Meille asennettiin kunnan vesi- ja viemäriliittymä. Tontin puolelle urakoitsija toi viemäriputkeksi 32 mm läpimitaltaan olevan siniraita putken ja tontille asennettiin jätevesipumppaamo. Kunnan puolesta liittymää tehneet miehet ihmettelivät, miksi tuo tonttiviemäriputki on vain 32 mm läpimitaltaan, heidän mielestään se olisi pitänyt olla suurempi . Liittymä saatiin kyllä tehtyä, vaikka putket olivatkin eri kokoiset. Urakoitsija vakuutti, että 32 mm riittää, mutta nyt on alkanut mietityttää, mahtaako homma pelittää pitemmän päälle ?
Mitä mieltä olette ?
Viemäriputken läpimitta
9
1344
Vastaukset
- Leopoldoiler
Kumpi sv vai jv.
- Leopoldoiler
Kyllä sv putkeen saa pumpata, jv on d1 mukaan, jos siellä on pumppaamon valmistajan ohjeen mukaan, sitten niin.
- punaraita-PEM
Viemäriputkena käytetään punaraitaista PEM-putkea ja halkaisija vähintään 50mm, mielellään 63mm. 32mm ei todellakaan riitä, eikä paineviemäriputkena saa sekaannusvaaran vuoksi koskaan käyttää siniraitaista putkea, joka on tarkoitettu käyttövedelle.
https://www.lvi-tarvikkeet.net/Paineputki-PE80-50x4/50m-SDR11 - Viemäröintikuntoon
32 mm on mehupilli. Käytän asennuksessani 102 mm:n putkea, eikä asiakkailta tullut palautetta tukoksista.
- putkikoijari
Yleensä paineviemäröinnissä käytetään PE 63 mm putkea.Valitettavasti vesihuolto-urakoitsijoiksi hyväksytään kaikenlaisia kuopankaivajia,ei kaivinkoneen omistaminen tee kenestäkään pätevää näihin töihin.Missä luuraa rakennustarkastajat ja tilaajan valvojat?
- Osa-aikaeläkeläinen
Kyllä se pelaa, kun kerran ei ole ongelmia ollut. Täällä jostakin syystä amatöörit kaivattivat putket kivikkoisiin mäkiin runsaslumisena talvena. Viemäriputket ovat kyllä oikeaa kokoa, mutta kahdessa linjassa sen verran puristuksessa että niitä linjoja saa Delete avata usein.
Minunkin talollani tuleva viemärilinja on tunaroitu niin, että jos viemäriä ei käytetä muutamaan viikkoon, pitää Deleten käydä se avaamassa.
Onneksi vesiosuuskunta on lähes velaton!- Osa-aikaeläkeläinen
Täällä maalla voivat isännät vesiosuuskunnan nimissä rötöstellä melko vapaasti. Minunkin mailleni on kaivettu putkia minulta mitään kysymättä.
Kaupungissa kun puhelinosuuskunnan nainen minulle kuitukaapelia vedettäessä teki samoin, taisi hän saada potkut. Muutakin epäselvää jutussa oli, ja pian sen jälkeen kun kirjoitin osuuskunnan johtajalle, nainen ei enää ollut talossa. Pitäähän sentään lakia noudattaa. - mennyttä_aikaa
Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:
Täällä maalla voivat isännät vesiosuuskunnan nimissä rötöstellä melko vapaasti. Minunkin mailleni on kaivettu putkia minulta mitään kysymättä.
Kaupungissa kun puhelinosuuskunnan nainen minulle kuitukaapelia vedettäessä teki samoin, taisi hän saada potkut. Muutakin epäselvää jutussa oli, ja pian sen jälkeen kun kirjoitin osuuskunnan johtajalle, nainen ei enää ollut talossa. Pitäähän sentään lakia noudattaa.Silloin kun jossain kaupungissa on ollut puhelinosuuskunta, niin kuitukaapeleista ei ole ollut tietoakaan.
32mm siniraita on käyttövettä varten.Sekin on pieni normaalisti käytetään 40mm siniraitaa.
Paine viemäri putki on ruskea raitasta aina.Ja vähintään 63mm.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921135
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116968- 125906
- 83708
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten283699Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54586Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483