2019 GGR 08

MareBalticum

Uusi viikko on taas esillä ja kevättöissä alkaa kierrokset nousemaan. Ilmeisesti palstan pitäjäkin on lähtenyt tiikkiä ostamaan.
Tässä on kuitenkin tämän viikon taulu auki, joten aloitetaan tästä...

55

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GEEGEEÄR

      Uku saanut taas kalaa ja tekee siitä kalasoppaa, kun paistorasva on loppu. Hyvä tankata ennen kun tuuli nousee.

      Mites Tapiolla menee?

      • SyAurora

        HS: n mukaan Tapio on nukkunut pommiin ja vene on ajelehtinut omin päin.
        Hän oli saanut luvan puhua satellittipuhelimella kisan purjehtijalegendan kanssa.


      • sikeästinukkuja
        SyAurora kirjoitti:

        HS: n mukaan Tapio on nukkunut pommiin ja vene on ajelehtinut omin päin.
        Hän oli saanut luvan puhua satellittipuhelimella kisan purjehtijalegendan kanssa.

        Radioamatööritkin ehtivät vähän huolestua, kun Tapioon ei saatu yhteyttä hänen pitkien uniensa takia.. Olisikohan niin, ettei Tapio myöskään huomannut hänet ohittanutta David Arlotin 38ft alumiinivenettä "Toto", joka osallistuu Longue Route-yksinpurjehdukseen. Tracker-kartan mukaan Toto näytti sivuttaneen Asterian melko läheltä 14.2.. Elleivät olleet näköyhteydessä, ainakin VHF-kantaman päässä toisistaan. Olisiko ollut pitkät unet silloinkin vai eikö AIS hälyytä??


      • GGR-aloittaja
        sikeästinukkuja kirjoitti:

        Radioamatööritkin ehtivät vähän huolestua, kun Tapioon ei saatu yhteyttä hänen pitkien uniensa takia.. Olisikohan niin, ettei Tapio myöskään huomannut hänet ohittanutta David Arlotin 38ft alumiinivenettä "Toto", joka osallistuu Longue Route-yksinpurjehdukseen. Tracker-kartan mukaan Toto näytti sivuttaneen Asterian melko läheltä 14.2.. Elleivät olleet näköyhteydessä, ainakin VHF-kantaman päässä toisistaan. Olisiko ollut pitkät unet silloinkin vai eikö AIS hälyytä??

        Taisivat amatöörit muutama päivä sitten kertoa Tapiolle, että yksi Longue Routelainen on tulossa ihan lähelle. Yhteydenpidosta ei kuitenkaan ole mainintaa, radioyhteydestä kierrolla olevaan vanhempaan rouvaan kyllä.

        Eihän vene ominpäin ajelehtinut Tapion nukkuessa. Tuuliperäsin ohjasi kuuliaisesti annettua suhteellista tuulta. Tuuli vain oli nukkuessa kääntynyt ja moinannut. Näkyy pienenä pykälänä trackissa. Ukun track on kyllä mielenkiintoisen näköinen Atlantilla, kun sen avaa kokonaisena. Kaikkien tehtyjen ketunlenkkien jälkeenkin keskinopeus on silti säilynyt.


    • Vdhd

      Johan sen Muumipappakin totesi että meri-ilma tekee hyvää, ja unet maistuu..
      Kenessä on vika jos kaksi venettä törmää, molempien kipparit vetää sikeitä tuuliperäsimen ohjatessa, selvitetäänö rysäyksen hetkellä että kumpi oli väistämisvelvollinen? Olisiko parempi että autopilotti ajaa kompassisuuntaa vai apparenttia?

      • Venyttelynäyttely

        Se, kummalla tuuli oli vasemmalla. Jos molemmilla on tai ei kummallakaan ole tuuli vasemmalla, se joka on ylempänä. Jne. Mutta tosielämässä voi miettiä todennäköisyyksiäkin, joilla pallonkierrolla toiseen veneeseen tirsojen aikana osuu. Seitsemää kuukautta ei voi putkeen valvoakaan.

        Sillä ei kai ole väistämisvelvollisuuden kanssa tekemistä, ajaako kompassisuuntaa vai jotain kulmaa suhteessa tuulee. Pelkällä tuuliperäsimellä ei ajeta kompassisuuntaa.


      • Venyttelynäyttely kirjoitti:

        Se, kummalla tuuli oli vasemmalla. Jos molemmilla on tai ei kummallakaan ole tuuli vasemmalla, se joka on ylempänä. Jne. Mutta tosielämässä voi miettiä todennäköisyyksiäkin, joilla pallonkierrolla toiseen veneeseen tirsojen aikana osuu. Seitsemää kuukautta ei voi putkeen valvoakaan.

        Sillä ei kai ole väistämisvelvollisuuden kanssa tekemistä, ajaako kompassisuuntaa vai jotain kulmaa suhteessa tuulee. Pelkällä tuuliperäsimellä ei ajeta kompassisuuntaa.

        Toisaalta tähystysvelvollisuuteen ei ole poikkeuksia (eli jos oikein tiukasti tulkitaan, niin yksinpurjehdus maapallon ympäri on oikeastaan laitonta). Joten jos asiaa oikeudessa selviteltäisiin ja molempien kippareiden todettaisiin nukkuneen, niin syyllisyys menisi aika varmasti tasan. Väistövelvollisuuksia ei enää mietittäisi, koska molemmat ovat laiminlyöneet tähystyksen.


    • NäinSenKoin

      Jos molemmat nukkuvat niin molemmissa vika, kumpikin laiminlyönyt tähystyksen ja kaikkensa tekemisen törmäyksen välttämiseksi. Vai meneekö jotenkin muuten?

      Eikö sen pilotin ole isoilla vesillä turvallisempi ajaa apparenttia niin ei tapahdu turhia varusterikkoja tuulen kääntyessä? Vaikea arvioida kun omat molemmat blue water kokemukset olivat sellaisia, että aina oli joku nuppi hereillä ja yleensä myös kannella.

      • seppomartti

        Tuuliperäsin ei osaa ajaa muuta kuin apparenttia.
        Jos on miehistöä niin vahdissa oleva tähystää silmämääräisesti ja elektroniikalla. Mutta yksin nukkumisen aikana on luotettava sähköisiin menetelmiin. Venevakuutukset eivät ole voimassa ja onnettomuuden sattuessa ei ole helppo väittää itseään syyttömäksi


      • Puisetrattaat
        seppomartti kirjoitti:

        Tuuliperäsin ei osaa ajaa muuta kuin apparenttia.
        Jos on miehistöä niin vahdissa oleva tähystää silmämääräisesti ja elektroniikalla. Mutta yksin nukkumisen aikana on luotettava sähköisiin menetelmiin. Venevakuutukset eivät ole voimassa ja onnettomuuden sattuessa ei ole helppo väittää itseään syyttömäksi

        Hydrovanen asennusvideossa (tai vesillävideossa) mainittiin mahdollisuudesta yhdistää autopilotti tuohon tuuliperäsimeen.

        Onko kyse vain koneajo-optiosta vai voiko noita käyttää päällekkäin purjehtiessakin? Arvelisin, ettei voi.


      • tuulilavankorvike
        Puisetrattaat kirjoitti:

        Hydrovanen asennusvideossa (tai vesillävideossa) mainittiin mahdollisuudesta yhdistää autopilotti tuohon tuuliperäsimeen.

        Onko kyse vain koneajo-optiosta vai voiko noita käyttää päällekkäin purjehtiessakin? Arvelisin, ettei voi.

        Mulla on omaa käytännön kokemusta siitä. Kun tuuli hiipuu niin, ettei tuuliperäsin enää pysty ohjaamaan luotettavasti esim. spinnulla myötäistä, tuulilavan tilalle voi kiinnittää pinnapilotin. Pienikin pinnapilotti (esim. Simrad TP 10, jonka hinta taisi olla n. 300 e) jaksaa ohjata painavaa venettä, kun se on yhdistetty tuuliperäsimeen. Pieni pinnapilotti vie huomattavasti vähemmän virtaa kuin systeemipilotti.
        Koneajossa virrankulutuksella ei ole merkitystä. Silloin norm. autopilotti töihin.
        En ymmärrä ajatusta, miksi tuuliperäsintä ja autopilottia käyttäisi samanaikaisesti. Jos tuulee, tuuliperäsin ohjaa paremmin ja sillä on runsaasti voimaa. Ei ainakaan molempia samaan aikaan silloin!
        GGR:ssä ei ole/käytetä autopilotteja.


      • Puisetrattaat
        tuulilavankorvike kirjoitti:

        Mulla on omaa käytännön kokemusta siitä. Kun tuuli hiipuu niin, ettei tuuliperäsin enää pysty ohjaamaan luotettavasti esim. spinnulla myötäistä, tuulilavan tilalle voi kiinnittää pinnapilotin. Pienikin pinnapilotti (esim. Simrad TP 10, jonka hinta taisi olla n. 300 e) jaksaa ohjata painavaa venettä, kun se on yhdistetty tuuliperäsimeen. Pieni pinnapilotti vie huomattavasti vähemmän virtaa kuin systeemipilotti.
        Koneajossa virrankulutuksella ei ole merkitystä. Silloin norm. autopilotti töihin.
        En ymmärrä ajatusta, miksi tuuliperäsintä ja autopilottia käyttäisi samanaikaisesti. Jos tuulee, tuuliperäsin ohjaa paremmin ja sillä on runsaasti voimaa. Ei ainakaan molempia samaan aikaan silloin!
        GGR:ssä ei ole/käytetä autopilotteja.

        En minäkään ymmärtänyt moista ajatusta: siksi kysyin oliko jotain muutakin funktiota autopilotille kuin koneajo. Näköjään oli, siis kevyt myötätuuli, mutta silloin tuuliperäsin kaiketi ohitetaan.


      • myöshätäperäsimenä
        Puisetrattaat kirjoitti:

        En minäkään ymmärtänyt moista ajatusta: siksi kysyin oliko jotain muutakin funktiota autopilotille kuin koneajo. Näköjään oli, siis kevyt myötätuuli, mutta silloin tuuliperäsin kaiketi ohitetaan.

        Jos tuuliperäsimeen yhdistetään pieni pinnapilotti, tuulilapa irroitetaan.
        Jos on pitkä koneajo, olen ottanut Hydrovanen ohjauslavankin irti ja ajanut systeemipilotilla. Varsinkin satamamanöövereissä Hydrovanen ohjauslavasta on haittaa. Siksi mieluummin ilman ohjauslapaa.
        Jos veneen oma peräsin on menetetty vaurion takia, Hydrovanea voi käyttää ohjaukseen edelleenkin tuuliperäsimenä tai ilman tuulilapaa käsiohjaukseen tai pinnapilottiin yhdisttetynä.


      • seppomartti
        myöshätäperäsimenä kirjoitti:

        Jos tuuliperäsimeen yhdistetään pieni pinnapilotti, tuulilapa irroitetaan.
        Jos on pitkä koneajo, olen ottanut Hydrovanen ohjauslavankin irti ja ajanut systeemipilotilla. Varsinkin satamamanöövereissä Hydrovanen ohjauslavasta on haittaa. Siksi mieluummin ilman ohjauslapaa.
        Jos veneen oma peräsin on menetetty vaurion takia, Hydrovanea voi käyttää ohjaukseen edelleenkin tuuliperäsimenä tai ilman tuulilapaa käsiohjaukseen tai pinnapilottiin yhdisttetynä.

        Hydrovanesta ei ole omaa kokemusta mutta pari ajatusta. Eikö olisi helpompaa autopilotilla ajaessa fiksoida Hydrovanen ohjauslapa keskiasentoon irroittamatta sitä. Suuntavakaus paranisi ja yksinkertaisempi operaatio.
        Periaatteessa kaikkia tuuliperäsimiä voisi ajaa pinnapilotilla kunhan se kytketään kääntelemään tuulilapaa. Servolapa ei tiedä kääntääkö tuuli vai sähkö.
        Plastimon Navikissa oli saatavissa lisäosana pieni tuulilapaa kääntelevä sähkömoottori. Piti vain valita kääntääkö servolapaa tuulilapa vai tupakka-askin kokoinen sähkömoottori. Ampeerit ovat historian hämärässä mutta varmaan vähäiset. Peräsintä kääntävä voima otettiin vedestä. Ei ole näkynyt jatkokehittelyä, valitettavasti.


      • myöshätäperäsimenä
        seppomartti kirjoitti:

        Hydrovanesta ei ole omaa kokemusta mutta pari ajatusta. Eikö olisi helpompaa autopilotilla ajaessa fiksoida Hydrovanen ohjauslapa keskiasentoon irroittamatta sitä. Suuntavakaus paranisi ja yksinkertaisempi operaatio.
        Periaatteessa kaikkia tuuliperäsimiä voisi ajaa pinnapilotilla kunhan se kytketään kääntelemään tuulilapaa. Servolapa ei tiedä kääntääkö tuuli vai sähkö.
        Plastimon Navikissa oli saatavissa lisäosana pieni tuulilapaa kääntelevä sähkömoottori. Piti vain valita kääntääkö servolapaa tuulilapa vai tupakka-askin kokoinen sähkömoottori. Ampeerit ovat historian hämärässä mutta varmaan vähäiset. Peräsintä kääntävä voima otettiin vedestä. Ei ole näkynyt jatkokehittelyä, valitettavasti.

        Autopilotilla ajaessa Hydrovanen peräsinlapa on tietysti lukittuna keskiasentoon. Siitä syystä vene kääntyy huonommin rantautumisissa ja erityisesti peruuttaessa. Hydrovanen lavan irroittaminen on helppoa: lukitustappi vedetään pois ja lapa nostetaan kannelle. Varmaankin Hydrovanen verkkosivuilta löytyy käyttöohjeet ja kuvamateriaalia.


      • Puisetrattaat
        myöshätäperäsimenä kirjoitti:

        Autopilotilla ajaessa Hydrovanen peräsinlapa on tietysti lukittuna keskiasentoon. Siitä syystä vene kääntyy huonommin rantautumisissa ja erityisesti peruuttaessa. Hydrovanen lavan irroittaminen on helppoa: lukitustappi vedetään pois ja lapa nostetaan kannelle. Varmaankin Hydrovanen verkkosivuilta löytyy käyttöohjeet ja kuvamateriaalia.

        Ei kai Hydrovanen peräsinlapaa lukita, kun autopilotti on yhdistetty nimenomaan Hydrovaneen?


      • Puisetrattaat
        Puisetrattaat kirjoitti:

        Ei kai Hydrovanen peräsinlapaa lukita, kun autopilotti on yhdistetty nimenomaan Hydrovaneen?

        Siis tämän valmistajan tuottaman videon kohdassa 4:20 suurinpiirtein.

        Veneen oma peräsin on lukittuna, autopilotti on kytketty Hydrovanen pinnaan.


      • Puisetrattaat
        Puisetrattaat kirjoitti:

        Siis tämän valmistajan tuottaman videon kohdassa 4:20 suurinpiirtein.

        Veneen oma peräsin on lukittuna, autopilotti on kytketty Hydrovanen pinnaan.

        Siis tämän videon
        https://youtu.be/ZlKVFehL25s


    • kvs

      Uku joutumassa hepoasteiden tyveneen, Istvan tulee perässä. Azoreiden luona saattaa olla kovempia tuulia tiedossa, jatkaako Uku Azoreiden länsi- vai itäpuolelta? Hyvä Uku!

      • aikasakko

        Uku on saanut aikarangaistuksen siitä syystä, että ilmeni hänen saaneen radioamatööreiltä sää- ja reititysohjeita. Varmaankin GGR:ää seurataan niin monelta taholta, että kilpailun johtoa informoidaan erilaisista pienistäkin sääntöjen rikkomuksista. Pääasia, ettei tulisi pikkumaista byrokratiaa ja diskauksia kellekään.
        Sääennuste näyttää tällä haavaa siltä, ettei Azoreiden lämsi- ja pohjoispuolitse pidä yrittää.
        Istvan on varmasti kovilla ruorimekanismin ja tuuliperäsimen toimintakyvyttömyyden takia. Niin kauan mene hyvin, kun on sivuvastaisia tuulia ja pystyy ohjaamaan purjeilla.


      • seppomartti
        aikasakko kirjoitti:

        Uku on saanut aikarangaistuksen siitä syystä, että ilmeni hänen saaneen radioamatööreiltä sää- ja reititysohjeita. Varmaankin GGR:ää seurataan niin monelta taholta, että kilpailun johtoa informoidaan erilaisista pienistäkin sääntöjen rikkomuksista. Pääasia, ettei tulisi pikkumaista byrokratiaa ja diskauksia kellekään.
        Sääennuste näyttää tällä haavaa siltä, ettei Azoreiden lämsi- ja pohjoispuolitse pidä yrittää.
        Istvan on varmasti kovilla ruorimekanismin ja tuuliperäsimen toimintakyvyttömyyden takia. Niin kauan mene hyvin, kun on sivuvastaisia tuulia ja pystyy ohjaamaan purjeilla.

        Minusta sääennuste hepoasteen läpäisyn jälkeen näyttää kuun loppuuun asti siltä, että matalapaineet kulkevat Azorien kautta kohti Englantia normaalia reittiä. Peräkanaa kuten ne kuuluisat porsaat. Matalien kaakkoispuolella saa parhaat kyydit ja silloin karkea eksymissuunta pn Azorien kautta.


      • Siimajalka
        aikasakko kirjoitti:

        Uku on saanut aikarangaistuksen siitä syystä, että ilmeni hänen saaneen radioamatööreiltä sää- ja reititysohjeita. Varmaankin GGR:ää seurataan niin monelta taholta, että kilpailun johtoa informoidaan erilaisista pienistäkin sääntöjen rikkomuksista. Pääasia, ettei tulisi pikkumaista byrokratiaa ja diskauksia kellekään.
        Sääennuste näyttää tällä haavaa siltä, ettei Azoreiden lämsi- ja pohjoispuolitse pidä yrittää.
        Istvan on varmasti kovilla ruorimekanismin ja tuuliperäsimen toimintakyvyttömyyden takia. Niin kauan mene hyvin, kun on sivuvastaisia tuulia ja pystyy ohjaamaan purjeilla.

        Peli jännäksi! Kolmen vuorokauden pysähdys vastaa aika tarkkaan Istvanin takamatkaa, saadaan molemmat samoihin kuviin.

        Jäähyaitiokäytäntö on jalostunut siihen pisteeseen, että aitio on siellä, missä vene rangaistuksen aloittamisaikaan on.


      • Siimajalka
        Siimajalka kirjoitti:

        Peli jännäksi! Kolmen vuorokauden pysähdys vastaa aika tarkkaan Istvanin takamatkaa, saadaan molemmat samoihin kuviin.

        Jäähyaitiokäytäntö on jalostunut siihen pisteeseen, että aitio on siellä, missä vene rangaistuksen aloittamisaikaan on.

        Nälkiintymisvaaran vuoksi Uku tinki rangaistuksensa aikasakoksi, joka lisätään loppuaikaan vasta maalissa. Jonkin aikaa ehti jo lusia, joten 65 tuntia 40 minuuttia lisätään aikaan.


    • Siimajalka
    • Siimajalka

      Lisää rangaistusuutisia. Kaikki eivät ehkä muista - en muistanut itsekään - että Isvanilla on päällä 24 tunnin rangaistus pysähtymisestä menomatkalla Kap Verdellä. Siellä hän fiksaili tuuliperäsintään.

      Hänenkään ei tarvitse kärsiä rangaistusta jäähyaitiossa, vaan 24 tuntia lisätään loppuaikaan.

      • Mitäfit

        Eikös maissa käynnin pitänyt olla hylkäyksen arvoinen suoritus? Nyt saa vain 24 tunnin penaltin?


      • Siimajalka
        Mitäfit kirjoitti:

        Eikös maissa käynnin pitänyt olla hylkäyksen arvoinen suoritus? Nyt saa vain 24 tunnin penaltin?

        En tunne yksityiskohtia. Arvelisin, ettei poistunut veneestä eikä käyttänyt ulkopuolista apua. Ei siis käynyt maissa, vaan pysähtyi satamassa.


      • Siimajalka
        Siimajalka kirjoitti:

        En tunne yksityiskohtia. Arvelisin, ettei poistunut veneestä eikä käyttänyt ulkopuolista apua. Ei siis käynyt maissa, vaan pysähtyi satamassa.

        Ja vielä lisään aiheeseen tutustuttuani, että osa tuosta 24 tunnin rapsusta tuli laittomasta satellittipuhelusta.

        Hämmentävää on kyllä se, että 23.7 Istvan siirrettiin jo Chichester-luokkaan, tosin hänen omasta aloitteestaan. Hänet kuitenkin otettiin takaisin kisaan perusteilla, jotka voitte lukea täältä:
        https://goldengloberace.com/complaints-there-are-a-few/

        Lyhyesti sanottuna hän tuli toisiin ajatuksiin, koska varaosien saaminen olisi kestänyt liian kauan, ja pyysi päästä takaisin. Tämä hyväksyttiin, koska hän ei saanut ulkopuolista apua.


      • Siimajalka

        Tämä oli sikäli opettavainen uutinen, että siinä oli osoitettu NOR:n kohta 3.2, jonka perusteella säännöistä voidaan poiketa. Tarkemmin sanottuna kohdan 3.2.1 mukaan kisan johtaja voi myöntää poikkeuksen säännöistä, kunhan tekee sen kirjallisesti, ja poikkeuksen avulla saadaan vene pysymään mukana kisassa. Tällainen poikkeus voidaan kuitenkin alistaa jurylle, joka voi mätkäyttää rangaistuksena enimmillään diskvalioinnin.

        Tämä tietysti tarkoittaa, että aikasakkoja voidaan mätkiä sääntöjen puitteissa varsin vapaasti, ja toisaalta vapautuksia voidaan niin ikään myönnellä.


    • Vdhd

      Missä muussa "urheilussa tai kilpailulajissa" on näin epäselvät ja löyhin perustein jatkuvasti muuttuvat säännöt ja niiden tulkinnat? Onneksi kyseessä on tämmöinen lyhytkestoinen sprintti.. Onkohan sir ja jury mielestään onnistunut ja selvinnyt puhtain paperein? Tragikoominen koko kisa, seilaavat kuitenkin henkensä uhalla, onneksi vapaaehtoisesti!

      • Siimajalka

        Minusta sääntöpohja on kunnossa ja tulkinnat ovat olleet johdonmukaisia. Säännöt kyllä mahdollistaisivat täysin holtittomankin tulkintakäytännön, mutta aivan linjakkaita ratkaisut ovat olleet.

        Samantyyppisistä kupruista on saanut samaa suuruusluokkaa olevia rangaistuksia, diskaamista on vältetty kuin ruttoa. Kilpailijoille ei ole tuntunut jäävän mitään hampaankoloon.


      • reilu.kisa

        Vdhd pitää GGR-kisaa "tragikoomisena" verratessaan sitä muihin "urheiluihin tai kilpailulajeihin". Olisikohan tällaisten ajatusten tausta omien kokemuksen totaalinen puuttuminen yksinpurjehduksista tai seilaamisesta isoilla vesillä? Minusta GGR on selkeä ja Don McIntyre sekä jury ovat toimineet asiallisesti. Kilpailijoihin on järjestäjän toimesta otettu satelliittipuhelimella yhteyttä, kun sääilmiöt ovat näyttäneet uhkaavilta. Kilpailun periaate oli pallonkierto ilman satamiin pysähtymisiä ja ilman ulkopuolista apua - ja ilman gps:ää. Ulkopuoliseksi avuksi on katsottu reititysohjeiden vastaanottaminen HF-radiolla, satelliittipuhelimella tehty konsultaatioapu ym. ja niistä on kilpailijoille annettu aikasakkoja.
        Kukaan ei ole yrittänyt huijata purjehdusreitin suhteen tms.


      • GGR-aloittaja

        Eihän toki missään urheilulajissa ikinä tuomarit ole tulkinneet sääntöjä omalla tavallaan tai mitään rikkeitä jäänyt huomaamatta.

        Eivät nuo GGR:n sääntötulkinnat ole yhtään sen kummallisempia kuin pisterangaistukset ratakisoissa tai aikasakot avomerikisojen varaslähdöistä. On aivan oikein tehdä päätöksiä urheilullisuuden näkökulmasta.


      • reilu.kisa kirjoitti:

        Vdhd pitää GGR-kisaa "tragikoomisena" verratessaan sitä muihin "urheiluihin tai kilpailulajeihin". Olisikohan tällaisten ajatusten tausta omien kokemuksen totaalinen puuttuminen yksinpurjehduksista tai seilaamisesta isoilla vesillä? Minusta GGR on selkeä ja Don McIntyre sekä jury ovat toimineet asiallisesti. Kilpailijoihin on järjestäjän toimesta otettu satelliittipuhelimella yhteyttä, kun sääilmiöt ovat näyttäneet uhkaavilta. Kilpailun periaate oli pallonkierto ilman satamiin pysähtymisiä ja ilman ulkopuolista apua - ja ilman gps:ää. Ulkopuoliseksi avuksi on katsottu reititysohjeiden vastaanottaminen HF-radiolla, satelliittipuhelimella tehty konsultaatioapu ym. ja niistä on kilpailijoille annettu aikasakkoja.
        Kukaan ei ole yrittänyt huijata purjehdusreitin suhteen tms.

        Eikö 60-luvulla olisi voitu saada reititystä? Kilpailija kertoo sijaintinsa maihin ja sieltä katsotaan sääkartasta, mihin suuntaan kannattaa edetä. Jotain tietoa myrskyistä ja matalapaineiden sijainneista oli varmaan jo silloin.


      • olis_voinut
        Bossu kirjoitti:

        Eikö 60-luvulla olisi voitu saada reititystä? Kilpailija kertoo sijaintinsa maihin ja sieltä katsotaan sääkartasta, mihin suuntaan kannattaa edetä. Jotain tietoa myrskyistä ja matalapaineiden sijainneista oli varmaan jo silloin.

        Olisi voinut saada. Mutta senaikaisen sääkartan tarkkuus oli niin huono, ettei kukaan olisi edes yrittänyt. Eihän valtameriltä silloin ollut havaintotietoa nimeksikään tarkemman ennusteen laadintaan, joten matala- ja korkeapaineet olivay puolen valtameren kokoisia, eikä mistään osakeskuksista voinut haaveillakaan. Nykyäänkin faktinen havaintoverkko on tosi harva, mutta satelliitit auttavat.


    • Joppejolla

      Aika hyvin on Tapsalla viime aikoina matka taittunut, atlantin puolella tuplavauhti verrattuna tyyneen valtamereen. Onkohan tehnyt veneen pohjalle jotain, tai onko tarvettakaan? Jos tarttee mennä veteen, niin alkaa olla uimalämpöiset vedet, nyt jo n. 20 ja viikon päästä 25-28, eikö?

    • Vdhd

      Ja höpöhöpö, lukekaa nyt kisan ajalta spekulointeja ja ihmettelyjä ja juupaseipäs-väittelyjä säännöistä, niiden muuttumisista kisan aikana ja sääntötulkinnoista! Nuo urheat miehet myrskyissä sekstantteineen tähyämässä horisonttiin - taitavat olla härvelit vielä tehtaanpaketeissa. Tai no ehkä valokuvien ottoa varten kaivettu esiin.
      Verrattuna muuhun "urheiluun" ehkä dopingskandaaleilta vältytään.
      Mutta kaikesta huolimatta kova ja hatunnoston arvoinen reissu, mutta selkeäsääntöisestä kilpaurheilusta aika kaukana..

      • asialinjalle

        Kilpailijat ovat velvollisia pitämään astronomisen navigointinsa päiväkirjaa, johon merkitään pvm kelloaika sekä sijantilaskelma. Maaliin jo tulleiden päiväkirjat on tarkastettu ja hyväksytty. Näin Don McIntyre kertoi viikottaisessa Q&A keskustelussaan. Luuletko oikeasti, että sekstantit ovatkin "tehtaanpaketeissa" , sijaintipäiväkirjat tekaistuja ja onkin salaa käytetty gps:ä?
        Jopa aika moni meistä GGR:ää seuraaava on muuten itsekin purjehtinut isoilla vesillä ennen satelliittinavigoinnin aikaa eikä pidä kummallisena purjehtia ilman gps:iä. Radiosuuntimalaitteet olivat käytössä silloinkin ja ovat sallittuja GGR:ssä sekstantin ja lokin lisäksi.


      • Uxbof
        asialinjalle kirjoitti:

        Kilpailijat ovat velvollisia pitämään astronomisen navigointinsa päiväkirjaa, johon merkitään pvm kelloaika sekä sijantilaskelma. Maaliin jo tulleiden päiväkirjat on tarkastettu ja hyväksytty. Näin Don McIntyre kertoi viikottaisessa Q&A keskustelussaan. Luuletko oikeasti, että sekstantit ovatkin "tehtaanpaketeissa" , sijaintipäiväkirjat tekaistuja ja onkin salaa käytetty gps:ä?
        Jopa aika moni meistä GGR:ää seuraaava on muuten itsekin purjehtinut isoilla vesillä ennen satelliittinavigoinnin aikaa eikä pidä kummallisena purjehtia ilman gps:iä. Radiosuuntimalaitteet olivat käytössä silloinkin ja ovat sallittuja GGR:ssä sekstantin ja lokin lisäksi.

        Onko jossain vielä radiomajakoita? Luulin järjestelmän ajetun alas 90-luvulla. Eivät taitaneet silloinkaan yltää valtamerten äärion.


      • Joakim1
        asialinjalle kirjoitti:

        Kilpailijat ovat velvollisia pitämään astronomisen navigointinsa päiväkirjaa, johon merkitään pvm kelloaika sekä sijantilaskelma. Maaliin jo tulleiden päiväkirjat on tarkastettu ja hyväksytty. Näin Don McIntyre kertoi viikottaisessa Q&A keskustelussaan. Luuletko oikeasti, että sekstantit ovatkin "tehtaanpaketeissa" , sijaintipäiväkirjat tekaistuja ja onkin salaa käytetty gps:ä?
        Jopa aika moni meistä GGR:ää seuraaava on muuten itsekin purjehtinut isoilla vesillä ennen satelliittinavigoinnin aikaa eikä pidä kummallisena purjehtia ilman gps:iä. Radiosuuntimalaitteet olivat käytössä silloinkin ja ovat sallittuja GGR:ssä sekstantin ja lokin lisäksi.

        Katsoppa Tapion kommentteja joulukuusta, kun GPS-koordinaattien lähetykseen puututtiin. Opetteli vasta tuolloin sekstantin käyttöä ja valitteli, että sijainnin määritykseen kului tuntikausia päivässä. Ei siis ollut käyttänyt kertaakaan kisan ensimmäsen 5 kk aikana, joten ei voi myöskään olla siihen perustuvaa lokikirjaa ko. ajalta. Sama koskee varmasti muitakin, ainakin suurinta osaa muista.

        NORin vaatimuksia on siis painettu villasella.


      • asialinjalle kirjoitti:

        Kilpailijat ovat velvollisia pitämään astronomisen navigointinsa päiväkirjaa, johon merkitään pvm kelloaika sekä sijantilaskelma. Maaliin jo tulleiden päiväkirjat on tarkastettu ja hyväksytty. Näin Don McIntyre kertoi viikottaisessa Q&A keskustelussaan. Luuletko oikeasti, että sekstantit ovatkin "tehtaanpaketeissa" , sijaintipäiväkirjat tekaistuja ja onkin salaa käytetty gps:ä?
        Jopa aika moni meistä GGR:ää seuraaava on muuten itsekin purjehtinut isoilla vesillä ennen satelliittinavigoinnin aikaa eikä pidä kummallisena purjehtia ilman gps:iä. Radiosuuntimalaitteet olivat käytössä silloinkin ja ovat sallittuja GGR:ssä sekstantin ja lokin lisäksi.

        Niin, ei kai se mikään ihmetemppu ole laskeskella sekstantin kanssa sijaintia. Koko ajan ollaan kaukana rannasta, joten ei tartte fixin olla 10 mailia lähempänä oikeaa. Radio ja laiton gepsikin voi äkkiä pimentyä ja silloin pitää pystyä heti siirtymään sekstanttiin.


    • kjldjfg

      Kyllä niillä on gepsit megessä. Patskut vaan laidan yli kun loppuu. Sinne ne menee 5 kilsan syvyyteen. Ja ennen vastaanottokomiteaa gepsi jorpakkoon.
      Joku syksyllä jonkun viikon threadissa uhosi että kaverit ovat tehneet kovempia reissuja. Epäilen edelleen.
      Kyllä jokainen yksin pallon purjehtien kiertänyt on tehnyt todellisen seikkailun. Nämä hitaammat botskit erityisesti.

    • Siimajalka

      Uku hyötyi merkittävästi jäähyn muuttamisesta aikasakoksi. Nyt nimittäin saa painella erittäin hyvissä tuulissa ainakin viikon verran, jos olisi joutunut jammaillemaan kolme vuorokautta sijoillaan olisi juuttunut huomattavan pitkäksi ajaksi laajenevaan pläkään.

      Isvanille olisi epäilemättä ollut parempi vaihtoehto lusia boksissa kun vauhti olisi hyytynyt joka tapauksessa.

    • Vdhd

      Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ei palstan nimimerkkien takana olevien hlöiden seilaushistoriaa tiedetä. Montaako merta on pitänyt seilata että täällä saa kommentoida, tai monestiko pitää olla pallo kierretty?
      Muissa lajeissa jopa ihan penkkiurheilijat kommentoivat lajien hienouksia, ja jopa kritisoivat ja kyseenalaistavat asioita! Olisihan se vallan outoa jos ei saisi kirjoittaa esim jalkapallosta ellei ole voittanut mestareiden liigaa!
      Mutta asiaan, monenkohan päivän välein pitää lokikirjasta löytyä sekstantilla tai radiosuuntimalaitteella määritetty sijainti? On ollut useammallakin kisailijalla useita päiviä kovia kelejä, jolloin taivaankappaleiden kiikarointi on melko haastavaa.
      Ei ollut tarkoitus loukata kokeneimpia merenkyntäjiä, ihan vaan ggr:n säännöistä kirjoittelin. Mutta jatkossa kommentoin aihetta jos on pelkkää hyvää ja positiivista sanottavaa.. Ihan meinasi unohtua että pitää käydä lisäämässä parisataa metriä kettinkiä keula-ankkuriin kun taitaa tuuli yltyä täällä maailman laidalla (humöör)..

      • Siimajalka

        Näkee tekstistä onko mitään tajua siitä, mistä kirjoittaa. Aivan sama paljonko maileja alla.

        Ja asiaan: ei säännöissä sanota kuinka usein paikanmääritys tulee tehdä - eikä sitä ole tarpeenkaan päivittäin avomerellä tehdä. Merkintälaskulla mennään ja silloin tällöin voi vaikkapa tehdä puolipäivätyön, jos on horisontti ja aurinko näkyvissä. Navigointi ei tässä reissussa mikään iso haaste ole, mutta jos ei näe horisonttia ja taivaankappaleita, ei voi itselleen fixiä järjestää. Se pitää sitten fixata myöhemmin.


    • Joppejolla

      En nyt muista mistä lähtien siimajalka on seikkaillut palstalla, mutta tottahan vdhd kirjoittaa sääntöasioiden ihmettelystä täällä heinäkuusta lähtien. Ei kannata provosoitua ja mennä henkilökohtaisuuksiin ja arvioimaan ihmisten tajuamisia, siinä ainakin arvostus rapisee..

      • Siimajalka

        Ei tuossa kenenkään tajuamisia arvioitu eikä menty henkilökohtaisuuksiin, vaan todettiin yleisellä tasolla, että tekstistä voi arvioida, onko kirjoittajalla käsitystä aiheesta, josta hän kirjoittaa. Käytettiin passiivia; rakennetta jolla voidaan kuvata ilmiötä henkilöimättä tekijää.

        Mailien määrällä viittasin Vdhd:n kijoituksen alkuun, jossa hän arveli joidenkin edellyttävän kommentoijalta runsasta avomerikokemusta, ja pyrin ilmaisemaan ettei näin ole. Kirjoitusten sisältö ratkaisee.


      • Luuppiketsi

        Kyllähän vdhd joissain palstan ketjuissa tuntuu jotain lajista tajuavan, kirjoitustyyli vaan saa jotkut möksähtämään, itse pidän piristävänä, enkä juurikaan loukkaavana..


    • LassipalloaSeOn

      Ei kait ongelma olekkaan kisan säännöt ja niiden tulkinta. Niissä on sen verta väljyyttä, että varmasti mennään sääntöjen mukaan.

      Ongelma on minusta kisan brändilupauksesta suhteessa sitten todellisuuteen. luvataan, että mennään 60-luvun lopun tekniikalla ja tarvikkeilla poislukien erikseen luetellut tarvikkeet.

      Sitten käykin ilmi, että muutakin on voinut erikseen hyväksyttää jos on vain honannut. Ja kas sitten sattuukin olemaan mukana kiva pätkä dyneemaa joka kätevästi sopii korjaukseen vaikka onkin tarkoitettu laahuslokin köydeksi. Ko pätkä oli varmaan koko ajan vain sattunut olemaan veneen sisäpuolella koska merivedessä se ei ainakaan näyttänyt olleen.

      Mentiin sääntöjen mukaan joo, mutta ei todellakaan kisan brändilupauksen mukaan. Samaa kamaa on sijaintietietojen välitys kunnes erikseen kielletään jne. Siksi aloinkin aikanaan kutsumaan kisan sääntöpeliä lassipalloksi.

      Itse kilpailijoiden suorituksen suhteen nostan kyllä hattua. Omat rajalliset kokemukset blue water alueella rajoittuu vain punaisten byysien ansaintaan eikä lähellekään tuollaista. Ja kilpailukokemuskin rajoittuu Itämereen.

    • Siimajalka
    • Siimajalka

      Istvan on siis ohittanut rattivärkkinsä ja onnistunut yhdistämään tuuliperäsimensä varapinnan kautta peräsimeen. Nyt vaikuttaa järjestelmäänsä tyytyväiseltä - satelliittipuhelussaan kiinnitti huomiota, että Tapion pinnaveneessä samanlainen laite onkin toiminut moitteetta. Istvanilla ei ole enää keskeyttämisaikeita peräsimen fiksaamiseksi.

      Sekä kynsisieni että hammastulehdus on saatu aisoihin. Tuulen puolesta tilanne on lähipäivät onneton, kun taas Uku porskuttaa vauhdikkaasti kohti maalia.

      Tapiolla riittää ruokaa, jallutynnyri on koskematon, mutta lukemista joutuu jo säännöstelemään. Ei päästä itseään helpolla, nyt on työn alla Joycen Ulyssus, kaiketi tuoreena käännöksenä. Loppumatkalle Homeroksen Odysseia, jos oikein ymmärsin.

      • tahtotilat

        Jean-Luc VDH kertoi haastattelussa ottaneensa mukaan vain muutaman kirjan eikä ehtinyt lukea niitäkään, koska otti GGR:n purjehduskilpailuna ja halusi voittaa. Aikaisemmissa yksinpurjehduskisoissa pallon ympäri oli tullut kakkossijoja.
        Istvanilla oli suunnitelma pläkään: kiipeää maston toppiin laittamaan uuden windexin hajonneen tilalle ja menee veteen puhdistamaan veneensä pohjan. Juomavesiongelma hänellä lienee yhä, koska vesitankit on likaiset.


      • GGR-aloittaja
        tahtotilat kirjoitti:

        Jean-Luc VDH kertoi haastattelussa ottaneensa mukaan vain muutaman kirjan eikä ehtinyt lukea niitäkään, koska otti GGR:n purjehduskilpailuna ja halusi voittaa. Aikaisemmissa yksinpurjehduskisoissa pallon ympäri oli tullut kakkossijoja.
        Istvanilla oli suunnitelma pläkään: kiipeää maston toppiin laittamaan uuden windexin hajonneen tilalle ja menee veteen puhdistamaan veneensä pohjan. Juomavesiongelma hänellä lienee yhä, koska vesitankit on likaiset.

        Läksiäisissään Tapio arveli, että mukaan lähtevä kirjasto tulee olemaan niukka. Alkumatkahan oli pelkkää ongelmanratkaisua ja kiireet loppuivat viimeistään Tasmaniaan. Onnekseen sitä kirjastoa kuitenkin tuli mukaan. Viikonloppukin tulee olemaan sekaisia keveitä tuulia, hiukan vedenkeruuta ajankuluksi lukemisen lisäksi.


      • tviittejätiheään
        GGR-aloittaja kirjoitti:

        Läksiäisissään Tapio arveli, että mukaan lähtevä kirjasto tulee olemaan niukka. Alkumatkahan oli pelkkää ongelmanratkaisua ja kiireet loppuivat viimeistään Tasmaniaan. Onnekseen sitä kirjastoa kuitenkin tuli mukaan. Viikonloppukin tulee olemaan sekaisia keveitä tuulia, hiukan vedenkeruuta ajankuluksi lukemisen lisäksi.

        Tapiolla taitaa olla päivittäin ohjelmaa radioamatöörien sää- ja neuvontapalvelun kanssa, mikä varmaaankin vähentää yksinäisyyden tunnetta. Lukuharrastuksesta ja jallusta tuntuu tulevan useammin tviittejä kuin purjehtimisestä. Mikä mahtaa olla löysien foilien tila nykyisin?


      • GGR-aloittaja
        tviittejätiheään kirjoitti:

        Tapiolla taitaa olla päivittäin ohjelmaa radioamatöörien sää- ja neuvontapalvelun kanssa, mikä varmaaankin vähentää yksinäisyyden tunnetta. Lukuharrastuksesta ja jallusta tuntuu tulevan useammin tviittejä kuin purjehtimisestä. Mikä mahtaa olla löysien foilien tila nykyisin?

        Atlantin puolella meno on ollut leppoisamampaa ja foilitkin päässeet vähemmällä. Eivät siis ole aiheuttaneet huolta. Trackerin mukaan on ollut hyvää menoa, mutta hyvä myötävirtaputki on kyydittänyt. Nopeus veden suhteen on ollut sen verran hiljaisempaa, että vesigenu on tuottanut kulutusta vähemmän ja yhteysaikoja on nyt sähkön säästämiseksi lyhennetty.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe