T3? Mikä se on?

Kilppariton

Vuosiin ei ole katsottu tuota, mutta nyt kahden peruskokeen lisänä otetaan tuo T3. Mitä sillä katsotaan, kertokaa selkokielellä?

13

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä_että_mitataan

      Tarkoittanet otettavan T3v.

      T3 on varsinainen solujen tarvitsema hormoni.
      T3v on sen proteiineihin sitoutumaton vapaa määrä

      Liian usein kuvitellaan sitä saatavan T4:stä ja mitataan vain T4v.
      Mittaamatta jättämisellä jää selvittämättä muuntumisongelma ja loppujenlopuksi alhainen T3v on osoittautunut oireiden selittäjäksi

      Tuntuu että kunnollisemmin työskentelevät yliopistosairaalat sitä mittauttavat.
      Muualla mitataan vain liikatoimintaepäilyissä.

      • Kilppariton

        Tarkoittaako tuo muuntuminen sitä, miten Tyroksiini imeytyy?

        Minulla on nyt 4v sumplittu lääkitystä ja nyt ihan tavallinen terveyskeskuslääkäri omasta aloitteestaan päätti otattaa tuonkin.


      • Hashimoto
        Kilppariton kirjoitti:

        Tarkoittaako tuo muuntuminen sitä, miten Tyroksiini imeytyy?

        Minulla on nyt 4v sumplittu lääkitystä ja nyt ihan tavallinen terveyskeskuslääkäri omasta aloitteestaan päätti otattaa tuonkin.

        Muuntuminen tarkoittaa T4:n (tyroksiinin) muuntumista T3:ksi (trijodityroniini), joka on soluille kenties tärkein kilpiraukashormoni. Osalla ihmisistä on merkittäviä ongelmia tässä muuntumisessa.


      • Kilppariton
        Hashimoto kirjoitti:

        Muuntuminen tarkoittaa T4:n (tyroksiinin) muuntumista T3:ksi (trijodityroniini), joka on soluille kenties tärkein kilpiraukashormoni. Osalla ihmisistä on merkittäviä ongelmia tässä muuntumisessa.

        Ok. Kiitos vastauksesta. Täytyy katsoa kunhan saan tulokset.


      • Kilppariton

        Yllättävän hyvät tulokset, vaikka lääkitystä on koko ajan pienennetty. T3v oli 3,9. Ths 0,65 ja T4v 15. Saa kerrankin nyt pitää saman lääkemäärän.


      • Hashimoto
        Kilppariton kirjoitti:

        Yllättävän hyvät tulokset, vaikka lääkitystä on koko ajan pienennetty. T3v oli 3,9. Ths 0,65 ja T4v 15. Saa kerrankin nyt pitää saman lääkemäärän.

        Aikas hyvät luvut kyllä ja jos on oiretta, niin nostaisin lääkitystä hieman nykytasosta.


      • yläneljännes_tms

        T3v monen asiantuntijan mukaan pitäisi olla 5 - 5.5
        Myös T4v viitealueen yläosassa. Edes 18

        TSH? Englannin vertaistuessa oli ihmeteltävänä oikealla annoksella lääkityn TSH 19.6
        Asiatuntijoiden ilmaantuessa paikalle selvisi että mittausta häiritsee hyvin moni asia

        Oireiden mukaan tietysti toimittava


      • Kilppariton

        Ei ole oikeastaan mitään oireita. Ainoastaan aamuisin olen jääkalikka ja lämpenen vasta, kun saan kuuman kahvikupin.

        Hyvät lukemat siihen nähden, että ei ole kilpirauhasta enää ollenkaan:)


    • onko_tärkeää

      Otetaanko tuo t3v vain siinä tapauksessa, jos tyroksiini ei tunnu tehoavan? Terveyskeskuksessa olen käynyt ja koskaan ei ole otettu tuota koetta (lievä vajaatoiminta on todettu).

      • Kilppariton

        Terveyskeskuslääkäri laittoi sen, kjn lääkitystä on nyt 4v ajan laskettu ja nostettu edestakaisin.
        Luulen, että ottavat kyllä sen, kun epäilevät että toimiiko lääkitys.


      • kiventakanajasubj

        Suomen arvauskeskuksissa annetaan kertaheitolla "T3:n puute"-diagnoosi ilman laboratoriotestejä (T3V ja rT3) eli subjektiivisesti. Samoin T4V-tutkimuslähetteen saaminen on kiven takana julkisella sektorilla.


    • Kilppariton

      Tulipa tässä mieleen, että kontrolli laitetaan usein 6-8 vko päähän. Näin minullakin nyt oli, mutta usein saattaa mennä puolinkin vuotta, ennenkuin taas itse huomaa, että jokin mättää.

      • vaihtelevasti_toki

        Alkukontrolli ja lääkitysmuutosten jälkeen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe