ocd ongelma ilman ratkaisua?

ocdnuhri

Moro

Yritän antaa mahdollisimman selvän kuvan tästä omasta ocd ongelmastani jos joku osaisi neuvoa. Pakkoneuroosi on ollut kiusana lapsuudesta asti joten tämä sairaus on tullu tutuksi, on klassiset tarkistelut ja muut riesana mutta tämä yksi vaiva on sellainen etten usko edes tähän löytyvän ratkaisua.

Esimerkkien kautta siis. Ajan autoa ja katson luonnollisesti eteenpäin niin silmäni jäävät kiinni apukuskin peiliin eli samalla kun katson eteenpäin , jotenkin samalla katson siihen peiliin kokoajan, josta seuraa se että silmäni kipeytyy tästä. Tästä on syntynyt se noidankehä, pelkään silmieni puolesta joten en missään nimessä halua jäädä katseellani kiinni mihinkään.

Esim2. Luen kirjaa ja taustalla näkyy taulu, silmäni jää kiinni siihen tauluun ja vaikka kuinka kiinnitän katseeni kirjaan niin samalla katson silti siihen tauluun ja taas silmäni kipeytyy. Jos otan taulun pois, silmäni etsivät uuden kohteen johon tarttua.

Tämä "silmä ocd ongelma" on muuttanut muotoaan vuosien saatossa, aluksi se alkoi niin että katsoin ihmisiä paikkoihin joihin en halunnut heitä katsoa, kun tästä pääsin niin se muuttui sellaiseksi että jos katson jotain ihmistä silmiin niin saatan kiinnittää katseeni johonkin taustalla olevaan esineeseen, jolloin pelkona on se että silmäni harittavat ja näytän jotenkin tyhmältä. Nyt siinä on pelkästään pelkona se että silmäni vahingoittuvat ja tässä ei tarvita enää muita ihmisiäkään.

Minulla on myös tarkistelu ongelma- Lähden kotoa=menikö ovi varmasti lukkoon??
PELKO= Jos ovi jäi auki varas menee sisään ja tyhjää asunnon. Toiminta= rytkytän ovea tietyn ajan jolloin saan rauhan. RATKAISU= Laitan oven kiinni ja kestän ahdistuksen mikä kalvaa, näin pääsen tästä.

Bakteeri kammo: Pesinkö varmasti kädet vessa reissun jälkeen, jos en muistanut niin kaikki paikat saastuu mihin kosken.Toiminta= hinkaan käsiäni niin kauan että varmasti muistan että ne on pesty kunnolla.RATKAISU= pesen kädet ja se riittää, ahdistus kestetään ja ongelma helpottuu tästä.


Kuinka voin päästä tästä katseluongelmasta vapaaksi???
Minä en tiedä.
Osaisiko joku neuvoa?

KIITOS

4

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moi. Kommentti tähän tulee kolme kuukautta myöhässä, mutta OCD:han ei-tunnu-ikinä-loppuvan...

      Ensin huonot uutiset: en osaa sanoa vastausta katseluongelmaasi, mutta itse painin toisenlaisen silmäongelman muunnelman kanssa.

      Pähkinänkuoressa oman OCD:ni ytimessä on se, että "tekojeni tulee tapahtua positiivisia asioita ajatellen". Esimerkiksi jään jumiin, jos olen ottamassa kaupan hyllystä paitaa ja ajattelen samalla jotain synkkää. Paita takaisin hyllyyn - ja uusi yritys "myönteisiä ajatellen".

      Normaali maitopurkin osto ei ole ongelma, mutta mitä suurempi asia on kyseessä, sen vaikeampaa se on. Esimerkiksi asunto- ja autokaupoilla olo on ollut yhtä helvettiä. Kaiken tämän teen ilman, että kukaan [toivottavasti] huomaa mitään ja näennäisesti elän "normaalia elämää".

      Vuosien varrella tähän on päälle alkanut tulla ärhäköitä uusia muotoja, joista oman silmäongelmani koen vakavimmaksi. Sellaiseksi jota pelkään.

      Saatan siis katsoa jotain asiaa ja ajatella negatiivista samalla; silloin minun pitää räpäyttää silmiäni uudelleen ajatellen jotain positiivista. Pahimmillaan jään räpyttämään yhteen paikkaan niin kauan kunnes myönteinen ajatus kirkastuu. Tätä ei kaupan maitopurkki "aktivoi", mutta esimerkiksi joku ainutkertainen nähtävyys kylläkin.

      Jos en tee tuota räpytysrituaalia, silmiäni alkaa "painaa". Niitä on pahimmillaan painanut pitkään... sellainen räpytystarve, ennen kuin luovutan ja palaan tavalla tai toisella räpyttämään oireen alkupaikalle. Ironista on, että silloin tarve katoaa, kun paluupaikka on mahdottomuus. Sanotaan vaikka ulkomailla, mutta jos minulla on jokin optio päästä sinne räpyttämään, se kalvaa mieltä, sielua, päivästä toiseen. Taistelenko vastaan ja kärsin... vai haenko helpotuksen vaikka ajamalla paikan päälle katsomaan, räpyttämään ja saamaan helpotuksen myönteisellä ajatuksella.

      Löysin alkuperäisen postauksesi, kun mulla on just nyt päällä sellainen "paluutarve" räpyttelemään tiettyyn paikkaan tietyn asian vuoksi, koska "ajattelin väärin". Olen tässä googlannut jostain apua. En tiedä mitä teen.

      Sinänsä lohdullista, että jollain muullakin kuin minulla on ongelmia silmien kanssa.

      Voimia sinne.

    • Anonyymi

      Ocd on hyvin sisäsyntyinen juttu. Mitkään lapsuuden traumat ei korreloi oikeastaan sen korreloi. Se on näitä evoluution ihmeitä. Koita pärjätä!

    • Anonyymi

      Mulla on kanssa vaikka mitä pakko-oireita niin paljon etten pysty edes selittämään. Olen saanut jopa fyysisiä kipuja ja jonkin asteisia vammoja itselleni sen takia kun joudun suorittamaan niitä lähes jatkuvasti.

      Yhtenä esimerkkinä vain se että joudun lukemaan tekstin alusta aina 3 sanaa kerrallaan ja lasken että väliin jää yksi sana ja taas luen 3 sanaa kerrallaan. Todella ahdistavaa eikä lukemisesta meinaa tulla enää yhtikäs mitään ja sen takia en enää lue edes kirjoja ja uutisiakin yhä harvemmin.

      Sitten on kaikkia typeriä hyppely neurooseja ja varpaiden asettelua vierekkäin vaikka jonkun lattiassa olevan viivan kohdalle. Näiden takia sain joku reilu vuosi sitten polveni todella pahasti kipeäksi. Sitten on myös kaikkea turhaa ovien availua, valojen räpsimistä, astiakaapin ovien availua sun muuta järjetöntä tavaroiden pyörittelyä käsissä jonka ansiosta taas olen onnistunut saamaan joskus myös sorminivelet kipeiksi todella pitkäksi aikaa.

      Ahdistaa kun ei pysty lopettamaan vaikka tietää ettei tässä ole mitään järkeä ja tällainen ongelma saa kyllä ihmisen helposti alkoholisoitumaan ja ajaa itsemurhan partaalle. On kyllä yksi helvetillisimpiä häiriöitä mitä ihminen voi riesakseen saada.

      Muistan että mulla oli jo joskus ala-aste ikäisenä ensimmäiset pakkoneuroosit.

      T: 30-vuotias pakkoneurootikko

      • Anonyymi

        Niin ja pahinta on se että näihin voi mennä jopa useita tunteja päivässä niin ettei saa mitään tärkeitäkään asioita hoidettua sen takia.

        T: 30-vuotias pakkoneurootikko


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe