Isän perikunnalla on noin 40 hehtaaria metsää, joka on noin puoliksi taimikkoa ja puoliksi tukkimetsän alkua.
Mietin, että olisiko mahdollista saada kulut (lainat jne) kuoletettua ihan poimintahakkuumenetelmällä hankintatöillä?
120 m3 taitaa saada tehdä vuoteen verotinta puukauppaa ja sitten loput verojen kanssa. Se tarkoittaisi noin 200m3 puuta vuodessa myyntiin.
Kysymykset onkin, että miten paljon metsä tuottaa vuodessa ja niin poispäin? Äkkisiltään vois ollakin ihan mahdollista?
Tarkoitus ei siis ole ensisijaisesti saada voittoa, vaan pitää metsät suvulla ja hyvässä kunnossa. Itse saa polttopuuta ja jotain rakennuspuuta korkeintaan. Ja perillisille jää hyvä metsä. Lisäksi poimintahakkuu ei tarvitse taimenistutusta ja muuta tehometsätalouden ongelmia.
Poimintahakkuu?
5
261
Vastaukset
- Sudenjälki
Tarttee ekana tietää muutamia tietoja ennen neuvoja. Missä metsät sijaitsee, millainen maapohja, mitä puulajeja taimikko ja tukkimetsän alku ja niiden paksuus rinnankorkeudelta. Paljonko isoja puita hehtaarilla tai mikä on niiden välimatka toisiinsa. Meneekö metsäautotie läheltä. Millainen kalusto itselläsi jne.
- Vieläkoitan
No sen verta tässä välissä kerkesin tutkia, että tuon metsän puustolla ei ainakaan kannata oikeaa kauppahintaa maksaa, lainanhoitokuluja ei kerkee korvaamaan. On vedottava arvokysymyksiin....
Mutta tuo poimintahakkuu vielä kiinnostaa osittain. Ymmärrän sen, että se vie tasapaksukta metsältä juuri paremman puun pois ja jättää huonommat, tai siis kasvavammat tilalle.
Mitenkähän sen voisi toteuttaa osittaisena luonnonmukaisena? Istuttaisi ison tukin ympärille uusia? Korkkais kannon maasta? Ja tuikkais hevosenpaskaa ympäristöön? Kuten metsä toimii.... loppupuu jäisi lannoikkeeksi toisille?
- Halpaakuinsaippua
Hankintatyön arvo on verotonta 125 saakka. Puun arvo on kaikki verollista.
- Kokemus1233
Aloittelevan metsänomistajan suurin synti on kysellä mielipiteitä Suomi24 sivustolta. Tänne on pesiytynyt maamme tyhmimmät persut, joiden suurin intohimo liittyy tummien kallonmittaukseen,
- halpaakuinsaippu
Olet ihan väärässä paikassa nyt. Kukaan ei kaipaa sinua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa109868"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 71627
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33503- 72483