Vanhurskautettu, vai ei?

LunastettunaKristuksessa

Vapaaksi lunastettu, vai ei?
Synneistä puhditettu, vai ei?
Täydellisesti vapaa, vai ehdonalaisessa vapaudessa?

Kaikki vastaukset riippuvat siitä, oletko puettuna Kristuksen vanhurskaudella vai et.
Ellet ole Täydellisesti vanhuras Kristuksessa Jeesuksessa, ovat vastaukset nämä.

Et ole vanhurskautettu.
Et ole vapaaksi lunastettu.
Et ole synneistäsi puhditettu.
Olet sen verran vapaa, kun itse jaksat tienata.

Jos olet Kristuksen vanhurskaudella puettu, tunnet sen sydämessäsi ja omassa tunnossasi.
Henki itse todistaa sinun henkesi kanssa.

Olet vanhurskautettu.
Olet vapaaksi syntiesi rangaistuksesta lunastettu. (Jeesus kärsi puolestasi rangaistuksesi).
Olet synneistäsi puhditettu Jeesuksen verellä.
Olet täydellisesti vapaa, pirun ja ihmisten syytöksistä.

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päivänvanhoja

      Joka aamu on Armo uus.

    • LunastettunaKristuksessa

      Näin on, mutta hyvin monet kristityt elävät ansaittavan vanhurskauden varassa.

      Tämä on ihmisen luonnon mukaista uskontoa. Tässä elämässä on näet kaikki hyvä ansaittava. Pitää olla kiltti ylemmilleen, pitää olla ahkera ja huolellinen kaikessa mitä tekee onnistuakseen. Tämä vaatija kasvaa jo lapsuudesta saakka ihmisen sisimpään.

      Kun näin on aina tässäkin elämässä, niin samaahan Jumalakin tietenkin vaatii, kiltteyttä onnistumista ahkeruutta huolellisuutta käskyjen ja kieltojen noudattamista toimivia palvontamenoja etc.

      Ja kun ihminen näin toimii, Jumala on tyytyväinen. Tämä on uskontoa. Ihmisen omo liha ja mieli vakuuttuu siitä, että hyvin menee. Tai sitten ihmisen mieli ei vakuutu, vaan pedanttinen mieli vaatii aina vain lisää suoritteita ja on silti tyytymätön, kun ei saavuta asetettuja tavoitteita. Tämä on lihallista, ihmisen luontaista uskonnollisuutta.

      Jumala kuva on tuolloin ihmisen itsensä muodostama, tai muiden ihmisten muovaama.

      Ongelmana tässä on se, ettei ihminen tunne riittävästi pyhiä kirjoituksia, jotka kertovat millainen Jumala OIKEASTI on.
      Kirjoituksia voi lukea ja voi opetella ulkoakin ihan rationaalisella järjelläänkin. Ja niistä voi paljon oppia käytännön elämänohjeita näinkin.

      Kun Pyhä Henki alkaa johtamaan syvemmälle sanaan, tilanne muuttuukin päinvastaiseksi. Pyhät kirjoitukset alkavat tutkimaan meitä. Ihminen huomaa ettei se minkä hän luuli tekevän Jumalankin tyytyväiseksi, riitä alkuunkaan. Ihminen alkaa tulla tietoiseksi tästä valtavasta kuilusta oman tahtonsa ja Jumalan tahdon välillä. Tätä kuilua kutsutaan synniksi.
      Jumalan tutkinnossa ihminen havaitsee olevansa syntinen ja kykenemätön täyttämään Jumalan tahtoa.

      Se mikä teki maalliset esimiehet tyytyväiseksi ja omankin mielen, ei riitäkkään Jumalalle alkuunkaan.

      Tässä on alkupiste sille prosessille että ihminen alkaa etsimään sovitusta, ja rauhaa Jumalan kanssa. Lihallinen luonnonusko ei enään riitäkkään, vaan tarvitaan paljon parempaa. Vihollisiaankin pitää rskastaa ja antaa omastaan toisillekkin. Ja luopua omista oikeuksistaan, joskus jopa hengestään uskonsa tähden. Jeesuksen Herraksi Jumalaksi ja Vapahtajakseen tunnustamisen tähden.

      • tosikiinnostavaa

        Kerro mitä tapahtui kun uudestisynnyit?


      • tosikiinnostavaa kirjoitti:

        Kerro mitä tapahtui kun uudestisynnyit?

        Minä voin kertoa, vaikka olen jo muutamaan kertaan kertonut täällä, uudestisyntymiseni.

        Sanotaan, että ei ihminen uudestisynny, hän palaa vain kasteen armoliittoon. Minä kyllä koin ja koen edelleen, että uudestisynnyin sen seurauksena, että tulin aivan tyhjäksi, huusin Jeesusta apuuni, sillä en voinut ottaa yhtään fyysistäkään askelta, polvistuin, metsän keskellä.

        Olen ikäni ollut Jumalaan uskova, Sanan kuulossa usein kävin. Silti koin, että minulla ei ole sydämen uskoa, ei sydämen ympärileikkausta, Jeesus ei ole saanut tilaa minussa, en ole Pyhän Hengen johdatuksessa.

        Sain apua ylhäältä, sain mielenrauhan ja ilon, joita aiemmin hain vaikka miten ja vaikka mistä. Kun sain korjattua jälkeni, pääsin armon alle, niin siitä seurasi myös sielunrauha. Sitä eloa on nyt jatkunut vuosikaudet. Tunnen alati, että en kykenisi elämään näin vahvasti ilossa, vapaudessa ja kiitollisin mielin kuin nyt kun kuljen Tiellä. Päivät sujuvat vähemmillä kompastuksilla ja kiusauksilla kuin ennen, mutta

        KAIKKI tulee Hänestä, uudestisyntymisen ihme, siunaus elossani, ilo elää uskovien kanssa, ilo kertoa uskon merkityksestä elämässäni sellaisille, joilla ei ole vielä suhdetta eli yhteyttä kolmiyhteiseen Jumalaan, elävät vielä lain alla.

        Anteeksi pitkä kirjoitus, mutta kun tekstiä vain tulee... Uskon ja luotan vahvasti siihe, että kun pysyn Hänessä ja elän Hänestä, niin minulla ei ole mitään hätää - vaikka kuitenkin mukanani kulkee se vanha ihminen, jota pitää upottaa jatkuvasti kasteeseen.


    • saduistakirkkauteen

      tässsä maassa on vaika minkälaisia uskonnollisia satuja ,joista tuo kasteen armo on yksi hassuimpia!

      Mutta kirjoituksestasi paistaa kauaksi todellinen Pyhän Hengen työ, jolloin ihmispolo saa kohdata Jeesuksen omana vapahtajanaan ja uudestisynnyttäjänä jolla on seurauksensa, joista on helppo puhua ja kirjoittaa vaikak kuinka paljon !
      Se toimii vaikka kannon nokassa tai veneen alla ihan kaksistaan Jumalan kanssa Jeesuksen kautta, Pyhässä Hengessä!

      Todella Jumalan Henki ei jätä ihmistä arvailujen varaan vaan sisikunnassa on jatkuva todistus joka sanoo Abba, Isä , Minu Isäni taivaassa aamen!

      • uudestisyntynytHerrassa

        Saduistakirkkauteen toivon sinunkin palaavan. Miten voit noin vahvasti uskoa siihen, että juuri SINÄ tiedät mikä on satua, mikä on totta.

        Miten sinulle ja sinulta paistaa Pyhän Hengen työ? Miksi kirjoitat noin hyökkäävästi ja hyvin omavanhurskaasti? Missä on Hengen hedelmä?


      • hauskakuulla
        uudestisyntynytHerrassa kirjoitti:

        Saduistakirkkauteen toivon sinunkin palaavan. Miten voit noin vahvasti uskoa siihen, että juuri SINÄ tiedät mikä on satua, mikä on totta.

        Miten sinulle ja sinulta paistaa Pyhän Hengen työ? Miksi kirjoitat noin hyökkäävästi ja hyvin omavanhurskaasti? Missä on Hengen hedelmä?

        Miten todistat olevasi uudestisyntynyt Herrassa, kerro, minä arvioin sen sitten samalla tyylillä kuin itse arvioit edellä, kerro uskoontulosi niin katsotaan sitten Raamattuun verraten miltä se näyttää, ok !


    • LutherOpettaaOikein

      Aika harva tunnustavakin kristitty käsittää mikä tapahtuma kristillinen kaste on. Sen voi kyllä lukea ja vaikka opetella tekstit ulkoa, selkeistä Jeesuksen opetuksista, Pietarin opetukista ja Paavalin opetuksista. Mutta vasta pyhä Henki avaa kirjoituksia.

      Harva tietää kastetilaisuuteen tullessaan tulevansa vanhan ihmisen hautajastilaisuuteen ja uuden Hengestä syntyneen ihmisen syntymäpäiville.

      Moni luulee tulleensa kuulemaan mikä nimi lapselle annetaan, tai toiset luulevat kastettavan henkilön tulevan kirjatuksi ajallisen kirkon tai seurakunnan jäseneksi.

      • ainavainparanee

        Kerro mistä Raamatun kohdasta Pyhä Henki avaa vauvan kastamisen, ole hyvä ja kerro samalla kuka Apostoleista opettaa aiheesta ja näyttää mallia, ok !

        montako vauvaa kstetaan <raamatussa, kerro luku noin tuhannen tarkkuudella!


    • TurhaNäytelläKristittyä

      Jeesuksen asettaman kasteen halveksija ja turhentajat eivät ymmärrä vielä kristinuskosta juuri mitään.

      Room. 6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan
      1. haudatut kasteen kautta kuolemaan,
      2. että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta,
      3. samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

      Kol. 2:12
      1. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa,
      2. jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta,
      3. jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

    • miksiettekaikin

      Huomaatteko miten aidosti uudestisyntynyt kirjoittaa trapahtumista ja sen jälkeisestä ajasta !

      Eikö ole helppoa lukea ja kuinka siitä loista a valo kaukasi pimeyteen!

      noin kirjoittaa se joka on kokenut ja jolle tapahtunut on totista totta, mutta miksi vain hän kirjoittaa noin?

    • noniinantakaastulla

      Aloituksessa on monella tapaa kehuttu kuinka kaikki on hienosti kun on Krituksen vanhurskaudella puettu, mutta ei sanaakaan kuinka siihen tilaan ihmispoloinen pääsee?!

      Kertokaa nyt se prosessi jonka lopussa tuo kaikki aloituksen ihastelema on toteutunut, minä luulen että se on asian kiinnostavin puoli.

      Halutessanne tukea selitystä Raamatussa olevilla esimerkeillä tehkää toki niin, sehän se on takuuvarmaa oikeaa oppia eikö vain !

      • "Vanhurskauttaminen tarkoittaa siis syyttömäksi julistamista. Jumala julistaa uskovan syyttömäksi ja siten kelvolliseksi elämään Jumalan yhteydessä ilman tuomion pelkoa. Syyttömyys eli vanhurskaus tulee uskovalle yksin uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Ei muuten. Vanhurskaus on siis kiinteässä yhteydessä syntien anteeksisaamiseen Jeesuksen veren kautta.

        Room 10: 9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."
        http://www.kristinusko.fi/mita-tarkoittaa-vanhurskaus/

        Prosessi, vanhurskauttaminen Kristuksessa, tapahtuu niin, että ihminen tekee parannuksen = uskoo kolmiyhteiseen Jumalaamme = antaa itsensä Hänen käyttöönsä = elää Hänestä ja Hänessä, Hänen oppiensa mukaan, opetuslapsena. (Oppi tarkoittaa mm. sitä, että saa puhdistuttaa omatuntonsa, lähtee korjaamaan jälkiään.) Ihan vaan tämä tiedoksi niille, jotka olisivat ärähtäneet, jos tämän olisin jättänyt mainitsematta.

        Tuo lainaamani kohta Raamatusta on TAKUUVARMAA oikeaa oppia, koska se ON Raamatusta, eikö vain?

        Tuo sydämen usko, jos sitä mietit mitä se on, niin se on sitä, että ihmisessä tapahtuu sydämen ympärileikkaus, ihminen pääsee elämään Hengessä, saa avun riisua vanhaa ihmistä pois itsestään.

        Usein kuulee, että ei oikein halua tulla uskovaiseksi, sillä sitten ei saisi tehdä mitä on tottunut tekemään, siis sellaisia ajatuksia ja tekoja, jotka Raamattu synniksi ilmoittaa. Mutta kun se asia on niin, ainakin minun kohdalla, että kysymys ei ole siitä, mitä en saa tehdä, vaan uskova ajattelee ja toimii niin, että syntisiä/itselle ja/tai toiselle huonoja juttuja EN HALUA tehdä. Hienoa on elää "siistiä" elämää, mutta sehän ei ole minusta, usko antaa siihen halut ja voimat!


    • RukoileParannuksenArmoa

      "Aloituksessa on monella tapaa kehuttu kuinka kaikki on hienosti kun on Krituksen vanhurskaudella puettu, mutta ei sanaakaan kuinka siihen tilaan ihmispoloinen pääsee?!"

      Useita satoja kertoja olen minäkin tämän tänne kirjoittanut, etkö todellakaan näe lainkaan mitä Raamatussa lukee. Kuten Jeesus itse kertoo: USKON ja KATEEN kautta.

      Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
      Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

      Sokea ei tiedä edes sitä, mitä evankeliumi tarkoittaa, vaikka senkin olen satakunta kertaa tänne jo Raamatusta kopioinut.

      Gal. 2:16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.

      Kristus teki kaiken puolestasi ja tarjoaa nyt sitä lahjaksi. Miksi tämä ei kovin monille kelpaa.

      Toisilla syynä on epäusko, toisilla pakottava halu vanhurskauttaa itse itsensä omien tekojensa ja tekemättömyytensä avulla, ( = lainvanhurskaus).

      • nytpitääselvitä

        Uskooko vauva evankeliumin vaikka ei ymmärrä mitään kuulemastaan saarnasta, kaiken lisäksi itkee koko ajan ja on kärttynen, uskooko siitä huolimatta?

        miten vauva ottaa lahjan vastaan, kerro meille joille se on hulluutta sellainen asia ja josta ei Raamattu sano sanan sanaa, siis mistä s etieto on peräisin että vauva uskoo ja ottaa vastaan?

        Älä vain sano että lutterisi sen ilmoittaa, ethän sano !


      • RukoileParannuksenArmoa
        nytpitääselvitä kirjoitti:

        Uskooko vauva evankeliumin vaikka ei ymmärrä mitään kuulemastaan saarnasta, kaiken lisäksi itkee koko ajan ja on kärttynen, uskooko siitä huolimatta?

        miten vauva ottaa lahjan vastaan, kerro meille joille se on hulluutta sellainen asia ja josta ei Raamattu sano sanan sanaa, siis mistä s etieto on peräisin että vauva uskoo ja ottaa vastaan?

        Älä vain sano että lutterisi sen ilmoittaa, ethän sano !

        Järkeilet edelleen vauvan uskosta, vaikka poljet Jeesuksen ruumiin ja veren pilkaten jalkojesi alle. Ja selkeästi näet (mäntti ei vain hallitse arameaa, eikä koineen Kreikkaa) Raamatun nalkukielisestä tekstistä mitä Jeesus sanoo lasten uskosta.

        Joh. 6:53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.


    • MiksiUskotteLihaanne

      Ihmistähän ei kasteta hänen OMAAN uskoonsa, kuten kristinuskon vastainen kasteopetus väittää. Kristillisessä kasteessa kastetaan Jeesuksenuskoon. Kaiken sen omistamiseen, mitä Kristukselta lahjaksi saamme kasteen kautta.
      -Jumalan lapsioikeuden (perintöoikeus).
      - Kristuksen vanhurskauden.
      - Pyhän Hengen.
      - Pelastavan uskon.

      Mikäli yksikin elementti pelastuksessa olisi ihmisestä itsestään riippuvainen, niin olisivat kaikki ihmiset helvetissä.

    • ÄläEksyKristitty

      Ilm. 14:12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden,
      - jotka pitävät Jumalan käskyt
      - ja Jeesuksen uskon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      304
      1879
    2. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      110
      1755
    3. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      121
      1688
    4. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      72
      1613
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      31
      1567
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      69
      1275
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      89
      1038
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      21
      1022
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      22
      1002
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      100
      938
    Aihe