Kuinka oppia käyttämään vi:tä

ViOnPaholaisenKeksintö

Òlen käyttänyt jo 20 vuotta Linuxia, mutta Vi:tä en ole koskaan oppiut käyttämään. Se on vain niin epälooginen kaikkine komentoineen. Olen aina käyttänyt Nano:a, mutta siinä on omat rajoitteensa.

12

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gedit_on_paras

      Päätteelle: vi --help ja enemmän man vi

    • OpetteleVainTarpeelliset

      Editoi jotain ja opettele yksi uusi komento päivässä ja aina vain tosi tarpeen tullen. Eli ei mitään turhaa, jota sinä et välttämättä tarvitse. Vaihtoehtoisia tapoja aina riittää.

    • seim-onap

      minä osaan käyttää yhtä vi... alkuista jutskaa ihan kiitostakin saaneella taidolla. son paljon mielenkiintoisempi kuin Linux. en minä koskaan oo Linuxia käyttänytkään

      • yp_ot_iv

        Villynreikä käyttäjä...


    • mikä-järki-tuossa
      • on_muitakin

        Ei tarvi graafista editoria. Homma hoituu alusta loppuun komentoriviltä. Esimerkiksi palvelinympäristöön kätevä.


      • nano-kätevämpi
        on_muitakin kirjoitti:

        Ei tarvi graafista editoria. Homma hoituu alusta loppuun komentoriviltä. Esimerkiksi palvelinympäristöön kätevä.

        Eikö nano ja vastaavat ole sentään sekä käteviä että intuitiivisia? Nanolla voi sentään kirjoittaakin jotain ilman varsinaista opettelua.


    • Itsekin olen kironnut tuota vi ja vim pakkosyöttöä. Asennettu joka jakeluun ja en muista edes miten siitä pääsee pois. Suosikkini on mc. Muita vaikka ne tai joe

    • gdfdgdg

      Esim. Perus Unix Solariksessä asennusvaiheessa ei ole muita editoreja kuin vi. Kun joudut editoimaan verkko, fstab ym. faileja se on ainoa editori. Telnetillä sisään sarjaportista ja ei kun editoimaan,

      • Joku historiallinen syy tuohon on vi pakotukseen on. Eka työni onkin aina asentaa itselle mieleinen editori. fstab, lokaalit, aikavyöhyke, host jotain pientä joutuu kuitenkin editoimaan. Myös hakemistoja joutuu tekemään niihin levyliitoksiin. Asennusohjelmat yleensä hoitaa, mutta Gentoo tai Arch Linux vaatii editointia.


    • emacs_käyttäjä

      Kokeilin juuri vi ohjelmaa ohjeiden mukaan kun olen sitä vuodesta 1986 asti vältellyt. Epämiellyttävä käyttää mutta kun peruskomennot ovat hallussa niin kyllä silläkin saa asiat tehtyä. Editori on kuitenkin työkalu eikä elämäntapa.

      Emacsin opettelu aikanaan oli sekin mielenkiintoista.

    • Nano:lla tai Joe:lla on saanut pikkueditoinnit tehtyä. Eikä niitäkään ole juuri tarvinnut käyttää. Servereihin pitää yhtettä ssh:n yli ja käyttää sen ympäristön graafisia työkaluja mistä on yhteydessä. Linuxissa hieman distro riippuvaista mutta geditiä tulee käytettyä melko paljon. Windowsista taas winscp/notepad on ollut hyväksi havaittu yhdistelmä.

      Vi:n ongelma minulla on se että sitä käytettäessä tulee mieleen ne kivikautiset ajat kun joutui koodaamaan edlinin kanssa ja saman tien alkaa närästämään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3346
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      438
      3158
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      131
      2876
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2222
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2070
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1357
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1210
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe