Ei oikein nappaa purjehdusharrastus enää, ja jotenkin epäilyttää, että pienen vanhan heikkokuntoisen homeskandin myynti ei ole helppoa, ja siksi tässä mietin sitäkin vaihtoehtoa että sen hävittäisi. Mitä pitäisi tai mitä kannattaisi tehdä, jos tähän vaihtoehtoon päätyy?
Homeskandin hävittäminen?
39
210
Vastaukset
- Macee
Kuusakoski Recycling. 150€ metri.
Nouto ja rahti erikseen.
10 metrinen vene haettuna 200 km päästä, hinta noin 2000€. Eli kannattaa antaa se vaikka ilmaiseksi tai negatiivisella hinnalla.- TodellinenMaakrapu
Ottaako ne koko veneen tuolla metrihinnalla? Onko vain joku tietty Kuusakosken toimipiste joka veneitä hävittää, vai käykö mikä tahansa? Lähin ei näyttäisi olevan kun muutaman kilometrin päässä veneestä.
- Macee
TodellinenMaakrapu kirjoitti:
Ottaako ne koko veneen tuolla metrihinnalla? Onko vain joku tietty Kuusakosken toimipiste joka veneitä hävittää, vai käykö mikä tahansa? Lähin ei näyttäisi olevan kun muutaman kilometrin päässä veneestä.
Soita lähimpään pisteeseen.
Tässä lisätietoa http://spv.fi/wp-content/uploads/2017/01/veneiden-romutus.pdf - TodellinenMaakrapu
Macee kirjoitti:
Soita lähimpään pisteeseen.
Tässä lisätietoa http://spv.fi/wp-content/uploads/2017/01/veneiden-romutus.pdfKiitos tuosta linkistä!
- ePäTodellinenMaakarpo
Ja sit mä herasin, että eihän työkkärin ja sossun tuillaa veneitä ostella ja otin pikavipin ja ostin koko rahalla Sorbusta.
- Ssppss
Itämerelle upottaminen on halpaat?
- nappaaminen
Se voi olla raskaampaa kuin myynti-ilmoituksen tekeminen nettiin, kannattaa puntaroida, tosin sekin on rasittavaa
- Poropeukaloshenko
Jos olet tosissasi, niin pane vaan ilmoitus Nettiveneeseen ja hinta kohdalleen, niin kyllä sen joku ostaa . Meitä köyhiä mutta remonttihaluisia ja -taitoisia seiloreita on aina! Itellä nyt projekti päällä, ei voi auttaa enempää.
- itsepalvelu
Myyjä ei jaksa tulla rantaankaan, kelpaisiko se ostaa vene ilman avaimia
- Ghhtghh
itsepalvelu kirjoitti:
Myyjä ei jaksa tulla rantaankaan, kelpaisiko se ostaa vene ilman avaimia
Joopa joo, taitaa aiheet olla loppu kun tällaista jauhetaan
- TodellinenMaakrapu
itsepalvelu kirjoitti:
Myyjä ei jaksa tulla rantaankaan, kelpaisiko se ostaa vene ilman avaimia
Osin totta tuokin, en oikein jaksaisi kaikkea tätä veneeseen liittyvää työtä, mukaan lukien se myyntityö. Tuo alla mainittu 6-10 kuukauden myyntiaika kuulostaa rasittavalta, jos parilla tonnilla siitä pääsisi kertaheitolla eroon niin se alkaa kuulostamaan houkuttelevalta vaihtoehdolta. Mutta ehkä palaan syksyllä sitten asiaan niiden alempana mainittujen tarjousten suhteen.
- Mieronsauvakävely
Meneekö tämä nyt aivan huutolaispoikahommaksi? Se saa veneen, joka vaatii sen vastaanottamisesta vähiten.
Kerro, mikä vene niin voidaan alkaa tarjota.- Kokkari
Tätähän esim. kykypuolue ajaa. Vanhukset ja vammaiset annetaan sille joka tekee halvimman tarjouksen.
Aloitan huudot. Voin ottaa tuon homeskandin vastaan 1000 eurolla kotipihalle tuotuna.
- TodellinenMaakrapu
En ole vielä tänä kautena myymässä, kun on tullut luvattua turhan monelle viedä heidät pienelle kierrokselle. Ja tietenkin laitan sen myynti-ilmoituksen ensin, kilpailukykyisellä hinnalla, mutta en ala kyllä nettiveneessä tai missään muuallakaan sitä pitkään roikottamaan. Hävittäminen on sitten se plan B, siltä varalta että se ei mene kaupaksi edes remonttitaitoiselle.
- Paketsu
Hinta kohdalleen ja silti on syytä varautua 6-10 kuukauden myyntiaikaan. Näin olen nähnyt veneitä menevän kaupan, jopa melko huonossakin kunnossa olevia. Joillakin on kumma käsitys, että kokeillaan jotain muutaman viikon ilmoitusta ja jos ei kysyntää ilmene, otetaan ilmoitus pois.
- TervasinPerseeni
Vanhakin vene menee kaupaksi, jos siihen tekee jonkun isomman remontin, esimerkiksi pohjan ja/tai kylkien maalauksen, vaihtaa koneen uuteen ja/tai hankkii uudet purjeet.
Jos veneessä on hilseilevät myrkyt pohjassa, koneessa 6000 tuntia ja öljyvuodot päälle, purjeet vuodelta 1988 ja köysistöt mallia 1994, paskainen pilssi ja patjastot kusenpolttamassa kunnossa, se on vaikea ellei mahdoton myytävä.
Uusi purjesatsi maksaa muutaman tonnin, mutta jos kone ja purjeet sekä köysistö ovat kunnossa, veneestä pääsee kohtuuhinnalla vielä eroon.
Kokonaan uudelleen rakentamista vaativille veneille ei kysyntää oikein ole.
Tuolta saa TODELLA HALVALLA purjeita - eivät mitään laminaatteja, mutta uudet dacronit kumminkin. Tanskalainen putka. http://resensails.eu/sail-quality-sailmaker-sailcloth-resen-sails.html- TodellinenMaakrapu
Tätähän minäkin epäilen että tuossa kunnossa olevalle veneelle ei kertakaikkiaan ole kysyntää mihinkään hintaan.
- VeneenomistajanOnnea
Vanhaan veneeseen ei tarvitse tehdä mitään remonttia - eikä kannata. Minä jouduin myymään oman mustanpekkani kun halusin siirtyä muuhun harrastukseen.
Aluksi laitoin normaalihinnalla, siis samantasoiten veneiden mukaisella hintapyynnöllä.
Yhtään tiedustelua ei tullut. Tämän jälkeen tein riisutun version ilmoituksen - ei kiinnostusta.
Lopuksi laitoin ilmoituksen, jonka mukaan vene on täysin riisuttu ja vain katastusvarusteissa. Nyt tuli puhelimeen elämää. Vieläkin haluttiin tinkä, mutta nyt olin jo kysynyt Kuusakosken suunnan selväksi ja olin tiukkana hintapyyntöni kanssa.
Sain sen sitten lopulta myytyä rungon hinnalla, enkä tarvinnut viedä sitä hävitykseen.
Tässä tuli selville se että vanhavene, vaikka sillä olisi hyväkin käyttöarvo, niin se kertakaikkiaan kiinnosta tässä markkinatilanteessa.
Myönnän että se tekee pahaa pistää vene polkuhinnalla menemään, mutta kallista sitä on hautoa tyhjänpanttinakin.
Minä sain hoidettua omaa tunnetilaani, sillä että purin kaiken arvokkaan pois ennen myyntiä. Minulla on se hyvä puoli, että varastotillaa löytyy ja voin sitten hyödyntää niitä tarvikkeita mahdollisessa tulevassa veneessä - tai myydä tavaraa erikseen pois. - TodellinenMaakrapu
VeneenomistajanOnnea kirjoitti:
Vanhaan veneeseen ei tarvitse tehdä mitään remonttia - eikä kannata. Minä jouduin myymään oman mustanpekkani kun halusin siirtyä muuhun harrastukseen.
Aluksi laitoin normaalihinnalla, siis samantasoiten veneiden mukaisella hintapyynnöllä.
Yhtään tiedustelua ei tullut. Tämän jälkeen tein riisutun version ilmoituksen - ei kiinnostusta.
Lopuksi laitoin ilmoituksen, jonka mukaan vene on täysin riisuttu ja vain katastusvarusteissa. Nyt tuli puhelimeen elämää. Vieläkin haluttiin tinkä, mutta nyt olin jo kysynyt Kuusakosken suunnan selväksi ja olin tiukkana hintapyyntöni kanssa.
Sain sen sitten lopulta myytyä rungon hinnalla, enkä tarvinnut viedä sitä hävitykseen.
Tässä tuli selville se että vanhavene, vaikka sillä olisi hyväkin käyttöarvo, niin se kertakaikkiaan kiinnosta tässä markkinatilanteessa.
Myönnän että se tekee pahaa pistää vene polkuhinnalla menemään, mutta kallista sitä on hautoa tyhjänpanttinakin.
Minä sain hoidettua omaa tunnetilaani, sillä että purin kaiken arvokkaan pois ennen myyntiä. Minulla on se hyvä puoli, että varastotillaa löytyy ja voin sitten hyödyntää niitä tarvikkeita mahdollisessa tulevassa veneessä - tai myydä tavaraa erikseen pois.Kiitos, juuri tällaisten vastausten perässä täällä olinkin. Ajattelin, että uutena ostetun NOA-katoksen voisi myydä erikseen, ja venepukin samoin, mutta itse veneestä en oikein löydä sellaista osaa joka olisi edes purkamisen arvoinen. Jos sen saisi myytyä edes sillä rungon hinnalla niin hyvä, onhan sekin enemmän kotiinpäin kun pari tonnia persnettoa veneen hävittämisestä.
- VeneenomistajanOnnea
TodellinenMaakrapu kirjoitti:
Kiitos, juuri tällaisten vastausten perässä täällä olinkin. Ajattelin, että uutena ostetun NOA-katoksen voisi myydä erikseen, ja venepukin samoin, mutta itse veneestä en oikein löydä sellaista osaa joka olisi edes purkamisen arvoinen. Jos sen saisi myytyä edes sillä rungon hinnalla niin hyvä, onhan sekin enemmän kotiinpäin kun pari tonnia persnettoa veneen hävittämisestä.
Tuo ylhäällä annettu 2k€ on maksu sellaisesta isosta veneestä, jossa ei ole mitään arvokasta kierrätettävää.
Minun veneessäni oli painava lyijyköli, josta olivat valmiita hyvittämään mukavan summan, mutta parhaaseen hintaan sekin olisi pitänyt puhdistaa maaleista.
Lisäksi minulla oli hyväkuntoinen moottori, jonka olisin nostanut pois ennen lähtöä.
Kuten todettua yritä myydä se vene pois, vaikka pahaa tekisi ja aloita uusi sivu elämässä.
Kuusakoski ei muuten hae veneitä, vaan omistajan on itse järjestettävä sen kuljetus Vantaan lähelle. - kuulumiset
TodellinenMaakrapu kirjoitti:
Kiitos, juuri tällaisten vastausten perässä täällä olinkin. Ajattelin, että uutena ostetun NOA-katoksen voisi myydä erikseen, ja venepukin samoin, mutta itse veneestä en oikein löydä sellaista osaa joka olisi edes purkamisen arvoinen. Jos sen saisi myytyä edes sillä rungon hinnalla niin hyvä, onhan sekin enemmän kotiinpäin kun pari tonnia persnettoa veneen hävittämisestä.
Olet sama nimimerkki joka pari kolme vuotta sitten kirjoittelit 80-luvun pikkuskandistasi johon olit joutunut heti hankittuasi sen asentamaan kalliisti uuden moottorin. Kerroit että purjehdusalueesi oli rajoittunut koko kolme vuotta vain Espoonlahteen jossa olit mennyt toistuvasti kiville. Pääsitkö koskaan ulos sieltä Espoonlahdelta? Sinua epäiltiin trolliksi.
- TodellinenMaakrapu
kuulumiset kirjoitti:
Olet sama nimimerkki joka pari kolme vuotta sitten kirjoittelit 80-luvun pikkuskandistasi johon olit joutunut heti hankittuasi sen asentamaan kalliisti uuden moottorin. Kerroit että purjehdusalueesi oli rajoittunut koko kolme vuotta vain Espoonlahteen jossa olit mennyt toistuvasti kiville. Pääsitkö koskaan ulos sieltä Espoonlahdelta? Sinua epäiltiin trolliksi.
En päässyt. En ole täällä suuremmin tilittänyt noita vastoinkäymisiä ja motivaatio-ongelmia koska niillä tosiaan vaan saa trollin leiman otsaansa. Joko muilla ei sellaisia ole, tai eivät niitä täällä julkisesti pura. "Toistuvasti kiville" on ehkä liioittelua, mutta silti liikaa verrattuna siihen ettei sitä pitäisi sattua ollenkaan.
TodellinenMaakrapu kirjoitti:
En päässyt. En ole täällä suuremmin tilittänyt noita vastoinkäymisiä ja motivaatio-ongelmia koska niillä tosiaan vaan saa trollin leiman otsaansa. Joko muilla ei sellaisia ole, tai eivät niitä täällä julkisesti pura. "Toistuvasti kiville" on ehkä liioittelua, mutta silti liikaa verrattuna siihen ettei sitä pitäisi sattua ollenkaan.
Toimivalla moottorilla on kyllä arvoa. Toisaalta, ilman sitä ei kukaan ehkä halua ostaa venettä.
- kuulumiset
TodellinenMaakrapu kirjoitti:
En päässyt. En ole täällä suuremmin tilittänyt noita vastoinkäymisiä ja motivaatio-ongelmia koska niillä tosiaan vaan saa trollin leiman otsaansa. Joko muilla ei sellaisia ole, tai eivät niitä täällä julkisesti pura. "Toistuvasti kiville" on ehkä liioittelua, mutta silti liikaa verrattuna siihen ettei sitä pitäisi sattua ollenkaan.
Veneessäsi lienee vain noin viisivuotias diesel-moottori eikä sillä ole poistuttu Espoonlahdelta joten tuskin siinä on paljon käyttötunteja.
- TodellinenMaakrapu
kuulumiset kirjoitti:
Veneessäsi lienee vain noin viisivuotias diesel-moottori eikä sillä ole poistuttu Espoonlahdelta joten tuskin siinä on paljon käyttötunteja.
Ei ole se ollut ostettaessa mikään uusi moottori, vaan kunnostettu käytetty, samaa mallia ja samaa ikäluokkaa kun vanhakin, sanoivat liikkeessä että pärjään sillä seuraavat vuodet. Ja nyt sitten on alkanut hajoilemaan koneen ulkopuoliset osat, kuten johdot yms.
Laita ilmoitus Facebookissa vaikka ryhmään "vene ja tarvike kirpputori" tai "pelastetaan vanhat ja hylätyt veneet", että annat sen pois kahvipakettia vastaan, niin vältyt maksuilta ja saat 50 kuppia kahvia, tai 20, jos sinulla on iso muki.
- taerikoisrjous
Noh laita ilmoitus nettiveneeseen ja hinnaksi 2500e. Sitten kun ensimmäinen soittaja kysyy tiukkaa hintaa puhelimitse ja vinkuu epärealistisesta pyynnistä, niin sano että tulee ilmaiseksi hakemaan ja että tehdään paperit heti. On muuten huvittavaa kuunnella selityksiä siitä miksei nyt ilmaiseksi sitten kelpaakkaan.
- Kettukainalo
Parempi pistää hinnaksi vaikka 100€ kuin luvata ilmaiseksi!
Myin kirppiksellä kirjoja parilla egellä kappale ja melkein kaikki oli myyty ja sit laitoin lapun että saa ottaa ilmaiseksi, yhtäkään ei otettu, sellainen ihminen on! - kultakimpale
Jos on lyijyköli, niin alkaa olla sen verran romumetallilla arvoa, että menee /- tasoihin kierrätysmaksujen kanssa.
Rapeissa saksalaisissa ja ranskattarissa pitää kaivaa lopuukia nauravalle betoniuunin kidalle uhriksi.- TodellinenMaakrapu
Köli on rautaa.
- kultakimpale
Sitten on kaivettava lopuukia.
Yksi vaihtoehto on, että pistelee moottorissahalla / laikalla veneen paloihin ja vie itse jäteasemalle/kierrätyskeskukseen peräkärryllä. Kirpparilla tori.fi tms. kauppapaikoilla joku voi ostaa käyvän irtotavaran sopivalla hinnalla ja erissä. Turha yrittää pyytää hintaa. Valurautakölinkin saa kärryyn taljalla, kangella ja miehissä...
- kultakimpale
Lyijystä saa n. 0,7 € kg, kun nopeasti suomalaisia kierrätysmetallikauppiaiden hintoja skannailin. Muualta saisi paremmin, täällä moni romukauppias tarvii enemmän katetta pienistä markkinoista ja etäisyyksistä sekä ahneudesta johtuen
- veneihmeitä
En ole ikinä ymmärtänyt sitä että veneissä, joiden hinta on tuhansissa tai kymmenissä, jopa sadoissa tuhansissa euroissa, viitsitään mainita patjojen kunnosta mitään??? Jos hakee kierrätyskeskuksesta käytetyn sängyn 0-10 euroa, ei kiinnitä patjan kuntoon mitään huomiota, ainakaan siinä mielessä että arvioisi sängyn arvoa sen perusteella. Mutta veneissä tämä näyttää oleva tärkeä juttu. Minkään irtaimen omaisuuden remontointi ns myyntikuntoon ei ole taloudellisesti järkevää, mutta ilmeisesti veneiden patjojen suhteen asia on toisin. Voi ilmeisesti tehdä tuhansien eurojen tilin ostamalla uuden patjan ja pesemällä veneen mukana antamansa pyjaman ennen myyntiä.
- Tainovitutsiitä
No kai se on vähän sama kuin autoa myydessä. Harva sitäkään ostaa tuhkis täynnä, suolat kyljissä ja penkit kahvissa, rasvassa, suklaassa...
Ja harva ottaa käytettyä muijaa, jolla edellisen puolison roinat valuvat vielä jalkovälistä?
Ehkä olen outo, mutta paskaisilla ja keltaisilla hampailla on vähemmän vetovoimaa kuin valkoisilla, vaikka niiden kantaja olisikin vanha ja aikaa nähnyt.
Sisustahan veneessä on se, missä yleensä oleillaan ja minne puoliso ja lapset pannaan nukkumaan. Parin satasen satsaus patjaston verhoiluun tekee ihmeitä.
Tietysti jos fyllit ovat veneessä uudenveroiset, mitä niitä uusimaan.
Mutta helpompi käytetty asuntokin on myydä puhtailla pinnoilla kuin jarrutusjäljillä pöntössä. Kuka ostaisi käytettyä sänkyä huonolla patjalla? Ei kukaan. Sittenhän joutuu kympin sängyn lisäksi ostamaan 80 euron patjan., ei paljon järkeä, kun sänkyjä liikkuu kyllä tarpeeksi. Kyllä varmasti veneen sisustuksellakin on paljon merkitystä. Patjat maksaa tonnin pari. Jos ne on homeiset tai rikkinäiset ja haisevat, tippuu sadan tonnin veneen hinta enemmän kuin sen tonnin-pari
- Joppejolla
Ja monissa myynti-ilmoituksissa on useampi kuva spinnusta vedossa! Muita kuvia kaipaisi enemmän..
- Pallini
Lähes kaikissa on kuva veskinpöntöstä ja toinen jostain tiskialtaasta. Onko mahdotonta ottaa muutama iso kuva veneen kajuutan ovelta sisään, kannelta sitloodaan, keulasta, mastosta myös edestä ja sivukuva koko veneestä?
Lähikuva ehkä moottorista, mutta kiviäkään kiinnosta lähikuvat sotkuisesta navigointipöydästä, kukkaruukusta tai myyjän koirasta! - Veneromuttaja
Vene kannattaa joko polttaa, murskata kaivurilla tai räjäyttää.
Poltto ottaa vajaan tunnin ja sen saa parhaiten onnistumaan avaamalla luukut ja pohjan läpiviennit. Akut, kaasupullot, bensakanisterit pois toki ensin. Sytytys kannattaa tehdä grillin sytytysnesteellä pilssissä. Bensa on äkkinäistä ja löpö liian pliisua. Patjat ja muu menee siinä samalla. Kaksi venettä ollaan polteltu, Na-Boatsin ht -vene ja yksi Julle.
Telakaivurilla voi ensin kauhalla murjoa kannen ja rungon ja ajaa sitten teloilla yli edestakaisin. Silppu on helppo kerätä ja viedä kaatikselle tai polttaa pienerinä, jolloin sanomista ei tule kuten kokonaisena polttamisesta voi tulla. Ollaan yksi asuntovaunu, Solifer, mäiskitty kaivurilla.
Räjäyttäminen onnistuu parhaiten kaasun avulla. Luukut kiinni, jeesusteipillä hiukan tiiviiksi, pilssiin nurinperin kaasupullo josta korkit on irroitettu ja kaasu valuu nesteenä pilssiin. Sytytys noin 3 min päästä etänä vaikka akulla josta piuhat vedetty pilssiin halogenipolttimolle josta lasikupu on rikottu. Losahtaa muuten makeesti! Silppu on aika pientä, osat jaksaa kantaa.
Me räjäytettiin vanha Helmsman juuri noin. Kaasua laskettiin nestemäisenä letkulla ylösalaisin pidetystä pullosta ja sytytys tehtiin lehmien laitumen sähköaitasysteemin sillä keskusyksiköllä. Kaasutälli ei kerkiä sytyttämään mitään ja homma luontuu huomiota herättämättä.
Tilanteen, ympäristön riskien ja resurssien mukaan kannattaa toimia.- Selvittåmätön
Yhdellä tyypillä kävi hyvä tuuri, kun se halusi veneestään eroon muttei se mennyt kaupaksi. Vene syttyi selittämättömästi ja aivan yllättäen palamaan ja upposi. Tyyppi sai vakuutusrahat. Joku sähkövika varmaan, se arveli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254799- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483165- 542677
- 2072655
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091565