Kohtuuton vuokrankorotus?

weq213

Vanhempani ovat asuneet samassa vuokra-asunnossa 15 vuotta. Vuokrasopimuksessa lukee, että vuokrankorotus on sidottu elinkustannusindeksiin. Koska vuokrat ovat nousseet enemmän kuin elinkustannusindeksi, niin vanhempieni asunnon vuokra on alhainen.

Vanhempani saivat kirjeen, jossa vuokraa korotetaan 15 % vedoten siihen, että asunnon vuokra on jäänyt 29,4 % käyvästä markkinavuokratasosta. Voiko asialle tehdä jotain? Korotus käytännössä tarkoittaa sitä, etteivät vanhempani voi asua siinä asunnossa enää.

15

1282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvityksenpaikka

      Joku yhteiskunnallinen lakiasiamies auttaa varmaan. En tunne hyvin, mutta kyselyn voi aloittaa kai esim. kuluttaja-asiamieheltä. Hän osaa neuvoa eteenpäin.

      Tuo kirjoittamasi tapaus vaikuttaa väärältä ja laittomalta, koska sopimuksessa puhutaan muusta, kun yleisestä vuokratasosta.
      Selvittäkää ensin ja toimikaa ammattilaisten ohjeilla ja omaa järkeä ohella käyttäen.
      Ei kannata alkaa heti nokkapokkaa kokeilemaan vaan ensin nopsasti ja hiljaa selvittää asiaa ja kuuntelee tarkkaan.

    • Toisaalta on vähän vaikea pistää vastaankaan. Laki antaa mahdollisuuden nostaa vuokra markkinatasolle ja tuo 15 % on oikeuden antamissa päätöksissä todettu suurimmaksi kohtuulliseksi tasokorotukseksi.

      Seuraavaksi tulee eteen vääjäämätön kysymys. Missä aloittajan vanhemmat asuvat halvemmalla tuon korotuksen jälkeen, 15 % korotetulla vuokralla vai 30 % kalliimmalla toisessa asunnossa???

      Äly hoi, älä jätä!!!!

      • lajijasuris

        Onko todella niin, että voidaan kertarysäyksellä nostaa ns. markkinatasolle? Onpa outoa, jos kerran sopimuksessa on nimenomainen ehto elinkustannusindeksistä. Minusta vuokranantajan pitäisi sopimuksessa ilmoittaa kaikki vuokran määrään liittyvät ehdot. Itsellä on juuri tuo indeksi ja vain se. Onko tästä KO:n ennakkopäätös tms, sillä vuokralaista enkä asetuksessa löytänyt tai ymmärtänyt mainitsemaasi seikkaa?
        Mielenkiintoista kyllä jos vuokrat noin paljon ns. jääneet jälkeen eli taitaa olla ilmaa hinnoissa ja onhan sitä varsinkin pk-seudulla.


      • lajijasuris kirjoitti:

        Onko todella niin, että voidaan kertarysäyksellä nostaa ns. markkinatasolle? Onpa outoa, jos kerran sopimuksessa on nimenomainen ehto elinkustannusindeksistä. Minusta vuokranantajan pitäisi sopimuksessa ilmoittaa kaikki vuokran määrään liittyvät ehdot. Itsellä on juuri tuo indeksi ja vain se. Onko tästä KO:n ennakkopäätös tms, sillä vuokralaista enkä asetuksessa löytänyt tai ymmärtänyt mainitsemaasi seikkaa?
        Mielenkiintoista kyllä jos vuokrat noin paljon ns. jääneet jälkeen eli taitaa olla ilmaa hinnoissa ja onhan sitä varsinkin pk-seudulla.

        "30 §
        Vuokran muuttaminen tuomioistuimessa

        Tuomioistuin voi vuokralaisen vaatimuksesta harkintansa mukaan alentaa vuokraa tai muuttaa vuokran määräytymistä koskevaa ehtoa, jos vuokra olennaisesti ylittää vuokra-arvoltaan samanveroisten ja samaan tarkoitukseen käytettyjen huoneistojen alueella käyvät vuokrat ilman huoneenvuokrasuhteissa hyväksyttäväksi katsottavaa syytä.

        Tuomioistuin voi vuokranantajan vaatimuksesta harkintansa mukaan korottaa vuokraa tai muuttaa vuokran määräytymistä koskevaa ehtoa, jos vuokraa tai vuokran määräytymistä koskevaa ehtoa on 6 §:n nojalla pidettävä kohtuuttomana."

        Tuo 15 % on useamman kerran katsottu kohtuulliseksi kertakorotukseksi tilainteessa, jossa vuokra on jäänyt vähintään sen verran jälkeen paikkakunnan yleisestä vuokratasosta.


      • lajijasuris
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "30 §
        Vuokran muuttaminen tuomioistuimessa

        Tuomioistuin voi vuokralaisen vaatimuksesta harkintansa mukaan alentaa vuokraa tai muuttaa vuokran määräytymistä koskevaa ehtoa, jos vuokra olennaisesti ylittää vuokra-arvoltaan samanveroisten ja samaan tarkoitukseen käytettyjen huoneistojen alueella käyvät vuokrat ilman huoneenvuokrasuhteissa hyväksyttäväksi katsottavaa syytä.

        Tuomioistuin voi vuokranantajan vaatimuksesta harkintansa mukaan korottaa vuokraa tai muuttaa vuokran määräytymistä koskevaa ehtoa, jos vuokraa tai vuokran määräytymistä koskevaa ehtoa on 6 §:n nojalla pidettävä kohtuuttomana."

        Tuo 15 % on useamman kerran katsottu kohtuulliseksi kertakorotukseksi tilainteessa, jossa vuokra on jäänyt vähintään sen verran jälkeen paikkakunnan yleisestä vuokratasosta.

        No siinäpä se olikin ihan selkeästi kerrottu, mutta miten sitten ikinä tulkitaankaan pykäliä.
        Itse kyllä lähtisin litomaan tommosilla korotuksilla, sillä aina jostain löytyy hyväkuntoinen kohtuuhintainen asunto. Muutenkin vähän huutokaupan makua asuntojen ja vuokrien hinnoissa.


      • Sopimuksen_vastainen

        Höpö höpö. Vuokraa voi korottaa yksipuolisesti vain sillä ehdolla mikä on kirjattu vuokrasopimukseen.

        Jos vuokra on jäänyt huomattavasti jälkeen yleisestä vuokrataasosta, niin ylimääräiseen korotukseen haetaan vahvistus tuomioistuimesta.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481
        30§
        "Tuomioistuin voi vuokranantajan vaatimuksesta harkintansa mukaan korottaa vuokraa tai muuttaa vuokran määräytymistä koskevaa ehtoa, jos vuokraa tai vuokran määräytymistä koskevaa ehtoa on 6 §:n nojalla pidettävä kohtuuttomana"


      • Ei_tarvi_suostua
        lajijasuris kirjoitti:

        No siinäpä se olikin ihan selkeästi kerrottu, mutta miten sitten ikinä tulkitaankaan pykäliä.
        Itse kyllä lähtisin litomaan tommosilla korotuksilla, sillä aina jostain löytyy hyväkuntoinen kohtuuhintainen asunto. Muutenkin vähän huutokaupan makua asuntojen ja vuokrien hinnoissa.

        Jos kirje tuli tuomioistuimesta, niin se on pätevä. Jos se tuli vuokraisännöltä, sillä voi niistää vuokraisännän nenän.


    • Kalli_O

      Onko vuokranantajana Newsec? Itselläni on täsmälleen sama tilanne (vuokra sidottu elinkustannusindeksiin), ja sain juuri vastaavan kirjeen. Lisäksi kirjeessä mainittiin, että jatkossa pelkän elinkustannusindeksin sijaan korotus on aina minimissään 3%.

      Vuokra on vielä korotuksenkin jälkeen suht edullinen paikalliseen tasoon verrattuna, mutta tekisi periaatteellisella tasolla mieli vastustaa tätä jotenkin. Kämppää ei ole remontoitukaan koko sen olemassaolon aikana (n. 20 v).

      • Tuota 3 % minimikorotusehtoa ei voi yksipuolisesti muuttaa, se mikä on kirjattuna vuokrasopimukseen pätee. Mikäli vuokralainen ei suostu muuttuneeseen ehtoon, niin hän on erittäin vahvoilla tilanteessa, jossa vuokranantaja irtisanoo sopimuksen, vuokran taso kun ei ole pätevä irtisanomisperuste.


      • weq213

        Juurikin näin. Newseciltä tuli kirje. Selkeesti lähettänyt enemmänkin noita. Ei tätä ihan tällaisenaan voi niellä


    • JJK1234

      muistakaa et toi NewSec on vaan isännöitsijä välissä. Päätökset vuokrankorotuksista tekee omistaja.

    • muilta_pois

      Saavutettu etu on tässä maassa pyhä asia. Ainakin niiden käenpoikien mielestä, jotka ovat moisen etuuden itselleen saaneet.

      Muiden vuokria saa korottaa, vaan ei minun.

    • henkilö66

      Helsingissä Lumon asunnoissa vuokra jopa neliöltä 22,78 euroa vastaavasti ykistyiseltä esim. Rovaniemi 13,65 neliö,eli hemmetti mikä ero,jottain tarvis tehdä?

      • tervemenoa

        Olet vapaa kuin taivaan lintu muuttamaan Rovaniemelle.


      • henkilö66

        En missään vaiheessa ilmoittanut asuvani kummassakaan kaupungissa postaus oli vain ääripään esimerkki vuokrien eroista,asun edelleen sydän savossa omassa talossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      847
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      746
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      727
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe