SM-liigan kasvattajat

Tämän kauden liigapelaajia ovat seurat kasvattaneet seuraavasti:

29 (3-9-17) HIFK
29 (2-10-17) Jokerit
29 (2-7-20) TPS
27 (3-11-13) JYP
27 (1-9-17) Kärpät
26 (2-8-16) Tappara
20 (3-7-10) Blues
20 (2-8-10) Ilves
18 (2-5-11) Pelicans
17 (2-9-6) Lukko
14 (5-2-7) SaiPa
13 (2-3-8) Ässät
11 (1-3-7) HPK

12 (1-4-7) KalPa
9 (1-3-5) SaPKo
5 (2-1-2) Karhu-Kissat
5 (0-0-5) TuTo

Lähde: Jatkoaika

Ensinnäkin, ei ole oikein selvää sääntöä siitä, miten kasvattajaseura määritellään, joten tämäkin taulukko on omaa tulkintaani. Olen käyttänyt sääntönä sitä, että missä pelaaja on pelannut ensimmäisen A-nuorten pelinsä, niin se on katsottu kasvattajaseuraksi. Tästäkin on poikkeuksia, jos joku pelaaja on pelannut nuorena aladivisioonan pelejä ja sitten siirtynyt jonkin liigaseuran junnuihin, niin tällöin olen tulkinnut liigaseuran kasvattajaksi.

Tämän lisäksi vaikeuksia tuotti pääkaupunkiseudun pelaajat. Joukkueilla on farmisopimuksia ja pelaajat siirtyvät seurasta toiseen, jopa kesken kauden. Olen kuitenkin yleensä tulkinnut kasvattajaksi liigaseuran.

Yllä oleva tilasto on kyllä hyvinkin suuntaa antava, mutta ei tarkka. Jos joku tietää mistä yksiselitteisesti löytyisi liigapelaajien kasvattajaseurat, niin teen mieluusti listan uusiksi tarkaksi.

4

512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korson Paroni

      Jokerit värvää muista pääkaupunki seurojen joukkueista parhaat pelaajat kun ne on jotain 14v ikäisiä.

      • Tällainen kuva minullekin tuli. Varsinkin pienten seurojen lahjakkuudet hakeutuvat liigaseurojen juniorimyllyihin.

        Tosin tätä samaa tekee ymmärtääkseni monet muutkin seurat. Kärpät nuohoaa pohjoisen alueen lahjakkuuksista, TPS on harrastanut tätä ja varsinkin Jursinovin aikana lahjakkuuksia haettiin (ja niitä myös hakeutui) lähes koko maan alueelta Turkuun. Tampereen seurat värvää oman alueensa lahjakkuudet. SaPKoa ja KalPaa rokottavat SaiPa ja HPK.

        Se on myös pelaajan etu, että jo varsin varhaisessa vaiheessa pääsee seuraan, jossa on parempi valmennus, mutta myös kovempi kilpailu pelipaikoista.


      • JiiKoo
        rosewater kirjoitti:

        Tällainen kuva minullekin tuli. Varsinkin pienten seurojen lahjakkuudet hakeutuvat liigaseurojen juniorimyllyihin.

        Tosin tätä samaa tekee ymmärtääkseni monet muutkin seurat. Kärpät nuohoaa pohjoisen alueen lahjakkuuksista, TPS on harrastanut tätä ja varsinkin Jursinovin aikana lahjakkuuksia haettiin (ja niitä myös hakeutui) lähes koko maan alueelta Turkuun. Tampereen seurat värvää oman alueensa lahjakkuudet. SaPKoa ja KalPaa rokottavat SaiPa ja HPK.

        Se on myös pelaajan etu, että jo varsin varhaisessa vaiheessa pääsee seuraan, jossa on parempi valmennus, mutta myös kovempi kilpailu pelipaikoista.

        Eräs suosituimpia puheenaiheita jäähallien nurkilla on vuosien varrella ollut ja on edelleenkin se, että isot seurat, esim. Jokerit ja HIFK "värväävät" pelaajia pienemmistä seuroista. Joskus sellaista on saattanut tapahtuakin, mutta kyllä tilanne nykyään on se, että pienten seurojen lahjakkaimmat pelaajat hakeutuvat ITSE tai jopa oman valmentajansa kehoituksesta näihin suurempiin seuroihin. HIFK:n ja Jokereiden riveihin on vuosittain, joka kevät/kesä/syksy tulossa niin paljon lahjakkaita pelimiehiä jopa ympäri Suomen, ettei niiden todellakaan tarvitse VÄRVÄTÄ pelaajia oman alueensa pikkuseuroista. Sitä paitsi se on pikkuseuralle plussaa jos sen valmentama/kasvattama pelaaja etenee urallaan johonkin suureen liigaseuraan ; silloin se on onnistunut yhdessä tavoitteessaan, eli mahdollistanut kyseisen pojan uran jatkumisen mahdollisimman pitkälle.
        Nimimerkki "rosewater" ja muutkin aiheesta kiinnostuneet : tältä samalta palstalta HIFK-otsikon alta löytyy parikin aiheeseen liittyvää kirjoitusta : "Missä ent. farmijoukkue" ja "Kumpi on Stadilaisempi". Tutustukaa jos kasvattajaseura-asiat kiinnostavat.


      • jartsa
        rosewater kirjoitti:

        Tällainen kuva minullekin tuli. Varsinkin pienten seurojen lahjakkuudet hakeutuvat liigaseurojen juniorimyllyihin.

        Tosin tätä samaa tekee ymmärtääkseni monet muutkin seurat. Kärpät nuohoaa pohjoisen alueen lahjakkuuksista, TPS on harrastanut tätä ja varsinkin Jursinovin aikana lahjakkuuksia haettiin (ja niitä myös hakeutui) lähes koko maan alueelta Turkuun. Tampereen seurat värvää oman alueensa lahjakkuudet. SaPKoa ja KalPaa rokottavat SaiPa ja HPK.

        Se on myös pelaajan etu, että jo varsin varhaisessa vaiheessa pääsee seuraan, jossa on parempi valmennus, mutta myös kovempi kilpailu pelipaikoista.

        ei kärppien oikeesti tarvi nuohota pohjoisen lahjakkuuksia itselleen ku lähes kaikki puolesta suomesta haluaa kärppiin pelaamaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      129
      1350
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      121
      1199
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      102
      1000
    4. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      281
      894
    5. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      877
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      755
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      21
      753
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      30
      723
    9. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      52
      719
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      629
    Aihe