Kuinka oppia käyttämään vi:tä

ViOnPaholaisenKeksintö

Òlen käyttänyt jo 20 vuotta Linuxia, mutta Vi:tä en ole koskaan oppiut käyttämään. Se on vain niin epälooginen kaikkine komentoineen. Olen aina käyttänyt Nano:a, mutta siinä on omat rajoitteensa.

12

195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gedit_on_paras

Päätteelle: vi --help ja enemmän man vi

• OpetteleVainTarpeelliset

Editoi jotain ja opettele yksi uusi komento päivässä ja aina vain tosi tarpeen tullen. Eli ei mitään turhaa, jota sinä et välttämättä tarvitse. Vaihtoehtoisia tapoja aina riittää.

• seim-onap

minä osaan käyttää yhtä vi... alkuista jutskaa ihan kiitostakin saaneella taidolla. son paljon mielenkiintoisempi kuin Linux. en minä koskaan oo Linuxia käyttänytkään

• yp_ot_iv

Villynreikä käyttäjä...

• mikä-järki-tuossa
      • on_muitakin

Ei tarvi graafista editoria. Homma hoituu alusta loppuun komentoriviltä. Esimerkiksi palvelinympäristöön kätevä.

• nano-kätevämpi
        on_muitakin kirjoitti:

Ei tarvi graafista editoria. Homma hoituu alusta loppuun komentoriviltä. Esimerkiksi palvelinympäristöön kätevä.

Eikö nano ja vastaavat ole sentään sekä käteviä että intuitiivisia? Nanolla voi sentään kirjoittaakin jotain ilman varsinaista opettelua.

• Itsekin olen kironnut tuota vi ja vim pakkosyöttöä. Asennettu joka jakeluun ja en muista edes miten siitä pääsee pois. Suosikkini on mc. Muita vaikka ne tai joe

• gdfdgdg

Esim. Perus Unix Solariksessä asennusvaiheessa ei ole muita editoreja kuin vi. Kun joudut editoimaan verkko, fstab ym. faileja se on ainoa editori. Telnetillä sisään sarjaportista ja ei kun editoimaan,

• Joku historiallinen syy tuohon on vi pakotukseen on. Eka työni onkin aina asentaa itselle mieleinen editori. fstab, lokaalit, aikavyöhyke, host jotain pientä joutuu kuitenkin editoimaan. Myös hakemistoja joutuu tekemään niihin levyliitoksiin. Asennusohjelmat yleensä hoitaa, mutta Gentoo tai Arch Linux vaatii editointia.

• emacs_käyttäjä

Kokeilin juuri vi ohjelmaa ohjeiden mukaan kun olen sitä vuodesta 1986 asti vältellyt. Epämiellyttävä käyttää mutta kun peruskomennot ovat hallussa niin kyllä silläkin saa asiat tehtyä. Editori on kuitenkin työkalu eikä elämäntapa.

Emacsin opettelu aikanaan oli sekin mielenkiintoista.

• Nano:lla tai Joe:lla on saanut pikkueditoinnit tehtyä. Eikä niitäkään ole juuri tarvinnut käyttää. Servereihin pitää yhtettä ssh:n yli ja käyttää sen ympäristön graafisia työkaluja mistä on yhteydessä. Linuxissa hieman distro riippuvaista mutta geditiä tulee käytettyä melko paljon. Windowsista taas winscp/notepad on ollut hyväksi havaittu yhdistelmä.

Vi:n ongelma minulla on se että sitä käytettäessä tulee mieleen ne kivikautiset ajat kun joutui koodaamaan edlinin kanssa ja saman tien alkaa närästämään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea

Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa
      Maailman menoa
      141
      4643
    2. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      76
      3855
    3. Keskisen kyläkaupassa Temun vaatteita myynnissä?

Siis mitä? Miksi siis ei itse tilaisi Temusta samoja.
      Maailman menoa
      71
      2529
    4. SÄHKÖLASKU 1600 EUROA Ei tässä ole mitään järkeä

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011804443.html Kyllä täysin huijausta nämä sähkömarkkinat. Varsinkin pörssisähk
      Maailman menoa
      227
      1972
    5. Toivoisitko

Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit
      Ikävä
      119
      1820
    6. Venäläiset varkaudessa

Ja venäjä mieliset. Teitä kiinnostaa toisinajattelijat ja trafikista päätellen aika paljonkin. Kunhan aika koitaa tulee
      Varkaus
      247
      1166
    7. Lupajaoston esityslista

Ilmoitus rakennusvalvonntaan luvattomasta rakentamisesta. esityslistan 6pykälä Kyse on kulttuuritalon rakentamisesta jo
      Pyhäjärvi
      49
      815
    8. Haluaisitko kaivattusi

kanssa ensiksi seksiä ja sen jälkeen puhumista?
      Ikävä
      62
      766
    9. Jorma Uotinen UMK-juontajaksi! Mitä ajatuksia UMK-pesti herättää?

Professori, laulaja, koreografi ja TTK-tuomari Jorma Uotinen, 75, on yksi tämän vuoden UMK-juontajista. Uotisen rinnall
      Euroviisut
      20
      746
    10. Unelmoitko asumisesta ja elämisestä tai lomasta Lapissa?

Unelmoitko Lapista, ja ehkä voisit asua ja elääkin siellä? Lappi kiehtoo niin suomalaisia kuin ulkomaalaisiakin: lumi,
      Sinun unelmalomasi
      6
      725
    Aihe