myyjän erottaakin aloittelijasta sillä ettei harjaantunut kuulosta puhelinmyyjältä edes paperista vetäessään.
Ilmoita
Mitä se myyjän puhe vaikuttaa sen lehden sisältöön? Ei mitenkään

Jos minä haluan tilata jonkun lehden minä tilaan sen riippumatta mistään myyjän puheista.
Ilmoita
Moni menestyvä cold call myyntineuvottelija kehittäää itse myyntirepliikkejänsä. Aloittelevalle noviisille varmastikin annettaan talon puolesta lauseet valmiina, Aluksi paperille (ruudulle) erilaisia variaatioita. Vähitellen normaalipäinen oppii ulkoa. Soveltaminen on sitten eri asia. Ideahan myynnissä on luoda "nouseva porras". Ohjataan asiakasta. Ei heti myydä jotain tuotetta vaan johdatetaan asiakasta portaita ylöspäin. Manipulointiahan se on. Aloitetaan perusväittämästä johon asiakkaan on helppo samaistua. Seuraava ohjaava ( tuuppaava) väittämä vie yhden rapun ylöspäin. Lopulta rappujen ylätasanteella tapahtuu se tilaus ja myynti. Myyntihommaan ei heti opita. Fiksultakaan se ei heti onnistu. Oppirahat on maksettava. Vähän kuin naisen pokaaminen yökerhossa. Siihenkin oppii kun treenaa. Sitkeimmät oppivat, kehittyvät, kouliintuvat ja menestyvät . Suurin osa aloittelevista lopettaa puhelinmyyntityöt melko pian kun ei kestä asiakkaiden tylyyttä ja raivonpurkauksia. Heittää pyyhkeen niin sanotusti kehään. En itse puhelinmyyjiä vihaa. Jätän vain vastaamatta soittoon jos en jaksa ruveta rupattelemaan.
2 VASTAUSTA:
Höpsistä. Lehtiä myynyt jo monta vuotta ja vuositasolla osapäivätyön ansio ihan kohtuullista keskitasoa eli noin 35 000. Työ on hauskaa ja helppoa. En lue paperista vaan juttelen . Jokainen asiakashan on persoona ja jokaista lähestytään eri tavalla. Olen hyvä myyjä.
Mummo_62 kirjoitti:
Höpsistä. Lehtiä myynyt jo monta vuotta ja vuositasolla osapäivätyön ansio ihan kohtuullista keskitasoa eli noin 35 000. Työ on hauskaa ja helppoa. En lue paperista vaan juttelen . Jokainen asiakashan on persoona ja jokaista lähestytään eri tavalla. Olen hyvä myyjä.
Asiakas on varmastikin persoona, mutta eihän puhelinmyyjä asiakkaan persoonasta ja persoonallisuudesta tiedä oikestansa yhtikäs mitään. Myyjä on kenties fuengirolassa ja "asiakas" Alatölviöllä. Tuntemattomalle soitetaan ja tuntematon soittaa. Lyhyeksi jää persoonan opiskelut. Asiakkaallekin puhelinmyyjän persoona jää varmasti täysin mysteeriksi. Puhelinmyyjän puhelinumerokin on pääsääntöisesti tuntematon. Netin " kuka soittaa" palstoilta voi yrittää selvittää sitä puhelinmyyjän persoonallisuutta. Tässä eräitä poimintoja: 1)Soittelee useasti viikossa, 2)Häiritsee lähes päivittäin. Jos vastaa niin lyö heti luurit. 3) Epäilyttävä kuulosti nauhalta 4) xxx-lehden ehden mainosmyyjä. En menisi vannomaan, että kyseinen heebo oli aivan terävimmillään.
Siis oikeasti ei se puhelinmyyjän persoonallisuus oikein aukene vaikka kuinka ihmisten raportteja lukee.
+Lisää kommentti
Jos lehtiä on tarkoitus myydä, niin eikös ole vallankin suuri lisäarvo että lukee paperista valmista tekstiä. Menisi katu-uskottavuus jos omia syljentuomia liirunlaarumeja höpäjäisi. Jos kuitenkin myy jotain muuta kuin lehtiä niiin sitten on Ok-juttu laittaa omaa vapaamuotoista verbaalispiikkiä eetteeriin.
Ilmoita
Kai se on turhaa olla "kohtelias" ja kuunnella loppuun jossei aio ostaa.

Itse keskeytän ja sanon saman tien, etten aio ostaa, jos en aio.

Näin myyjä pääsee samantien sellaisen asiakkaan kimppuun, joka ehkä ostaa. ;)
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Rakas lehtimyyjä, älä lue paperista

Jos järkesi ja mielikuvituksesi ei riitä omien sanojen keksimiseen ja lauserakenteen muodostamiseen, vaihda alaa.

Olen yleensä kohtelias ja kuuntelen myyntipuheet loppuun, mutta nyt , varmaan kymmenennen kerran tasan saman paperista luetun Annan myyntilitaniaa kuunneltuani aion lyödä luurin korvaasi , jos tyyli ei muutu.

Epäaitous kuuluu äänestä. Paperista suoraan lukemisen erottaa kyllä ja sen kuuntelu on todella epämiellyttävä kokemus.

Tilaan kyllä lehtiä ja paljonkin . Erilaisia, eri kustantajilta. Ostan myyjiltä, jotka eivät tee työtänsä helpoimman mukaan vaan panostavat asiakkaaseen yksilönä ja käyttävät ihan omia sanojaan. Murteen käyttö ja myyjän persoonan esilletuonti ovat positiivisia asioita.

Paperista luettua puhetta kuunnellessa tulee semmoinen olo, että myyjä pitää minua jotenkin yksinkertaisena, kun kuvittelee, että menee tuommoinen lävitse. On harhaluulo, että ihmiset, jotka vielä nykypäivänä tilaavat lehtiä, olisivat jotenkin tyhmempiä kuin muut.

Kouluttakaahan puhelinmyyntifirmat ne myyjänne käyttämään omia aivojaan niin ehkä sitä tulostakin tulee paremmin. Persoonat ja mielikuvitus peliin ! Myös siellä Oulun suunnalla.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta