Ohjaako päätöksentekoa Sievissä fomo- vai jomo-ajattelu?

jomottaa

Fomo = fear of missing out
Jomo = joy of missing out

Leikinpä fomolla ja jomolla kuntapäätöksenteossa.

Mielestäni Sievissä päätöksentekoa ohjaa fomo-ajattelu eli pelätään, että jäädään jostain paitsi, jos ei mennä mukaan.

Perustelut: Ei ole kovin kauan aikaa sitten, kun Sieviin rakennettiin valtava määrä vuokra-asuntoja. En tiedä asiasta kovin paljon, mutta ilmeisesti noita asuntoja rakennettiin siksi, että niihin saatiin valtion tukea. Ei mietitty, tarvitaanko niin paljon asuntoja Sievin kirkonkylälle. Ja nythän sitten aika on näyttänyt, että ei niitä asuntoja niin paljon tarvittu. Tartuttiin siis saatavilla olevaan rahaan miettimättä asiaa pitkällä aikavälillä.

Uutena esimerkkinä fomo-ajattelusta on tuulivoimarakentamisen suunnittelu. Sehän on aivan päätöntä. Tuulivoimaloita suunnitellaan alueille, joille tuulivoimaloita ei pienenkään järjen mukaan pitäisi rakentaa. Eli aivan liian lähelle asutusta, arvokkaisiin maisemiin jne. Lisäksi useat muut kunnat ovat ottaneet periaatteeksi sen, että tuulivoimaloita ei rakenneta alle kahden kilometrin etäisyydelle asutuksesta, mutta tätäkään STM:n minimisuositusta Sievi ei taivu noudattamaan. Ei, vaikka esim. naapurikunta Kalajoki on ottanut tuon kahden kilometrin vähimmäisetäisyyden ohjenuorakseen. Samoin tuo kaksi kilometriä on sääntönä ulkomailla. Mutta kun Sievillä on ne ihan omat säännöt.

Sievi siis fomoilee ja samalla ajaa lujaa seinään.

Kannattaisi ottaa mallia naapurikunta Nivalasta, joka näyttää olevan selkeästi jomo-ajattelun ohjaama eli iloitaan siitä, että ei mennä kaikkiin kotkotuksiin mukaan. Ja pitkällä aikavälillä voitetaan monella tavalla. Ja etenkin voitetaan asukkaiden luottamuksena kuntaan ja hyvinvointina.

3

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velkakierre

      Kyllähän se tukien perässä juokseminen tulee kunnalle loppujen lopuksi kalliiksi. Tuilla on hintansa, vaikka maksuhetkellä niiden velatkin tuntuvat saamisilta. Veli on velka otettaessa, veljenpoika maksaissa.

    • Mitäväliä

      Ja mikähän puolue onkaan suurin fomottaja.

      • jomottaa

        Hmm... Sievin valtuutetuista suurin osa on keskustalaisia, joten keskustalaisissa on pakko olla paljon fomottajia. Muuta en lähde päättelemään. Mielenkiintoista, että Nivalassa keskustalaisetkin osaavat jomottaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe