Virallinen Nova-kilpailu ketju

Fotoni

Moniko täällä laittoi novellin Nova-kilpailuun? Onko ketään paikalla, joka olisi aiemmin osallistunut?

40

1517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienetköpiiritpyörii

      Osallistuin kaksi kertaa muutamia vuosia sitten. Ei menestystä.

      Aika paljon tuoreimmassa Nova-antologiassa (2016 kilpailu) oli tekstejä nimiltä, joita näkyy myös Portin palkituissa ja suomalaisissa spefi-antologioissa.

      • Fotoni

        Eikös Novan säännöissä ole ettei olisi saanut aiemmin julkaista mitään?


      • kjgfhjbgg
        Fotoni kirjoitti:

        Eikös Novan säännöissä ole ettei olisi saanut aiemmin julkaista mitään?

        On saanut julkaista lehdissä ja antologioissa sekä omakustanteita. Ainoastaan ei ole saanut julkaista omaa kaunokirjallista kustannettua teosta. Myöskään Portti ja Atorox voittajat eivät saa enää nykyisin osallistua.

        Samat tyypit menestyy eri kirjoituskisoissa ja on mukana antologioissa koska varteenotettavia spefikirjoittajia on tosi vähän.

        Eroakin onneksi Portin ja Novan tuomarilinjojen välillä on, vaikka palkituissa on paljon samoja nimiä, en nimittäin löytänyt montaa kirjoittajaa jotka on voittanut molemmat kisat.


      • Fotoni
        kjgfhjbgg kirjoitti:

        On saanut julkaista lehdissä ja antologioissa sekä omakustanteita. Ainoastaan ei ole saanut julkaista omaa kaunokirjallista kustannettua teosta. Myöskään Portti ja Atorox voittajat eivät saa enää nykyisin osallistua.

        Samat tyypit menestyy eri kirjoituskisoissa ja on mukana antologioissa koska varteenotettavia spefikirjoittajia on tosi vähän.

        Eroakin onneksi Portin ja Novan tuomarilinjojen välillä on, vaikka palkituissa on paljon samoja nimiä, en nimittäin löytänyt montaa kirjoittajaa jotka on voittanut molemmat kisat.

        Jaa.. no nyt katsotaan olisiko minusta siihen joukkoon :D


    • Samaaaaa

      Lähetin saman tekstin kuin Portti-kisaan... Portissa pääsin sillä backup-listalle.

      • Niinminäkin

        Sama täällä. :)

        Olisi kiva tietää, kuinka Portin BU-listalle päässeet ovat pärjäilleet novassa aikaisempina vuosina...


      • Fotoni

        Periaatteessa näin myös, mutta otin useammastakin lähteestä palautetta ja käytin tämän väliajan novellin huomiseen ja kritiikistä saamieni juttujen korjailuun. Lopun kirjoitin uusiksi, selkeytin ja jäsentelin.


      • Fotoni
        Fotoni kirjoitti:

        Periaatteessa näin myös, mutta otin useammastakin lähteestä palautetta ja käytin tämän väliajan novellin huomiseen ja kritiikistä saamieni juttujen korjailuun. Lopun kirjoitin uusiksi, selkeytin ja jäsentelin.

        Hiomiseen siis ei huomisen...


      • Anonyymi

        Mites Niinminäkin ja Fotoni: sijoituitteko? Minun backup-listattu novellini pääsi palkittujen joukkoon, joten nyt saataisiin vähän galluppia siitä ovatko tuomaristot olleet samoilla linjoilla. T: Samaaaaa


    • Fotoni

      Kattelin muuten tuossa netistä vähän tietoa ja aika huisisti on Novan voitolla päästy peräti sijalle 8 Atorox palkinnoissa ainakin vuonna 2018(!)
      Minun näkökulmasta tuo merkitsee, että jos oma pakka on kunnossa spefi-piireissä voi hyvinkin nopeasti saada tekemisilleen ainakin asian harrastajien piirissä ihan kunnollista näkyvyyttä. Toki kärki on kapea ja haaste on kova, mutta verrattuna hylsyjen keräilyyn eteisestä postiluukun alta tämä vaikuttaa melkein oikotieltä. Siis tietenkin edelleen sillä varauksella, että sitten on oltava hyvä.

      • kova_kisa

        Vuoden 2016 Nova-voittaja voitti viime vuonna myös Portin, ja 2017 Nova-voittaja julkaisi juuri esikoisromaaninsa...


    • Fotoni

      Onko täällä "Nova-konkareita"? Kiinnostaisi onko tässä kisassa mitään "toimituksellista linjaa" eli minkä tyyppisillä jutuilla on pärjätty?

      • Lue.antologiat

        Varmaan kannattaa lukea Nova-antologioita, niistä näkee millä on aiemmin pärjätty. En usko että Novassa on mitään "toimituksellista linjaa", käsittääkseni osa tuomareista vaihtuu joka vuosi, eikä siellä ole vuosikymmenestä toiseen mukana olleita ikituomareita niin kuin Portissa..

        Portissa kisan tarkoitus on tuottaa novelleja lehteen painettavaksi, eli tuomaristo päättää myös lehden julkaisulinjasta.


    • Fotoni

      Onko kaikki tosiaan tällaisia kylmähermoja vai puhutaanko tästä enemmän jossain muualla? Itse en voi olla pohtimatta miten se oma teksti siellä mahdollisesti pärjää. Sinne kuitenkin oli tullut 146 novellia eli aika moni on yrittämässä.

      • Hiljaista.pitelee

        Ei Novasta missään muuallakaan puhuta, ikävä kyllä. Novan järjestäjillä olisi todellakin profiilin nostamisen paikka. Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajien keskustelufoorumi on täysin kuollut, Stk:n facessa sentään taisi olla Novasta joku maininta, mutta ei se kommentteja kirvoittanut.

        Risingshadow:ssa on Novasta tasan kaksi postausta, nekin kaiketi kilpailun järjestäjien kirjoittamia:

        https://www.risingshadow.fi/forum/kirjoituskilpailut/3535-nova-2019-28-2-2019-asti

        Portissa kärkisijoille yltäneet sentään mainittiin joulua ennen suurimmissa sanomalehdissä, mutta Novasta ei kirjoiteta koskaan sanaakaan spefi-fandomin julkaisujen ulkopuolella, ja ääriniukasti niissäkin.


      • Fotoni

        Harmillista. Tämän vuoden tekstini on todellakin samalle ensimmäinen proosatekstini ikinä ellei mukaan lasketa yläasteen ainekirjoituksen "novelleja" keppien ja kivien vuosilta.
        Kirjoittanut olen paljon ja pitkään, mutta kolumneja, lehtijuttuja, yritysesittelyjä jne.
        Voi tuntua hullulta, mutta ajattelen Novan olevan hyvä testi sille onko käsitykseni siitä, mikä on hyvää tekstiä minulta mitenkään objektiivinen.


    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan ilmoittaako raati "loppukilpailuun" valituille jo huhti-toukokuun vaihteessa?

    • Anonyymi

      Minulle tuli äsken sähköposti, että jatkoon on valittu 24 novellia ja yksi niistä on minun. Muita jatkoon päässeitä?

      • Anonyymi

        Täällä! Lauantaina tuli, mutta huomasin sen vasta eilen. Kohtuullisen mahtava fiilis.


      • Anonyymi

        On kyllä hienoa, että finaaliin edenneille kerrotaan. Monissa kisoissa sitä jää loppuelämäksi arpomaan onko ollut lähellä palkintosijoja vai karsittu pois heti alussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kyllä hienoa, että finaaliin edenneille kerrotaan. Monissa kisoissa sitä jää loppuelämäksi arpomaan onko ollut lähellä palkintosijoja vai karsittu pois heti alussa.

        Kyllä vaan ja muutenkin loistava uutinen. Nyt jatkuu jännitys juhannukseen asti. Täytyy yrittää unohtaa koko juttu mikä tuskin on mahdollista.


    • Anonyymi

      Alle viikko enää odotusaikaa. Jos aikataulut pitävät, sijoittuneet kuulevat sijoituksensa ennen juhannusta.

      • Anonyymi

        Juu. Surffaan tätäkin ketjua vähintään kerran päivässä :D

        Käsittääkseni kaikille "loppukilpailuun" päässeelle 24 kirjoittajalle ilmoitetaan miten heille kävi, mutta en ole 100% varma tästä.

        24 joukkoon pääsy oli iso asia, mutta nyt jännittää kieltämättä mikä on lopullinen sijoitus.


      • Anonyymi

        Minäkin ymmärsin, että kaikille finaalissa olleille infotaan ennen juhannusta, kun sähköpostissa luki: "Sijoitusten pitäisi aikataulun mukaisesti olla selvillä juhannukseen mennessä, ja olen silloin uudestaan yhteydessä." Varmaan kuitenkin aloittavat voittajasta, ja luultavasti soitolla.

        Olisi hienoa päästä palkittujen joukkoon, mutta voittoon en kyllä tämän novellin kohdalla usko. Novelli on mielestäni hyvä, mutta ei sillä tavalla poikkeuksellinen, että se nousisi kaikkien joukosta ykköseksi. Yhden novellikilpailun olen aikaisemmin voittanut ja se novellini on koko toteutustavaltaan vähän erikoinen ja hyvin intensiivinen - vähän sellainen, että se joko pistetään liian outona sivuun tai sitten siihen ihastutaan. Olikin kuulemma jakanut mielipiteitä tuomariston keskuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin ymmärsin, että kaikille finaalissa olleille infotaan ennen juhannusta, kun sähköpostissa luki: "Sijoitusten pitäisi aikataulun mukaisesti olla selvillä juhannukseen mennessä, ja olen silloin uudestaan yhteydessä." Varmaan kuitenkin aloittavat voittajasta, ja luultavasti soitolla.

        Olisi hienoa päästä palkittujen joukkoon, mutta voittoon en kyllä tämän novellin kohdalla usko. Novelli on mielestäni hyvä, mutta ei sillä tavalla poikkeuksellinen, että se nousisi kaikkien joukosta ykköseksi. Yhden novellikilpailun olen aikaisemmin voittanut ja se novellini on koko toteutustavaltaan vähän erikoinen ja hyvin intensiivinen - vähän sellainen, että se joko pistetään liian outona sivuun tai sitten siihen ihastutaan. Olikin kuulemma jakanut mielipiteitä tuomariston keskuudessa.

        Hmm... omastani en osaa sanoa mitä ajatuksia se tuomaristossa mahtaa herättää. Teksti on kokolailla sitä tasoa, johon juuri nyt parhaimmillani kykenen. Sijoittuminen 10 parhaan joukkoon olisi aivan käsittämättömän valtavaa. Tulisi kohtuu kovanaamaiselle allekirjoittaneelle ehkä tippa linssiin.


    • Anonyymi

      Tuomariston jäsenet vaihtuvat tosiaan vuosittain. Osa jatkaa, osan tilalle tulee uusia. Kova homma on esiraadillakin, kun lukevat novellit läpi! Kai on vähän tuomareiden mieltymyksistäkin kiinni, kuinka paljon spefielementtejä pitäisi olla mukana. Toiset pitävät enemmän vaikkapa avaruusoopperoista, toisille riittää spefielementiksi pienikin murros arjessa fantastiseen. Vaikea sanoa, että mikä minäkin vuonna puhuttelee tuomaristoa. Nyt on enää muutama päivä, sitten selviää :) Novan sivuilla on tuomariston evästyksiä edellisten vuosien pohjalta, niihin kannattaa tutustua.

      • Anonyymi

        Luin vasta nyt nuo yleisohjeet läpi... Onneksi ei tullut vastaan mitään, minkä uskoisin olevan ongelma oman tekstini kohdalla. Aika selviä juttujahan nuo olivat vähän enemmän kirjoittaneille, mutta aloittelijoille varmasti hyödyllisiä.


    • Anonyymi

      Äsken tuli viestiä. En ollut 10 joukossa.

    • Anonyymi

      Minullekin tuli sähköposti. Sijoituin kymmenen joukkoon (jee), mutta tarkempaa sijoitusta ei sanottu. Voisi kuitenkin veikata, että vähintään voittajalle on kerrottu erikseen, ehkä soitettu, eli olen todennäköisesti joku ns. pikkupalkinnon saajista. Upea juttu joka tapauksessa!

    • Anonyymi

      Itse uskon, että kaikki sijoittuneet ovat saaneet saman viestin ja voittajakin saa jännittää loppuun asti. Muutenhan tarkemman sijoituksen kertomatta jättäminen loisi vain turhaa toivoa ei-voittajille. Näin ainakin itse sijoittuneena toivon :)

      • Anonyymi

        Hyvä pointti! Olin kerran mukana järjestässä yhtä kilpailua ja siinä teimme niin, että kun palkintoja jaettiin kolme niin kerroimme kolmanneksi tulleille, että he olivat kolmansia ja tokaksi ja ekaksi tulleille vain että kolmen parhaan joukkoon :)


    • Anonyymi

      Oliko kukaan FinnConissa kuuntelemassa tuloksia tänään? Tiedätkö voittajaa tai muita sijoittuneita tai löytyykö lista jostain?

      • Tulokset julkaistiin ainakin STK:n Facebook-sivulla.


      • Anonyymi
        QotD kirjoitti:

        Tulokset julkaistiin ainakin STK:n Facebook-sivulla.

        Tuollainen lista löytyi Turun scifiseuran sivuilta:

        1. Vilja Kesäheinä: Täydellinen suunnitelma (150 €)
        2. Teemu Korpijärvi: Kauniita unia, Singapore (100 €)
        3. Tenka Issakainen: İmparatorluk (80 €)
        4. (jaettu) Piia Määttä: Ensimmäistä kertaa uudelleen (50 €)
        4. (jaettu) Pihla Tammisto: Lasisitruunan lapset (50 €)
        6. Jessi Jokelainen: Aika, jolloin näin itseni huomenna (40 €)
        7. Jaakko Anttila: Liekkipuisto (40 €)
        8. Milli Lehtinen: Minä pelastan sinut (40 €)
        9. Teemu Korpijärvi: Taivaan haavat (40 €)
        10. (jaettu) Meri Lehto: Labyrinttikaupunki (40 €)
        10. (jaettu) Johannes Pulkkinen: Me olemme raja (40 €)


      • Anonyymi

        Hienoja nimiä osalla novelleista. Nimen perusteella alkoi kiinnostaa ainakin Me olemme raja, Lasisitruunan lapset ja Kauniita unia, Singapore. Ja tietysti haluaisin tietää mikä on Imparatorkul.


    • Anonyymi

      Onko kukaan bu-listalainen saanut vielä esiraadin palautetta?

      • Anonyymi

        Vuosia sitten pääsin bu-listalle, ja silloin esiraadin palaute tuli muutaman kuukauden päästä tulosten julkaisemisesta, mutta ehkä ovat petranneet...?


      • Anonyymi

        Oho. Tuleekohan tuomariston palaute yleensä nopeammin? Kuulun palkittujen joukkoon, ja olen joka päivä odotellut postissa tulevaa kunniakirjaa, jonka mukana oletan palautteen olevan. Vai tuleeko palaute sähköpostilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho. Tuleekohan tuomariston palaute yleensä nopeammin? Kuulun palkittujen joukkoon, ja olen joka päivä odotellut postissa tulevaa kunniakirjaa, jonka mukana oletan palautteen olevan. Vai tuleeko palaute sähköpostilla?

        Ei ole kokemusta tuomariston palautteesta. Esiraadin palaute tuli sähköpostilla.


      • Anonyymi

        Tuomariston palaute tuli eilen postissa.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe