Arctic Cat Panther 440!? Apuva!

Heikki tiMonEN

Heips!

Tuollainen kelkka olis tähtäimessä. Omistaja on tuttavapiiristä ja hänellä on ollut kelkka jo useamman vuoden. Vuosimalli tais olla 2001 tai jotain sitä luokkaa, ja ajettu vaivaiset 500km!!!
Tarkemmin en hintaa tiedä, mutta omistaja on sen verran rahoissa, että ei paljoa siitä pyydä.

ONGELMA on se, että sillä ei ole ajettu moneen vuoteen ja se on seissyt tallissa akkupaikoillaan jne... Itse asiassa minä olen sen sinne talliin ajanut keväällä 2002, ja sen jälkeen sitä ei ole edes käyntiin laitettu.

Kai se kelkka säilyy, kun sitä ei käytetä :) Akku on varmasti tyhjä ja letkut myös. Entä iskarit ym, joita tulisi aina silloin tällöin "käyttää", että ne pysyis kunnossa? Mitenköhän tuollaisen kelkan ostamiseen tulisi suhtautua?

Muutenkin kaikki tiedot ja kokemukset kelkasta olis todella tervetulleita:

kulutus, kestävyys, ominaisuudet, luotettavuus...

En ole mikään kelkkaguru, mutta jotain niistä tiedän. Arctic Cat on aivan uusi tuttavuus, joten tietoja erityisesti 440 puhallin koneeesta olis tarpeen (esim. tehot).

10

7314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juttua

      Tuollaisen seisomisen jälkeen voi olla paikat hieman jäykkiä. Riippu tietenkin, miten hyvin tuli suojavoideltua seisokin alussa?
      Akun varmaan voi viedä ongelmajätteeseen?
      Iskarit joko toimii, tai ei. Aja hiljalleen, tai vie huoltoon tai vaihda. Ne eivät niin silmille tule.
      Mutta moottori? Voi olla kiertokangen laakerit hiukka ruosteessa? Näet sitten miten käy?
      Ja polttoainejärjestelmä kannattaa puhdistaa aluksi, ja vielä hetken ajon jälkeen, ja vielä suuremmankin ajon jälkeen. Varsinkin kaasuttimet!

      Ensimmäinen ongelma on saada käymään?

      Öljyt ketjukoteloon uudet.

      Katso MK-lehden foorumista lisää. Syötä Haku:un sopivia sanoja, kuten syyshuolto, Panther, Arctic Cat jne.

      Vie mieluummin oikaan huoltoon!

      • HeiKKi TimONen

        Kiitos vastauksesta!

        Että noin paljon olis tulossa ongelmia?! Harmi.

        Jos vain selviäiskin akun ostolla, mutta iskarien ym alustan osien uusiminen tulee kalliiksi. Saako iskarit kuntoon, jos varovasti "pumppaa" niitä, eikä rysäyttele heti ensimmäisistä patikoista ja hyppyreistä mitä eteen tulee.

        Tuo moottorin kunto pelottaa eniten. En ole mikään asiantuntija, todellakaan, mutta uskaltaako sitä edes käynnistää jos kiertokanget on ruosteessa?

        Ja jos uskaltaa, niin miten sen sais mahdollisesti käyntiin? Mistä lähteä liikkeelle, ja miten?

        Kelkka on nimittäin sellaisessa paikassa, että sinne ei mitään mahdottomia työkaluja viitsi pitkän matkan takia kuljettaa. Siksi olis tietää, että mitkä on mahdollisuudet saada se sieltä ajamalla pois? Voi olla mahdollista, että sen saa toisella kelkalla tuotua, mutta mielummin tosiaan ajamalla.

        Ai niin, hintaa tuolla Pantterilla ei oo ku vaivaiset 4000€, mitä minä pidän käytännössä melko edullisena, jos ei tarvi heti ostaa uusia osia. Kilometrejä on tosiaan vain juuri ja juuri sisäänajon verran.

        Pitääkin saman tien vierailla tuolla MK-lehden foorumeilla...


      • Juttu2
        HeiKKi TimONen kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!

        Että noin paljon olis tulossa ongelmia?! Harmi.

        Jos vain selviäiskin akun ostolla, mutta iskarien ym alustan osien uusiminen tulee kalliiksi. Saako iskarit kuntoon, jos varovasti "pumppaa" niitä, eikä rysäyttele heti ensimmäisistä patikoista ja hyppyreistä mitä eteen tulee.

        Tuo moottorin kunto pelottaa eniten. En ole mikään asiantuntija, todellakaan, mutta uskaltaako sitä edes käynnistää jos kiertokanget on ruosteessa?

        Ja jos uskaltaa, niin miten sen sais mahdollisesti käyntiin? Mistä lähteä liikkeelle, ja miten?

        Kelkka on nimittäin sellaisessa paikassa, että sinne ei mitään mahdottomia työkaluja viitsi pitkän matkan takia kuljettaa. Siksi olis tietää, että mitkä on mahdollisuudet saada se sieltä ajamalla pois? Voi olla mahdollista, että sen saa toisella kelkalla tuotua, mutta mielummin tosiaan ajamalla.

        Ai niin, hintaa tuolla Pantterilla ei oo ku vaivaiset 4000€, mitä minä pidän käytännössä melko edullisena, jos ei tarvi heti ostaa uusia osia. Kilometrejä on tosiaan vain juuri ja juuri sisäänajon verran.

        Pitääkin saman tien vierailla tuolla MK-lehden foorumeilla...

        Äkun voi ostaa joskus, kun ei enää viitsi narulla käynnistää. Sillä ei ehkä kiirettä ole. Tuskin enempää pilallekaan menee, jos vettä on riittävästi. Saattaahan tuo olla toimivakin?
        Iskarit vaihtaa, kun haluaa mukavaa kyytiä. Alussa varmaan menettelee näinkin?

        Moottoriin öljyistä bensaa tulpanrei´istä hiukka, ja rohkeasti käymään. Siitä sen näkee. Remontti on sama, oli ruosteessa eli ei?

        Ellei saa käymään, tuskin ostollakaan kiirettä on?

        Jos ketjukotelossa "on" öljyä, voi niillä ajaa huoleti muutaman tunnin. Vaihtaa sitten, kun se helposti käy.
        Telapyörät tarkistaa, että ne edes pyörii. Välyksiä vai katsoa muutaman tunnin ajon jälkeen, kun niitä on ehtinyt syntyä.

        Mutta kaasuttimet puhdistaa pari kertaa, ja ehdottomasti ennen kovaa ajoa!!


    • Heikki tiMOneN

      Maksoin sen 4000€ ja lauantaina pitäis lähteä hakemaan se Kemijärveltä. Pieni ongelma vielä siihen liittyy.

      Kelkka on entisen omistajan mökillä, jonne on auraamatonta tietä 4km! Lisäksi mökki sijaitsee sen verran kaukana muustakin asutuksesta ja kaupoista, että jos kelkkaa ei saa ajamalla pois, niin se pitää korjata paikan päällä ja ajaa sitten pois.

      Huoltoon tarvitaan tietysti työkaluja ja käytännön temppuja (kokemusta), joista jälkimmäistä minulla on melko vähän.

      Jos oikein paska tuuri käy, niin minä hiihdän kelkan luo. Toisaalta, saatan saada lainaksi toisen kelkan ja reen, jolla kuljettaa kelkka mökiltä autolle jne...

      Jos en kuitenkaan saa kelkkaa, niin miten saan sen mahdollisesti käyntiin. Avaimet saan sentään huomenna, mutta mitä tulisi ottaa mukaan sinne mökille? Tulpanavain (onko vakio koko?), "uutta" bensaa, öljyä... Ei nimittäin huvittais kovin monesti hiihtää mökkitietä edes takaisin.

      Ja miten sellainen kauan seisonut moottori käytännössä startataan? Pitääkö akku laittaa paikoilleen, tai jopa ladata??

      Tiedän, olen melko pässi näitten kelkkojen kanssa...

      • kaikkea

        Ei kukaan ole pässi opiskellessaan. Sitten vasta, ellei oppi mene perille. Tai menee päähän!

        Tuollaisella reissulla pitäisi olla mukana vähän kaikkea.
        Jerrykannullinen bensaa,
        pieni lappopumppu esim. Biltema Tuotenro
        20365 1,75 €, 2-tahtiöljyä , edes 1%.
        Vaihteistoöljyä hiukkasen, että voi lisätä, jos tarpeen,
        pari tyhjää muovipurkkia, puukko,
        muoviletkua, starttipilottia, varanaru,

        Variaattorin remmiä kannattaa löysätä pyörittämällä ja levittämällä variaattoria, ettei moottori ala vetää pienillä kaasutuksilla.
        Vanha bensat tankista pois, uutta n.5 litraa tilalle, tilkka öljyä sekaan jo jerryssä, vaikka olisi tuoreöljyvoitelukin,
        tulpat pois, hiukka bensaa sylinteriin, tulpat takaisin,
        priimerillä, jos on, pumpataan hiukka bensaa kampikammioon; ei liikaa;
        Vedetään reippaasti käynnistimest ja toivotaan, että käynnistyy. Ellei muutaman vedon jälkeen lupaakaan, hiukka lisää bensaa primerillä. Jos on epäselvyyttä primerin toiminnasta, primerin letku pois kaasuttajan liitoksesta, ja kokeile muovipurkkiin niin kauan, että bensaa tulee.

        Varo tulipaloa! Ota lunta lähelle jo valmiiksi muutama lapiollinen!

        Starttipilotti saattaa auttaa käynnistystä, jos saa sopivasti imuputkeen syötettyä.

        Kun moottori käy, autetaan CHOKElla ja primerpumpulla käyntiä niin kauan, että käy itsestään. Ei korkeita kierroslukuja!!

        Kun jaksaa käydä itsestään, lähdetään ajamaan. Ei suuria nopeuksia tai kierroslukuja!!Kaasuttimet tulee puhdistaa ensitilassa. Ehkä ei kuitenkaan metsässä, ellei välttämätöntä!

        Akkuun ei omaa energiaa kannata tuhlata, jos vetokäsi on kunnossa!

        Jos menee vaikeaksi, etsi joku paikallinen, jolla on iso työkelkka ja reki!!

        Jotenkin näin, pelastuspartio ihan minimillä?


      • Heikki TiMOnEn
        kaikkea kirjoitti:

        Ei kukaan ole pässi opiskellessaan. Sitten vasta, ellei oppi mene perille. Tai menee päähän!

        Tuollaisella reissulla pitäisi olla mukana vähän kaikkea.
        Jerrykannullinen bensaa,
        pieni lappopumppu esim. Biltema Tuotenro
        20365 1,75 €, 2-tahtiöljyä , edes 1%.
        Vaihteistoöljyä hiukkasen, että voi lisätä, jos tarpeen,
        pari tyhjää muovipurkkia, puukko,
        muoviletkua, starttipilottia, varanaru,

        Variaattorin remmiä kannattaa löysätä pyörittämällä ja levittämällä variaattoria, ettei moottori ala vetää pienillä kaasutuksilla.
        Vanha bensat tankista pois, uutta n.5 litraa tilalle, tilkka öljyä sekaan jo jerryssä, vaikka olisi tuoreöljyvoitelukin,
        tulpat pois, hiukka bensaa sylinteriin, tulpat takaisin,
        priimerillä, jos on, pumpataan hiukka bensaa kampikammioon; ei liikaa;
        Vedetään reippaasti käynnistimest ja toivotaan, että käynnistyy. Ellei muutaman vedon jälkeen lupaakaan, hiukka lisää bensaa primerillä. Jos on epäselvyyttä primerin toiminnasta, primerin letku pois kaasuttajan liitoksesta, ja kokeile muovipurkkiin niin kauan, että bensaa tulee.

        Varo tulipaloa! Ota lunta lähelle jo valmiiksi muutama lapiollinen!

        Starttipilotti saattaa auttaa käynnistystä, jos saa sopivasti imuputkeen syötettyä.

        Kun moottori käy, autetaan CHOKElla ja primerpumpulla käyntiä niin kauan, että käy itsestään. Ei korkeita kierroslukuja!!

        Kun jaksaa käydä itsestään, lähdetään ajamaan. Ei suuria nopeuksia tai kierroslukuja!!Kaasuttimet tulee puhdistaa ensitilassa. Ehkä ei kuitenkaan metsässä, ellei välttämätöntä!

        Akkuun ei omaa energiaa kannata tuhlata, jos vetokäsi on kunnossa!

        Jos menee vaikeaksi, etsi joku paikallinen, jolla on iso työkelkka ja reki!!

        Jotenkin näin, pelastuspartio ihan minimillä?

        Kiitosta!


      • Juttu3
        Heikki TiMOnEn kirjoitti:

        Kiitosta!

        Kerro miten homma onnistui?


    • Hmmmmmmmmmh

      Taitaa olla vielä vaiheessa

    • Kokenutjanäpeilesaanut

      Onko paperit kunnossa ja poistettu rekisteristä? Vaadi että paperit on ok, muutoin olet Pulassa!

    • Anonyymi

      Miksi Arctica cat panther vaihdelaatikko ei toimi. Elikkä se ei toimi eteenpäin mutta toimii taaksepäin🤔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe