Haaveiletko akkukäyttöisestä autosta?

pitäisi.olla.selvää

Sähkökäyttöisiä autoja valmistettiin maailmalla jo 1800-luvulla. Jo vuonna 1911 New York Timesissä mainittiin, että sähköautoa on jo pitkään pidetty "ihanteellisena" puhtautensa, äänettömyytensä ja polttomoottoriin verrattuna taloudellisuutena johdosta.

Kuitenkin nyt yli 100 vuotta jälkeenpäin voidaan sanoa, että nykyiset sähköautot ovat yhtä saastuttavia ja epäluotettavia kuin Thomas Edisonin aikakaudella.

Akkuihin tarvittavaa materiaalia louhitaan kaivoksista ja niiden käyttämät työkoneet saastuttavat ilmakehää. Akkuteollisuuden ongelma on se, että ne seudut, joilla valmistetaan akkuja sähköautoihin, käyttävät kaikkein saastuttavinta energiaa. Näihin paikkoihin kuuluvat Kiina, Thaimaa, Saksa ja Puola.

Akkuja valmistetaan tehtaissa, jotka saavat energiansa ilmakehää saastuttavasta ruskohiilestä.
Sähköautojen akkupakettien saastuttava valmistaminen syö autojen päästöjen tuomat hyödyt.

Ongelmaa pahentaa se, että sähköautoihin tulee yhä isompia akkupaketteja. Entä suuret rekka-autot ja työkoneet?

Suuret akut merkitsevät suuria tehdaspäästöjä, joten vaatii valtavaa määrää ajokilometrejä ennen kuin tehtaiden aiheuttamat päästöt on tien päällä kuitattu.

Suomi ei pelasta maailman saastumista akkukäyttöisillä autoilla. Tuskin monet maat tulevat mukaan uuteen akkukokeiluun.

Akuista luovuttiin autojen voimalähteinä yli 100 vuotta sitten eikä ihmiskunta ole siitään yhtään viisastunut. Olisi pitänyt kaikkien jo yhdestä epäonnistumisesta oppia!

136

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KunKysyit

      En.

    • vielä.menee.kauan

      En usko, että suuret valtiot luopuvat lähivuosikymmeninä dieselautoista ja dieselkäyttöisistä työkoneista. Eikä myöskään bensiini suurissa autoissa ja työkoneissa ole jäkevää käyttää. Dieselistä ei luovuta vielä kymmeniin vuosiin. Dieseliauton voi vielä luottavaisin mielin ostaa.

      Pienet akkukäyttöiset autot soveltuvat yritysten kaupunkien sisäiseen jakeluliikenteeseen, mutta eivät pitkien välimatkojen ajeluun latauksiin menetetyn ajan takia. Tuskin Lapin kaltaisiin erämaihin rakennetaan sähkölinjoja latauspisteitä varten.

      Akkujen valmistuksineen pitää kehittyä, halventua ja keventyä nykyisestään valtavasti, ennen kuin niitä voidaan käyttää kulkuneuvojen voimalähteinä. Nyt niiden kehitys on vielä samalla tasolla kuin runsas sata vuotta sitten. Kun akkunkäyttöinen auto on huomattavasti halvempi kuin polttomoottorikäyttöinen ajoneuvo, voi hankinta ehkä tulla kyseeseen. Siihen tosi menee vielä vuosikymmeniä, joten minä ainakin voin sellaisen haaveen unohtaa.

      • MahtavaEnergiatiheys

        Älä uskokaan. Se kyllä tapahtuu ilman sinun uskojasi. Lopettakaahan se nenänkaivelu lapsukaiset ja hankkikaa vähän uutta tietoutta akkuteknologiasta.


    • katsotaan.eteenpäin

      Akkukäyttöisistä sukellusveneistä luovuttiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1958, kun ydinkäyttöinen sukellusvene valmistui. Dieselmoottrit ja akut korvattiin ydinreaktorilla, jonka aikaansaama paine pyörittää turbiinia ja se edelleen generaattoreita ja moottoreita. Polttomoottroriin ei tarvita enää happea, joten sukellusvene voi pysyä pinnan alla vaikka kuukausia.

      Vastaavanlainen pieni turvallinen laitteisto kehitetään myös autoihin, jolloin ydinsauvatankkaus suoritetaan merkkihuollossa korkeintaan kerran vuodessa. Sähkömoottorit ovat luotettavia ja auton huoltokäynnit käyvät vähäisiksi. Yhdellä latauksella voidaan ajella ainakin 100 000 kilometriä ja sähköä riittää kaikkiin lisälaitteisiin sekä lämmitykseen talviaikaan.

      • Autoliikkeelle

        Ydinvoimasta puhutaan liian vähän.
        Pieni ydivoimalaitos autoon, lieneekö edes tutkittu.
        Vetyauto voisi olla myös hyvä.
        Dieselit kehittyivät saasteettomiksi äkkiä. Vaihtoehtoja on.


    • On täyttä asiaa aloittajalta. Minä en saa metsäsahauksessani akkukäyttöisellä moottorisahalla kuin pilkut urakan vaatimaa aikaiseksi. Vatunpoimijoita varten ovat akkukoneet.

      • Toki olen sen verran uutakin kokeilevanhaluinen, että suostun heti koekaniiniksi ydinkäyttöisen moottorisahan kera, kun minulle jos ja kun sellaista ehdottaa tosissaan jokunen.


    • MikäsPahviSiellä

      Aloittaja on melkoinen putkiaivo.
      Kuvitteletko, ettei polttomoottoriautojen raaka-ainehankinta ja valmistus aiheuta ihan samanlaisia päästöjä? Siinähän sitä saastetta vasta syntyykin.
      Kun sähkökäyttöinen auto on valmis niin sepä ei sen jälkeen aiheuta juuri minkäänlaisia päästöjä.
      Kun tommonen aloittajan kaltainen pökiö pääsee suoltamaan "viisauttaan" niin siinä jää Topeliuskin toiseksi.

      • Putkiaivona voi pitää myös sellaista, jolla ei ole kommentoidessaan kokonaiskäsitystä asioiden vallitsevasta aiheesta ja tilasta.


      • valittaen.todettava

        Nimimerkki "MikäsPahviSiellä" ei ole parhaimpia luetun ymmärtäjiä, mutta jätettäköön hänen möläytyksensä omaan arvoonsa. Ehkä hänkin viisastuu ja järkiintyy vielä joskus kunhan pääsee kroonisesta teini-iästään eroon.


      • Akkulaturi
        Akseli.Peräkorpi kirjoitti:

        Putkiaivona voi pitää myös sellaista, jolla ei ole kommentoidessaan kokonaiskäsitystä asioiden vallitsevasta aiheesta ja tilasta.

        Kokonaiskäsityksestä puheenollen, voisitte perehtyä asioihin vaikkapa lukemalla uusimmista akkuinnovaatioista. Suurin osa on kyllä englanniksi ja termistö voi olla vaikeasti ymmärrettävissä. Hyvällä käännösohjelmalla siitä voisi saada selvää, mutta tuskin teillä on sanakirjaa kummempaa.
        Sähköauton akuston painohan ei voi olla ihan mahdoton, mutta esim. Passatin kokoisessa autossa se on tietysti isompi kuin Pikku-Rellun kokoisessa. Tämä rajoitus tai tosiseikka huomioiden jonkilainen nyrkkiohje on, että 400 kilometrin ajoon (yhdellä latauksella) akun energiatiheyden tulisi olla mielellään yli 400 wh/kg. Vähän vähempikin riittäisi, mutta tuolla e-tiheydellä se onnistuu jo ihan varmasti. Akun tulisi kestää mielellään jopa tuhannen latauskertaa.
        Tuo ongelma alkaa olla ratkaistu, koska jo nyt on käytössä akkutyyppejä joiden e-tiheys on yli 500Wh/kilo ja luvassa on yli 700Wh:n (jopa 1000Wh) e-tiheyksisiä akkuja. Tuolla saisi lämmityksenkin toimivaksi myös näillä korkeuksilla. Ilmastonmuutoksen myötä lämmityksen tarve jää tulevaisuudessa vähäisemmäksi.
        On siis varsin hyvät syyt olettaa, että sähköautoilu tulee olemaan arkipäivää ihan lähivuosina jopa kylmimmässä pohjolassa.
        Päät pois perseestä, unohtakaa risukarhit, tervetuloa nykyhetkeen ja tulevaisuuteen.


      • Olevouhkaamatta
        Akkulaturi kirjoitti:

        Kokonaiskäsityksestä puheenollen, voisitte perehtyä asioihin vaikkapa lukemalla uusimmista akkuinnovaatioista. Suurin osa on kyllä englanniksi ja termistö voi olla vaikeasti ymmärrettävissä. Hyvällä käännösohjelmalla siitä voisi saada selvää, mutta tuskin teillä on sanakirjaa kummempaa.
        Sähköauton akuston painohan ei voi olla ihan mahdoton, mutta esim. Passatin kokoisessa autossa se on tietysti isompi kuin Pikku-Rellun kokoisessa. Tämä rajoitus tai tosiseikka huomioiden jonkilainen nyrkkiohje on, että 400 kilometrin ajoon (yhdellä latauksella) akun energiatiheyden tulisi olla mielellään yli 400 wh/kg. Vähän vähempikin riittäisi, mutta tuolla e-tiheydellä se onnistuu jo ihan varmasti. Akun tulisi kestää mielellään jopa tuhannen latauskertaa.
        Tuo ongelma alkaa olla ratkaistu, koska jo nyt on käytössä akkutyyppejä joiden e-tiheys on yli 500Wh/kilo ja luvassa on yli 700Wh:n (jopa 1000Wh) e-tiheyksisiä akkuja. Tuolla saisi lämmityksenkin toimivaksi myös näillä korkeuksilla. Ilmastonmuutoksen myötä lämmityksen tarve jää tulevaisuudessa vähäisemmäksi.
        On siis varsin hyvät syyt olettaa, että sähköautoilu tulee olemaan arkipäivää ihan lähivuosina jopa kylmimmässä pohjolassa.
        Päät pois perseestä, unohtakaa risukarhit, tervetuloa nykyhetkeen ja tulevaisuuteen.

        Mitenpä luulet tukkirekan pärjeevän tuola korvessa akkuloihen kanssa? Kyllä tiisseliä tarvittaan vielä ainaki sata vuotta. Ei siinä akkuteknolokiat auta, eikä kaasun tankkaus paikkoja oo korvessa.


      • Akkulaturi
        Olevouhkaamatta kirjoitti:

        Mitenpä luulet tukkirekan pärjeevän tuola korvessa akkuloihen kanssa? Kyllä tiisseliä tarvittaan vielä ainaki sata vuotta. Ei siinä akkuteknolokiat auta, eikä kaasun tankkaus paikkoja oo korvessa.

        Minäpä luulen, että se tukkirekka pärjää tuolla korvessa vaikkapa kaasulla ja kehittyneellä kondensaattoritekniikalla.
        Kaasun jakelupisteitä on tulossa lisää.
        Ei sitä "tiisseliäkään" ole tuolla korvessa.
        Huomaatko kuinka kaukana nykyhetkestä sinä olet? Et pääse kehityksen kärryille edes juoksemalla, joten unohda koko juttu.

        https://yle.fi/uutiset/3-10651062


    • Bensaondieseliä

      Tosi asia on jotta akku on suurin ongelma. Suurin kapasiteetti saadaan n20asteen lämmöstä. Jos kylmempää tai kuumempaa matkakärsii. Vielä vasta suunnitellaan
      Ns super lataus asemia ja nekin on jo vanhanaikaisia ennen kuin ne ovat valmiita.
      Joten paljon vielä tekemistä. Tällä hetkellä käytettyjen autojen osto arvo on n.4000
      € Joten ostajat ovat harvassa. Ostappa sähköauto. Tosin jokainen tällä hetkellä
      Tukee sähköreitten ostajia,vaikka niillä on jo samasta takaa rahaa.

    • ihan.tosi.asia

      Varmaan kivaa ostaa 6-7 vuotta vanha sähköauto, ja sitten alkaa akkujen sähkönvaraus kapasitetti hyytyä ja uusi akusto maksaa 6000 - 7000e . Sähköauto on kallis investointi vähille ajoille!
      Tuolla akkuihin menevällä rahalla saa vanhempaankin autoon aikapaljon bensaa!

      • Palloillen

        Bensaa saa kyllä, mutta ei uutta maapalloa.


    • eihyväkään

      Tekniikan Maailma lehti testaa parhaillaan Lapin oloissa useaa sähköautoa. Ongelmahan näissä sähköautoissa on akkujen antama virta pakkassäällä,koska energiaa kuluu enemmän ja autoissa pitäisi myös pysyä lämpimänä. Ajomatka putoaa puoleen pakkaskelillä koska juuri pakkasella kun virtaa eniten tarvitaan,niin akuista ei saa täyttä tehoa. Sanoisin näiden sähköhärveleiden olevan rikkaiden kakkosautoja kaupunkiliikenteeseen lisäämään ruuhkia joukkoliikenteen sekaan.

      • meidän.ikämme.ei.riitä

        Suomessa pitää odottaa ilmaston lämpenemistä vielä pitkään, ennen kuin sähköautoa voidaan meidän arktisissa oloissamme käyttää.


    • Bensaa_suolissa

      Onneksi öljy pulppuaa puhtaana joka kodin takapihalta ja siitä vaan puhtaan ilman päästöjä tuotetun polttomoottoriauton tankkiin. Polttomoottori auton pienhiukkaset pelkästään uudistaa ihmiskuntaa kun keski-ikä saadaan näillä päästöillä laskettua. Joka kodin keittiössä kaikki kodinkoneet käyvät bensalla tai dieselillä kun se on niin puhdasta. Kaikki teollisuuden koneet ja laitteet on muutettava pikimmiten päästöttömän polttomoottoritekniikan piiriin. Miten helppoa onkaan korvata paperikoneen 500 sähkömoottoria polttomoottoreilla.

    • vastustusta

      Miksei vetyä ruvetä käyttämään autoissa? Tuo sähkövouhotus saastuttaa enempi mitä siitä väitetään olevan hyötyä! Nyt pitäisi laittaa satoja miljoonia akkujen latauspaikkoihin että niitä olisi ympäri maata ? maakaasu olisi myös aika saasteeton vaihtoehto, ja sitä riittää!
      Mitenkäs sähköntuotanto pitäisi olla kun atomivoimaloita vastustetaan, vesivoimaloita vastustetaan, tuulivoimaloita vastustetaan? Aurinkopaneelit ei riitä kasvavaan sähkön tarpeeseen!

      • Puhtaasti_sähköllä

        Vaikka ihan kaikki ajoneuvot siirretään sähkölle sähkönkuluitus kasvaa vain10%.
        Tuo 10% on helposti otettavissa tuuli ja aurinkovoimasta. Kantaverkkoon ei tarvita mitään muutoksia tämän vuoksi. Joten koettakaa nyt keksiä jotain uutta sähköautojen vastustajat.


      • pitäisi.olla.selvää
        Puhtaasti_sähköllä kirjoitti:

        Vaikka ihan kaikki ajoneuvot siirretään sähkölle sähkönkuluitus kasvaa vain10%.
        Tuo 10% on helposti otettavissa tuuli ja aurinkovoimasta. Kantaverkkoon ei tarvita mitään muutoksia tämän vuoksi. Joten koettakaa nyt keksiä jotain uutta sähköautojen vastustajat.

        On todellakin laskettu, että jos kaikki liikennekäytössä olevat 4 996 194 ajoneuvoa käyvät sähköllä, niiden energian tarvitsemaan lisäykseen tarvitaan yli 10 TWh lisää sähköä vuodessa. Olkiluodon ydinvoimalan yksi reaktori tuottaa sähköä vuodessa runsaat 7 TWh. Autojen kuluttama energiamäärä on 16 % Suomen nykyisestä omasta sähköntuotannosta. Auringolla tai tuulivoimalla tuota lisäenergiaa ei saada tehtyä. Nykyinen tuulivoiman osuus Suomen sähköntuotannosta on alle 6 TWh. Autoja varten tarvitaan Suomeen pari ydinreaktoria lisää ja sittenkin osa sähköstä pitää ostaa ulkomailta.

        Pitää ottaa asioista selvää eikä kirjoitella huuhaata.


      • Energiaako
        Puhtaasti_sähköllä kirjoitti:

        Vaikka ihan kaikki ajoneuvot siirretään sähkölle sähkönkuluitus kasvaa vain10%.
        Tuo 10% on helposti otettavissa tuuli ja aurinkovoimasta. Kantaverkkoon ei tarvita mitään muutoksia tämän vuoksi. Joten koettakaa nyt keksiä jotain uutta sähköautojen vastustajat.

        Tuulienergiaa ei saada jos ei tuule. Aurinko energiaa ei saada jos on pimeää.
        Joten se siitä.


    • vchjgvghvddd

      Mutta entäs nuo latauspaikat, mitä ne tulee maan kattavana maksamaan Mutta siltikään en osta patteriautoa niinkauan kuin bensaa saa, ja sitten kun bensa ja diesel loppuu, niin Suomi pysähtyy! Rataverkko pitää olla sähköinen joka paikkaan kun dieselvetureita ei käytetä? Siirrytäänkö höyryvetureihin, ei siirrytä ne saastuttaa! Laitetaanko veturin katolle aurinkopanelit, kyllä laitetaan, mutta sähkö ei riitä! Kyllä luonnonsuojeluvouhkanoilla riittää mietittävää!
      Miten olette ajatellut kieltää intian, Kiinan, Venäjän ja Usan saasteiden levittämisen? Menettekö kenties riimulla kahlitsemaan itsenne johonkin tupruttavaan tehtaan piippuun?

    • Bioukko

      Minun autoon käy ainoastaan Lieksassa tehty biodiesel!

      • aja.Vapon.turpeella

        Lieksassa ei tulla valmistamaan koskaan bio- eikä muutakaan dieseliä


    • yhuihfygbfhurgf

      Sitä saat odottaa vielä vuosia, joten kuse sen romusi tankkiin!

    • tässäpä.faktaa
    • Bioukko

      Vielä minun automobiili kulkee ja lujaa kun tankissa on maailman parasta LIEKSALAISTA biodieseliä!!! Kuka sitten nauraa?? Meikämandoliini vaan ajelee ja koirat haukkuu!

    • bernerinmuistolle

      Oispa mukava nähdä näitä sähköhärveleillä ajavia tankkausjonossa. Tyhjän akun lataus kestää seitsemän tuntia,jos on voimavirta ja tavallisella virralla taitaa mennä vuorokausi. Latauspaikan viereen kannattaa pistää hotelli pystyyn,niin lataajilla aika kuluu paremmin.

      • Akkulaturi

        Ja taas vanhaa tietoa.
        Nykyteknologialla se lataus onnistuu kevyesti alle puolen tunnin. Tällä saadaan akusto täytettyä 80 prosenttisesti. Jos siis akun energiatiheys on esim. 500wh ja akusto optimaalinen auton kokoon nähden (kuten sen pitääkin olla), niin sillä ajaa n. 400 kilsaa, koska 80 prosenttia viidestäsadasta wh:sta on neljäsataa wh.
        Sittenpä onkin jo aika ryypätä kahvit tai haukata kunnonn ateria. Sillaikaa akusto latautuu taas, matka jatkuu ja laulu soi, tai muksut mekastaa takapenkillä. Polttomoottiripiilillä ajava katsoo katellisena kun sähköautoilija polkaisee pedaalia ja hivauttaa ohi. Siinä kehitys ohitti polttomoottorikotteron.
        Toistan tämän.
        Päät pois perseestä, unohtakaa risukarhit, tervetuloa nykyhetkeen ja tulevaisuuteen.


      • Hybridi_on_hyvä
        Akkulaturi kirjoitti:

        Ja taas vanhaa tietoa.
        Nykyteknologialla se lataus onnistuu kevyesti alle puolen tunnin. Tällä saadaan akusto täytettyä 80 prosenttisesti. Jos siis akun energiatiheys on esim. 500wh ja akusto optimaalinen auton kokoon nähden (kuten sen pitääkin olla), niin sillä ajaa n. 400 kilsaa, koska 80 prosenttia viidestäsadasta wh:sta on neljäsataa wh.
        Sittenpä onkin jo aika ryypätä kahvit tai haukata kunnonn ateria. Sillaikaa akusto latautuu taas, matka jatkuu ja laulu soi, tai muksut mekastaa takapenkillä. Polttomoottiripiilillä ajava katsoo katellisena kun sähköautoilija polkaisee pedaalia ja hivauttaa ohi. Siinä kehitys ohitti polttomoottorikotteron.
        Toistan tämän.
        Päät pois perseestä, unohtakaa risukarhit, tervetuloa nykyhetkeen ja tulevaisuuteen.

        Olen muualta lukenut että sellaisella sähköautolla johon täällä on varaa, ajaa kovin lyhyen matkan kerrallaan. Esimerkkinä Vw Polo jonka akulla ajetaan kesällä 70 km ja talvella pulet siitä. Golfilla sentään toistasataa kilometriä jos ei ole kova pakkanen.


      • Huoltoasema
        Akkulaturi kirjoitti:

        Ja taas vanhaa tietoa.
        Nykyteknologialla se lataus onnistuu kevyesti alle puolen tunnin. Tällä saadaan akusto täytettyä 80 prosenttisesti. Jos siis akun energiatiheys on esim. 500wh ja akusto optimaalinen auton kokoon nähden (kuten sen pitääkin olla), niin sillä ajaa n. 400 kilsaa, koska 80 prosenttia viidestäsadasta wh:sta on neljäsataa wh.
        Sittenpä onkin jo aika ryypätä kahvit tai haukata kunnonn ateria. Sillaikaa akusto latautuu taas, matka jatkuu ja laulu soi, tai muksut mekastaa takapenkillä. Polttomoottiripiilillä ajava katsoo katellisena kun sähköautoilija polkaisee pedaalia ja hivauttaa ohi. Siinä kehitys ohitti polttomoottorikotteron.
        Toistan tämän.
        Päät pois perseestä, unohtakaa risukarhit, tervetuloa nykyhetkeen ja tulevaisuuteen.

        Entäs sitten kun akuista loppuu virta ja bensa tai dieselautoilija polkee pedaalia ja hivauttaa ohi, niin jääkö patterivehkeen omistaja tienpäälle pakkasessa naama norsunvitulla odottelemaan hinausta että saa jonnekkin latauspaikalle kinnerinsä lataukseen? Sitten oottelet jossain että patterit latautuu?
        Bensa ja dieselvehkeellä senkin ajan voi käyttää matkantekoon kun ei tarvitse norkoilla latauspaikalla!
        Latauspaikkojakaan ei ole riittävästi sähkökinnereille? Vai otatko johonkin astiaan varasähköä mukaan jos sattuu sähkökinneri hyytymään teinpäällä?
        Diesliä ja bensaa voi pitää varalla kanisterissa mukana matkalla!
        Vain tollo ostaa sähkökinnerin kun ne ei ole vielä kehittyneet että niillä ongelmitta pärjää!


      • Hohhoijjaa
        Huoltoasema kirjoitti:

        Entäs sitten kun akuista loppuu virta ja bensa tai dieselautoilija polkee pedaalia ja hivauttaa ohi, niin jääkö patterivehkeen omistaja tienpäälle pakkasessa naama norsunvitulla odottelemaan hinausta että saa jonnekkin latauspaikalle kinnerinsä lataukseen? Sitten oottelet jossain että patterit latautuu?
        Bensa ja dieselvehkeellä senkin ajan voi käyttää matkantekoon kun ei tarvitse norkoilla latauspaikalla!
        Latauspaikkojakaan ei ole riittävästi sähkökinnereille? Vai otatko johonkin astiaan varasähköä mukaan jos sattuu sähkökinneri hyytymään teinpäällä?
        Diesliä ja bensaa voi pitää varalla kanisterissa mukana matkalla!
        Vain tollo ostaa sähkökinnerin kun ne ei ole vielä kehittyneet että niillä ongelmitta pärjää!

        Kauhea skenaario. Höpö höpö. Kaikkea paskaa sitä joutuu lukemaan kun idioottien kanssa alkaa vääntämään.
        Sähköauton omistajat ovat sen verran fiksua porukkaa, että ymmärtävät ladata akut.


    • sähkömopot

      Taitaa sähköauton omistajat olla niin fiksua porukkaa,että pyörivät taajaman läheisyyksissä sähköautolla ja Lapin reissulle joutuvat lähtemään junalla,ettei tule nolo päälle,kun välillä joutuisi matkustamaan hinurin lavalla.

    • se.on.jämpti.niin

      Juuri noin, ei sähkökinnereillä tee hevonvittua itä eikä pohjois suomessa, ne on snobi juppien kotkotuksia joilla elvistellään mannerheimintiellä! Muuhun niistä ei ole, senparemmin kuin niiden kuskeistakaan!

    • Bensaondieseliä

      Näitä super latausasemia vasta suunnitellaan. Ja nekin ovat vanhan aikaisia ennen kuin ovat valmiina. Ja niitäkin vanhanaikaisia tulee n.15-20kpl.

    • turhia.kapsituksia

      Mitä tuommisella patteriautolla kuin Tesla teksi Lieksan maanteillä? Varmaan olisi pohja kappaleina alle viikossa kun tiet on niin huonossa kunnossa! Lunta ja jääpaakkuja aina tiellä, ja ajourat on todella mahtavat että välillä on itseohjautuva kun urissa mennään!

    • viherperse

      Pahalta näyttää ettei viherpiipertäjien unelmat toteudu ainakaan ilman hirvittäviä haittavaikutuksia!
      https://www.is.fi/autot/art-2000006006341.html

    • pitäisi.olla.selvää

      Minun dieselautossani on 75 litran tankki. Voin ajaa yhdellä tankillisella pitkälti toista tuhatta kilometriä täällä Lieksan perukoilla. Akkukäyttöinen ajoneuvo olisi täällä ja minun työssäni täysin mahdoton ajatus. En usko, että kukaan rakentaa koskaan tänne tyhjenevään Itä-Suomeen nopeita latauspisteitä, koska niiden käyttö tulisi olemaan todella vähäistä näillä alueilla. Tulen ajamaan dieselautolla niin kauan kuin saan pitää ajo-oikeuteni. Dieselautot eivät tule katoamaan Suomesta vielä moneen vuosikymmeneen.

      • ÄlkkäUhokko

        Olkoon vaikka sadan litran tankki. Tuskin sinä päivässä ajat siellä korvessa kovin monta sataa kilometriä, joten se onnistuisi oikein hyvin sähköautolla. Sellaisen latauspisteen saa tehtyä vaikka omakotitaloon. Kerrostaloihin nuo tulevat muutaman vuoden sisällä ihan varmasti. Ok-taloon sellaisen pisteen saa 800-1500 eurolla, mm. tyypistä riippuen.

        Suuri osa Euroopan maista kieltää polttomoottoriautojen myynnin parin vuosikymmenen sisällä. Alankomaat jo vuonna 2025, Saksa 2030 jne. Suomessa on poliitikkojen keskuudessa vahvana sellainen kanta, että kielto tulisi 2025 tai viimeistään 2030. Asiaa koskeva kysely on tehty vain kolme päivää sitten. Bensa/dieseleille tulee niin kovat saasteverot, ettei niillä kannata ajella. Kaasuasemia korpeen tuskin tulee. Siinäpähän sitten ajelette vaikka potkulaudoilla.
        Lieksa edustaa n. viidessadasosaa Suomen väestöstä, noin viideskymmenestuhannesosaa Euroopan väestöstä ja vain yhtä miljoonasosaa koko maapallon väestöstä. Vuonna 2030 Lieksassa asuu hiukan yli 7000 ihmistä, joten suhdeluku muuttuu Lieksan kannalta vieläkin mitättömämmäksi.
        Ihan lähitulevaisuudessa yritykset, mm. metsäyhtiöt, alkavat vaatia selkeää ilmastovastuullisuutta myös työntekijöiltään. Kuljetusfirmoille se katsotaan jo nyt kilpailueduksi. Jos se tuntuu mahdottomalta niin on hyvä muistaa, että aina on niitä jotka ovat valmiita ajamaan sähköllä ja se tarkoittaa sitä, että jäärästä tulee työtön.


      • kfgydujtiedtytu
        ÄlkkäUhokko kirjoitti:

        Olkoon vaikka sadan litran tankki. Tuskin sinä päivässä ajat siellä korvessa kovin monta sataa kilometriä, joten se onnistuisi oikein hyvin sähköautolla. Sellaisen latauspisteen saa tehtyä vaikka omakotitaloon. Kerrostaloihin nuo tulevat muutaman vuoden sisällä ihan varmasti. Ok-taloon sellaisen pisteen saa 800-1500 eurolla, mm. tyypistä riippuen.

        Suuri osa Euroopan maista kieltää polttomoottoriautojen myynnin parin vuosikymmenen sisällä. Alankomaat jo vuonna 2025, Saksa 2030 jne. Suomessa on poliitikkojen keskuudessa vahvana sellainen kanta, että kielto tulisi 2025 tai viimeistään 2030. Asiaa koskeva kysely on tehty vain kolme päivää sitten. Bensa/dieseleille tulee niin kovat saasteverot, ettei niillä kannata ajella. Kaasuasemia korpeen tuskin tulee. Siinäpähän sitten ajelette vaikka potkulaudoilla.
        Lieksa edustaa n. viidessadasosaa Suomen väestöstä, noin viideskymmenestuhannesosaa Euroopan väestöstä ja vain yhtä miljoonasosaa koko maapallon väestöstä. Vuonna 2030 Lieksassa asuu hiukan yli 7000 ihmistä, joten suhdeluku muuttuu Lieksan kannalta vieläkin mitättömämmäksi.
        Ihan lähitulevaisuudessa yritykset, mm. metsäyhtiöt, alkavat vaatia selkeää ilmastovastuullisuutta myös työntekijöiltään. Kuljetusfirmoille se katsotaan jo nyt kilpailueduksi. Jos se tuntuu mahdottomalta niin on hyvä muistaa, että aina on niitä jotka ovat valmiita ajamaan sähköllä ja se tarkoittaa sitä, että jäärästä tulee työtön.

        Milläs arvelit saada elintarvikkeet ja puunkuljetukset etelään? Potkulaudallasi vissiinkin! Suomessa ei taida olla yhtään polttomoottoritonta rekkaa rahtiajossa, eikä varmaan tulekkaan!


    • paras.vaihtoehto

      Polttomoottori auton käyttökielto olisi paras olla eteläsuomessa koska siellä on eniten autoja pienellä alueella, ja julkiset voi ajaa sähköllä ja kaasulla!
      Haja asutus alueella patteriautot ei toimi latauspaikkojen puuttumisen vuoksi!

    • vajakit.touhuaa

      Ensikesänä voisi pitää sähköautoille testiajot Lieksan metsäautoteillä? Nähtäisiin miten patterivehkeet toimii huonommissa olosuhteissa ilman latauspaikkoja!
      Mitenkä sähkökäyttöisten rekkojen kehitys on mennyt, eli joko kohta alkaa dieselrekat häviämään? Tuskin! Viherpiiperöt jää ilman leipää jos polttomoottorit kielletään kun sähkötraktoreita ei ole viljelyhommiin!
      Arkapaikka viherpiiperöille kun niiden suunnitelma kusee kintulle polttomoottorien kieltämisestä, mutta näin vaalien alla kusipäät höyryää joutavaa!
      Hullu pitää olla joka äänestää sellaista puoluetta joka kieltää polttomoottoriautot!

    • Väärä-Asenne-Pojat

      Nyt puhutaan tulevaisuudesta. Taitaa olla sinulle aika vieras käsite?
      Nykyisyyttä ovat nämä:

      https://yle.fi/uutiset/3-10651062

      Voit olla ihan satavarma, että dieselit tulee häviämään myös raskaasta viidessätoista vuodessa. Sellainen kuljetusyrittäjä joka ei huomioi asiakkaan vaatimuksia on hyvin äkkiä entinen kuljetusyrittäjä.
      Seuraava vaihe on sitten joku muu, mutta takaisin dieselit eivät tule.
      Voit ajaa sen dieselisi sulattoon. Maksavat siellä 2snt/kilo.

      Sähkötraktoreista puheenollen - olet väärässä. Niiden kehitys on jo todella pitkällä. Ja ehkä se huikein juttu on aurinkokennoilla latautuva akusto. Kehitys menee aika jännään suuntaan kun ei peltotöissä tarvita ihmistyövoimaa kohta juuri lainkaan.
      Oli aika huisi vempele viime syyskuulla tuolla Satakunnassa kun tarktori touhusi eräällä pellolla illman kuskia.
      Tuo Maasaudun Tulavaisuuden juttu on jo kolmisen vuotta vanha, mutta sekin kertoo jo jotakin. Nyt kehitys on edennyt jo merkittävästi

      https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/73-171-km-h-suomalaistraktori-teki-lumenaurauksen-maailmanennatyksen-ilman-kuljettajaa-6737557

      https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/john-deere-esitteli-täysikokoisen-sähkötraktorin-katso-video-1.172310

      Vedähän pää pois sieltä rectumistasi.

    • joensuuunpoika

      Jos rakennetaan autoon tarpeeksi iso generaattori jotta se pystyy lataamaa sähköauton akkua niin silloin ei tarvita muitya latauksia ja enerkiaa riittää tarpeeksi kuljettamaan autoa ilman erillisiä latauksia.

      • tuulitraktori

        Ja traktorin katolle pieni ropeli pyörittämään generaattoria akun lataamista varten. Silloin ei tarvita rakentaa latauspistorasiota minnekään.


    • tankkitäyteen

      Joensuunpoika on kyllä kekseliäs,koska jos saisi tuon systeemin toimimaan,niin olisi keksitty ensimmäinen ikiliikkuja. Bernerin porukkaa on kyllä jymäytetty kunnolla,kun on luvattu sähköautojen täyttävän pian maantiet,no voihan ne täyttää ainakin tienvarret hylättyinä ajoneuvoina.

    • huima.on.kehitys

      Eikö voisi laittaa traktorin peräkärryyn telineen jossa on suuret aurinkopanelit sähköntuotantoa varten? Esim. kynnettäessä voisi olla kyntöauran perässä peräkärri paneleineen josta traktori saisi käyttövoimansa!
      Samaa voitaisiin soveltaa rekkoihin laittamalla kolmas perävaunu aurinkopaneleja varten, joson tyyni ilma! Tuulella voisi vaihtaa sellaisen perävaunun jossa on tuulimylly sähköntuottoa varten! Ajoviima antaisi huimat kierrokset tuulimyllylle ja rekkakusi voisi vajuuttaa huoltoasemalla akuistaan virtaa valtakunnan verkkoon kahvi ja lepotaukonsa aikana! Tehokasta vai mitä! Tuota voisi soveltaa metsäkoneisiin ja armeijan kalustoon, kuten panssarivaunuihin! Lentokoneiden siivet voisi olla aurinkopanelia käyttövoimaa varten! matkanteko ehkä hidastuu sähköllä, mutta vosihan sitä lentää vain myötätuuleen! Myös turvetta voisi polttaa lentokoneissa kamiinoissa matkustamon lämmitykseen ettei mene kallista öljyä! Lämmitys voitaisiin antaa stuertille lisähommana ilman eri korvausta!
      Suihkuturbiinit voitaisiin romuttaa kaikista lentokoneista joissa ne on!
      Vain mielikuvitus on rajana että saisimme polttomoottoreille kilpailua aurnkovoimasta! Suomi voisi olla edelläkävijänä maailman pelastamisessa!

    • vedäppä.hernettä

      Kyllähän se näköjään kirvelee jos löytyy sähkön voittava polttoaine dieselautoihin, mutta järjellä ajatellen tuo olisi raskaalle liikenteelle hyvä juttu!
      Patteriautoilla saisi sitten leikkiä ne ketä huvittaa!

      • Väärä-Asenne-Pojat

        Vanha juttu, mutta päivitettynä Kauppalehden tarkoitusperiin varsin sopiva. Sähköauton päästötasolle tuolla ei päästä ikinä, muuten kuin lukemilla kikkaillen. Jos sähkö tuotetaan esim. aurinkopaneeleilla niin turha siinä on minkään biolöpön edes yrittää samaan tasoon.
        Eikä tuo muuta mitään jos polttoainetta ei ole saatavana riittävän läheltä. Tuossakin on lisäaineita ja talvilaatu on erilainen kuten fossiilisessa dieselissäkin. Oikeastaan ainoa mikä tuossa muuttuu on se, ettei tuo ole fossiilinen polttoaine.


      • Aurinkopaneelitkö

        Jos tulet illalla kotiisi tai vaikka joulukuussa ja laitat aurinkopaneeli laturin autoosi kiinni , kuinka pitkälle ajat aamulla?


      • KummastuksenHämmästys
        Aurinkopaneelitkö kirjoitti:

        Jos tulet illalla kotiisi tai vaikka joulukuussa ja laitat aurinkopaneeli laturin autoosi kiinni , kuinka pitkälle ajat aamulla?

        LisäVALAISTUSTA pimeydessä taapertaville.
        Jo vuosia sitten kehitettiin valopaneli joka hyödyntää muutkin valon aaallonpituudet, ei pelkästään ns. näkyvää valoa. Infrapuna, uv. jne.
        Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, ne hämmästyttää, kummastuttaa korven eläjää.


      • vanhaa.tietoa
        KummastuksenHämmästys kirjoitti:

        LisäVALAISTUSTA pimeydessä taapertaville.
        Jo vuosia sitten kehitettiin valopaneli joka hyödyntää muutkin valon aaallonpituudet, ei pelkästään ns. näkyvää valoa. Infrapuna, uv. jne.
        Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, ne hämmästyttää, kummastuttaa korven eläjää.

        Varmaan niitä on jo autokäytössä lännessäkin, kun oli jo -60 luvulla Moskvitsh Elite merkkisessä autossa Neuvostliitossa! Hämmästeltiin ja kummasteltiin Moskovassa kun sellaista valopanelia oli auton katossa, mutta kapitalistinen tiedemies huomasi sen vasta myöhemmin ja omi sen keksinnon itselleen!
        Se on jo vanha keksintö tuo valopaneli!


      • Ihmepaneelit
        KummastuksenHämmästys kirjoitti:

        LisäVALAISTUSTA pimeydessä taapertaville.
        Jo vuosia sitten kehitettiin valopaneli joka hyödyntää muutkin valon aaallonpituudet, ei pelkästään ns. näkyvää valoa. Infrapuna, uv. jne.
        Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, ne hämmästyttää, kummastuttaa korven eläjää.

        Ja missähän niitä ihmepaneeleita on käytössä,kerro ihmeessä? Jos mitä on labroissa niin unohda. Alkujakin on kehitetty yli 100v ja koko ajan parempia. Kuitenkin alut ovat akilleen kantapää ja lataus. Sitten vielä täysi sähköautojen hinta. Harvalla varaa. Ja maksamme 2000€ jokaisen auton ostajalle,
        Vaikka vaan rahakkaan ostavat niitä.


      • tiedettäsosialismista
        vanhaa.tietoa kirjoitti:

        Varmaan niitä on jo autokäytössä lännessäkin, kun oli jo -60 luvulla Moskvitsh Elite merkkisessä autossa Neuvostliitossa! Hämmästeltiin ja kummasteltiin Moskovassa kun sellaista valopanelia oli auton katossa, mutta kapitalistinen tiedemies huomasi sen vasta myöhemmin ja omi sen keksinnon itselleen!
        Se on jo vanha keksintö tuo valopaneli!

        Oikein ovat ikäviä ihmisiä nämä kapitalistiset tiedemiehet. Eikä ne tiedä mitään jollei niitä neuvo eli annan keksintöjään varastettavaksi sosialistinen tiedemies.


    • Joensuunpoika

      Jos yhdistetään ropeli ja iso ceneraattori niin silloin ei enää mikään ikiliikkuja. Ja voisi katolle laittaa vielä aurinkokennon niin varmasti energia riittäisi ainakin kepeän auton kulkemiseen.

      • Juuanpoika

        Ei varmasti riittäisi.


    • kesäsähköä

      Aurinkosähkö paneelit katolla ovat vaaraksi rakenteille,koska niiden päältä lumen poistaminen on kielletty särkymisvaaran vuoksi. Kovana lumitalvena saattaa lumikuorma tulla niin suureksi,että rakennuksella on romahdusvaara,mutta lumia et voi poistaa. Pitkän talvitauon jälkeen lumet ovat valuneet tilapäisesti panelien päältä,joten virtaa taas saa ennen seuraavaa lumisadetta.

    • Sixpacktesla

      Lieksalaisille riittäisi polkuautot! Tulisi ylipainoisille junteille samalla vähän hyötyliikuntaa ja olisi ekologista.

    • kiitos.vinkistä

      Mutta sitten jäisi autoverot pois meiltä? Ei polkuautoissa ole veroja, eikä tule!
      Nyljetyn oravan näköinen teslamies oli aloitteellisella tuulella!

    • liikenneopetusta
    • Osmo_U

      Tesla on Lieksassa melkoinen harvinaisuus. Ollessani viimeksi käymässä vanhassa kotikaupungissani, sain paljon kateellisia katseita. Olen taas ensiviikolla maisemissa, joten reilusti vain kysymään autosta, jos ja kun kysyttävää näyttää olevan. Punainen Model S, se on Osmo U:n auto.

    • usmo.o

      Missä se kinnerisi on näytillä?

      • Osmo_U

        Koulukadulla nähtävissä valittuina aikoina. Onneksi autoa pystyy lataamaan myös Lieksassa. Kiitoksia teknologisen kehityksen.


      • kinnerin.omistajalle
        Osmo_U kirjoitti:

        Koulukadulla nähtävissä valittuina aikoina. Onneksi autoa pystyy lataamaan myös Lieksassa. Kiitoksia teknologisen kehityksen.

        Mitä tarkoittaa valittuina aikoina? Sitäkö jos ei sada tai ole muuten huono ilma ettei kinneri likaannu! Olisko parempi ajaa purkaamolle se kinnerisi, ei siitä Lieksan huonoille teille ole!
        Voisin käydä Vuonislahden tiellä koeajolla ja katsoa miten kinnerisi menee huonolla tiellä!


      • koeajolle

        Vioiko lähteä koeajolle Lieksa - Vuonislati tielle. katsotaan mitenTesla kulkee?
        Pitäisi olla ihan normaali maantie lieksassa, tai ainakin meidän autot siellä pärjää, niin luulisi kalliimmankin auton siellä pärjäävän!
        Olisi kiva kokeilla kehuttua sähköautoa Pohjois-Karjalan teillä, kunn kohta kaikilla pitää olla omaTesla, tai joku muu sähköhärpäke!


      • Osmo_U
        kinnerin.omistajalle kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa valittuina aikoina? Sitäkö jos ei sada tai ole muuten huono ilma ettei kinneri likaannu! Olisko parempi ajaa purkaamolle se kinnerisi, ei siitä Lieksan huonoille teille ole!
        Voisin käydä Vuonislahden tiellä koeajolla ja katsoa miten kinnerisi menee huonolla tiellä!

        Hyvin onnistuu ajaminen niin Sarkkilassa kuin Sokojärvelläkin. Auto on Osmo U:lle käyttöväline: sen ei kuulukaan seisoa koko aikaa parkissa.

        Tietämättömiä Osmo U valaisee lainaten erään tunnetun englantilaisen autovalmistajan tehotietoja: Teslan tehot ovat riittävät!


    • KivaVehje

      Muutaman kerran olen havainnut tummansinisen Teslan tuossa Pielisentie 41 kohdalla, siis lähellä Asemakadun kiertoliittymää.
      Olin pari vuotta sitten Teslan kyydissä. On se vaan aika sipakka lähtemään. Se ääni, tai siis äänettömyys hämää.
      Tään ketjun kommenteista voi päätellä, että rahattomilla käy kateeksi.

    • lambokimmeri

      Parivuotta sitten oli, tai näin mustan sokkarin liikenneymnpyrässä mustan lamborghinin kopion Leiksassa, vissiin oli niitä volkkarin moottorilla olevia kinneritä?
      Ei aonakaan kiihdytellyt kummoisesti?
      Eikös noiden kinnereiden, ei siis omistajien, vaan haltijoiden kuulu kiihdytellä aina 40 kmh alueella kun kerran bemaritkin sitä yrittää!

    • Koreansota.oli.kauhia

      Minä ostan ensi kesän torstaina sähköauton, jokan merkki on Kosla. Niitä ryhdytään valmistamaan vapun tienoilla Keski-Koreassa. Maa tunnettiin ennen Korean sotia nimellä Middle-Pretty.

    • hähähähhhhäääää

      Tänä aamunahan tuo olisi ollut teslakeli kun oli 30 senttiä uutta lunta! Olisi siitä teslan kinneristä loppunut maavara!

      • Heippa-nyt-umpitollot

        Useimmissa sähvöautoissa on suurempi maavara kuin nokivasaroissa. Ei ole pakoputkea, ei polttoainejärjestelmää ym.
        Huh perhana miten hankala näiden hölmöjen kanssa on keskustella.
        Pitänee hylätä koko palsta.
        Painakaa vaan päätä syvemmälle perseeseenne. Kyllä siitä sillai hyvä tulee. Onhan se tiedon hakeminen ja luetun ymmärtäminen joillekin varmaan vaikeaa, suorastaan mahdotonta.


      • Päärektumissa

        Kuten sulle jolla jo pääperseessä. Monellako sähköisellä.pääsee yli 400km? Ja paljonko sellainen auto maksaa? Josta jokainen Suomalainen maksaa osan.


    • kova.rauta

      Eikös Teslassa ole maavara 25 senttiä ja se on tarkoitettu huonoille teille, ja etuna on vielä kova kiihtyvyys ja nopeus, niin ei jää liejuun kelirikon aikaan niin helposti kiinni! Teslalla voi ajaa 100 km/h vielä vetelällä suolla!

    • Teslasuossa

      Miten pitkälle vetelällesuolle? Olisi hyvä tietää mitenpitkän vaijerin hankkii kun joutuu hinaamaan jos suon isompikin.

    • kova.rauta
      • Sähköttääkö

        Noin kävi aikoinaan myös tietokone ja kännykkämarkkinoilla. Prosentuaaliset summat olivat samaa luokkaa, mutta valuuttamääräisesti tietysti pienemmät.
        Tuo oli odotettavissa kun muiden merkkein toimivia ja kenties parempiakin versioita tulee markkinoille.
        Elon Musk yrittää sekoittaa pakkaa, mutta en usko sen paljon vaikuttavan muuhun kuin Teslan menekkiin. Siihenkin lähinnä negatiivisesti. Tesla on toistaiseksi menestyksekkäin merkki sähköautomarkkinoilla, mutta vain yksi ja se voi jopa kadota kokonaan ihan ykskaks.
        Tuo Elon Muskin temppu voi ravistella sähköautomarkkinoita, mutta ei se kehitystä lopeta, pikemminkin kiihdyttää.


    • Kosla.on.luotettava

      Minä en osta Teslaa, vaan ostan ihan tavallisen, luotettavan länsimaisen Koslan, joka maksaa uutena noin 30 000 euroa. Ostan autot aina uutena ja myyn käytetyn netissä. Ei ole juuri huoltohommia eikä katsastuksia.

      • vain.kunnon.autoja

        Minä olen käyttänyt dieselautoja lähes koko ikäni ja tulen käyttämään niin kauan kuin elän. Sähköautoihin en kajoa.


    • koslakesla

      Sähköautolla on vaikea lähteä reissun päällä,kun ensin pitää selvittää onko siellä matkalla latauspisteitä ja evästä pitää muistaa ottaa mukaan,ettei matkalla akkuja ladatessa näänny nälkään. Seuraavaksi tärkeä on katsoa,onko kuinka kova pakkanen,koska ajomatka lyhenee puoleen,kun koslan sisällekin tarvitsee lämpöä. Kovalla pakkasella akkujen kapasiteetti putoaa kaiken lisäksi puoleen,juuri kun sieltä eniten virtaa tarvittaisiin enemmän.

    • PitääOllaHuolissaan

      Sähköauton akut tuottaa ongelmia kolaritilanteessa, eli ne saattaa aiheuttaa sähköiskunvaaran auton koriin? Samoin autossa voi olla ajovalmius virta päällä vaikka se on kolaroitu? Pelastushenkilöstö on asiasta huolissaan!
      Eli sähköautoista kannattaa pysyä kaukana ennenkuin ne kehittyy turvalliseksi, ja sellaiseksi ettei niitä tarvitse tuntitolkulla ladata, ja että latauspaikkoja on riittävästi ymäri maata!

    • selvää.tekstiä

      Sähköautovouhkaminen menee ohi muutamassa vuodessa, kun havahdutaan todellisuuteen. Akkukäyttöisiä henkilöautoja tehtiin ja niitä yritettiin markkinoida Amerikassa jo yli 100 vuotta sitten, mutta silloinkin päädyttiin palaamaan takaisin luotettaviin polttomoottorikäyttöisiin kulkuneuvoihin. Niillä ajellaan vielä seuraavat 100 vuotta tästä eteenkin päin. Akut kelpaavat käynnistämisiin, puhelimiin, tietokoneisiin ja pieniin kodinkoneisiin, mutta ei kansalaisten kulkuneuvoihin.

    • sähkösusia

      Sähköautolla kun ajaa kolarin,niin ei ole varmaa kuoliko kyydissä olleet auton ruttaantumisesta,vai sähköiskusta,jonka aiheutti akkujen rikkoontuminen. Pelastushenkilöstökään ei ole turvassa tultuaan pelastamaan uhreja,koska hekin ovat suuressa sähköiskun vaarassa.

      • Hengenvaara-valinta

        Tuskin kolarissa sähköiskuun kuolee mutta litiumakkua on vaikea sammuttaa koska se näyttää syttyvän aina uudelleen.


    • NäinSeVaanMenee

      Meille ostettiin 60 luvulla Anglia. Ihan tarkkaan en vuosimallia muista, mutta muistini mukaan se oli ensimmäisiä Suomeen tuotuja "juustohöyliä". Siitä kuului startatessa hirmuinen rääkäisy. Se oli tosi hieno peli. Bensaakin mahtui tankkiin niin paljon, ettei Ilomantsissa käydessä tarvinnut tankata lainkaan. Sen jälkeen kylläkin eli tankillisella pääsi noin 250-300 kilometriä.
      Seuraavaksi meille tuli Kuplavolkkari. Se oli tuhatkolmesatanen ja vuosimallia -66. Tankkiin mahtui muistaakseni 32 litraa ja silläkin pääsi käymään Ilomantsissa ilman välitankkausta, mutta esimerkiksi Uimaharjuun ei samalla tankillisella uskaltanut lähteä. Olisi se bensa ehkä riittänyt, mutta ei ole varmaa.
      Seitkytkaksi tai -kolme ostettiin sitten Ford Taunus. Siinä oli iso tankki, mutta niin oli kulutuskin. Sillä pääsi Kuopioon ja takaisin yhdellä tankillisella. Se oli loistava pirssi kun siinä oli yhtenäinen etuistuin ja naapureilla ei sellaisia ollut. Ei kyllä ollut meilläkään kauan kun tuli öljykriisi ja bensan hinta pompsahti.
      Sen jälkeen piti tyytyä jopa 127 "fiijuun" ja sitten Ladaan.

      Kun te sähköauton vastustajat kaakatatte siitä, ettei niillä sähköautoilla pääse kuin enintään 400 kilometriä yhdellä latauksella niin kannattaa muistaa, että ei vielä 60-luvulla tai 70- luvun alussakaan kovin monelle bensavehkeellä päässyt neljääsataa kilometriä yhdellä tankillisella.
      Kun lähdettiin Lappiin niin silloin piti aina vähän harkita missä oli tankkauspaikkoja. Joissakin tiekartoissa oli jopa merkitty huoltoasemat ihan vaan sitä varten. Varakanisteri takakontissa oli varmaan jokaisella, no kuplassa se oli edessä tai takaistuimen selkänojan takana ja haju matkustamossa sen mukainen.
      Bensavehkeitä oli jo 60-luvulle tullessa kehitetty aktiivisesti lähes vuosisata ja saavutettu tulos oli varsin vaatimaton jos tankillisella ei päässyt tuon pidemmälle.
      Kunhan sähköautoja ja akkuteknologiaa kehitetään yhtä kauan voidaan hyvällä syyllä olettaa, että yhdellä latauksella mennään pitkästi yli tuhat kilometriä. Viidensadan kilometrin raja on jo ylitetty ja se on käytäntöä alle viidessä vuodessa.
      Kun lueskelin noista tutkinnan alla olevista järjestelmistä niin enpä ihmettelisi jos sähköauto olisi kehittynyt siten, ettei mitään varsinaista lataustapahtumaa ei olisi enää kolmen-neljän vuosikymmenen jälkeen käytössä lainkaan.

      • Merilästä

        Itsellä ollut useita taunuksia 2L 73vm 3kpl. 1kpl 79cm. 2.3L 73. Ja kaikilla päässyt Helsigistä Lieksaan ilman välitankkausta.


      • NäinSeVaanMenee
        Merilästä kirjoitti:

        Itsellä ollut useita taunuksia 2L 73vm 3kpl. 1kpl 79cm. 2.3L 73. Ja kaikilla päässyt Helsigistä Lieksaan ilman välitankkausta.

        Vai ajoit.
        Aika hyvin kustu noin pienestä pillusta. Ainakin 1966 m 1,7 Tanessa oli n. 45-46 litran tankki. Kulutus maanteillä oli 9-12 litraa, joten eipä sillä ainakaan päässyt H:gin ja Lieksan väliä tankkaamatta. Ei tarvinnut kuin hiukan kovempi vastatuuli niin kulutus nousi hurjasti.


      • Tosioontosiaan

        Katso vuosimallia Älypää. Ja sitten päätteeseen.


      • Taunuksia

        1966 taunuksessaoli v4 moottori ja n 63/66hp. Suurin osa 3vaihteella. 70luvun pienemmät koneet , kuten 1.6 jossa oli enemmän hevosia ja vääntöä kuin 1.7v4ssa. Sekä 54tankki. Joten älä puhupaskaa . Joka vuosikymmenellä on tapahtunut kehitystä. Ei voi verrata 50lukuu 60lukuun eikä 60lukua 70lukuun.
        Ota selvää.


    • kehittyy.ne.toisetkin

      Eihän ufojakaan tankata välillä vaikka niillä lennellään aurinkokunnasta toiseen? Vai oletteko nähneet ufoja maassa tankkauspaikoilla? En ole nähnyt niitä elokuvisskaan tankattavan välillä kesken sotimisen! Mikä lie niillä käyttövoimana, liekkö humanoidien suolikaasu! Sitten kunhan Lieksan biopolttoaine eli biodieseltehdas käynnistyy, niin ufoja saattaa ruveta näkymään siellä tehtaalla yön aikan kun käyvät pihistämässä kunnon polttoainetta, ja hyvä niin ettei aurinkokunnat saastu kun käyttää biopolttoainetta!

    • sähkötuoliko

      Tekniikan Maailma lehti testaa parhaillaan Lapissa näitä autoiksikin sanottuja täyssähköpelejä,sitten keväällä kuullaan totuus,eikä oman auton kehuja. Akuista vaan ei tahdo saada pakkasella tehoja irti kuin puolet ja se vaikuttaa ajomatkaan,kun lämpöäkin pitäisi saada sisätiloihin.

    • USAn.fiktioreissuja

      Ei amerikkalaisten kuurakettejakaan tarvinnut tankata, kun kuukävelyt kuvattiin studio-olosuhteissa 60- ja 70-luvuilla Alue 51:llä, joka on Yhdysvaltain liittovaltion omistama alue Nevadan osavaltion eteläosassa Las Vegasin pohjoispuolella. Siellä olivat suuret hallit lavasteineen, Kuun maisemineen ja valaistuksineen. Ulkona suoritettiin kuuajeluja. Useat kohdevalot olivat kirkkaat ja kuukävelijöden ja laitteiden varjot osoittivat moneen suuntaan. Myös työskentelyn äänet koputuksineen kuuluivat yllättäen, vaikka Kuussa ei ole ääntä johtavaa ilmakehää. Amerikaan lippukin liehui tuulessa. Astronautit roikkuivat löysästi vaijereissa, mikä auttoi pomppivaan kuukävelytyylliin nopeutetussa filmissä. Filminpätkissä pystysuora vaijeri välähtää joskus näkyvästi valokeilassa.

      • CCCPn.fiktioreissuja

        Eikö siellä kuulunut nosturiauton hurinaa kun roikuttivat niitä astronautteja vaijerissa, lienet kuitenkin ollut paikalla kun tiedät?
        Ei venäläisetkään ole avaruudessa käynyt, vaan kaikki lavastettiin kremlin kellarissa, ja Hrutshev ja Bresnev olivat juonessa mukana attä kapitalistista tiedemiestä harmittaa!


    • piiloteltuasia

      TV -uutisissa todella kerrottiin hengenvaarasta jos kolarissa rikkoontuu akut ja voimakas sähkövirta purkautuu auton koriin,siinnä on auton matkustajat ja pelastajat suuressa vaarassa.

    • hidasta.kehitystä

      Akku on keksintönä jo 120 vuotta vanha ja voidaan kiistatta todeta, että akun kehitys on edelleen alkutekijöissään. Ehkä seuraavassa 120 vuodessa tilanne paranee oleellisesti, että akkuja voidaan käyttää jopa henkilöautoissa turvallisesti ja edullisesti. Lataus ei saa kestää pitempään kuin nestemäisenkään polttoaineen tankkaus. Akun pitää myös riittää 1500 kilometrin matkalle kuten nykyiset polttomoottoriautot. Minulla on diesel Peugeot 75 litran tankilla ja sillä pääsen 1400 km.

    • tulevaisuutta.suomessa

      Varmaan tulee tankkaukseen suuri sähkönsiirtomaksu sähkölle, koska siinä on sähköyhtiöille uusi rahastuksen paikka! Samoin joku dieselveron tapainen maksu tulee varmasti, sillä ei verottaja katso hyvällä jos ruvetaan ajelemaan liian halvalla!
      Mutta ensin pitää höynäyttää ihmiset ostamaan sähköautoja lupaamalla halpaa ajoa, ja senjälkeen sitten isketään veroilla!

      • NäinSeVaanMenee

        Hei, ei sen ole tarkoitus olla halpaa. Joukkoliikenne ja yhteiskäyttöautot korvaa vähitellen yksityisautot. Tuntuu varmaan aika ikävältä kun Lieksassa ei ole joukkoliikennettä. Pitää sitten vaan olla himassa tai muuttaa sinne missä joukkoliikennettä on.


      • menee.miten.menee
        NäinSeVaanMenee kirjoitti:

        Hei, ei sen ole tarkoitus olla halpaa. Joukkoliikenne ja yhteiskäyttöautot korvaa vähitellen yksityisautot. Tuntuu varmaan aika ikävältä kun Lieksassa ei ole joukkoliikennettä. Pitää sitten vaan olla himassa tai muuttaa sinne missä joukkoliikennettä on.

        Viimeinen vaihtoehto kuoleman jälkeen on muuttaa etelään! Vai että ihan yhteiset sähkökinnerit on tulossa, sallippa meidän nauraa!


      • selvää.tekstiä
        menee.miten.menee kirjoitti:

        Viimeinen vaihtoehto kuoleman jälkeen on muuttaa etelään! Vai että ihan yhteiset sähkökinnerit on tulossa, sallippa meidän nauraa!

        Minulla ei ole tietoa, voinko kuoleman jälkeen muuttaa minnekään. Taitaa loppusijoituskohteeni olla Mähkön hautausmaa enkä enää silloin tarvitse kulkuvälineitä.


      • RaatoVainaa
        menee.miten.menee kirjoitti:

        Viimeinen vaihtoehto kuoleman jälkeen on muuttaa etelään! Vai että ihan yhteiset sähkökinnerit on tulossa, sallippa meidän nauraa!

        Minäkin muutin kuoleman jälkeen etelään, ihan sinne missä omenapuutkin jouluna kukki. Täällä on kylmenneenä mukavampi olla kuin käydä juupaseipäs keskustelua Lieksan Mähköllä jossakin vuokrakuutiossa, ja vielä sähköautosta johon varat ja värkit ei ikinä riitä kun kaikki menee kaljaan ja tupakkiin.
        Täällä aurinko lämmittää kylmää raatoa kivasti ja lataa akkuja seuraavaa matkaa varten.


    • Osmo_U

      Koirat haukkuvat mutta Tesla se vaan hyrrää tasaisesti. Kateus on loppumaton luonnonvara. Ainakin Lieksassa...

      • Merilästä

        Ja tesloja hylätään yllättävän paljon katstuksissa. Esim. Renkaittentakia. Onhan sillä painoa yli 2100kg. Ja akseliston takia. Paino syö.


    • osmonteslanromu

      Paljonko osmon teslan arvo on raomahtanut?

      • Osmo_U

        Uuden vastaavan saa 80 kiloeurolla. Osmo U maksoi autostaan uutena 77 kiloeuroa, joten plussalla mennään eteenpäin. Punainen on päivän väri. Osmo U olisi halunnut sähkönsinisen, mutta ei ollut niitä saatavilla. Köyhä ottaa sen minkä saa. Varakkaat valitsevat. Varattomat valittavat.


      • kuiiuyuyuyu
        Osmo_U kirjoitti:

        Uuden vastaavan saa 80 kiloeurolla. Osmo U maksoi autostaan uutena 77 kiloeuroa, joten plussalla mennään eteenpäin. Punainen on päivän väri. Osmo U olisi halunnut sähkönsinisen, mutta ei ollut niitä saatavilla. Köyhä ottaa sen minkä saa. Varakkaat valitsevat. Varattomat valittavat.

        Osmo u on niitä ihmisiä jotka aina voittaa autokaupoissa! Tesla myy vanhaa tekniikkaa aika pitkään näköjään, joten siksikään ei kannata teslan kinneriä ostaa!


    • kjeh.kjeh.kjeh

      Teslan arvo laksee autoista miltei eniten! Voi sitä onnellista joka ostaa muutamanvuoden vanhan sähkökinnerin ja joutuu vaihdattamaan siihen akut?
      Silläkin rahalla saisi paljon bensaa tai dieseliä halpaan autoon, mutta snobina olemisesta on maksettava kova hinta!

    • ainatoimii

      Sähköjen katketessa jostakin syystä pidemmäksi aikaa alkaa lehmät huutaa janoaan karjasuojassa,talossa lämmöt menee pois päältä,vessa ei toimi ruuat jää laittamatta ja kahvit keittämättä,puhelimet mykkinä ja sähköauto jumissa. Mutta kun pihalla on polttomoottoriauto,niin eikun sysäyttää käyntiin,niin lämpöä riittää ja pääsee kylille milloin vain vaikka apua hakemaan.

    • efrtgyujhiyui

      Ja polttomoottori agregaatti on myös oltava muuten on ongelmissa navettahommat! Öljylamppuja on myös hyvä olla, vaikka ne käyttää fossiilista polttoainetta ja maailma saastuu!

    • Osmo_U

      Osmo U kiittää kaikkia lieksalaisia, joiden kanssa tuli juteltua Lieksassa autoista, politiikasta ja energiasta. Erityiskiitos sinulle noin 40-vuotias isäntä, jonka mielipiteet sähköautoista muuttuivat yhden Pielisentiekierroksen aikana. Kiitokset myös "mopojengin" tarjoamasta herkutteluhetkestä paikallisessa leipomossa. Näemme taas ensi kesänä torven törähdellessä suviyössä!

    • uuuuuosmo

      Tunteeko sähköautolla ajaja häiriöitä voimassa jos alkaa akuista virta loppumaan!

    • eikiireisille

      Siitä tietää,että sähkö on loppumasta akuista,kun auton omistaja etsii autolle piilopaikka,mistä voisi salaa nostaa kuljetusalustalle etsimään latauspaikkaa ja majoituspaikkakin pitäisi olla lähellä latauksen ajaksi.

    • dieselvoimaa

      Valtionrautatiet on ostanut 60 uutta dieselveturia,että matka taittuisi varmasti ja turvallisesti myös sähköttömänä aikana.

      • Bensa_on_dieseliä

        Toivottavasti ostivat niihin bensaa samalla.


    • varmaratkaisu

      Dieselvetureissa polttomoottorit käyttävät sähkögeneraattoreita ja oman sähkön voimalla juna liikkuu,eikä tarvitse johdinlankoja.

      • selvää.tekstiä

        VR:n Siemensiltä tilaamat uudet veturit ovat sähkökäyttöisiä, mutta niissä on myös sähköistämättömillä rataosuuksilla ajamisen mahdollistavat dieselkoneet.


      • selvää.tekstiä

        Veturi Sr3 on varustettu sähkömoottoreiden lisäksi kahdella dieselkäyttöisellä aggregaatilla, jotka mahdollistavat liikennöimisen myös sähköistämättömillä rataosuuksilla. Dieselmoottoreiden yhteisteho on 360 kW. Dieselmoottoreita käytetään pääasiallisesti varavoimalähteenä sekä tarvittaessa tavaraliikenteessä ja vaihtotyössä siten, että aggregaatit tuottavat sähköä ajomoottoreille mahdollistaen liikkumisen ilman ajolangasta saatavaa sähköä.


      • hyvävalinta
        selvää.tekstiä kirjoitti:

        VR:n Siemensiltä tilaamat uudet veturit ovat sähkökäyttöisiä, mutta niissä on myös sähköistämättömillä rataosuuksilla ajamisen mahdollistavat dieselkoneet.

        Suomessa suuri osa rataverkosta on sähköistämättä,joten nämä 60 dieseveturia tulee tarpeeseen ja sähkökatkoksiakin on ihan riittävästi. Rataverkon toimintavarmuutta kriisitilateissakin parantaa huomattavasti,kun ei olla riippuvaisia sähköstä,Suomi on rakennettu liikaa sähkön varaan.


    • KuluvaAkku

      Kiinnostaisi tietää mitä sähköauton akut maksaa! Ja monta latausta ne kestää?
      Hintaa en ole saanut tietää, vaikka olen kysynyt.
      Ja ilmeisesti akut on niin kalliita, että kun latuskerrat on täynnä, niin koko auto romutetaan.

      • selvää.tekstiä

        Sähköautojen akustot ovat niiden kallein yksittäinen komponentti. Koska nykyaikaisista sähköautoista ja niiden akkujen kestämisestä on vasta rajallisesti kokemusta, saattaa käytetty sähköauto olla epäilyttävä ostettava, vaikka auto muuten kiinnostaisikin.

        Esimerkiksi käy maailmanlaajuisesti suosittu Nissan Leaf -täyssähköauto. Nissan vahvistaa Ilta-Sanomille, että jos ja kun Leafin akku joskus pitää vaihtaa uuteen varauskyvyn heikkenemisen vuoksi, maksaa upouusi akku Suomessa 6 200 euroa (24 kWh) tai 7 750 euroa (30 kWh). Vaihtotyö maksaa lisäksi joitakin satoja euroja.

        Kalliimpien autojen akkupaketti maksaa 10 000 eurosta ylöspäin.


      • Akkulaturilas

        Tällä hetkellä tuotannossa olevat akustot kestävät n. 800-1000 latausta menettämättä varauskykyään lainkaan. Se ei tarkoita, että akku olisi lopussa sen jälkeenkään, mutta varauskyky heikkenee. Ensin hilajlleen ja sitten lopulta nopeammin.
        Jos yhdellä latauksella optimiolosuhteissa pääsee 500 kilometriä niin 800 latauskerralla se tarkoittaa n. 400000 ajokilometriä ja sitten vasta akusto alkaa hiipua, mutta ajamaan pääsee vieläkin.
        Saattaa se pirssi olla aika pehmeä jo siinä vaiheessa.
        Minulla on Li-ion -akkutyökaluja joiden ikä on jo yli seitsemän vuotta ja latauskertoja vanhimmissa pitkästi yli tuhat. Myyjä sanoi silloin aikoinaan, että akku kestää vain viisi vuotta, mutta ilmeisesti se akku ei hänen sanomaansa kuullut, koska vielä vaan pelittää ja jekkasee. Mutta kyllä sen jo huomaa, ettei akku ole enää täysin tikissään


      • KuluuVarmasti
        Akkulaturilas kirjoitti:

        Tällä hetkellä tuotannossa olevat akustot kestävät n. 800-1000 latausta menettämättä varauskykyään lainkaan. Se ei tarkoita, että akku olisi lopussa sen jälkeenkään, mutta varauskyky heikkenee. Ensin hilajlleen ja sitten lopulta nopeammin.
        Jos yhdellä latauksella optimiolosuhteissa pääsee 500 kilometriä niin 800 latauskerralla se tarkoittaa n. 400000 ajokilometriä ja sitten vasta akusto alkaa hiipua, mutta ajamaan pääsee vieläkin.
        Saattaa se pirssi olla aika pehmeä jo siinä vaiheessa.
        Minulla on Li-ion -akkutyökaluja joiden ikä on jo yli seitsemän vuotta ja latauskertoja vanhimmissa pitkästi yli tuhat. Myyjä sanoi silloin aikoinaan, että akku kestää vain viisi vuotta, mutta ilmeisesti se akku ei hänen sanomaansa kuullut, koska vielä vaan pelittää ja jekkasee. Mutta kyllä sen jo huomaa, ettei akku ole enää täysin tikissään

        Oma kokemus akuista on se, että heti kun niitä käytetään, niin alkaa akun rapautuminen, siis kuluminen Säilytys, . Lataus ja tyhjennys kuluttaa.
        Ja se kuluminen voimistuu kokoajan.

        Odottelemme parempia materiaaleja, tms ratkaisuja akkuihin. Edelleen.
        Mitään mullistavaa ei ole tapahtunut akkutekniikassa.


      • Leasingakku
        selvää.tekstiä kirjoitti:

        Sähköautojen akustot ovat niiden kallein yksittäinen komponentti. Koska nykyaikaisista sähköautoista ja niiden akkujen kestämisestä on vasta rajallisesti kokemusta, saattaa käytetty sähköauto olla epäilyttävä ostettava, vaikka auto muuten kiinnostaisikin.

        Esimerkiksi käy maailmanlaajuisesti suosittu Nissan Leaf -täyssähköauto. Nissan vahvistaa Ilta-Sanomille, että jos ja kun Leafin akku joskus pitää vaihtaa uuteen varauskyvyn heikkenemisen vuoksi, maksaa upouusi akku Suomessa 6 200 euroa (24 kWh) tai 7 750 euroa (30 kWh). Vaihtotyö maksaa lisäksi joitakin satoja euroja.

        Kalliimpien autojen akkupaketti maksaa 10 000 eurosta ylöspäin.

        Nissan ei myy, vaan Liisaa akkuja Leaf malliin. Huom.


      • KokemuksiaVaiKokemuksia
        KuluuVarmasti kirjoitti:

        Oma kokemus akuista on se, että heti kun niitä käytetään, niin alkaa akun rapautuminen, siis kuluminen Säilytys, . Lataus ja tyhjennys kuluttaa.
        Ja se kuluminen voimistuu kokoajan.

        Odottelemme parempia materiaaleja, tms ratkaisuja akkuihin. Edelleen.
        Mitään mullistavaa ei ole tapahtunut akkutekniikassa.

        Minulla on sellainen kokemus, ja tätä tukee myös myyjän/valmistajan ohjeistus, että esimerkiksi uuden Li-ion akun käyttöönotossa tehollinen huippu saavutetaan vasta muutaman, usein vasta kymmenenkin latauskerran jälkeen. Tästä on vahvaa näyttöä ja todellakin tuo myyjän ohje.
        Li-ion akulle tulee tehdä ajoittain ns. huoltolataus , vaikkapa muutaman kuukauden välein. Tarkoittaa, että jossakin vaiheessa akkua käytetään niin kauan kuin sielltä saa vähänkin virtaa. Sitten akun annetaan olla latauksessa jopa kaksi vuorokautta. Näin akku pysyyy virkeänä. En tiedä mihin se perustuu, mutta jos akun valmistaja näin sanoo niin kaipa sitä on uskottava.
        Li-ion akku ei kestä totaalista tyhjennystä, mutta ainakin näissä minun pattereissani ja latureissa on sellaiset järjestelmät, ettei se laske akkua täysin virrattomaksi. Samoin ainakin Li-ion akun voi vaikka räjäyttää vääränlaisella latauksella tai laturilla.

        Mitä tarkoittanee tuo akun "rapautuminen"? Onko se jotain roiskeita?
        Li-ion akku ei ala heiketä heti kun sitä alkaa käyttää, jos sitä käytetään OIKEIN. Osaamattomalla käytöllä sen tai minkä tahansa akun saa pilalle vaikka ensilatauksella.


      • ihan.ikioma
        Leasingakku kirjoitti:

        Nissan ei myy, vaan Liisaa akkuja Leaf malliin. Huom.

        Jos ostan joskus sähköauton, ostan sen kokonaisena - en tarvitse liisattuja akkuja tai muitakaan osia.


    • kehitys.kulkee
    • pysytään.totuudessa

      Akkuja on yritetty kehittää ja valmistaa pitkälti yli 100 vuotta, mutta vieläkin kunnollisten akkujen kehitys on alkutekijöissään. Odotellaan vielä ainakin toiset sata vuotta.

      • HyvääYötäVaan

        On ja ei. Sähköautokäyttöön niitä ei ole edes yritetty kehittää juuri lainkaan sen jälkeen kun polttomoottori aikoinaan vei pidemmän korren. Siis ennen näitä viime vuosia.
        Se oli todella vahingollinen juttu ja nyt se alkaa jo valjeta jo useimmille. No ei tietysti pää perseessä eläville, mutta kaikille jotka katselevat ympärilleen ja näkevät ja kuulevat mitä on tapahtumassa.


    • pitäisi.olla.selvää

      Polttomoottoreiden käyttö ei lopu ainakaan tällä vuosisadalla. Niiden kehitys jatkuu kuten tähänkin saakka. Akkukäyttöisia pikkuautoja ja jakeluautoja käytetään kaupunkien sisäisessä liikenteessä. Raskaskalusto kuten pitkien matkojen rahtiliikenne, bussit, osa junista, laivat ja lentokoneet käyttävät nestemäisiä polttoaineita nyt ja tulevaisuudessakin.

    • minimipäästöt
    • volvobuumi

      Kaasu on taloudellista käyttää niin kotitaloudessa,kuin liikenteessä,kaasulla toimivat polttomoottoriautot ovat saasteettomia,miksi sitä ei kehitetä paremmin. Tämän epäkäytännöllisen ja kalliin sähköauton junttaaminen liikenteeseen aivopestyjen politikkojen voimin alkaa jo naurattaa,koska hintakin on sitä luokkaa,että vain pieni kansanosa voi sillä leikkiä. Ei ole yhtään ihme,että tämä politikkojen höyryäminen on saanut 3-4 vuotiaiden käytettyjen autojen tuonnin Ruotsista vuoden sisällä villiin lukemiin.

      • selvää.tekstiä

        Kaasuautoja on käytetty pitkään jo esimerkiksi Australiassa. Ainakin siellä niitä on ollut edullista käyttää. Kaasua alettiin käyttää autojenkin polttoaineena jo noin 90 vuotta sitten. Suomessa verottaja pitää huolen siitä, ettei kaasun käyttö voi tulla halvemmaksi kuin bensiinin tai dieselin. Jos sähkökäyttöiset yleistyvät, iskee verottaja näppinsä myös niiden käyttöön. Jokin aika sitten oli tekniikan lehdessä tilasto, jossa kerrottiin, että kaasun käyttö Australiassa oli noin 65 edullisempaa kuin dieselin käyttö.


    • vetyä

      Öljy yhtiöt ja sähköautojen valmistajat ei suvaitse esimerkiksi vedyn käyttöä autoissa, vaikka sekin on ihan hyvä vaihtoehto polttomoottoriin!

    • tulevaisuuden.auto

      Teoriassa vety olisi sellaisenaan hyvä polttoaine, mutta ei valmistuksen kalleuden, kuljetuksen, räjähdysalttiuden ja varatoinnin takia. Veden ( H2O) kaksi osaa ovat vety ja happi eli yhdisteessän on yksi happiatomi ja kaksi vetyatomia. Nykyisellään vedyn erottamiseksi hapesta tarvitaan runsaasti sähköenergiaa ja sen takia prosessi on vielä kallis. Kehitteillä on vedyn erottminen auronkoenergian avulla. Oman sähköenergiansa tuottavia sähköautoja eli vety/polttokennoautoja on jo käytössä bussiliikenteessä.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe