Kuinka oppia käyttämään vi:tä

ViOnPaholaisenKeksintö

Òlen käyttänyt jo 20 vuotta Linuxia, mutta Vi:tä en ole koskaan oppiut käyttämään. Se on vain niin epälooginen kaikkine komentoineen. Olen aina käyttänyt Nano:a, mutta siinä on omat rajoitteensa.

12

234

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gedit_on_paras

Päätteelle: vi --help ja enemmän man vi

• OpetteleVainTarpeelliset

Editoi jotain ja opettele yksi uusi komento päivässä ja aina vain tosi tarpeen tullen. Eli ei mitään turhaa, jota sinä et välttämättä tarvitse. Vaihtoehtoisia tapoja aina riittää.

• seim-onap

minä osaan käyttää yhtä vi... alkuista jutskaa ihan kiitostakin saaneella taidolla. son paljon mielenkiintoisempi kuin Linux. en minä koskaan oo Linuxia käyttänytkään

• yp_ot_iv

Villynreikä käyttäjä...

• mikä-järki-tuossa
      • on_muitakin

Ei tarvi graafista editoria. Homma hoituu alusta loppuun komentoriviltä. Esimerkiksi palvelinympäristöön kätevä.

• nano-kätevämpi
        on_muitakin kirjoitti:

Ei tarvi graafista editoria. Homma hoituu alusta loppuun komentoriviltä. Esimerkiksi palvelinympäristöön kätevä.

Eikö nano ja vastaavat ole sentään sekä käteviä että intuitiivisia? Nanolla voi sentään kirjoittaakin jotain ilman varsinaista opettelua.

• Itsekin olen kironnut tuota vi ja vim pakkosyöttöä. Asennettu joka jakeluun ja en muista edes miten siitä pääsee pois. Suosikkini on mc. Muita vaikka ne tai joe

• gdfdgdg

Esim. Perus Unix Solariksessä asennusvaiheessa ei ole muita editoreja kuin vi. Kun joudut editoimaan verkko, fstab ym. faileja se on ainoa editori. Telnetillä sisään sarjaportista ja ei kun editoimaan,

• Joku historiallinen syy tuohon on vi pakotukseen on. Eka työni onkin aina asentaa itselle mieleinen editori. fstab, lokaalit, aikavyöhyke, host jotain pientä joutuu kuitenkin editoimaan. Myös hakemistoja joutuu tekemään niihin levyliitoksiin. Asennusohjelmat yleensä hoitaa, mutta Gentoo tai Arch Linux vaatii editointia.

• emacs_käyttäjä

Kokeilin juuri vi ohjelmaa ohjeiden mukaan kun olen sitä vuodesta 1986 asti vältellyt. Epämiellyttävä käyttää mutta kun peruskomennot ovat hallussa niin kyllä silläkin saa asiat tehtyä. Editori on kuitenkin työkalu eikä elämäntapa.

Emacsin opettelu aikanaan oli sekin mielenkiintoista.

• Nano:lla tai Joe:lla on saanut pikkueditoinnit tehtyä. Eikä niitäkään ole juuri tarvinnut käyttää. Servereihin pitää yhtettä ssh:n yli ja käyttää sen ympäristön graafisia työkaluja mistä on yhteydessä. Linuxissa hieman distro riippuvaista mutta geditiä tulee käytettyä melko paljon. Windowsista taas winscp/notepad on ollut hyväksi havaittu yhdistelmä.

Vi:n ongelma minulla on se että sitä käytettäessä tulee mieleen ne kivikautiset ajat kun joutui koodaamaan edlinin kanssa ja saman tien alkaa närästämään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      135
      795
    2. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      642
    3. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      70
      619
    4. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      571
    5. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      529
    6. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      510
    7. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      489
    8. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      36
      485
    9. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      94
      472
    10. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      21
      468
    11. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      262
      456
    12. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      37
      411
    13. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      25
      397
    14. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      86
      396
    15. Sofia ja Jeffrey yhdessä

Sofia julkaisi instassa kuvan hänestä ja Jeffreystä kuvan, taustalla soi Happy birthday biisi ja Jeffrey kasvot peitetty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      395
    16. 21
      392
    17. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      33
      391
    18. Mikä on ollut ihanin

Kohtaaminen kaivattusi kanssa? Mistä haaveilet hänen kanssaan?
      Ikävä
      13
      385
    19. Kun asiat pitkittyy niin ne mutkistuu

Mutkaista jo on, ei nämä enää selviä.
      Ikävä
      29
      374
    20. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      24
      366
    Aihe