Ulkokehräseen tuli murtuma viime vuoden heinäkuussa. Sitä ei leikattu koska nilkka oli röntgenin mukaan tarpeeksi hyvässä asennossa. Nilkka oli ortoosisaappaassa viisi viikkoa, jonka jälkeen aloitin kuntoutuksen. Nilkka kuntoutui hyvin ja pystyin tekemään kevyitä juoksulenkkejä jo lokakuun loppupuolella. Marras-joulukuussa nilkka oli jo niin hyvä että ehdin unohtaa koko murtuman olemassaolon.
Tammikuussa tein sitten pari intervalli-juoksutreeniä joissa mukana kovia sprinttejä. Sen jälkeen nilkka on mennyt jatkuvasti huonompaan suuntaan. Nilkka tuntuu jotenkin epävakaalta ja "vieraalta" entiseen verrattuna. Se on myös jäykempi ja heikompi kuin marras-joulukuussa.
Koetin edelleen kuntoutttaa nilkkaa fyssarin antamilla ohjeilla, mutta nilkka reagoi harjoituksiin vain kipuilemalla eikä mitään edistystä tapahtunut, vaan rasitus toi ainoastaan takapakkia.
Nilkasta otettiin uusi röntgen-kuva ja sen mukaan nilkkahaarukka on edelleen hyvässä asennossa ja murtuma on luutunut.
Kun murtuman jälkeinen kuntoutusjakso alkoi elokuun lopulla niin silloin nilkka tuntui reagoivan rasitukseen hyvin. Se oli jäykkä ja vähän kipeäkin, mutta nilkka tuntui tykkäävän rasituksesta ja se oli aina uutena päivänä hieman parempi kuin edellisenä päivänä. Mutta tammikuun intervalli-treenien jälkeen jokin oli muuttunut. Nilkka vihoitteli pienestäkin rasituksesta ja jouduin pahimmillaan turvautumaan uudelleen keppeihin ja ortoosiin.
Kävin viime viikolla magneetissa. Sieltä paljastui kaikenlaista. Murtuma on luutunut hyvin, mutta pehmytkudoksissa oli repeämien jälkitiloja. Syndesmoosissa ja jopa mediaalisessa delta-nivelsiteessä oli repeämän jälkitila. Lisäksi peroneus brevis-jänteessä oli osittainen split-repeämä. Olin siis onnistunut telomaan nilkkani pahemmin kuin tiesinkään. Muutamassa nivelessä kuten TC-nivelessä oli myös nesteilyä, samoin peroneus-brevis jänteen tupessa.
Juttelin magneetin löydöksistä ortopedin kanssa ja hänen mielestään ei kannata leikata. Peroneus brevis-jänteen split-repeämä on vain osittainen eikä koko jännettä puhkova, ja nuo ligamentit ilmeisesti parantuvat ajallaan jotenkuten.
Mutta tämä nilkan heikko kunto vain jatkuu ja jatkuu. Ortopedi ei osannut vastata siihen, että miksi ne tammikuun intervallit olivat saaneet aikaan tällaisen takapakin. Nilkka on ollut kohta 2 kuukautta tällainen, ja mennyt asteittain jopa pahemmaksi.
Tämä nilkka vain tuntuu jotenkin kummalliselta. On tuntunut tammikuusta alkaen. Ikäänkuin siinä olisi jotain vinossa tai väärässä asennossa, vaikka röntgen-kuvan mukaan nilkan asennon pitäisi olla kunnossa.
Olen miettinyt erilaisia vaihtoehtoja. Kiropraktikko tai kalevalainen jäsentenkorjaaja? Voisivatko auttaa vai tehdä asioita pelkästään pahemmaksi?
Vai pitäisikö tätä nilkkaa nyt koettaa lepuuttaa ortoosissa tai ainakin nilkkatuessa useampi viikko ja katsoa auttaako lepo? Ei vain millään lähteä enää tähän, varsinkin kun ei ole edes sairaslomaa ja työ- ja muut pakollset asiat pitää hoitaa.
Takapakki nilkkamurtuman kuntoutuksessa
vph7
0
157
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391