Psykooseista

Farenhha

Moikka. Mulla on ollut psykooseja ja psykoottisia oireita. Olen hakenut apua ja olen toipunut aika hyvin ( pitkä tie ollut tervehtymiseen , mutta se on kannattanut kulkea! ) ..
Mutta tosiaan.. olen viimeisen 4 vuoden aikana saanut sellaisia vähän uudenlaisia psykoottisia oireita joista olisin kiinnostunut tietämään että onko muilla tällaisia ? Eli siis monesti jos poltan pilveä ( mitä en enää tee ) niin alan näkemään sellasia hämähäkkejä! sellasia huoneen kokoisia inhottavan näköisiä hämähäkkejä .. kuulostaa varmaan ihan kauhealta ( ja siltä se myös tuntuu ja kokee kun niitä näkee ! ) .. nämä hämäkit ( hallusinaatioita taitavat olla.. ) kyllä katoavat pois kun menee nukkumaan ja herää seuraavana aamuna.. näen näitä hämähäkkejä myös joskus illalla jos oon stressaantuneena tai univajetta jne.. eli silloin tällöin näen niitä... Tosiaan ekoihin psykooseihin aikoinaan ei liittynyt hämähäkien näkemistä. Hämähäkit tulivat " kuviohin " vasta paljon myöhemmin .. Eli itse luulen että se on vakava mielensairauden tila minkä se kannabis laukauisee ( tai joku stressi jne.. ) ...
Onko muut nähnyt tälläisiä " olentoja" psykooseissaan koskaan ? Onko ihmisillä tietoa näistä !? .. Tosiaan olen ihan kunnossa .. en siis näe päivittäin niitä jne... Joskus vain... esim jos käytän huumeita... ja sen vuoksi olen lopettanutkin käyttämisen... Tosiaan pulla psykoosia ollut aiemmin eli varmaan jotain psykoosisairauteen liittyvää taitaa nuo olla ? Hämähäkkien ja muiden karseiden näköisten olentojen näkeminen ! Olen lukenut niin sanotusta " liskojen yöstä" mitä alkoholin käyttäjillä voi olla.. Tämä voisi olla jotain sellaista samantyyppistä ???

Eräs ihminen sanoi että varmaan tajuntasi heijastaa jotakin niillä hämähäkeillä jne...

Kaikille psykoosin sairastaneille hirveesti voimia ja tsemppiä.. ite oon toipunut tosi hyvin .. välillä tule psykoottisii oireita ja ääniä vieläkin kuulen ( vähemmän kuitenkin kuin joskus kuulin ) eli kyllä se paraneminen on mahdollista ! Ja kannattaa just yrittää erilaisilla tavoilla sitä parantumista ! .. Tuntuu olevan hyvin yleinen tää psykoosisairaus .. Tiedän monia ihmisiä keillä myös on sama !

7

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mpotilas

      Näköhallusinaatiot on kuulemma paljon harvinaisempia kuin äänien kuuleminen, joten voi olla vaikea löytää täsmällistä vertaisapua.

      Psykoosin taustalla on yleensä stressikuormitus, voi olla positiivistakin stressiä mutta käsittääkseni yleensä negatiivista kuten ero, läheisen kuolema, työttömäksi jääminen ym.. Kuulemma auttaa kun käsittelee ne tapahtumat joista stressi on tullut. Voisit koittaa kysyä mielessäsi näköhallusinaatioiltasi kun ne ensi kerralla tulee esiin, että miksi ne näyttäytyy sinulle ja mitä ne haluavat sanoa. Tästä oli apua mun äänten kanssa.

    • Lisää

      Lisää keskustelua aiheesta?

    • VoitParantaaElämäs

      Tärkeä tekijä kaikissa ahdistavissa hallusinaatioissa on jokin muu ahdistus. Ahdistavia asioita voi olla monia. Esim. epäselvyys omasta tulevaisuudesta, kuten kaikilla opiskelijoilla. Opintojen loppuunvieminen tuntuu tietysti jossain vaiheessa raskaalta, mutta menee toki omalla painollaan, päivä kerrallaan sekin. Apua saa koululta opintoihin, ja mielenterveyden ongelmiinkin. On kuitenkin normaalia että elämässä on välillä ahdistusta ja jännitystäkin. Jännitystä ei tarvitse pelätä, sillä positiivistakin asiaa voi jännittää, kuten vaikka uudella autolla ajamista tai treffeille lähtöä. Silloinkin syke kiihtyy - varsinkin jos on juonut kahvia ensin! Kaikki eivät kuitenkaan reagoi ihan samalla tavalla. Oman kehon tuntemuksia myös tulkitaan eri tavalla. Toisin sanoen ihmisen mieli voi keksiä vaikka minkälaisen tarinan, mille tahansa kehon tuntemukselle. Yleensä siis väärin. Vain mieli on koko ajan huolissaan. Hankkiudu elämässäsi paremmille, mukavemmille "raiteille" kohti valoisampaa tulevaisuutta, niin uskon että hämähäkkikokemuksetkin katoavat. Huumeet myös aiheuttavat noita, ihan turhia, hallusinaatioita. Miksi sitten käyttää aineita? Onko olo todella hyvä, vai ainoastaan muuttunut ja sekava? Mitä oikeastaan on hyvä olo? Eikö siihen kuulukin jonkinlainen selkeys ja helppous, keveys?

    • vekos

      Hei.
      Kaikki jotka on kokenut psykoosin yms, mul ois pieni kysymys teille, en ole varma olenko psykoosissa vai onko minulla puhkeamassa psykoosi. mä en oo ihan varma mikä mul nyt on mikään ei tunnu todelliselta, tuntuu et joku asia on nyt muuttunu. Välilla kuulen ihan jotain ääniä voi kuulostaa keskustelulta tai sitten vain tömähdyksilt ja oon sit kysyny joltain joka on ollut vieressäni kuuliksä ton ja vastaa et minkä, en kuullut mitään.
      Ja nyt oon joutu u peittää kaikista tietkonoist, puhelimist yms. noi kamerat ku tuntuu ihan et joku stalkkais. Motivaatio on nollassa en pysty käydä koulu ja en jaksa tehdä töitä.
      Poltin ennen kannabista ja vaibuin psykoosiin aina kun poltin ja jouduin lopettaa polttamisen mut nyt ihan selvinpäi on epätodellinen olo, en uskalla ajatella ku luulen et kaikki kuulee mun ajatukset.
      Tuntuu et kattoisin elokuvaa mun elämäst ja et mua vastaa juonitaa jotai. Oon nyt vaa yrittäny koko aja venaa et tää olo lähtee pois mut tuntuu et pahenis vaa. En tiedä oonko ain ollu tälläne mut tiiän vaa et joku asia on muuttunu mut en tiedä mikä. Mun omat ajatukset on sekavii, kuvittelenko, onko tämä totta, sun pitää tappaa ittes tää ei oo totta, mee nukkuu niii heräät todelisuutee, niinku mikä vittu mua vaivaa. Johtuuko stressistä vai oonko menossa psykoosii, ja luin et jos oot psykoosiset ite tiiä siit yms. vai oonko vaa tulos hulluks

      • Anonyymi

        Kyllä tuo jotain psykoosia on. Itsellänikin oli tuntemuksia siitä, että kameroilla vakoiltiin. Ja mulla on siis diagnosoitu paranoidi skitsofrenia.

        Nyt on siihen lääkkeitä.

        Suosittelen hakeutumaan terveydenhoitoon.


    • Anonyymi

      madinfinland

      Modernit psykoosilääkkeet psykoosihoidon kulmakivenä

      Psykoosilääkkeillä on pitkä historia
      Ensimmäinen psykoosilääke, klooripromatsiini syntetisoitiin vuonna 1950 nukutuksen esilääkitykseksi, mutta vuonna 1952 ranskalaiset psykiatrit havaitsivat sen käyttökelpoiseksi. Klooripromatsiinilla mielenterveyspotilaat pystyttiin “laittamaan horrokseen” ja pian sitä alettiin käyttää kemiallisena lobotomiana. Klooripromatsiini kuuluu fentiatsiinien ryhmään ja on niin sanottu “klassinen neurolepti”. 1950-luvun alun kemiallinen lobotomia ei muodosta enää nykypäivänä erityisen tuottoisia markkinoita, eikä suomalainen Orion Pharma sitä enää valmista. Kuitenkin vielä muutama vuosi sitten kauppa kävi ja elokuussa 2013 Orion ilmoitti kauppanimellä Klorproman myymälleen klooripromatsiinille lukuisia käyttötarkoituksia. Klooripromatsiinin kaltaisia psykoosilääkkeitä käytetään Suomessa edelleen melko paljon. Mikäli psykoosilääkkeitä välttämättä tarvitaan esimerkiksi rauhoittamaan erittäin ahdistunutta potilasta, klassiset neuroleptit ovatkin erittäin hyvä vaihtoehto. Niillä ei ole ollut enää aikoihin patenttia, joten ne ovat edullisia ja lisäksi ne ovat lääketeollisuuden setelitukuista riippumattomien tutkimusten perusteella mahdollisesti vähemmän haitallisia kuin Leponexin ja Zyprexan kaltaiset “toisen polven psykoosilääkkeet”. Niin sanottuja klassisia neurolepteja myydäänkin Suomessa edelleen. Vuonna 2016 esimerkiksi alifaattisten fentiatsiinien myynti oli maassamme 419 000 euroa. Klooripromatsiinin kanssa hyvin saman kaltaisen levomepromatsiinin myynti oli saman verran, piperatsiinirungon sisältävien fentiatsiinien 601 000 euroa ja perfenatsiinin 566 000 euroa muutamia klassisia neurolepeteja mainitakseni.

      Neuroleptien tehon katsotaan toisinaan perustuvan kemiallisen epätasapainon korjaamiseen. Esimerkiksi lääketieteen alan julkaisu Duodecim-lehti tarinoi vuoden 2000 lääketieteen Nobelin palkintoa koskevassa jutussaan: “Vaikka skitsofrenian synnystä on vallalla toisistaan poikkeavia, pääosin aivojen kehitykseen liittyviä käsityksiä, ei liene epäselvyyttä siitä, etteikö dopamiini tavalla tai toisella olisi tärkeä tekijä oireiden syntymisessä.” Kemiallisen epätasapainon teoriasta ei ole koskaan saatu tieteellistä näyttöä, mutta valheellinen tarina vastaa tarpeeseen, joka koskee psykoosilääkkeiden vaikutusmekanismia.

      Yli puolet psykoosin takia hoidetuista ihmisistä jää edelleen Suomessa työkyvyttömyyseläkkeelle. Ainoa poikkeus on Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri ja siellä sovellettava Keroputaan malli, jossa eläköitymisprosentti ei ole puoliakaan tästä ja hoidon kustannukset potilasta kohti huomattavasti pienemmät kuin muualla. Ehkä voisimmekin seuraavaksi alkaa ajatella psykoosihoidon kehittämistä enemmän tältä kannalta.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe