Kiertovesipumpun sulkeminen

akkajalapset

Tuli ostettua omakotitalo ja näin naisena meni heti sormi suuhun tuon lämmitysjärjestelmän kanssa. Entinen omistaja sanoi pysäyttäneensä lämmityksen kiertovesipumpun kesäksi ja näytti mikä laite se on. Ei kuitenkaan sanonut miten se pysäytetään. En löydä on/off katkaisijaa, vain kiertolevyn siinä muovisessa mustassa osassa, jossa luvut 1,2, ja 3, ja viisari osoittaa lukuun 2. Muita liikkuvia osia en löydä mötikästä.

Valmistaudun tässä vasta kesään, joten en ole vielä pysäyttämässä pumppua.

8

1141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sfhjiiyftd

      Nuo numerot merkkaa pumpun nopeutta. Seuraa johtoa mihin se menee ja laita vita päälle katkaisijasta tai laita töpseli kiinni. Voi olla myös niinkin että urpo on ottanut sulakkeelta virrat pois.

      • akkajalapset

        Johto pumpulta menee lämmönvaihtimen uumeniin, ei näy katkaisijaa tai töpseliä. Jos laitan sulakkeen offille, vaikuttaako lämmönvaihtimen toimintaan? (edellyttäen, että löydän oikean sulakkeen)


      • anonyymi_rE7
        akkajalapset kirjoitti:

        Johto pumpulta menee lämmönvaihtimen uumeniin, ei näy katkaisijaa tai töpseliä. Jos laitan sulakkeen offille, vaikuttaako lämmönvaihtimen toimintaan? (edellyttäen, että löydän oikean sulakkeen)

        Kyllä lämmönvaihtimissa on yleensä sähköboksi, siinä se kytkin on.


      • akkajalapset

        No, nyt taisi löytyä se boksi. Siinä on 3 painonappia, p1,p2 ja p3. Tuo lämpöpumppu on merkitty p2,joten lienee painettava sitä. Tosin valot eivät pala minkään kytkimen kohdalla?!

        Kiitos avusta!


      • liikunta_tekee_hyvää

        Pumppua ei sitten kannata seisottaa koko kesää. Voi mennä jumiin. Patteritermostaattejakin olisi hyvä "jumpata" välillä, muutoin voi syksyllä vilu yllättää.


    • raksaaja-sh

      Ei lämmityksen kiertovesipumppuja pitäisi olla syytä pysäyttää kesäksi. Sillä saa vain hankaluuksia ja ongelmia.
      Lämmityksen säätö pitää olla sellainen että lämpöä ei ohjata lattiaan tai pattereihin kesällä. Tällöin kiertovesipumppu saa olla oikeaoppisesti päällä.

      Omassa talossa olen lattiapiirin pumpun säätänyt pienimmälle kiertonopeudelle kesäksi, sillä voi yhden euron verran rahaa säästää kesän aikana. Jos ounpun sammuttaisi niin sillä voi säästää toisen euron tai saada 200euron laskun kun pumppu menee jumiin.

      • raksaaja-sh

        ja siis jos edellinen asukas on ollut idiootti, se ei velvoita uutta asukasta olemaan samanlainen


    • näiseon

      Toivottavasti on patteripiiri P2 eikä lattialämmitys jos on yleensä käytössä eli löytyy talosta? Luultavasti on jos 3-piirinen vaihdinkin ja pumput niille. Komppaan muita ettei sammuteta pumppua kesäksi koska lämmmityspiirin automatiikka pitää huolen ettei turhaan kierrä lämmintä pattereissa.
      Pumpun seisokin aikana tahtoo aina sakka laskeutua ja pahimmassa tapauksessa jumittaa pumpun ja akselitiivisteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe