Ompas paljon annettu

llejakzx

tietoa ruostumattoman hitsauksesta tulevasta savusta, vähätelty vaaroja..

1) Millaisen suojaimen tarvitsen ruostumattoman teräksen hitsaukseen?Riippumatta siitä, käytätkö puikko-, MIG-, TIG vai plasma-hitsausta, ruostumattomista materiaaleista syntyvä hitsaussa-vu sisältää lähes aina hiukkasia. MIG- ja puikkohitsauksessa hitsaussavu sisältää useimmiten kromi- ja nikkelihiukkasia, joista kromi on eniten terveydelle vaarallista sisään hengi-tettynä. Hiukkassuodattimella moottoroitu hengityssuojain antaa hyvän suojan, kun hitsaat ruostumatonta materiaalia MIG tai puikkohitsausmenetelmällä. TIG-hitsaus tuottaa melko vähän hitsaussavua, mutta muodostaa paljon otsoni-kaasua. Plasmaleikkaus ja plasmahitsaus tuottavat korkeita lämpötiloja, jotka voivat aiheuttaa terveydelle vaarallisia, nk. typpikaasuja. Lisätietoja alla kohdassa , jossa käsitellään hitsaussavuja, jotka sisältävät otsonia tai typpikaasuja

http://multimedia.3m.com/mws/media/435289O/3m-hitsaussuojaimet-katalogi-kysymyksia.pdf

8

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fre

Työterveyshuollon tutkimuksissa on selvinnyt, että ainoastaan aktiivihiili-suodattimella varustetulla raitisilmamaskilla hitsatessa ei työntekijän virtsasta löytynyt kromia haitallisia määriä, kun taas tavallisella suodattimella varustetulla maskilla ei juurikaan eroja ollut suodattamattomaan maskiin verrattuna.

• PeukkuaYlös

Työhöntulotarkastuksessa lääkäri laittoi tyytyväisenä ruksin lomakkeeseen, kun oli informoinut minua siitä, että koneistustöissä kannattaa käyttää sekä hengityssuojainta että kumihanskoja koko päivä, jotta vältetään leikkuunestehuurujen hengittäminen ja käsien altistuminen nesteille.

En toki moiti häntä, mutta olen työskennellyt koneistufirmassakin jossa ei ollut koneellista ilmanvaihtoa työstökoneissa, vaan ainoastaan koneen katto oli poistettu.

• Työsuojelu222
        PeukkuaYlös kirjoitti:

Työhöntulotarkastuksessa lääkäri laittoi tyytyväisenä ruksin lomakkeeseen, kun oli informoinut minua siitä, että koneistustöissä kannattaa käyttää sekä hengityssuojainta että kumihanskoja koko päivä, jotta vältetään leikkuunestehuurujen hengittäminen ja käsien altistuminen nesteille.

En toki moiti häntä, mutta olen työskennellyt koneistufirmassakin jossa ei ollut koneellista ilmanvaihtoa työstökoneissa, vaan ainoastaan koneen katto oli poistettu.

Sano sille lääkärille, että suojainten käyttö on viimeinen keino, jos haittaa ei voida poistaa. Ensisijaisesti haitta poistetaan leikkuuhöyryjen koneellisella poistolla ja käyttämällä ihoystävälllisempiä leikkuunesteitä.

• Hehehehe

Johtoporras nauraa että mammanpojat ne heti itkee kun vähän kastuu sormi öljyyn.

• TigHitsaus

TIG hitsauksessa käytettävissä wolfram puikoissa on radioaktiivista thoriumia. Vähäisiä määriä mutta silti työturvallisuus kannattaa ottaa humioon. Etenkin puikkoja teroitettaessa syntyvää pölyä ei saisi päästä keuhkoihin. Wolfram-thorium puikoilla hitsattuja saumoja hiotessa syntyy pölyä. Kädet kannattaa pestä wolfram pölystä.

• Työsuojelu222

Viekää ne thorium-elektrodit kierrätykseen ja siirtykää uudenlaisten elektrodien käyttöön.

• Realistihitsaaja

Hörppy taskumatista kirkasta ja aski norttia pitää hitsarin terveenä.

• isopahapomo

Naama kii ja hitsaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      93
      3621
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      29
      2383
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      141
      2028
    4. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      34
      891
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      44
      821
    6. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      30
      810
    7. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      61
      775
    8. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      4
      754
    9. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      40
      697
    10. Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä

Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies
      Ikävä
      87
      676
    Aihe