Pyhä Henki johdattaa totuuteen

ollilohi

Jäähyväispuheessaan Jeesus sanoi omilleen: ”Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta. Myös te olette minun todistajiani, olettehan olleet kanssani alusta asti (Joh. 15:26).
Näin Jeesus ei jättänyt omiaan orvoiksi, vaan lupasi Pyhän Hengen lohduttajaksi, puolustajaksi ja totuuteen ohjaajaksi.

Jeesuksen seuraajat kutsuttiin aivan erityiseen tehtävään. Heidät kutsuttiin jatkamaan sitä työtä, jonka Jeesus oli aloittanut.

Ristinkuolemansa jälkeen Jeesus ilmestyi omilleen ja sanoi: ”Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät.” Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: ”Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi.” (Joh. 20:19–23.)


Usko on Jumalan lahja, ja Pyhä Henki kokoaa seurakuntaa Kristukselle. Pyhä Henki kutsuu ihmistä Jumalan luokse evankeliumin välityksellä, synnyttää uskon ja rohkaisee säilyttämään uskon ja hyvän omantunnon.

Luther selittää kolmannessa uskonkappaleessa: ”Minä uskon, etten minä voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Jeesukseen Kristukseen, Herraani, enkä tulla hänen tykönsä; vaan Pyhä Henki on kutsunut minua evankeliumin kautta.”

Evankeliumin työtä Jeesuksen seuraajat tekevät Pyhän Hengen voimasta. Lähtökohtana on rakkaus ja kutsu Jumalan valtakuntaan.


Jumalan seurakunta on siellä ja niiden ihmisten keskuudessa, missä Pyhä Henki vaikuttaa. Pyhä Henki kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa.

Jumalan lapset ovat Kristuksessa pyhiä. Kristus on omalla verellään ostanut heidät vapaiksi synnin ja kuoleman vallasta.

Jumala ilmoittaa itsensä meille erityisesti Raamatussa ja tulee läsnä olevaksi Pyhän Hengen kautta.
Kristuksen työ jatkuu Pyhän Hengen työnä Jumalan seurakunnassa. Pyhä Henki tekee seurakunnassa elävöittävää työtänsä. Sen vaikutukset näkyvät Jumalan lapsen elämässä Pyhän Hengen hedelminä, joista suurin on rakkaus. Sen vuoksi Jumalan lapsia yhdistää toinen toisiinsa rakkaus ja halu kohdata lähimmäinen armollisesti.


Pyhä Henki on Jumalan Henki, joka avaa Raamatun, kutsuu Jumalan valtakuntaan, pitää huolen Jumalan seurakunnasta, varjelee uskomassa ja vie iankaikkiseen elämään.

Pyhä Henki opettaa ja johtaa kaikkeen, mikä on oikeaa ja totta Jumalan ja ihmisten edessä. Se kirkastaa Jumalan armon, joka opettaa Jumalan lasta elämään Jumalan sanan mukaisesti.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näkijä1

      On Pyhä Henki eli Gabriel ja on Jumalan voima pyhä henki. Jumalan voima pyhä henki on se voima jota Jumala käyttää mm. luodessaan ainetta ja henkiä. Pyhä Henki eli Gabriel on se persoona joka antaa ilmoituksia. Jumalan voima pyhä henki on persoonaton voima. Pyhä Henki eli Gabriel on henkipersoona jonka Jumala loi 4 vuorokautta mittaista ajanjaksoa Sanan luomisen jälkeen.

    • Eikiitosjeesus

      Hyvä koneellinen ilmanvaihto niin kyllä hengetkin lähtee riekkumasta.

    • Unohdit tärkeimmän; Hengen tehtävä on ensisijaisesti kirkastaa Kristusta.

      • Näkijä1

        Jotkut Raamatun kirjoittajat ovat "kirkastaneet" Kristusta niin paljon että ovat menneet äärimmäisyyksiin kuten Johannes sanoessaan että Jeesuksen kautta luotiin kaikki mitä on luotu mikä ei ole totta. Jeesus on luomakunnan esikoinen eli ensimmäinen luotu persoona eikä hän eikä hänen kauttaan ole luotu ainetta eikä persoonia.


      • Näkijä1 kirjoitti:

        Jotkut Raamatun kirjoittajat ovat "kirkastaneet" Kristusta niin paljon että ovat menneet äärimmäisyyksiin kuten Johannes sanoessaan että Jeesuksen kautta luotiin kaikki mitä on luotu mikä ei ole totta. Jeesus on luomakunnan esikoinen eli ensimmäinen luotu persoona eikä hän eikä hänen kauttaan ole luotu ainetta eikä persoonia.

        Mutta näinhän se on: Pidätkö Johannesta valehteliana, ja Jeesuksella on nyt kaikki valta, taivaassa ja maan päällä.


      • Näkijä1
        Kesitas kirjoitti:

        Mutta näinhän se on: Pidätkö Johannesta valehteliana, ja Jeesuksella on nyt kaikki valta, taivaassa ja maan päällä.

        Johannes oli liioittelija. Hän meni sanoissaan ohi Pyhän Hengen (Gabriel) ilmoitusten. Niin on käynyt monelle muullekin Raamatun tai pyhien kirjoitusten kirjoittajalle (antajalle).

        Mm. Jumala alkoi luoda ainetta jo 6 2/3 vuorokautta pituista ajanjaksoa ennen Sanan (Jeesus) luomista. Pyhä Henki (Gabriel) sikisi olemassaoloon 4 vuorokautta pituisen ajanjakson jälkeen Sanan (Jeesus) luomisesta eikä häntä (Pyhä Henki) luotu Sanan (Jeesus) kautta.

        Miten siis ainetta tai henkiä (persoonia) voidaan luoda jonkun kautta, selitäppäs se?


      • Näkijä1 kirjoitti:

        Johannes oli liioittelija. Hän meni sanoissaan ohi Pyhän Hengen (Gabriel) ilmoitusten. Niin on käynyt monelle muullekin Raamatun tai pyhien kirjoitusten kirjoittajalle (antajalle).

        Mm. Jumala alkoi luoda ainetta jo 6 2/3 vuorokautta pituista ajanjaksoa ennen Sanan (Jeesus) luomista. Pyhä Henki (Gabriel) sikisi olemassaoloon 4 vuorokautta pituisen ajanjakson jälkeen Sanan (Jeesus) luomisesta eikä häntä (Pyhä Henki) luotu Sanan (Jeesus) kautta.

        Miten siis ainetta tai henkiä (persoonia) voidaan luoda jonkun kautta, selitäppäs se?

        Tiedätkö. Teologina, enkä kristittynä tuollaista viisti edes kommentoida.
        '


      • Näkijä1
        Kesitas kirjoitti:

        Tiedätkö. Teologina, enkä kristittynä tuollaista viisti edes kommentoida.
        '

        Monet kristiyt haluavat toimia teologeina hyödyn takia, eivät etsiäkseen totuutta ja viisautta. Totuus paljastetaan kuitenkin lapsenmielisille eikä tapavanhurskaille.


      • Näkijä1 kirjoitti:

        Monet kristiyt haluavat toimia teologeina hyödyn takia, eivät etsiäkseen totuutta ja viisautta. Totuus paljastetaan kuitenkin lapsenmielisille eikä tapavanhurskaille.

        Olet liikuttava oikeassa. Teologiasta lötyy myls totuus luettavana, joka on yksi Jeesuksen tukipyväistä.
        Lapsi ehtii ja luottaa, sekin on totuus viimeiseen asti.


    • Tietotuusjaelämä

      Pyhä Henki on totuuden henki. Eli sen saadakseen pitää pysyä totuudessa, Jeesuksen sanassa ja uskossa totuuteen.
      Kun vl- oppi mm opettaa että kuoltuaan ihminen menee taivaaseen niin se on valehtelua. Joka sellaista opettaa ja etenkin joka siihen uskoo, niin ei heissä ole totuuden henkeä. Sen sijaan heissä asuu valehtelijan henki joka on perkele.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe