Jatkuva, kovaääninen hissin kolina kerrostalossa

Theend

Alan olla jo siinä pisteessä että järki lähtee jos en keksi jotain tapaa millä tuon hirvittävän äänen saa suljettua pois. Hissi käy ihan koko ajan, siis ihan lakkaamatta aamusta iltaan ja ääni on todella kova ja hermoja raastava. Hissi töksähtää vittumaisesti joka kerta, ja koko ajan saa pelätä että koska taas. Hissi on ihan tuossa seinän takana ja äänieristys on täällä todella surkea, äänet kuuluvat kuin välissä ei seinää olisikaan. Talo on vanha. Onko jollain kokemusta kuulosuojaimista, auttavatko tällaiseen? Vai peittävätkö vain korkeampia ääniä, musiikkia ym.? Mitä muita vaihtoehtoja olisi? Vastamelukuulokkeet? Käyttämäni korvatulpat ovat ihan yhtä tyhjän kanssa, ja musiikillakaan ei jaksaisi koko ajan tuota meteliä peittää, siihenkin väsyy. Muaallekaan en jaksa nykyisessä elämäntilanteessani muuttaa tämän takia, vaan yritän ratkaista asiaa jotenkin toisin ainakin ensialkuun. Kiitos ideoista, jos joku sattuu vastaamaan...

17

1971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaadi hissin tarkastus. Onko jotain vialla?
      Kyllä hissihuollon pitäisi pystyä joku keino keksimään äänen vaimentamiseksi.
      Asukkaat voisivat opetella myös käyttämään hissiä niin ettei ovet kolise.
      Yhteys isännöitsijään ja ellei auta niin talon hallitukseen.
      Kuttele asiasta naapuruston kanssa.

    • ölphöbet

      Ja onkin aika kiva paikka asua, jos vähän väliä heräilee ja joutuu yrittämään uudelleen nukahtamista. Onkin kivan väsynyt seuraavana päivänä tai sitten vain makaa sängyssä tosi pitkään. Ota kaikista vaimentavimmat kuulosuojaimet ja korvatulpat lisäksi. Noita matalia kolahduksia pitäisi kyllä ainakin vaimentaa. Saattavat sitten olla kyllä liian epämukavat nukkumiseen varsinkin jos on yhtään tapana liikkua nukkumisen aikana - ehkä joku niskatyyny lisäksi.

    • muutinpois

      Onko ylin kerros? Jos se konehuone on siinä yläpuolella, niin se on kamalaa. Kokemusta on.

    • Anonyymi

      Sama tilanne täällä. Asutko kaupungin asunnossa? Mulla meni opiskelut vituilleen kun en saanut ton hissin takia nukuttua. Laitoin nyt viestiä kaupungin asunnoille että joko korjauttavat hissin tai teen kantelun aluehallinnolle. Lisäksi, on aika absurdia että vuokralaista velvoitetaan tuhoamaan oma henkilökohtainen elämänsä siksi ettei saa olla asunnossaan/kodissaan rauhassa. Ja tästä oman elämänsä tuhoamisesta hänen pitäisi maksaa vuokraa

      • Anonyymi

        Tein valituksen kaupungin asumisterveyteen. Isännöitsijän kanta oli se että ymmärtää hissin kolinan estävän mahdollisuuteni rauhoittua omassa kodissani, nukkumisen sekä opiskelun. Kuitenkaan asialle ei kuulemma isännöitsijän mukaan olla tekemässä mitään koska korjaustyö maksaa ja yhtiö haluaa olla kaupungin halvin. Eli tässä kaupungin asuntofirma sekä isännöitsijä myöntävät itse vuokranneensa minulle asunnon, jossa ei kykene edes nukkumaan saati sitten mitenkään rauhoittumaan tai elämään, sekä sen että eivät ole aikeissa tehdä asialle mitään, mikäli asia on heistä kiinni. Tässö pohdin että noudatetaanko tässä ihmisoikeuslakeja kuinka hyvin enää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tein valituksen kaupungin asumisterveyteen. Isännöitsijän kanta oli se että ymmärtää hissin kolinan estävän mahdollisuuteni rauhoittua omassa kodissani, nukkumisen sekä opiskelun. Kuitenkaan asialle ei kuulemma isännöitsijän mukaan olla tekemässä mitään koska korjaustyö maksaa ja yhtiö haluaa olla kaupungin halvin. Eli tässä kaupungin asuntofirma sekä isännöitsijä myöntävät itse vuokranneensa minulle asunnon, jossa ei kykene edes nukkumaan saati sitten mitenkään rauhoittumaan tai elämään, sekä sen että eivät ole aikeissa tehdä asialle mitään, mikäli asia on heistä kiinni. Tässö pohdin että noudatetaanko tässä ihmisoikeuslakeja kuinka hyvin enää

        :D :D :D ihmisoikeuslakeja!!! :D _D

        Itsehän sen asunnon vapaaehtoisesti vuokrasit, joten ihan yhtä vapaaehtoisesti voit häipyä.
        Nämä on kyllä hauskoja!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        :D :D :D ihmisoikeuslakeja!!! :D _D

        Itsehän sen asunnon vapaaehtoisesti vuokrasit, joten ihan yhtä vapaaehtoisesti voit häipyä.
        Nämä on kyllä hauskoja!!

        Luuletko, urvelo, ettei asukkaalla ole mitään oikeuksia? hymynaamateini.
        Näinhän se ikävä kyllä on, oma kämppäni on viittä vaille romahtamispisteessä mutta tiedän että on täysin turha valittaa koska näitä vikoja ei tasan tarkkaan korjata. Tuntuu että nykyään nämä kopperot ajatellaan olevan vain nukkumista varten, ei koko päivä elämistä varten. Käsittämätöntä että eletään 2020-lukua ja vieläkin saa tyylin tehdä itsarin hermorauniona äänieristyksen puutteen takia.


    • Anonyymi

      Korvatulpat? Tai äänieristyksen parantaminen?

      • Anonyymi

        Hissi ei jarruta ennen pysähtymistä ja koneisto, joka on seinäni takana ylimmässä kerroksessa, jysähtää aina hissin pysähtyessä niin että kuulostaa kun joku löisi betoniporsaan seinään. Kuuluu tulppien läpi. Lisäksi mulle tulee korvasärky sekä migreeni noista tulpista. Tosin en ole viimeaikona pahemmin voinut "kotona" olla kuin pelkästään tuo jatkuva kolina aiheuttaa niin pahan sapetuksen että alkaa sirkkelimigreeni jo siitä.


    • Anonyymi

      Katselin tässä, kun pääsin hissin kolinaa pakoon sukulaiselle, vähän noita käytännön toimia. Asumisterveyden tarkastajat ovat yhtä kuin asuntofirmojen orjia eli jos vuokraaja sanoo että hissin kolina on normaalia niin terveystarkastaja laulaa samaa virttä. Mittauksia tullaan harvoin tekemään koska nehän olisivat pirun kalliita. Eli huonoimmassa tapauksessa asukas, jolla on esim. valmiiksi univaikeuksia, masennusta,ym. saa seota asunnossaan eikä kukaan tee mitään.

      Kuitenkin, jos hissin jatkuva kolina on "normaalia" ja esim. isännöitsijä on itse sanonut että ymmärtää psyykkeen hajoamisen mutta minkäänlaisiin toimiin ei ryhdytä... EIKÖ TÄLLÖIN myös äänen poistamiseen käytetty, esim. kovaääninen musiikki ole normaalia? Eli jos pää sekokaa hissin kolinan takia, voin käyttää oman käden oikeutta ja luukuttaa heviä päivät pitkät jotta tuo hissin jytinä peittyisi siihen? Jos tästä tulee taloyhtiöltä tai isännöitsijältä natinaa ja valitusta, VOIN KAI ITSE silloin todeta että yritin saada tuohon hissin kolinaan jonkin yhteisen ratkaisun mutta kun mitään ei tapahtunut, päätin itse että peitän kolinan näin. VOIN KAI MYÖS vedota siihen että eikö minulla ole edes oikeus peittää tuota kolinaa, esim vähän kovemmalla äänellä? Vai syrjitäänkö vuokralaista niin että hänet käytännössä pakotetaan kuuntelemaan kolinaa?

      Asumisterveyden mittaukset otetaan kuulemma niin että esim. matalien taajuuksien lukemista leikataan roima osa pois. Eli tässä tapauksessa, voisin valituksen saadessani vedota siihen että asumistarkastajat tulisivat mittaamaan rapun jokaisen asunnon ja miettivät sitten, kuuluuko asuntoihin luukuttamani rokki heidän mittareidensa mukaan, niin lujaa että se olisi terveysriski. Kuuluuko siitä esim samanlaista töminää ja kolinaa kuin tuosta hissistä.Ja vetoan samalla tuohon hissiin- eihän senkään, jokapäiväinen jatkuva ja rauhoittumisen estävä jytinä ole KUULEMMA riski, vaan täysin normaalia. Ja asukkaalla pitäsi olla tällöin oikeus peittää tuo kolina.

    • Anonyymi

      Sähän voit vapaasti muuttaa muualle? Ei tartte ku ilmottaa lähtevänsä. Mikä tässä on oikee ongelma muu ku turha valitus ?

      • Anonyymi

        Esim se että asun kaupungin vuokra-asunnossa eikä oo taloudellisesti varaa muuttaa muualle. Kaupungin asunnossa pitää asua puoli vuotta ennen kun voi hakea vaihtoasuntoa. Ja kunnalla ei ole velvollisuutta esim korjata hissin ym rapun kaluston puutteita ja terveystarkastajat komppaa vuokra-asuntojen omistajaa. Turha valitus... koita itse asua samanlaisessa asunnossa tietyssä elämäntilanteessa ennen kun sanot mitään. Vai oliko sun pointti vaan päästä sanomaan mielipiteesi asiaan, josta sulla ei ole henkilökohtasta kokemusta?


      • Anonyymi

        vai ootko itse esim vuokranantaja tai terveystarkastaja ja sua vituttaa se että asiakkaat osaa laittaa kampoihin ja tutkia asioita, kun pidät asioiden puntarointia turhana valittamisena?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vai ootko itse esim vuokranantaja tai terveystarkastaja ja sua vituttaa se että asiakkaat osaa laittaa kampoihin ja tutkia asioita, kun pidät asioiden puntarointia turhana valittamisena?

        Onko tosiaan aivan pakko asua siinä hissin vieressä, jos se hissi sinua häiritsee?


      • Anonyymi

        Oletko vähän idiootti? Etkö tajua ettei voi olla monia syitä miksi muutto ei tuosta noin vaan onnistu? Tajuatko pässi että siihen tarvitaan rahaa ja jos sitä ei ole niin ei onnistu. Jos on vielä työtön ym. tai terveydelliset syyt, joten turhaan siinä viisastelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko vähän idiootti? Etkö tajua ettei voi olla monia syitä miksi muutto ei tuosta noin vaan onnistu? Tajuatko pässi että siihen tarvitaan rahaa ja jos sitä ei ole niin ei onnistu. Jos on vielä työtön ym. tai terveydelliset syyt, joten turhaan siinä viisastelet.

        Kelasta voi saada vuokravakuuden uuteen asuntoon esim terveydellisistä syistä.


    • Anonyymi

      Tämä tulee nyt melko myöhään, toivottavasti olet päässyt jo muuttamaan.
      Olen itse asunut hissin ja hissin konehuoneen alapuolella. Se ei todellakaan ollut mitään nautintoa. Otin useamman kerran yhteyttä isännöitsijään, no sieltä ei tullut vastauksia, niin otin yhteyttä ympäristökeskukseen. Sainkin asuntoon mittauksen ja tulos oli, että on terveydelle haitallinen asunto. No hissiä korjattiin, mutta ei se siitä mihinkään muuttunut.
      Suomessa on ihme tyyli, kun asuu kerrostalossa niin kaikki kuuluu normaaliin elämään kuuluviin ääniin. Nyt asun talossa (toivottavasti en kovin pitkään), jossa ovet pitää kamalaa kolinaa, hissi kolahtaa aina, kun se lähtee liikkeelle ja oven+kynnyksen pauke. Äänet kantaa P-kerroksesta 7. kerrokseen asti.
      Tätäkin voisi korjata hyvin pehmentämällä ovien ääniä tiivistämällä ovet, pehmentää ääniä huomattavasti, kuten uusissa taloissa ja kattoon äänierityslevyt. Mutta kun joku uskaltaa asiasta sanoa, niin on valittaja ja herkkänahkainen. Esim. oven tiivistäminen ei paljon maksaisi, mutta lisää asumismukavuutta paljon ja vaimentaa sulkemisääniä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6649
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4300
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2730
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1603
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1094
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1051
    Aihe