300 eur suojaosaa ei huomioitu

Pam

Olen ansiosidonnaisella (bruttona max. 1200 €/kk) ja tein nyt lyhyen alle 2 viikon tuurausjakson, jossa työaika 4x vko 5-6h. Lisänä pari hassua vakituisen osa-aikatyön tuntia, n 2h/vko.
Saamani palkka ei siis ollut suurensuuri, tuurauksesta nettona ainoastaan vähän päälle 400€ ja vakityötunneista alle satanen.
Yllätys oli se, että kun ansiosidonnainen sitten viimein tuli tältä kyseiseltä jaksolta, niin se olikin yli 400 € pienempi mitä se normaalisti olisi ollut.
300 euron suojaosaa ei selvästikään oltu otettu huomioon ollenkaan!
Tiedustelin asiaa kassasta ja sain tällaisen vastauksen:

"Soviteltua päivärahaa laskettaessa päivärahan määrään vaikuttaa aina kyseisen hakijan päivärahan perusteena oleva palkka. Eli soviteltu päiväraha ja osa-aikatyöstä saatu päiväpalkka voivat olla yhteensä korkeintaan saman verran kuin päivärahan perusteena oleva päiväpalkka.

Työttömyysturvalain mukaan tässä 100% säännössä ei huomioida 300 euron suojaosaa".

Just....
Eli yli 300 euron suojaosan ylittävää tilapäistä työtä ei näin ollen tällaisilla pienillä tuloilla kitkuttavan kannata ottaa vastaan siis ollenkaan, koska on asetettu tällainen "katto"(joka näköjään jokaisella eri, riippuen ansiosidonnaisen määrästä) minkä yli tulot yhteensä eivät saa nousta.
Siis ihan hirveän kannustavaa!!
Tuollaisilla pienillä palkkatuloilla (matalapalkka-ala, palkka nettona alle 10€/h) kun on vielä ihan hirveän vaikea saada tuloja nousemaan. Työssä oman auton käyttö pakollista, joten sekin syö tuloja tuollaisella työkeikalla.
Työ sitäpaitsi vielä ihan hirveän raskasta fyysisesti, niin ei tässä enää tiedä itkisikö vai nauraisi.
Ja sitten vielä ihmetellään, kun työkeikat ei kelpaa!!!

14

196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asioista

Outona pidän laskutapaa, että se soviteltu laskettaisi netosta. Minulla joka olen vuosia tehnyt nollah/keikkatyötä vakituisena, se lasketaan bruttotulosta. Vaikka on ollutkin viikkoja että teen 8x5 tai yli 100 h/kk, niin on tullut soviteltua, tuntipalkka hieman yli kympin.
      Tarkistatko ne tulot aloittaja, ja työn määrän täysiaikaiseen työhön rinnastettuna, ja valitat jos tosiaan on kohdeltu väärin.
      Halusin kumminkin tiedottaa sinulle ettei soviteltua lasketa netosta. Ja lomakorvaukset, yms palkanlisät lasketaan kuten palkka.
      Ennen kuin huutelee, on tarkistettava faktat. Nythän moni kun lukee ja sekoittaa tuon bruton ja neton, asiasta tulee varsin kummallinen käsitys, ettei keikkahommia kannata lainkaan tehdä. Kysynkin vastakysymyksenä, että miksi sitten vajaat satatuhatta ihmistä vähintään tekee noita epätyypillisiä töitä?
      Siksi, kun se kohentaa heidän talouttaan. Kerrot faktat jos sinua tosiaan on kohdeltu tässä väärin, ja valitat sovitellusta tai pyydät oikaisua.

• Pam

Voin tietysti tehdä valituksen, mutta kun liitosta tuli jo valmiiksi lakipykälät mihin vetosivat, niin ehkä lopputulos lienee ihan yksi ja sama.
        Bruttopalkkani tuolta jaksolta oli siis 663€, mutta kun veroprosenttini (juuri tarkistettu ja muutettu pienemmäksi) on lähempänä 20:ntä kuin 10:tä prosenttia ja sen lisäksi vähennetään ay-maksu, niin loppusumma ei ole häävi.
        Lisäksi yli kolmenkertaiset matkakulut normaaliin verrattuna, kun tuurauspaikka oli "hieman" pidemmän matkan päässä kuin vakikohde.
        Täyden päivärahan määrä mulla on 52,52€.
        Nyt se tippui tuurauksesta johtuen sellaisella 18 eurolla. Eli sain tuolta jaksolta soviteltua ainoastaan 34€ ( sentit päälle).
        Liiton sivuilla oli laskelma, jonka mukaan päivärahaani olisi pitänyt vähentää ainoastaan n. 10 eurolla/pv.
        Nyt oli kuitenkin kuulemma käytetty jotain laskelmallista ja ovat kuulemma omasta mielestään ihan oikein laskeneet.
        Ja kyllä, huutelen, koska olen vain kertakaikkiaan niin raivona ja pahoilla mielin, kun rahaa on muutenkin vähän (olen käytännössä yksinhuoltaja ilman mitään tukia, vaikka on puolisokin).
        Nyt sitten, kun ylimääräisestä työstä ei käytännössä jääkään mitään käteen (päinvastoin, kun matka- ym. kulut) vaikka kuin raadat (vielä fyysisesti erittäin raskasta ja ikä alkaa painaa), niin aika turhauttavaa!

• Pam
        Pam kirjoitti:

Voin tietysti tehdä valituksen, mutta kun liitosta tuli jo valmiiksi lakipykälät mihin vetosivat, niin ehkä lopputulos lienee ihan yksi ja sama.
        Bruttopalkkani tuolta jaksolta oli siis 663€, mutta kun veroprosenttini (juuri tarkistettu ja muutettu pienemmäksi) on lähempänä 20:ntä kuin 10:tä prosenttia ja sen lisäksi vähennetään ay-maksu, niin loppusumma ei ole häävi.
        Lisäksi yli kolmenkertaiset matkakulut normaaliin verrattuna, kun tuurauspaikka oli "hieman" pidemmän matkan päässä kuin vakikohde.
        Nyt se tippui tuurauksesta johtuen sellaisella 18 eurolla. Eli sain tuolta jaksolta soviteltua ainoastaan 34€ ( sentit päälle).
        Liiton sivuilla oli laskelma, jonka mukaan päivärahaani olisi pitänyt vähentää ainoastaan n. 10 eurolla/pv.
        Nyt oli kuitenkin kuulemma käytetty jotain laskelmallista ja ovat kuulemma omasta mielestään ihan oikein laskeneet.
        Ja kyllä, huutelen, koska olen vain kertakaikkiaan niin raivona ja pahoilla mielin, kun rahaa on muutenkin vähän (olen käytännössä yksinhuoltaja ilman mitään tukia, vaikka on puolisokin).
        Nyt sitten, kun ylimääräisestä työstä ei käytännössä jääkään mitään käteen (päinvastoin, kun matka- ym. kulut) vaikka kuin raadat (vielä fyysisesti erittäin raskasta ja ikä alkaa painaa), niin aika turhauttavaa!

Siis *laskennallista* laskukaavaa oli nyt käytetty.

• asioista
        Pam kirjoitti:

Matkakulut kotoa/työkohteet voit vähentää verotuksessa. Pidät ajopäiväkirjaa ilmeisesti kuten muutkin keikkatyöläiset. Itselläni ei matkakuluja tule, on vakikohde johon pääsen vaikka kävellen. Voit hakea toimeentulotukea ellet pärjää,työmatkojen takia.
        Tiedän, miten turhauttavaa tuo hakurumba on, joka kk toimitat ensin työnantajalle päin lippua ja lappua. Sitten toimitat sovitellun maksajalle palkkalaskelman ja lisäksi tunnit kultakin päivältä. Ja- välillä napsahtaa nakki! Sovitellussa se ns välillä tuleva omavastuuaika ainakin osa-aikaduuneissa menee pitemmälle kuin niihin muutamaan päivään. Pari kertaa kokenut kauhunhetkiä kun lukenut päätöksestä miltä ajalta ei ole oikeutta päivärahaan- mutta onpahan päivät nollattu- ja kesken päivien kertymiskauden. (eivät siis ehdi kulua paljoa kun taas otetaan omavastuuaika)
        Olen itse koettanut koota pientä puskuria pahojen aikojen varalle. Pidän vuokran, muutaman muun asian eteenpäin maksettuina niin että kuluva kk voidaan elää rauhassa maksamatta sitä enää, nytkin on maaliskuun laskut tässä kuussa maksettuina.
        Jos veronpalautusta ei olisi tullut, en olisi saanut muutamaa tärkeää asiaa hankituksi. Nekään rahallisesti mitään valtavan arvokkaita, mutta tarpeellisia. Mistäpä niitä pienituloinen hankkii esimerkiksi uutena farkkuja? Tai talvikenkiä valmistajalta joka tekee kunnollisia kestäviä käyttöjalkineita.
        Takit ostan käytettyinä, en ihan mitä tahansa huonolaatuista- joten ei ihan muutamalla eurolla saa käytettynäkään- mutta vaate toimii suomen säissä.
        Samoin sekä neulon, että hankin materiaaleja joista voi valmistaa itse monta ns. kallista, juttua pienemmällä rahalla- jne. Lista on monenlainen, mutta ruuasta en ole käynyt tinkimään, ja lemmikkikin saa ihan sitä mitä se suostuu syömään.
        Kallein yksittäinen meno on vuokra. Olen vuosia pohtinut, miten asumisen saisi järjestymään edullisemmin.
        Itselläni oli vuosia sitten... ensin pari keikkaa. Ja määräaikaisia. Muutostenkin jälkeen on hommia, vakituinen, muttei ihan täyttä viikkoa kovin usein. Eli- keikkaa pukkaa monena aamuna viikosta. Tottunut ehkä tuohon systeemiin jo, millä ne lasketaan nuo sovitellut. Silloin pitää olla varuillaan jos tekee jatkuvammin melkein täysiaikaista, ettei sovitellun maksaja siitä rokota- Viikko joskus ei tiputa vielä sovitellulta pois.

• Vi-Siblin

Mitäs tämä vaikuttaa eläkekertymään?
      Meinaan kun tullaan vanhoiksi ja vaaditaan takuueläkeläisenä "Hyvää hoitoa"
      Entäs jos tässä ja nyt joudutaan työkyvyttömyyseläkkeelle.
      Olen sitä mieltä että nämä,yhteiskunnan järjetämät viranomaistyöpaikat tulee
      lopetaa ja työttömyys turvan tulee järjestää aivan uudella tavalla.
      Eläkeitäkään ei jaeta tasapuolisesti vaan on valjastettu tuloihin,jopa niin että
      maksettavat tuetkin kerryttävät eläkettä.
      Tämä työtulo joka tulee työstä/on vähentävä tekijä kun maksetaan ansiosidonnaista päivärahaa,voi jopa käydä nii että tulo on niin suuri ettei ansiosidonnaista makseta.

• Painajaisunia

Tätä menoa ei eläkepäiviä näe, kun kokoajan hirveä stressi ja huoli taloudesta.

• Pam

Tässä liiton sivuilla oleva esimerkkilaskelma:

"Henkilön täysi päiväraha on 70€/päivä. Hän tekee viikon työtä ja ansaitsee 730€. Palkasta vähennetään suojaosa 300€. Jäljelle jäävästä palkanosasta puolet vaikuttaa vähentävästi päivärahaan (430 / 2 = 215 €). 215 € jaetaan sovittelujakson työpäivillä (kuukauden sovittelujaksolla jakajana on 21,5 pv eli 215€ / 21,5pv = 10 €/pv). Ansiopäivärahaa maksetaan siis 60€ päivässä. (70 - 10 = 60€)".

Eli mun päiväraha ei siis kuulemma mennytkään tuon kaavan mukaan.
      Laskelmassa oli kyllä saatu vähentäväksi työtuloksi luku 181,47€, mutta kuitenkin normaalista bruttosummasta (tammikuussa normaali päivärahan brutto olisi ollut 1207€) oli vähennetty yli 400€ ja uusi bruttosumma oli 700€ kympit päälle. Verojen ym. jälkeen nettosin ansiosidonnaista siis 6:lla alkavalla luvulla.

• Pam

Eli ymmärrän kyllä hyvin, että ansiosidonnainen pienenee sitä mukaan kuin tulot kasvavat, tottakai, mutta tässä nyt oli kyllä aivan liian suuri notkahdus, eikä näköjään mennyt saman kaavan mukaan kuin ilmeisesti jollain muulla.
        Kelassakin muistaakseni homma meni tasaisemmin.
        Olin aiemmin palkkatuetussa työssä yhden pätkän ja työaika 85% täysimääräisestä. Tuntipalkka ei suuri, mutta suurempi mitä nyt näissä matalapalkka-alan töissä. En tietenkään silloin mitään tukia käy enää huutelemaan, kun palkka on enemmän nettona kuin ansiosidonnainen bruttona, vaikka puhutaankin alle 1500 euron summasta.
        Tällaisella pätkä-osa-aikatyö-surkealla palkalla on vaan aika toivotonta saada yleensäkin niin paljon palkkaa, että se yltäisi edes 1000 euroon brutto.

• Pummeille.kovuutta

Jatkuvasti täällä inistään, kun ei saada katteetonta fyrkkaa työtätekeviltä.

• Pam

Ei tarvii kadehtia. Maksan kyllä liittoon jo ihan tarpeeksi jäsenmaksuja, sekä pienestä palkastani, että erikseen vielä päivärahasta, että nekin menee moninkertaisena ja ne kyllä sinne kelpaa.
        Ja muita tukia en saa senttiäkään, vaikka perheen kokonaistulot huomioonottaen kuuluisi saada toimeentulotukea, mutta sitäkään emme sattuneista syistä saa.
        Säästämme siis yhteiskuntaa jo siinä (tai oikeammin olemme säästäneet jo viimeiset 10 v).
        Olis vaan kiva pysyä hengissä, rahasta muuten viis.

• Pam

Ja veroja olen alkanut maksaa jo yli 40 v sitten. Että eiköhän niitäkin ole jo tarpeeksi tähän ikään mennessä tullut maksettua!
        Nyt vielä sitten sen suuremman prosentin mukaan, moninkertaisesti myös pienipalkkaisesta osa-aikatyöstä (esim. viimeisimpään palkkatukityöhön verrattuna kerroin on 11 !!).

• Pam

Ja vielä tuosta edellä mainitusta "100 % säännöstä, josta tuli liitosta vielä lisäselitys:

..."Yleisellä tasolla tämä tarkoittaa sitä, että mitä pienempi hakijan perustapalkka on sitä pienemmillä tuloissa tuo 100% sääntö tulee huomioitavaksi".

• shfghfdhfh

Ihan järkeväähän tuo on. Muuten tuossa olisi melkoinen kikkailun paikka.

• Ftw

Ai mikä kikkailun paikka?
        Iskee vaan kaikkein pienituloisimpiin kaikkein pahiten, taas. Yhtä hölmöläisten hommaa. Sen ylimääräisen rahan turvin olisivat hekin pois toimeentulotukiluukulta.
        Aika vaikea saada minimipalkatusta työstä koko perheen elättämiseen (yksin, eli yhden henkilön tulot siis, kun muita elättäjiä ei ole) riittäviä tuloja, ellei pysty tekemään n. yli 12 tuntisia työpäiviä
        Ei onnistu ainakaan missään riistosiivousfirmassa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6845
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2333
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1887
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      87
      1281
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1085
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      981
    7. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      159
      796
    Aihe