Oiskos jollain hyviä "velli" tai puuro reseptejä ihan alle luovutus ikäsielle pennuille?
Muutenkin kasvattajat voisitte kertoa milloin aloitte syöttää kiinteää ruokaa yms...
Alleluovutus ikäisen pennun ruokinta?
19
8133
Vastaukset
- issu56
Mitä mahdat tarkoittaa, sillä kukaan vastuuntuntoinen kasvattaja ei tosiaankaan luovuta pentua alle luovutusiän ja vastaavasti jokainen myöskin tietää sen ruokinnan ihan tasan tarkkaan!!
- Diiina
Joo, kukas on sanonut että mulla ois alle luovutusikäinen pentu? Kyselin vain ruokinnasta noin yleensä ottaen kun olen ajatellut tässä joskus pennuttaa oman koirani ja nyt vain etsiskelen tietoa... ja mitä terkoitat tuolla -"vastaavasti jokainen myöskin tietää se ruokinnan ihan tasan tarkkaan"? O.o
pennuista on kyse. Itse aloitan noin kolme viikkoisena lisäruokinnan ja siitä on vielä matkaa kiinteään ruokaan.Onko sinulla koko pentue vai oletko jostain saanut alle luovutusikäisen pennun. Pentu tarvitsee vielä pitkään emoaan ja siitä kolme viikkoisesta sitten pikkuhiljaa lisään lisäruoka kertoja ja kun pennut ovat kahdeksan viikkoiset syövät ne jo hyvin ns. kiinteää ruokaa, mutta pidän pennut mielelläni ainakin 10 viikkoisiksi ellei pennun ostajalla ole aikaisempaa kokemusta kääpiökoirasta.
Kerro vähän enemmän jotta osaisin auttaa.- Diiina
Niin minä tosiaan vasta suunniteln pentueen teettämistä ja nyt etsiskelen vain kaikenlaista tietoa. Joten kaikki pentu ajan tieto olisi terve tullutta :D
- että otat selvää
Diiina kirjoitti:
Niin minä tosiaan vasta suunniteln pentueen teettämistä ja nyt etsiskelen vain kaikenlaista tietoa. Joten kaikki pentu ajan tieto olisi terve tullutta :D
asioista ennenkuin ryhdyt mihinkään.
Monet vaan ryntää innoissaan pennuttamaan, tietämättä tuon taivaallista mistään, ja sitten menee sormi suuhun.
Toivotan sinulle ja koirankasvatustyöllesi menestystä ja hyvää jatkoa!
Issulle toivoisin enemmän kärsivällisyyttä, galleria-sivullasi kerrot että tulet toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Sitä on vaikea uskoa. Diiina kirjoitti:
jos jostain vielä saat Ester Kofoldin(sukunimi voi olla väärin kirjoitettu) koirani saa pentuja ja toinen Auli Koposen teos samasta aiheesta. Tuo edellinen on minulle kuin raamattu. Ruokintakin sitten pentujen voi olla sinulle huomattavasti helpömpaa kuin minulla joka kasvatan kääpiöitä. Pentu koot eivät ole mitenkään niin suuret että välittömästi kupista tai yleensäkin lisä ruokaa alkaisivat syödä. Joskus menee hyvin joskus taas vähemmän hyvin. Kun on pieni massu täynnä niin hyvin äkkiä syljeskellään tarjoamaani ruokaa. Mutta siitä joskus enemmän.
umalehtinen kirjoitti:
jos jostain vielä saat Ester Kofoldin(sukunimi voi olla väärin kirjoitettu) koirani saa pentuja ja toinen Auli Koposen teos samasta aiheesta. Tuo edellinen on minulle kuin raamattu. Ruokintakin sitten pentujen voi olla sinulle huomattavasti helpömpaa kuin minulla joka kasvatan kääpiöitä. Pentu koot eivät ole mitenkään niin suuret että välittömästi kupista tai yleensäkin lisä ruokaa alkaisivat syödä. Joskus menee hyvin joskus taas vähemmän hyvin. Kun on pieni massu täynnä niin hyvin äkkiä syljeskellään tarjoamaani ruokaa. Mutta siitä joskus enemmän.
melkein sukunimi oikein ;) Kofod. Sama kirja täällä ja nyt lainassa toisaalla ;)
Kauravellillä syöttelen alkuun... aloitan 4-viikkosesta syöttämään vähentäen 1-2 kertaa emän ruokintakerran. Myös emälle voit antaa sitä kauravellii. Siihen sekoitan hieman hunajaa.
Sitten raakaa lihaa (tilaan pentujauhelihaa kennelrehulta), ai että kun se on hyvää.
Pentupapanoita liotellaan jne.
Emänvastikemaito on myös hyvää sekä pennuille että emälle, siinä on paljon ravinteita!
- on kyllä
ensimmäisenä aina hyökkäämässä kimppuun kuin yleinen syyttäjä!
Pätemisen tarve, pätemisen tarve, mitäpä muuta!
Tulikos issulle mieleen, etä siellä joku ensimmäisiä pentujaan kiinteälle opettava kyselee neuvoja????
Sinulle, joka neuvoja kyselit, niin minä olen aloittanut Piltti tai Bona vauvanvelleillä (esim riisi) ja parin päivän päästä pikkuisen lisännyt jotain vauvan purkkiruokaa, jossa on lihaa ja kasviksia (ei voimakkaita kuten tomaatti ja paprika). Siitä sitten pikkuhiljaa olen opettanut liotetuille nappuloille ja piimälle/viilille. Kaikki uuteen siirtyminen tehdään asteittain.
Tsemppiä sinulle ja pennuillesi!- issu56
oli sulla paljon sanomista! Helppoahan se on rekisteröimättömällä nickillä/nickeillä vinkua naama punaisena olemattomuuksia!
- ?issu?
issu56 kirjoitti:
oli sulla paljon sanomista! Helppoahan se on rekisteröimättömällä nickillä/nickeillä vinkua naama punaisena olemattomuuksia!
Kauan tätä touhua seuranneena olen aivan samaa mieltä,on sitten nimimerkkiä tai ei..
ihan itse "issu" vinkuu olemattomuuksia.
Pysy pois,jos ei ole mitään järkevää kirjoittamista!!! - issu56
?issu? kirjoitti:
Kauan tätä touhua seuranneena olen aivan samaa mieltä,on sitten nimimerkkiä tai ei..
ihan itse "issu" vinkuu olemattomuuksia.
Pysy pois,jos ei ole mitään järkevää kirjoittamista!!!itsellesikin, kiitos!
- realist56
Itsekkin tuon kirjoitusvirheen takia luin, että "alle luovutusikäiselle pennulle". Elikkä kysymyksestä syntyi vaikutelma, että kysyjälle on luovutettu pentu alle luovutusiän. Ilmeisesti issu on käsittänyt kysymyksen samalla lailla ja ihmekkös tuo jos paljon kokenut ja koirien huonoakin kohtelua nähnyt kasvattaja näkee punaista, että taas tämmöinen tapaus.
- vai niin...
realist56 kirjoitti:
Itsekkin tuon kirjoitusvirheen takia luin, että "alle luovutusikäiselle pennulle". Elikkä kysymyksestä syntyi vaikutelma, että kysyjälle on luovutettu pentu alle luovutusiän. Ilmeisesti issu on käsittänyt kysymyksen samalla lailla ja ihmekkös tuo jos paljon kokenut ja koirien huonoakin kohtelua nähnyt kasvattaja näkee punaista, että taas tämmöinen tapaus.
kärsivällisyyttä sillä ei kyllä ole, ja suhtautuminen on aivan kaikkeen heti hyökkäävä, ei taida lukea viestejä edes loppuun, kun alkaa mäkättää!
Näin on! - Näytä naamasi
issu56 kirjoitti:
reilusti galleriassa, pistä sinne oikea nimesi, harrastamasi koirarotu/rodut, mahdollinen kennelnimesi ym.ym.
SITTEN voimme puhua siitä kuka esiintyy tuntemattomana....
On aivan sama, onko nimimerkki väliaikainen, kertakäyttöinen, rekisteröity tai ei, silloin KUN SE ON VAIN NIMIMERKKI!
Olet niin fiksu olevinasi, mutta et kuitenkaan niin fiksu!
Kyllä minäkin voin rekisteröityä,ei siinä mitään! Haluatko keksia mulle nimimerkin? :o) - äiti 6
huomasin sinun kommentin ja juuri oikein sanoit ja annoit hyviä neuvoja :)
- Riva
Minä annoin kermaviilin ja raaka keltuainen ihan ensin,siinä viikon vanhana,Sit nokare raakaa jauhelihaa 2 kr viikossa jokaiselle pennulle erikseen,sit 3 viikosta maitoon keitetty maissivelli jossa jauhelihaa,ja siihen pikku hiljaa kuivamuoaan ja sit siinä 5 viikon iässä pelkkää kuivamuonaa ja sillon tällön raakaa jauhelihaa,keitetty kana/kala. Niin että pentu 7 viikkosena syö kuivamuonaa,keitettyä kalaa,keitettyä kanaa,raakaa jauhelihaa yms mitä kaapista löytyy.
Pääruoka on kuivamuona.
Emä imettää sinne 4 viikkon saakka.Jos pentuja on vähän niin emä saattaa antaa maitotöpsyjä sinne 5 viikkoon saakka.
Pentuja jos on paljon,niin kannattaa aloittaa lisäruoka jo siinä 2-3 viikon iässä.Tuttipullolla kermaviili/keltuais juomaa.
Lisäksi pennulle voi antaa naudan reisiluu siinä 4 viikkosena,sitä ne kaluaa mielellään.
Ja 4 viikosta eteenpäin kaikki tuttut ja tuntemattomat leikkimään pentujen kanssa,ostajat katsomaan pentuja kerran viikossa luovutukseen saakka.
Katsomiset ja leikkihetket ajoita pentujen nukkumarytmin mukaan.
Hyvä kirja on toi koirani saa pentuja.
sorry tässä tuli vähän muutakin:) - Elle
Meillä annetaan pennuille pentujen kuivamuonaa (eläinkaupan lisäaineetonta ja vehnätöntä, esim. Nutron lammasriisi-penturuokaa tai James Wellbelovedin kalkkunariisi-penturuokaa)liuotettuna veteen ja muussattuna aluksi vellimäiseksi, sitten puuromaiseksi. Kun hampaat ovat kasvaneet, ei ruokaa enää tarvitse muussata. Kerran päivässä olen lisännyt ruokaan myös rasvaista ab-piimää ja kerran päivässä lorauksen kylmäpuristettua rypsiöljyä.
Pennut saavat myös välillä raakaa rasvaista possunlihaa ja riisiä, johon on keittovaiheessa raastettu mukaan porkkanaraastetta. - jgmg
anteeksi mutta possunlihaa ei saa syöttää alle uovutusikäisen pennun. se ei sula sen mahassa ja siitäkös ongelmia syntyy.
jos et usko niin tarkista eläinlääkäriltä.
itsekään en aivan oikein tehnyt aloittaessani pentujen ruokintaa, mutta piimä ei kelvannut heille. he sivät jo kaksi viikkosena palan jauhelihaa raejuustolla tai kermaviilin kera.
emolla 7 pentua eikä maito meinannut riittää. äidinmaidon korviketta ne ei suostu juomaa, kahta merkkiä kokeiltu.
mutta älkää syöttäkö sitä sikaa ennen luovutusikää- Viitaniemi
Kyllä tuolla pennunhoito sivuilla kehoitetaan aloittamaan teelusikallisella, tai tassun kokoisella sian jauhelihalla rasvapitoisuus 15%.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1007806- 1075597
- 2754861
- 494813
- 753584
- 502828
- 602541
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222458Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292402- 412274