Lexus ES 300h 3,3 l/100km TM talvivertailussa!
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15564859/lexus-es-300h-33-l100km-tm-talvivertailussa!
Hybridin kulutus TM-talvivertailussa uskomaton!
62
2617
Vastaukset
- MatematiikkaPakolliseksi
Juu, nyt ostamaan edullinen Leku et pääsee säästämään bensasta.
- Tännevaann
Tuon kokoluokan autoksi niin erinomainen.
- LexusES300h
Mitenkähän ajettu, kun oma Lexus 300h kuluttaa 4.2l koko talven kulutuksessa. Saan mittarin näyttämään myös 0L/100km, kun ajan sen 17km akuilla, minkä akut -22C pakkasella tuottaa.
- Lexusis
Tuossa es lekassa uudistunut hybridijärjestelmä ja moottoriakin pikkuisen "viilailtu"
Kävin testaa ja kulki sähköllä enemmän kuin oma is. - LexusES300h
Lexusis kirjoitti:
Tuossa es lekassa uudistunut hybridijärjestelmä ja moottoriakin pikkuisen "viilailtu"
Kävin testaa ja kulki sähköllä enemmän kuin oma is.Missä Sinä testasit, kun ei ole tuota kyseistä ES300 Lexusta edes maassa ja kerkesit jo akkujakin testaamaan paukkupakkasissa, voi tätä palstaa! Viesteilyt kirjautumisen kautta!
- Lexusis
Oulu juhan auto ja autoja ollut toki jonkinaikaa.meneppäs ja katso sieltä.
Executive ja f sport on siellä ja molemmilla olen ajanut.
- Ei_kovin_kummoinen
Kylmällä moottorilla Lexuksen kulutus oli kuitenkin suurimmasta päästä ja kulutuslisäys verrattuna lämpimään moottoriin ylivoimaisesti suurin, 274%! Kulutusmittaukset tehtiin laboratorio-olosuhteissa dynamometrillä.
Kokonaisuutena ylivoimaisesti kallein Lexus oli talvivertailun neljäs, edellään kaksi halpista ja voittaja Volvo.- Lötköpötkö
Tuokin paranee kun pistää auton roikkaan pakkasella.ja toki meillä 5 kuukautta talvea..eli ei huono.
- rsjyytyyt
Verrataanpa Lexusta huipputaloudelliseen dieseliin, joka tosin on hieman pienempi:
Kylmänä Lexus kuluttaa testissä 1,1 litraa vähemmän kuin Volvo V60 diesel.
Ja lämpimänä 4,2 litraa vähemmän kuin Volvo.
- MuttaEiKöyhille
Melkein saman auton voi ostaa Camrynä, niin on hintakin sopivampi.
Moottorin hyötysuhdehan on parasta mitä markkinoilla on nyt myynnissä.- Luettu
Lyhyessä ajossa kylmäkulutus hybridissä yllättävän suuri, eikä ollut hyötysuhteeltaan kun keskimääräinen ei paras..
- Hybriiti
Luettu kirjoitti:
Lyhyessä ajossa kylmäkulutus hybridissä yllättävän suuri, eikä ollut hyötysuhteeltaan kun keskimääräinen ei paras..
Lämpimällä moottorilla aivan omassa luokassaan..
- LexusES300h
40000e autoa ei kannata ostaa bensankulutussilmissä. On se sitten uusi Camry tai Lexus käytettynä.
- Luettu
Hybriiti kirjoitti:
Lämpimällä moottorilla aivan omassa luokassaan..
Aina ei ole pitkää ajoa lyhyt ajo näkyy olevan hybridille kompastuskivi..eli kuluttaa ihan reilusti..
- Hybriiti
Tietenkin jos ajat parin kilometrien pätkiä ja annat koneen jäähtyä niin sitten.
Toki muistettava ettei meillä ole talvikaan kokoaikaa. - Huvinsakullakin
Luettu kirjoitti:
Lyhyessä ajossa kylmäkulutus hybridissä yllättävän suuri, eikä ollut hyötysuhteeltaan kun keskimääräinen ei paras..
Mutta auto on kylmänä todella vähän aikaa.
