Kannattaako opiskella metsuriksi?

15vuotiaspoika

Oon siis nyt yläasteella ja oon ajatellut kouluttautua metsuriksi ja/tai arboristiksi (todennäköisesti vain metsuriksi) oon kyllä jonkin verran tehnyt moottorisahalla metsätöitä tänä talvena ja olen myös raivannut raivaussahalla ja keli ei paljoa haittaa, menen metsään vaikka puoli metriä lunta tai vaikka vettä sataisi
Tässä ois kysymyksiä
-onko helppo saada töitä ?
-kannattaako ainakin jossain vaiheessa tehdä oma yritys tai toiminimi ja sen kautta tehdä metsätöitä
-onko kesällä paljon taimien istutusta?
-onko kellään tietoa/kokemusta arboristin töistä voisi kertoa mielipiteitä ja palkkatasoa
-millaista metsää moottorisahalla yleensä tehdään ja ylipäätään millaisia urakoita
-millanen palkka metsurilla jos tekee kunnolla töitä
-huonot/hyvät puolet, kertokaa
Oon myös miettinyt että pitäiskö metsurikoulutuksen lisäksi kouluttautua vaikka ajokonekuskiksi niin töitä olisi aina
Kaikkiin kysymyksiin ei ole jokaisen pakko vastata mutta mielellään edes johonkin

4

243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Töitäon

Kyllä kannattaa. Hakeudu kaupunkimetsuri- yrittäjäksi

• northandsouth

Pöljä- Töitä on. Niin joksikin orjayrittäjäksi ketjun viimeiseksi lenkiksi. Älä unta näe. Talkootöitä on. Firmat irtisanovat viimeiset metsurinsa ja jollekin hujariyrittäjälle saat lähteä talkoisiin. Metsurin ja metsäkonekuskin työ on historiaa. Hanki poika itsellesi elämä ja katso jostakin oikea työpaikka.

• Metsurinavuodesta1998

Jos metsä työpaikkana kiinnostaa ja kaikenlaiset säät ei haittaa niin ilmanmuuta suosittelen.
      Olen itse tehnyt metsurin töitä päälle parikymmentä vuotta. Pääasiallinen työ on raivaussaha työtä. Ennakkoraivuut, taimikonhoidot ja taimikon perkaukset.
      Varsinainen moottorisaha työ on jäänyt itselläni enemmän vapaa aikaan kuin ammattiin. Teen itselleni tuulenkaatoja metsästäni yms polttopuusavottaa mutta paljon tuttavat kysyvät myös pihapuita kaatamaan joita sitten käyn tunkin ja vinssin kanssa kaatelemassa vapaa ajallani.
      Istutuksilla käyn enää harvoin koska urakka palkka on jäänyt junnaamaan samalle tasolle jossa se on ollut varmaan kohta sen parikymmentä vuotta. Vielä urani alussa sillä hommalla saattoi tienatakin mutta nykyään kova homma ja huono urakkapalkka pudottaa senverran raivuutyön tuntiliksaa päivää kohden että olen sanonut pomolle etten ilman tuntuvaa urakkapalkan korotusta en enää hommaan lähde.
      Näinollen hän on teettänyt istutukset sitten muulla "halpatyövoimalla"
      Tuskin kukaan suostuu vapaaehtoisesti pudottamaan päiväpalkkaa 20-30e vaan jonkun sesonkityön takia.

Palkkaus aiheuttaa täällä usein senverran purnaamista ja kiukuttelua että en sano mitä tuntipalkkani on mutta minulle se on ollut hyvä. Aloitin aikanaan mhy.n hommista ja siirryin myöhemmin yrittäjälle. Palkkaa myös olen saanut nostettua tasaisesti työhistorian aikana ja on tullut työllä maksettua niin omistusasunnossa asumiset kuin uudet autot yms.
      Että palkka riittää kattamaan elämän ja jää säästöönkin.
      Töitä on niin paljon kun ehtii tekemään. Minua kyselee toisinaan pari muutakin metsäalan pomoa heille töihin osin koska tietää taustani että olen kova tekemään ja toisekseen kun tulijoita ei ole eikä näinollen tekijöitä. Keski ikäisenä olen siltikin alani nuorimpia.

Hyviä puolia ammatissa on senverran paljon että harvat huonot jää jalkoihin.
      Ampiaisille ei saa olla allerginen sillä piikkiä tulee väkisinkin. Kyyt ovat epämiellyttäviä keväisin jaloissa mutta ei noista vaaraa ole kuin korkeintaan menevät eväsreppuun ellet nosta sitä puuhun. Helle mutta helteellä menen aina yöllä töihin ja ennen puolenpäivän paahdetta kotiin. Lumi ja pakkanen tekee sitten hetken tauon mutta ei kuukauden parin lomautus ainakaan minua haittaa eikä se tunnu edes taloudellisesti.

Positiivisia puolia vapaat työajat, vaihtelevat työmaat, luonto näin eräihmiselle yhdistää sekä työn ja vapaan, oman työnjäljen välitön näkeminen, poikkeuksetta aina saa pelkkää kehua niin maanomistajilta kuin työnanatajaltakin joka vaan lisää intoa yms yms joten mulle tämä on paras ammatti mitä olla ja voi.

Tsemppiä tulevalle metsurille!

• Tulevametsuri

Kiitos vastauksesta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1361
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1084
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      210
      1043
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      937
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      72
      833
    Aihe