Moni meistä käyttää varmaan asioidessaan eri tahojen kanssa samoin kuin Euroopassa matkustaessaan henkilökorttia.
Miten on käytätkö henkilökorttiin yhdistettyä kansalaisvarmennetta?
Kansalaisvarmenteella asiointiinhan tarvitaan
-tietokone
-kortinlukija
-kortinlukijaohjelmisto
-henkilökohtaiset tunnusluvut..
Niiden lisäksis tarvitaan luonnollisesti henkilökortti.
Pankkikortilla asiointi on helpompaa. Et tarvitse kortinlukijaa etkä kortinlukjaohjelmistoa.
Oletko käyttänyt henkilökorttia kansalaisvarmenteella asiointiin ja missä yhteydessä?
Oletko hankkinut kyseisen lisävarustuksen kotitietokoneeseen?
Jos olet, suositteletko tällaista uutta teknologiaa toisillekin 70 -ikätovereille ja miksi?
kansalaisvarmenteella asiointi, kannattaako hankkia varustus?
27
7038
Vastaukset
- no.ei.oikein.kannata
Meikäläisellä on henkilökortti ja pankkikortti.
Tunnistautumiseen kansalaisvarmenteen käyttö on turhan monimutkaista, pankkikortti tunnuslukuineen on riittänyt.
Yleensäkään ei ole tullut eteen tilannetta, jossa kansalaisvarmenne olisi helpottanut asiain hoitoa.
Jos muistan oikein, kortinlukijalla on hintaa yli 60 euroa. Ohjelmiston saa ilmaiseksi verkosta.- voi-meitä-raukkoja
Minä en tarvitse missään tuollaista kansalaisvarmennetta, koska liikun hyvin vähän missään kotinurkkiani kauempana.
Tänään tuli kyllä pienoinen hepuli, kun s-pankki ilmoitti ottavansa käyttöön mobiili varmentimen. Heti kysäisin, että koska loppuu tuo pahvisten tunnuslukujen käyttö, mutta eivät ole viellä päättäneet.
Sitten vihdoinkin joudun pulaan pankkiasioissani, koska mitää "älypuhelinta" en hanki koskaan ja tuskin silloin riitää perus Nokialainen, vaikka tietenkin, jos lopettavat tällaisella peruspuhelimella soitot.
Minulla ei ole edes henkilökorttia, eikä voimassa olevaa passia, mutta ajokortti on ja sehän ei taas nykyisin kelpaa muuhun, kuin ajooikeuden todistamiseen.
Täytyisiköhän alkaa varaamaan itselleen edunvalvojaa, joka osaisi nämä nykyaikaiset systeemit?DD - raukka.minäkin
voi-meitä-raukkoja kirjoitti:
Minä en tarvitse missään tuollaista kansalaisvarmennetta, koska liikun hyvin vähän missään kotinurkkiani kauempana.
Tänään tuli kyllä pienoinen hepuli, kun s-pankki ilmoitti ottavansa käyttöön mobiili varmentimen. Heti kysäisin, että koska loppuu tuo pahvisten tunnuslukujen käyttö, mutta eivät ole viellä päättäneet.
Sitten vihdoinkin joudun pulaan pankkiasioissani, koska mitää "älypuhelinta" en hanki koskaan ja tuskin silloin riitää perus Nokialainen, vaikka tietenkin, jos lopettavat tällaisella peruspuhelimella soitot.
Minulla ei ole edes henkilökorttia, eikä voimassa olevaa passia, mutta ajokortti on ja sehän ei taas nykyisin kelpaa muuhun, kuin ajooikeuden todistamiseen.
Täytyisiköhän alkaa varaamaan itselleen edunvalvojaa, joka osaisi nämä nykyaikaiset systeemit?DDHanki nyt hyvä ihminen henkilökortti itsellesi !
Eikö juuri tietokoneella asioidessa kansalaisvarmennetta tarvitsisi eniten eikä ulkona kulkiessa ?
Nordea perui mobiilitunnusluvun käytön.
Pahvikorttia voi käyttää edelleen.
Eläkeläisten Keskusjärjestö kävi tiukkaa kädenvääntöä Nordean kanssa.
Kansalaisten täytyy olla tasavertaisessa asemassa.
En minäkään tarvitse älykännyä tai tablettia ja hyvä kun saan lääkkeet irti
puhumattakaan että olisi varaa ostaa härpäkkeitä, joilla on yksi käyttö:
pankkiinpääsy. - no.siltä.näyttää
Aika harvoin tietokoneellakaan kansalaisvarmenne olisi hyödyksi. En ole katsonut tarpeelliseksi hankkia sitä.
Älykänny kyllä on. - niinkin.on
Täytyisiköhän alkaa varaamaan itselleen edunvalvojaa, joka osaisi nämä nykyaikaiset systeemit?DDKirjoitit______<<<<Minulla ei ole edes henkilökorttia, eikä voimassa olevaa passia, mutta ajokortti on ja sehän ei taas nykyisin kelpaa muuhun, kuin ajooikeuden todistamiseen.
Kun sinulla on netti, googlesta löydät tarkat tiedot siitä missä AJOKORTTI kelpaa hekilöllisyyden varmistamiseen.
Äänestyspaikalla voit todistaa ajokortilla henkilöllisyytesi ja moni muu paikka sen lisäksi! - Anonyymi
Täytyisiköhän alkaa varaamaan itselleen edunvalvojaa, joka osaisi nämä nykyaikaiset systeemit?DDSe ei toimi älypuhelimella, pitää olla kiinteä tietokone seinässä. Niitä ei ole kuin virastovirkailijoilla.
- Anonyymi
Täytyisiköhän alkaa varaamaan itselleen edunvalvojaa, joka osaisi nämä nykyaikaiset systeemit?DDTähän asti kaikille pankeille on tullut vaihtoehtoinen tunnistautumiskeino
ilman älykännyä.
S-Pankillekin olettaisi sellaisen tulevan, koska kansalaisella täytyy olla
mahdollisuus hoitaa pankkiasiansa ilman älykännyhankintaa.
Ei Nordeaan, ei OP:hen eikä Danske Pankkiin tarvitse älykännyä.
Minulla on Nordea-tili, pankista tuli ilmaiseksi laite, jolla pääsee kirjautumaan
tilille ja pahvikorttikin käy vielä.
Minulla on myös S-tili bonuksia varten enkä aio hankkia S-pankkia varten älykännyä.
Bonuksenikin ovat niin pienet, että lopetan koko S-tilin, jos ne ilmoittavat, ettei
ilman älykännyä pääse. S-pankki on muutenkin huono. Se ole mikään oikea pankki. - Anonyymi
raukka.minäkin kirjoitti:
Hanki nyt hyvä ihminen henkilökortti itsellesi !
Eikö juuri tietokoneella asioidessa kansalaisvarmennetta tarvitsisi eniten eikä ulkona kulkiessa ?
Nordea perui mobiilitunnusluvun käytön.
Kansalaisten täytyy olla tasavertaisessa asemassa.
En minäkään tarvitse älykännyä tai tablettia ja hyvä kun saan lääkkeet irti
puhumattakaan että olisi varaa ostaa härpäkkeitä, joilla on yksi käyttö:
pankkiinpääsy."Nordea perui mobiilitunnusluvun käytön.
Pahvikorttia voi käyttää edelleen."
Mitä ?!
Pahvikortin käyttö on loppunut, mutta pankistahan saa härpäkkeen,
jolla voi jatkaa asiointia nettipankissa ilman älykännyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tähän asti kaikille pankeille on tullut vaihtoehtoinen tunnistautumiskeino
ilman älykännyä.
S-Pankillekin olettaisi sellaisen tulevan, koska kansalaisella täytyy olla
mahdollisuus hoitaa pankkiasiansa ilman älykännyhankintaa.
Ei Nordeaan, ei OP:hen eikä Danske Pankkiin tarvitse älykännyä.
Minulla on Nordea-tili, pankista tuli ilmaiseksi laite, jolla pääsee kirjautumaan
tilille ja pahvikorttikin käy vielä.
Minulla on myös S-tili bonuksia varten enkä aio hankkia S-pankkia varten älykännyä.
Bonuksenikin ovat niin pienet, että lopetan koko S-tilin, jos ne ilmoittavat, ettei
ilman älykännyä pääse. S-pankki on muutenkin huono. Se ole mikään oikea pankki.Miksi soimaat täällä S-pankkia ja jaat väärää tietoa? S-pankki on IHAN OIKEA PANKKI ja siihen voi kirjautua joko pankin tunnuslukutaulukolla tai S-pankin sovelluksen kautta. Voi myös mennä asioimaan asiakaspavelupisteisiin , joita on S-ryhmän kauppojen yhteydessä.
S-pankki on edullinen pankki asiakasomistajalle esim. ilmainen Visa-kortti, ilmaiset pankkitunnukset jne. Olen entinen Nordean asiakas. Siellä veloitettiin tililtä joka kuukausi rahaa palvelumaksuina eikä mikään kortti ollut ilmainen.
- että.voi.vielä.olla.tarp
Pankithan voisivat rajoittaa tunnistautumisen pelkästään omiin toimintoihinsa, siis kyseiseen pankkiin pääsyyn.
Silloin kansalaisvarmenteelle tulisi käyttöä.
Katsotaan.- voi-meitä-raukkoja
Nyt en kyllä ymmärtänyt sanomaasi, siis pankit omiin toimintoihinsa?
En ole kyllä stsekkaillut toisia pankkeja ja heidän toimintojaan, mutta omalle tililleni s-pankkiin pääsen vain omilla tunnuksillani ja toiset eivät pääse tilejäni katsomaan, koska se vihreä lukko on näkyvissä, kun menen pankkitileilleni.
Tietenkin eilen sain melkein hepulin, koska pankki ilmoitti siirtyvänsä mobiili varmentimeen? Onko nyt pakko hankkia joku "älykänny", tai joku muu lisälaite, että pääsee tiliänsä katsomaan?
Kaikki laskuni on kyllä jo e-laskuina, siis suoraveloituksena, joten ei siitä huolta ja tilillä on aina varmasti rahaa, mutta, mutta, jos haluan antaakin rahaa lapselleni, tai lapsenlapsille, niin sitten onkin ongelma, tai ei sekään niin kovin suuri, koska ainahan voin hakea vaikka kaupankassalta käteistä ja antaa sen sitten seteleinä.
En usko itse tarvitsevani edes uutta henkilökorttia, koska onhan minulla jo yksi, mutta ei kuvallien. Tuo kansalaisvarmenne koskee vain ilmeisesti henkilöitä, jota liikkuvat kauempana, kuin lähikaupassa kävellen, tai olevat poikkeuksellisen näköisiä ulkomuodoltaan suomalaiseen ihon väriin.
- Cheddarjuustomies
"Nordea perui mobiilitunnusluvun käytön.
Kansalaisten täytyy olla tasavertaisessa asemassa."
Ensimmäisen kerran kuulen EK:sta olleen jotain yleishyödyllistä.
---
Nyt valtio on kehittänyt pankkien tunnareiden sijaan tavallisella puhelimella toimivan varmenteen. Vaatinee jonkin sovelluksen asentamisen.
Skenaario: Valtio on valtavan kiinnostunut mitkä yhteystiedot puhelimessa, mitä kirjoitat sillä ja kenelle, kenelle soitat. Tällä sovelluksella kliffasti hoituu näiden tietojen välitys ilman oikeuden lupaa.
Ilman mitään sovellustakin tunnistautuminen toimisi vertaamalla puhelinnumeroa, IMEI-koodia ja tunnuslukua.
Miksi valtion varmenne? Pankit velottavat sikamaisesti järjestelmiensä käytöstä. - havumetsäin__mies
Edellä käyty keskustelu viittaa siihen, ettei kansalaisvamenteen käyttö ole kovinkaan kehittynyt ja on siis ilmeisen harvoin tarpeellinen ainakaan 70 -ikäisten parissa.
- Anonyymi
Sitä käyttää puoli prosenttia verkossa tunnistautujista.Osuuspankki käytti sitä mutta luopui siitä olemattoman vähäisen käytön takia.
- ei.paha.hinta
Henkilökortin lukijoita saa nykyään vähän yli kahdellakympillä:
https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/5284c/Henkilokortinlukijat- Anonyymi
Ei auta, vaatii kaapeli-internetyhteyden ja kenellä muka enää on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei auta, vaatii kaapeli-internetyhteyden ja kenellä muka enää on?
Esim. täällä on kaapeli. En halua minkäänlaisia langattomia yhteyksiä.
- Anonyymi
Itse sain tänään tällaisen ebayn halpalukijan toimiaan:
https://www.ebay.com/itm/Smart-Card-Reader-USB-Common-Access-CAC-kompatibles-Windows-Y1Y2/353349687202
Selaimista Mozillan Firefox 85.0 ei toimi, mutta MS:n Edge ja Googlen Chrome kirjautuivat Kansalaisvarmenteeseen onnistuneesti.
- Anonyymi
nedis kortinlukija saa alle 10€, ajurin saa sieltä kansalaisvarmenteen sivulta, vähän käyttöön otto takkuaa pitää tunnusluvut näppäillä nopeaan, että ei vanhene.
op on nyt mobiiliversio millä voi kirjautua tietokoneella tarvii toki op mobiilin
njjjj - Anonyymi
Ei S-pankkiin päästäkseen tule tarvitsemaan kännyä.
- Anonyymi
Ainakin kahteen pankkiin pääsee ns. tunnuslukulaitteella, jonka pankki on lähettänyt postissa:
-Nordea
-Danske
Näpykännyllä pääsee OP:hen.
Ei tarvitse älykännyä.
Kansalaisten pitää olla tasavertaisessa asemassa.
Ketään ei voi pakottaa ostamaan älykännyä päästäkeen nettipankkiin. Minulle aivan uusi ja tuntematon sana tuo kansaalaisvarmenne.
Kun googlasin, mitä Wikipedia sanoo, niin suomeksi siitä löytyi juttua, mutta ruotsalaisella sivulla sanottiin vain:
"Medborgarcertifikat, i Finland en elektronisk identitet som utfärdas av Befolkningsregistercentralen.[1]
Det används på identitetskort, betalkort, och på SIM-kort."
Siis "i Finland ..."?
Eikö sitä vastaavaa sitten muualla maailmassa ole?- Anonyymi
Se epäonnistui eli ei oikeasti ole Suomessakaan. Virossa oli joku systeemi.
- Anonyymi
Suomessa valtio joutuu maksamaan pankeille valtion laitoksiin tunnistautumispalveluista muistaakseni 1,5 miljoonaa euroa. Kuntien palvelut vielä sen päälle.
Tästä oli dokkari pari vuotta sitten. Virossa vastaavaa kansalaisvarmennetta voidaan käyttää valtion, kuntien ja pankkien tunnistautumiseen ja valtio jakaa kaikille veloituksetta tunnistautumiskortin. Kustannukset tunnistautumisesta on luokkaa parikymmentätuhatta euroa per vuosi. - Anonyymi
Minä meinaan repäistä ja hankkia tuommoisen laitteen. Ihan vain pienen ihmisen protestina pankkien ylivaltaa vastaan. Terveisin nelikymppinen mies, joka on toissä "oranssissa" finanssitalossa.
Minulla on "isotrahat"toisessa pankissa ja vaan vähäsen s-pankissa, johon on myös pankkitunnukset. S-pankin tunnuksilla kirjaudun vähänkin epäilyttäviin kohteisiin. Jos siellä on huijari, niin tappio on pieni. Lainanotto s-pankista on myös estetty.
- Anonyymi
Mikä on sinun isonrahan pankkisi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571949
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361