Totuus on että lexuksen moottoripaketti on suorastaan loistava. - P-Ilmala
Uusi Toyota Corolla kuluttaa vielä vähemmän. Keskikulutus jopa alle 3 litraa sadalla.
LexusES300h kirjoitti:
40000e autoa ei kannata ostaa bensankulutussilmissä. On se sitten uusi Camry tai Lexus käytettynä.
Juurikin näin.
- Kovarassi
Ja edelleen tuossaki VAG raakile oli taajama ajossa kylmä..vaikka täällä todistellaan että uudet lämpimiä.
Hyvin pärjäsi lexus testissä.tuosta comfort malli niin hintaki tippuu roimasti ja siinäkin erinomaiset varusteet vakiona. - Lexus-on.polttis
On sitten taas vertailtu eri hintaluokan autoja. Lexus maksaa halvimmillaan n. 50 000 euroa. ja uudet diisselit n. 25 000 euroa. Saa ajaa melko paljon että maksaa itsensä takaisin.
Tekniikka kehittyy varmaan tuohon suuntaan, kun maailmasta kaivettu kaikki akkumineraalit lopppuun. Eli polttomoottori ei häviä mihinkään.- Poltinko
ps. suurimmalle osassa kaavassa on väliraha, ei 100% hinta, koska hyvin harva ostaa uutena ja ajaa paaliin saakka...
Eri asia on sitten se jos ei vaan ole varaa ostaa kuin halpiksia. - Tännevaann
Ei kait tässä se ollukkaa pointtina että saman hintaluokan autoja .saahan jonku hybridi variksenki...onko alle 20 tuhannen..en muista tarkkaa hintaa..taikka lexuksen lc hybridin 150 tonnia...
- Lexus.on.luxus
Pysytäänpä asiassa. Saahan dieseleitä halvemmallakin mutta jos puhutaan VASTAAVASTA dieselistä niin alle 50 tuhannen ei sellaista saa. Lexuksen mallit ovat varustelultaan ja laadultaan omassa luokassaan. Tämä trollille tiedoksi.
- Eioo-sähköauto
Lexus.on.luxus kirjoitti:
Pysytäänpä asiassa. Saahan dieseleitä halvemmallakin mutta jos puhutaan VASTAAVASTA dieselistä niin alle 50 tuhannen ei sellaista saa. Lexuksen mallit ovat varustelultaan ja laadultaan omassa luokassaan. Tämä trollille tiedoksi.
Trolleja tai ei. niin kysehän ei ollu mistään japs/saksamerkkien välisestä sodasta, vaan siitä että tuo uusi lexus on polttisauto, joka käyttää bensaa tai dieseliä moottorissa. Eli jos polttomoottorit kielletään tai bensan myynti loppuu kokonaan, tuo lexus ei kulje enää mihinkään.
- Kulutusjousto
Eioo-sähköauto kirjoitti:
Trolleja tai ei. niin kysehän ei ollu mistään japs/saksamerkkien välisestä sodasta, vaan siitä että tuo uusi lexus on polttisauto, joka käyttää bensaa tai dieseliä moottorissa. Eli jos polttomoottorit kielletään tai bensan myynti loppuu kokonaan, tuo lexus ei kulje enää mihinkään.
Jos ei satu jatkossa tuulemaan, niin ei ole sähköäkään sulla millä ladata.
Eikä ladattavallaan hybridillä vielä pitkälle pääse sähkön voimin.
Ja nyt on vasta ollut puhetta että uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään vuonna x, joka tarkoittaa että ne sitä ennen ostetut pidetään väkisin käyttökunnossa pitkään, jos vain polttoainetta saa. Eli ei ole nyt ostettavien autojen normaalin elinkaaren aikana tulossa kieltoa niillä ajamiseen. - Olet.trolli
Näin puhuu palstan suurin trolli.
- Hybriiti
Eioo-sähköauto kirjoitti:
Trolleja tai ei. niin kysehän ei ollu mistään japs/saksamerkkien välisestä sodasta, vaan siitä että tuo uusi lexus on polttisauto, joka käyttää bensaa tai dieseliä moottorissa. Eli jos polttomoottorit kielletään tai bensan myynti loppuu kokonaan, tuo lexus ei kulje enää mihinkään.
Meinaatko että 10 vuoden päästä ei saa enää bensaa..epäilen..
- Eijäänytjumboksi
Ja pärjäsihän tuo 60t hintainen hybridi kohtuuliseti. Ei jäänyt viimeiseksi. Edelle meni vain muutama alle 30t hintainen auto.
Hybridi ei ikävä kyllä kannata vaikka se veisi 0 litraa sadalla. Päästöt pelkästä akun tekemisestä ovat valtaisat ja lisäksi toistuvat muutaman vuoden välein. Auton korkeampi hinta ei koskaan tule maksetuksi bensansäästöillä.- 6786756756
Miksi 2020 eteenpäi kaikissa mersuissa jonkinlainen sähkötekniikka mukana jos hybrillä ei tee mitään?
Itseasiassa kaikki valmistajat menevät hybridiin ja erilaisiin sähkösysteemeihin. Miksi ? Onko tehtaiden tuoteporukka ihan ulalla kun suoli24 nimettömät superasiantuntijat tietää paremmin. - iso.ero
6786756756 kirjoitti:
Miksi 2020 eteenpäi kaikissa mersuissa jonkinlainen sähkötekniikka mukana jos hybrillä ei tee mitään?
Itseasiassa kaikki valmistajat menevät hybridiin ja erilaisiin sähkösysteemeihin. Miksi ? Onko tehtaiden tuoteporukka ihan ulalla kun suoli24 nimettömät superasiantuntijat tietää paremmin.Eurooppalaisten valmistajien sähkösysteemit perustuvat verkosta ladattavaan sähköön ja KERSiin. Siinä on iso ero Tojon systeemiin missä ladataan akkuja kalleimmalla mahdollisimmalla tavalla eli korkeasti verotetulla sähköllä.
- piti.sanomani
"eli korkeasti verotetulla sähköllä"
eli korkeasti verotetulla bensalla - Merkantin_sekoiluja
piti.sanomani kirjoitti:
"eli korkeasti verotetulla sähköllä"
eli korkeasti verotetulla bensallaSitä samaa korkeasti verotettua bensaa tai kaasuöljyä kaikki muutkin hybridit käyttävät paitsi Volkswagenin jotka ovat myyntikiellossa. Sukulaisella on uusi Mersun kevythybridi ja sitä kokeilleena en innostunut lainkaan. Sähkömoottorin voima on onnetonta ja auttaa vain vähän liikkeellelähdössäkään. Ei 40 voltin systeemiltä paljoa voi odottaakaan. Turha tässä on tolloa kai yrittää edes neuvoa koska sillä ymmärrys ei vaan riitä näin monimutkaisiin asioihin.
- Lilleri77
iso.ero kirjoitti:
Eurooppalaisten valmistajien sähkösysteemit perustuvat verkosta ladattavaan sähköön ja KERSiin. Siinä on iso ero Tojon systeemiin missä ladataan akkuja kalleimmalla mahdollisimmalla tavalla eli korkeasti verotetulla sähköllä.
Nämä eurooppalaiset kyllä osaa.
Esim e golf.
Lataat akun täyteen ja pääset sillä näin talvella sen 100km jonka hinnaksi tulee 5.4e
Lexus vie 3.3 litraa sadalle ja tuo määrä bensaa maksaa 4.62e
Golffiin vielä käyttövoimavero päälle.
Onse hienoa ajaa varsinkin täyssähköautolla.
Tai sitte ladattava gte golf...sähköllä hurraat näin talvella sen 30km ja loput bensalla..akku täyteen..maksaa 1.32e ja bensaa menee vielä sen 4 litraa päälle että pääset 100km matkan..eli 5.6 1.32€=6.92€/ 100km...
Kyllä on mukava ajaa eurooppalaisella premiumilla kun on niin halpaa ajoa ja virtaa tulee töpselistä. - Ei_hurrata
Lilleri77 kirjoitti:
Nämä eurooppalaiset kyllä osaa.
Esim e golf.
Lataat akun täyteen ja pääset sillä näin talvella sen 100km jonka hinnaksi tulee 5.4e
Lexus vie 3.3 litraa sadalle ja tuo määrä bensaa maksaa 4.62e
Golffiin vielä käyttövoimavero päälle.
Onse hienoa ajaa varsinkin täyssähköautolla.
Tai sitte ladattava gte golf...sähköllä hurraat näin talvella sen 30km ja loput bensalla..akku täyteen..maksaa 1.32e ja bensaa menee vielä sen 4 litraa päälle että pääset 100km matkan..eli 5.6 1.32€=6.92€/ 100km...
Kyllä on mukava ajaa eurooppalaisella premiumilla kun on niin halpaa ajoa ja virtaa tulee töpselistä.Missä lataat, ei minulla ainakaan ole parkkipaikalla sähköauton ei ladattavan hybridinkään lataukseen latauspistettä. Työnantajakin on erikseen kieltänyt autojen lataukset.
Tosin 100 km ei oikein riitä... tänäänkin tuli 250 km, eikä lounaspaikassakaan ollut latausmahdollisuutta. Itse asiassa ei olisi ollut niissä parissa muussakaan vaihtoehtoisessa paikassa.
GTE... sitten kun niitä sieltä lentokenttien parkkialueilta aletaan taas myymään, kun viisas saksalaisingenjööri ne on ensin saanut jollain keinoa siedettävillä päästöarvoilla testeistä keploteltua. - Lilleri77
Ei_hurrata kirjoitti:
Missä lataat, ei minulla ainakaan ole parkkipaikalla sähköauton ei ladattavan hybridinkään lataukseen latauspistettä. Työnantajakin on erikseen kieltänyt autojen lataukset.
Tosin 100 km ei oikein riitä... tänäänkin tuli 250 km, eikä lounaspaikassakaan ollut latausmahdollisuutta. Itse asiassa ei olisi ollut niissä parissa muussakaan vaihtoehtoisessa paikassa.
GTE... sitten kun niitä sieltä lentokenttien parkkialueilta aletaan taas myymään, kun viisas saksalaisingenjööri ne on ensin saanut jollain keinoa siedettävillä päästöarvoilla testeistä keploteltua.Jos huomasit ironian...nuilla VAG hybridi tai sähkökikottimilla tulee kalliimmaksi ajaa 100km kuin bensa lexuksella
Kannattaako autoilusta ja säästämisestä vouhkata? Siinä on sanapari jotka eivät sovi yhteen. Asiallista kirjoittelua paremminkin olisi autoilu ja rahan tuhlaus.
- Vaihtoamiettivä
Mitäpä näistä vs. Asetteluista... Jokainen löytää itselleen sopivan auton toyota tai volkkari. Pääasia olisi, että Suomen verotusasiat selviäisi pikimmiten. Jää hLexus/, eAudi hankkimatta, jos päädytään sähköön.
- Kaivokselaan.mars
Ostakaa niitä Lexuksen hybridejä, turha täällä hehkutella kulutuksia.
- Halpaa.säästöä
Executiven oikea hinta jo lähemmäs 62-63 keuroa, jos ostamaan lähdette.
- Ei_saksalaista_kiitos
Meitä joille 60 tonnia auton ostossa ei ole mikään ongelma, on Suomessakin melko paljon, varsinkin kun vaihdossa annetaan usein 30-40 tuhannen arvoinen auto. Tuossa hintaluokassa vaihtoehtoja ei enää kovin montaa ole ja niistä Lexus on taloudellisuudeltaan, luotettavuudeltaan ja kestävyydeltään kärjessä.
- Happamia.kiitos
Ei_saksalaista_kiitos kirjoitti:
Meitä joille 60 tonnia auton ostossa ei ole mikään ongelma, on Suomessakin melko paljon, varsinkin kun vaihdossa annetaan usein 30-40 tuhannen arvoinen auto. Tuossa hintaluokassa vaihtoehtoja ei enää kovin montaa ole ja niistä Lexus on taloudellisuudeltaan, luotettavuudeltaan ja kestävyydeltään kärjessä.
Kyllä Suomi24 palstan vakiovahdeille 60000 euron auto on vain haave.
- Ranu-75
järkky kylmä ruostuva kottero vw jäi taas viimeiseksi, lämmityslaite on edelleen erittäin heikkotehoinen.
- Älä-valehtele
Ei ollu yhtään VW:tä TM :n talvitestissä. Yksi Audi oli, joka oli neljänneksi paras heti Lexuksen jälkeen. Eikä autojen tarvi mitään saunoja olla. Riittää kun sisätilat lämpiää vähän yli 20 asteeseen.
- Kuhlshrank
Älä-valehtele kirjoitti:
Ei ollu yhtään VW:tä TM :n talvitestissä. Yksi Audi oli, joka oli neljänneksi paras heti Lexuksen jälkeen. Eikä autojen tarvi mitään saunoja olla. Riittää kun sisätilat lämpiää vähän yli 20 asteeseen.
Koska lämpiää, tänään vai huomenna?
- Eienäävag
Älä-valehtele kirjoitti:
Ei ollu yhtään VW:tä TM :n talvitestissä. Yksi Audi oli, joka oli neljänneksi paras heti Lexuksen jälkeen. Eikä autojen tarvi mitään saunoja olla. Riittää kun sisätilat lämpiää vähän yli 20 asteeseen.
Niin mutta tuo audin katiska kylmä taajama ajossa..
- golfissa.perse.kuumana
Kuhlshrank kirjoitti:
Koska lämpiää, tänään vai huomenna?
Näillä (n. 10 asteen) pakkasilla mun 15 vuotta vanhassa vw golfissa perse lämpiää parissa minuutissa, ja sisätilat n. 10-15 minuutissa. Eli ihan riittävän nopeesti.
- pink.silk
golfissa.perse.kuumana kirjoitti:
Näillä (n. 10 asteen) pakkasilla mun 15 vuotta vanhassa vw golfissa perse lämpiää parissa minuutissa, ja sisätilat n. 10-15 minuutissa. Eli ihan riittävän nopeesti.
Lexusmies käyttää silkkisiä stringejä kesät talvet ja sen persusta ja kulkusia kylmää.
- Hybriiti
pink.silk kirjoitti:
Lexusmies käyttää silkkisiä stringejä kesät talvet ja sen persusta ja kulkusia kylmää.
Kyllä kun laittaa penkin ilmastoinnin päälle
- Kuhlschrank
golfissa.perse.kuumana kirjoitti:
Näillä (n. 10 asteen) pakkasilla mun 15 vuotta vanhassa vw golfissa perse lämpiää parissa minuutissa, ja sisätilat n. 10-15 minuutissa. Eli ihan riittävän nopeesti.
Entäs nämä nykymallit, eikä se sinun museoautosi?
Eikä nyt keskusteltu sitten penkinlämmittimestä, mikä tuntuu olevan tärkeä aparaatti jääkaapeissa. - golfissa.perse.kuumana
Kuhlschrank kirjoitti:
Entäs nämä nykymallit, eikä se sinun museoautosi?
Eikä nyt keskusteltu sitten penkinlämmittimestä, mikä tuntuu olevan tärkeä aparaatti jääkaapeissa.Museoauto on vasta 30 vuotiaana. Palataan asiaan n. vuonna 2034, ja katotaan silloin lämpiääkö Golffi edelleen yhtä nopeesti. En aio vaagia vaihtaa uudempaan, niin kaun kuin kulkee eteenpäin.
Tai jos vaihdan, niin vaihdan sellaiseen kulkupeliin, jonka voi tankata tai ladata parissa minuutissa, ja latauksella tai tankillisella pitää päästä vähintään helsingistä ouluun. Merkillä ei ole väliä.
En ole merkkiuskovainen, kuten eräät tällä palstalla ovat !!
- turha.kärsiä
Kaikenkaikkiaan auton lämpeämisen vertailu tuntuu jotenkin kekkosen ajan inttämiseltä. Jos haluaa että auto on lämmin heti ekasta kilometristä lähtien niin vaihtoehtoja on useita.
Lämmin talli
Sisätilan lämmitin
Webasto
Asuminen susirajan alapuolella.
Jotenkin alkeellisen tuntuista palella autossa kun vaihtoehtoja on tarjolla. - CT200h
Ei voi olla totta että 3,3 litraa sadalla. Tässä on sata varmasti jokin väärinkäsitys. TM on tehnyt virheen. Ajatelkaa nyt noin iso auto ja vain 3,3 l.
En osta tätä väitettä.- Lexusmies
Päälle 4 menee ainaki mun ajotyylillä.
- Madhus
Lexusmies kirjoitti:
Päälle 4 menee ainaki mun ajotyylillä.
Eli Corolla Hybrid kevyenä, pienemmällä ilman vastuksella ja pienemmällä koneella menee alle 3 litraa sadalla, sitähän tämä tarkoittaa ?
- Lexusmies
Madhus kirjoitti:
Eli Corolla Hybrid kevyenä, pienemmällä ilman vastuksella ja pienemmällä koneella menee alle 3 litraa sadalla, sitähän tämä tarkoittaa ?
Hybriditekniikasta ja polttomoottorin hyötysuhteesta.
Ei se pienempi auto pienemmällä moottorilla tarkoita aina että kuluttaa vähemmän.
- litra_km
Näitten hybridien kulutus pitäis ilmoittaa pelkällä polttomoottorilla ajettaessa ja todellisen kulutuksen mukaan , eikä mistään auton omasta kulutusmittarista. Ihan vaan kulutettu polttainemäärä ja kilometrit, niin siitä sen saa.
Jokoinen voi sitten mielessään suhteuttaa sen omaan käytäntöön., miten paljon ajaa akuilla ja polttoaineella.- Ohjelmoija
Sähköaivo sen päättää miten paljon ajetaan koneella ja miten paljon sähkömoottoreilla. Ihmisen äly ei siihen kykene riittävän nopeasti.
- Lexusmies
Semmoiset 0.3 valehtelee auton kulutusmittari mitä tuossa tankillisista mitattu.
Saa tuon es lekan viemään paljonkin jos sport moodilla huudattaa.
Ecolla kaupunkiajossa puolet kulkee sähköllä.
Eikä tuo maantielläkää vie paljoa. - korjaus
Ohjelmoija kirjoitti:
Sähköaivo sen päättää miten paljon ajetaan koneella ja miten paljon sähkömoottoreilla. Ihmisen äly ei siihen kykene riittävän nopeasti.
Tarkoitin näitä ladattavia hybridejä, kun niitten polttoaineen kulutuksista ilmoitellaan.
Nämä kevyt hybridit, joka tämäkin lexis on, ei kulje millään 3,3 litralla. Tälvella lämmitys ja kesällä jäähdytus jo vie sen verran.
2,5 litran bensakone ei mene ihan pienellä litkulla näin painavassa autossa. 5,3 litraa lupaa WLTP mittauskin. 9 litraa keskikulutus menee ihan kevyesti. - Lexusis
korjaus kirjoitti:
Tarkoitin näitä ladattavia hybridejä, kun niitten polttoaineen kulutuksista ilmoitellaan.
Nämä kevyt hybridit, joka tämäkin lexis on, ei kulje millään 3,3 litralla. Tälvella lämmitys ja kesällä jäähdytus jo vie sen verran.
2,5 litran bensakone ei mene ihan pienellä litkulla näin painavassa autossa. 5,3 litraa lupaa WLTP mittauskin. 9 litraa keskikulutus menee ihan kevyesti.Tullut hybridi lexuksella ajettua muutamia vuosia ja ei todellakaan vie 9 litraa.
Ja juuri tuolla 2.5 litran moottorilla olevalla.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset4392640Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3922322Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?1442128- 4872000
- 991959
- 71514
- 2381160
Olavi Uusivirta sai järjettömästi koronatukea ja asuu Kulosaaressa!
Olavi on miljonääri. Olavin asunto maksaa miljoonia. Olavi sai koronatukea aivan helvetisti. Olavi nuoli Sannan korvaa.191104Tiedäthän?
Että tykkään sinusta nainen ja olen kiinnostunut sinusta. Olet reilu ja rehellinen, sellainen unelma nainen. Tehdään k41912Minun on vaikea ymmärtää
Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut24833