Nokkapeitto

3-6

Mulla on ollut japseja reilut 11 vuotta, sitä ennen Volvoja reilut 12 vuotta ja mitälie itärautoja vuodesta 1983. Mikä on nokkapeitto? Nyt niitä näkyy jopa hoijotoissa, ennenhän se oli talven merkki ranskiksissa. En ole koskaan tarvinnut ja ajelen yleensä T-paidassa vähänkin pidemmät välit.

Muutama urpo näyttää tukkineen koko keulan peitteillä, vaikka autossa on TURBO. Jumankauta parhaat potkut saadaan mitä kylmempää on. No, nuilla on longlife TSI, moottori kestää kauan. (vitsi)

Joskus kasarilla suositeltiin ajamaan turboilla niin, että kylmänä kierroksia lisättiin varovasti ja jos autossa oli välijäähdytin, niin oli suotavaa odottaa sen kennoston sulamista, ettei moottoriin päässyt jäätä...

11

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OnkoElämäsiTaakka

      Voih, ei tule uni ja ahdistus käy päälle. Ulkoile, lenkkeilemään niin helpottaa.

    • äteritsiputeritsi

      Mitä kuumempana pakokaasu saadaan pysymään ahtimessa ja sen jälkeen sitä tehokkaampana pysyy virtaus ja siis teho. Imuilman puolella kylmyydestä kyllä hyötyä.

    • Jake_52

      Mitähän turbo , nokkapeitto ja auton kulku liittyy toisiinsa, 80 luvulla tais joka toisessa autossa olla nokkapeitto, no sillon talvet olikin talvia. Nokkapeitto auttaa auton lämpöjen nousuun, nopeutuu huomattavasti ja halpa tapa estää lumen pääsy moottoriin ja turbo putkien jäähän meno ja sitä myöten ahtimen hajoaminen. Kannattaa jo tulla 2010 luvulle autotekniikassa, maailma muuttuu veliseni :).

    • skodavihtori

      Ei se autotekniikka kummoisesti ole muuttunut. Jotakin tabletteja on kyhäilty kojelautaan kiinni. Bensa tai diesel tuolla pääsääntöisesti edelleen palaa.

      • OlipaKerranJaTaas

        Nerokasta..


    • hellevaara

      mulla mazda kuus, ihan uus, nokkapeittoo ei oo, palttoota ei oo,
      mulla mazda kuus, sisällä kakskytkuus.

    • Tsikita.626

      Ennenhän leikeltiin pahvistakin maskinpeitto, keulalla saattoi talviaikaan lukea vaikka Chiquita banaani :D

      • fddfsdfsdfsdf4

        Minulla on uusi Volvo, nokkapeitto on näköjään ummessa jo pienillä pakkasilla, toimii sähköllä automaattisesti.


      • geelivolovo

        kohta kiinan volvon nokkapeitto jumissa, vaihdetaan ohjausyksikkö volvolla, 860,40€


    • Tohtori.Sykerö

      Aloittaja on varmaan teini-iässä ajellut Kymcollaan -30 asteen pakkasessa ilman pipoa ja kypärää. Eikä haittaa yhtään. Ei ole mitään vikaa vikaa vikaa vikaaa...

    • RMB54

      Ei pelkkä nokkapeitto eli maskin suoja estä moottorin jäähtymistä ajoviiman vaikutuksesta. .
      Yksi kohta, joka useasti unohtuu, on moottorin alasuoja. Alasuoja on monessa autossa jo vakiona, paitsi kuumana käyvissä turbomoottoreissa. Suojaa voi näissäkin käyttää moottorin etupuolella talviaikaan.

      Nykyisin keulassa on muitakin jäähdytettäviä elementtejä. Esimerkiksi lauhduttimia imuilmalle, automaattilaatikon öljylle ja jarruhormit etujarruille. Tässä nyt muutama.
      Näitä ei tietenkään saa suojata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7601
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4536
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3171
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      351
      1463
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1419
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1119
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1070
    Aihe