kotikalja

totteeja

käsitykseni mukaan pilsu ("kotikalja") on lestadiolaislle sallittu juoma. Sitähän saa lapsetkin juoda.

Pilsnerin alkoholipitoisuus on luokkaa 2...3%, joten puolen litran annos sitä saattaa naisihmisen 0,2 promillen "humalaan".

Jos mimmin on kamala jano, hän kietaisee saunan jälkeen koko litran, ja päätyy jo 0,5 promillen humalatilaan, joka alkaa jo käytännössä huimata.

(Vastaavan humalan ko mimmi saisi juomalla kaksi pulloa keskiolutta)

...että ei se alkoholi kokonaan kiellettyä ole, vaan kunto känöset vahvemmilla aineilla on kielletty...

11

1592

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • medikaani

Onhan esim. joissakin yskänlääkkeissä huomattava alkoholiprosentti ja sitä otetaan vaan millilitroja.
      Rommia verenkiertolääkkeenä vl-isäni aikakin pikkulusikalla otettuna käytti vuosikymmenen.. se on vähän kiinni siitä ,kuinka kireellä otsanauha kullakin on.

Toisaalta jotkut rauhoittavat lääkkeet saavat pahemman "kännin" kuin mainitsemasi 0,5 %..
      Lääkkeet kyllä.... alkoholi ei...luulisin..

• mimmi1

Ei kotikaljassa oo nuin paljo promilleja,
      höpö höpö!

• äiti

Sinulle tiedoksi, viimeksi kun olin synnytyslaitosella, niin siellä oli kotikaljaa tarjolla, varmasti siksi, että maito alkaisi äideillä paremmin herumaan.
        Monen äidin kanssa ihmettelimme, että kuinka sitä uskaltaa juoda kun promille määrä oli 2.7%, joten on siinä aika paljon, ja se oli ihan kotikaljan nimellä isossa pullossa.
        Myös unen puute aiheuttaa, sen että olisi ainaisessa humalassa, aika kovassakin huppelissa (tuli juuri tällä viikolla dokumentti tv:stä).

• totteeja

kaupassa myydään litran pulloissa kotikaljaa ja siinä on prosentteja 2,7%. Katso vaikka itse etiketistä.

Ko määrä on on yli puolet keskikaljan prosenteista (4 - 4,5%)

Eli alökoholimäärän kannalta: kaksi lasia kotikaljaa, niin olet nauttinut yli lasillisen keskikaljaa.

HUOM: itse tehdyssä kotikaljassa ja simassa rosentteja on yleensä samaa tasoa.

• Raivo raitis
        totteeja kirjoitti:

kaupassa myydään litran pulloissa kotikaljaa ja siinä on prosentteja 2,7%. Katso vaikka itse etiketistä.

Ko määrä on on yli puolet keskikaljan prosenteista (4 - 4,5%)

Eli alökoholimäärän kannalta: kaksi lasia kotikaljaa, niin olet nauttinut yli lasillisen keskikaljaa.

HUOM: itse tehdyssä kotikaljassa ja simassa rosentteja on yleensä samaa tasoa.

Mutta ei kai prosentit ole syntiä, vaan se paha meno joka alkoholista tulee.
        Jos sitä humaltuakseen juo, niin se kyllä on silloin tuota pahan menon hakemista.
        Raamatussa sanotaa: Älkäät juopuko viinistä, josta paha meno tulee.

• totteeja
        Raivo raitis kirjoitti:

Mutta ei kai prosentit ole syntiä, vaan se paha meno joka alkoholista tulee.
        Jos sitä humaltuakseen juo, niin se kyllä on silloin tuota pahan menon hakemista.
        Raamatussa sanotaa: Älkäät juopuko viinistä, josta paha meno tulee.

että kyllä lestadiolaisetkin saavat (tarpeeksi mietoja) alkoholijuomia kohtuullisesti käyttää kunhan eivät känniä ota

sivistyneet juomatavat kunniaan.

• äiti
        totteeja kirjoitti:

että kyllä lestadiolaisetkin saavat (tarpeeksi mietoja) alkoholijuomia kohtuullisesti käyttää kunhan eivät känniä ota

sivistyneet juomatavat kunniaan.

Jos tätä mietoa juomaa alkaa nauttimaan päivittäin ja vähän enemmänkin, niin ihminen on tietämättään alkoholiriippuvainen, sillä elimistö alkaa vaatimaan sitä jatkuvaa alkoholin tuomaa hyvää-oloa. Ihminen on vähä niinku jatkuvasti "humallassa", siksi ei pitäisi alkoholijuomia nauttia ainakaan päivittäin. Itse en ainakaan moiseen alkaisi, en edes ruokajuoma mielessä. Vesi paras janojuoma, ja olut rehellisesti oluena jos se sattuisi maistumaan. Tämä vaan niinku vinkiksi jos se kotikalja alkaa maistumaan hyvälle liian usein:)

• Raivo raitis
        äiti kirjoitti:

Jos tätä mietoa juomaa alkaa nauttimaan päivittäin ja vähän enemmänkin, niin ihminen on tietämättään alkoholiriippuvainen, sillä elimistö alkaa vaatimaan sitä jatkuvaa alkoholin tuomaa hyvää-oloa. Ihminen on vähä niinku jatkuvasti "humallassa", siksi ei pitäisi alkoholijuomia nauttia ainakaan päivittäin. Itse en ainakaan moiseen alkaisi, en edes ruokajuoma mielessä. Vesi paras janojuoma, ja olut rehellisesti oluena jos se sattuisi maistumaan. Tämä vaan niinku vinkiksi jos se kotikalja alkaa maistumaan hyvälle liian usein:)

Siinäpä se mihin sen rajan vetää, jos tissuttelun takia sietoraja nousee ja elimistö alkaa vaatia lisää ja lisää. Ehdoton raittius on kuitenkin ollut lestadiolaisuudessa hyvä ratkaisu. Lestadius joskus oli ottanut pieniä punsseja, mutta huomasi että kuinka voin saarnata raittiudesta kun itse otan punsseja. Tällöin Lestadius päätti jättää nuo pienetkin punssit kokonaan pois.

• Anonyymi

Ohessa lukee sokerin määrää . 3-L vettä ja sokeria 1.5 dl !!! Se on hyvin paljon makeuden allergisille . Saako edes sokeria vähentää 1dl ,3L veteen ? Vai 0.5 dl sokeria 3 ĺitran veteen ?

• Anonyymi

Äidilläni oli tapana tehdä juhlapyhien juomaksi simaa: pääsiäinen, juhannus, joulu. Siinä ei ollut alkoholiprosentteja kuin se vähäinen määrä, että äitini mukaan "käyminen korostaa sitruunan makua". Olen joskus itsekin tehnyt. Myös Tuoppi-kotikaljaa. Eihän sitä kerralla paljon litkitä, vaan esim. jouluna perheen kanssa kokoontuessa, yhdessä istuskellessa ja jutustellessa.

• Anonyymi

Pilsu ja kotikalja eivät ole sama asia, vaikkakin pilsneri on myös matala-alkoholista juomaa. Nykyään moni mieltää pilsun olueksi, jota se ei alkujaan totisesti ollut. Lutherin suosimat kaljat olivat pitkälti matalaprosenttisia, vaikka tiedetään, että hänelle maistui myös väkevämpi olut. Samoin Juhani Raattamaalle maistui myös väkevämmän juomat. Joskus jopa puhdas litku, eli ns. sanottu viinas. On kuitenkin sanottu, että meidän ei pidä, tai ainakaan kannate juopua viinasta tms. koska niistä niin helposti paha meno tulee. Täten kehotan kaikkia uskovaisia enemmänkin raittiuteen. Yksi kuppi kotikaljaa ei nuppia juuri heiluta, mutta keskioluen ja kaikki siitä väkevämmät suosittelen jättämään kauppojen hyllyille. Jumalan lapsi tulee hyvin toimeen ilman niitäkin ja jopa paremmin. Kännissä kun tulee helpommin tehtyä syntiä. Eikä se ole mitenkään lieventävä asian haara, että synti on tehty kännissä. Ihan sama, teitkö synnin selvin päin tai kännissä, Jumalan silmien alla se on ihan samanlainen synti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe