Heips!
Tuollainen kelkka olis tähtäimessä. Omistaja on tuttavapiiristä ja hänellä on ollut kelkka jo useamman vuoden. Vuosimalli tais olla 2001 tai jotain sitä luokkaa, ja ajettu vaivaiset 500km!!!
Tarkemmin en hintaa tiedä, mutta omistaja on sen verran rahoissa, että ei paljoa siitä pyydä.
ONGELMA on se, että sillä ei ole ajettu moneen vuoteen ja se on seissyt tallissa akkupaikoillaan jne... Itse asiassa minä olen sen sinne talliin ajanut keväällä 2002, ja sen jälkeen sitä ei ole edes käyntiin laitettu.
Kai se kelkka säilyy, kun sitä ei käytetä :) Akku on varmasti tyhjä ja letkut myös. Entä iskarit ym, joita tulisi aina silloin tällöin "käyttää", että ne pysyis kunnossa? Mitenköhän tuollaisen kelkan ostamiseen tulisi suhtautua?
Muutenkin kaikki tiedot ja kokemukset kelkasta olis todella tervetulleita:
kulutus, kestävyys, ominaisuudet, luotettavuus...
En ole mikään kelkkaguru, mutta jotain niistä tiedän. Arctic Cat on aivan uusi tuttavuus, joten tietoja erityisesti 440 puhallin koneeesta olis tarpeen (esim. tehot).
Arctic Cat Panther 440!? Apuva!
10
7406
Vastaukset
- Juttua
Tuollaisen seisomisen jälkeen voi olla paikat hieman jäykkiä. Riippu tietenkin, miten hyvin tuli suojavoideltua seisokin alussa?
Akun varmaan voi viedä ongelmajätteeseen?
Iskarit joko toimii, tai ei. Aja hiljalleen, tai vie huoltoon tai vaihda. Ne eivät niin silmille tule.
Mutta moottori? Voi olla kiertokangen laakerit hiukka ruosteessa? Näet sitten miten käy?
Ja polttoainejärjestelmä kannattaa puhdistaa aluksi, ja vielä hetken ajon jälkeen, ja vielä suuremmankin ajon jälkeen. Varsinkin kaasuttimet!
Ensimmäinen ongelma on saada käymään?
Öljyt ketjukoteloon uudet.
Katso MK-lehden foorumista lisää. Syötä Haku:un sopivia sanoja, kuten syyshuolto, Panther, Arctic Cat jne.
Vie mieluummin oikaan huoltoon!- HeiKKi TimONen
Kiitos vastauksesta!
Että noin paljon olis tulossa ongelmia?! Harmi.
Jos vain selviäiskin akun ostolla, mutta iskarien ym alustan osien uusiminen tulee kalliiksi. Saako iskarit kuntoon, jos varovasti "pumppaa" niitä, eikä rysäyttele heti ensimmäisistä patikoista ja hyppyreistä mitä eteen tulee.
Tuo moottorin kunto pelottaa eniten. En ole mikään asiantuntija, todellakaan, mutta uskaltaako sitä edes käynnistää jos kiertokanget on ruosteessa?
Ja jos uskaltaa, niin miten sen sais mahdollisesti käyntiin? Mistä lähteä liikkeelle, ja miten?
Kelkka on nimittäin sellaisessa paikassa, että sinne ei mitään mahdottomia työkaluja viitsi pitkän matkan takia kuljettaa. Siksi olis tietää, että mitkä on mahdollisuudet saada se sieltä ajamalla pois? Voi olla mahdollista, että sen saa toisella kelkalla tuotua, mutta mielummin tosiaan ajamalla.
Ai niin, hintaa tuolla Pantterilla ei oo ku vaivaiset 4000€, mitä minä pidän käytännössä melko edullisena, jos ei tarvi heti ostaa uusia osia. Kilometrejä on tosiaan vain juuri ja juuri sisäänajon verran.
Pitääkin saman tien vierailla tuolla MK-lehden foorumeilla... - Juttu2
HeiKKi TimONen kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
Että noin paljon olis tulossa ongelmia?! Harmi.
Jos vain selviäiskin akun ostolla, mutta iskarien ym alustan osien uusiminen tulee kalliiksi. Saako iskarit kuntoon, jos varovasti "pumppaa" niitä, eikä rysäyttele heti ensimmäisistä patikoista ja hyppyreistä mitä eteen tulee.
Tuo moottorin kunto pelottaa eniten. En ole mikään asiantuntija, todellakaan, mutta uskaltaako sitä edes käynnistää jos kiertokanget on ruosteessa?
Ja jos uskaltaa, niin miten sen sais mahdollisesti käyntiin? Mistä lähteä liikkeelle, ja miten?
Kelkka on nimittäin sellaisessa paikassa, että sinne ei mitään mahdottomia työkaluja viitsi pitkän matkan takia kuljettaa. Siksi olis tietää, että mitkä on mahdollisuudet saada se sieltä ajamalla pois? Voi olla mahdollista, että sen saa toisella kelkalla tuotua, mutta mielummin tosiaan ajamalla.
Ai niin, hintaa tuolla Pantterilla ei oo ku vaivaiset 4000€, mitä minä pidän käytännössä melko edullisena, jos ei tarvi heti ostaa uusia osia. Kilometrejä on tosiaan vain juuri ja juuri sisäänajon verran.
Pitääkin saman tien vierailla tuolla MK-lehden foorumeilla...Äkun voi ostaa joskus, kun ei enää viitsi narulla käynnistää. Sillä ei ehkä kiirettä ole. Tuskin enempää pilallekaan menee, jos vettä on riittävästi. Saattaahan tuo olla toimivakin?
Iskarit vaihtaa, kun haluaa mukavaa kyytiä. Alussa varmaan menettelee näinkin?
Moottoriin öljyistä bensaa tulpanrei´istä hiukka, ja rohkeasti käymään. Siitä sen näkee. Remontti on sama, oli ruosteessa eli ei?
Ellei saa käymään, tuskin ostollakaan kiirettä on?
Jos ketjukotelossa "on" öljyä, voi niillä ajaa huoleti muutaman tunnin. Vaihtaa sitten, kun se helposti käy.
Telapyörät tarkistaa, että ne edes pyörii. Välyksiä vai katsoa muutaman tunnin ajon jälkeen, kun niitä on ehtinyt syntyä.
Mutta kaasuttimet puhdistaa pari kertaa, ja ehdottomasti ennen kovaa ajoa!!
- Heikki tiMOneN
Maksoin sen 4000€ ja lauantaina pitäis lähteä hakemaan se Kemijärveltä. Pieni ongelma vielä siihen liittyy.
Kelkka on entisen omistajan mökillä, jonne on auraamatonta tietä 4km! Lisäksi mökki sijaitsee sen verran kaukana muustakin asutuksesta ja kaupoista, että jos kelkkaa ei saa ajamalla pois, niin se pitää korjata paikan päällä ja ajaa sitten pois.
Huoltoon tarvitaan tietysti työkaluja ja käytännön temppuja (kokemusta), joista jälkimmäistä minulla on melko vähän.
Jos oikein paska tuuri käy, niin minä hiihdän kelkan luo. Toisaalta, saatan saada lainaksi toisen kelkan ja reen, jolla kuljettaa kelkka mökiltä autolle jne...
Jos en kuitenkaan saa kelkkaa, niin miten saan sen mahdollisesti käyntiin. Avaimet saan sentään huomenna, mutta mitä tulisi ottaa mukaan sinne mökille? Tulpanavain (onko vakio koko?), "uutta" bensaa, öljyä... Ei nimittäin huvittais kovin monesti hiihtää mökkitietä edes takaisin.
Ja miten sellainen kauan seisonut moottori käytännössä startataan? Pitääkö akku laittaa paikoilleen, tai jopa ladata??
Tiedän, olen melko pässi näitten kelkkojen kanssa...- kaikkea
Ei kukaan ole pässi opiskellessaan. Sitten vasta, ellei oppi mene perille. Tai menee päähän!
Tuollaisella reissulla pitäisi olla mukana vähän kaikkea.
Jerrykannullinen bensaa,
pieni lappopumppu esim. Biltema Tuotenro
20365 1,75 €, 2-tahtiöljyä , edes 1%.
Vaihteistoöljyä hiukkasen, että voi lisätä, jos tarpeen,
pari tyhjää muovipurkkia, puukko,
muoviletkua, starttipilottia, varanaru,
Variaattorin remmiä kannattaa löysätä pyörittämällä ja levittämällä variaattoria, ettei moottori ala vetää pienillä kaasutuksilla.
Vanha bensat tankista pois, uutta n.5 litraa tilalle, tilkka öljyä sekaan jo jerryssä, vaikka olisi tuoreöljyvoitelukin,
tulpat pois, hiukka bensaa sylinteriin, tulpat takaisin,
priimerillä, jos on, pumpataan hiukka bensaa kampikammioon; ei liikaa;
Vedetään reippaasti käynnistimest ja toivotaan, että käynnistyy. Ellei muutaman vedon jälkeen lupaakaan, hiukka lisää bensaa primerillä. Jos on epäselvyyttä primerin toiminnasta, primerin letku pois kaasuttajan liitoksesta, ja kokeile muovipurkkiin niin kauan, että bensaa tulee.
Varo tulipaloa! Ota lunta lähelle jo valmiiksi muutama lapiollinen!
Starttipilotti saattaa auttaa käynnistystä, jos saa sopivasti imuputkeen syötettyä.
Kun moottori käy, autetaan CHOKElla ja primerpumpulla käyntiä niin kauan, että käy itsestään. Ei korkeita kierroslukuja!!
Kun jaksaa käydä itsestään, lähdetään ajamaan. Ei suuria nopeuksia tai kierroslukuja!!Kaasuttimet tulee puhdistaa ensitilassa. Ehkä ei kuitenkaan metsässä, ellei välttämätöntä!
Akkuun ei omaa energiaa kannata tuhlata, jos vetokäsi on kunnossa!
Jos menee vaikeaksi, etsi joku paikallinen, jolla on iso työkelkka ja reki!!
Jotenkin näin, pelastuspartio ihan minimillä? - Heikki TiMOnEn
kaikkea kirjoitti:
Ei kukaan ole pässi opiskellessaan. Sitten vasta, ellei oppi mene perille. Tai menee päähän!
Tuollaisella reissulla pitäisi olla mukana vähän kaikkea.
Jerrykannullinen bensaa,
pieni lappopumppu esim. Biltema Tuotenro
20365 1,75 €, 2-tahtiöljyä , edes 1%.
Vaihteistoöljyä hiukkasen, että voi lisätä, jos tarpeen,
pari tyhjää muovipurkkia, puukko,
muoviletkua, starttipilottia, varanaru,
Variaattorin remmiä kannattaa löysätä pyörittämällä ja levittämällä variaattoria, ettei moottori ala vetää pienillä kaasutuksilla.
Vanha bensat tankista pois, uutta n.5 litraa tilalle, tilkka öljyä sekaan jo jerryssä, vaikka olisi tuoreöljyvoitelukin,
tulpat pois, hiukka bensaa sylinteriin, tulpat takaisin,
priimerillä, jos on, pumpataan hiukka bensaa kampikammioon; ei liikaa;
Vedetään reippaasti käynnistimest ja toivotaan, että käynnistyy. Ellei muutaman vedon jälkeen lupaakaan, hiukka lisää bensaa primerillä. Jos on epäselvyyttä primerin toiminnasta, primerin letku pois kaasuttajan liitoksesta, ja kokeile muovipurkkiin niin kauan, että bensaa tulee.
Varo tulipaloa! Ota lunta lähelle jo valmiiksi muutama lapiollinen!
Starttipilotti saattaa auttaa käynnistystä, jos saa sopivasti imuputkeen syötettyä.
Kun moottori käy, autetaan CHOKElla ja primerpumpulla käyntiä niin kauan, että käy itsestään. Ei korkeita kierroslukuja!!
Kun jaksaa käydä itsestään, lähdetään ajamaan. Ei suuria nopeuksia tai kierroslukuja!!Kaasuttimet tulee puhdistaa ensitilassa. Ehkä ei kuitenkaan metsässä, ellei välttämätöntä!
Akkuun ei omaa energiaa kannata tuhlata, jos vetokäsi on kunnossa!
Jos menee vaikeaksi, etsi joku paikallinen, jolla on iso työkelkka ja reki!!
Jotenkin näin, pelastuspartio ihan minimillä?Kiitosta!
- Juttu3
Heikki TiMOnEn kirjoitti:
Kiitosta!
Kerro miten homma onnistui?
- Hmmmmmmmmmh
Taitaa olla vielä vaiheessa
- Kokenutjanäpeilesaanut
Onko paperit kunnossa ja poistettu rekisteristä? Vaadi että paperit on ok, muutoin olet Pulassa!
- Anonyymi
Miksi Arctica cat panther vaihdelaatikko ei toimi. Elikkä se ei toimi eteenpäin mutta toimii taaksepäin🤔
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448409Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462338Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262172- 951738
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811697- 351602
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081123Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531005
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai17985