Onko kaikissa uusimmissa koneissa niin, että jotta saisit koneen boottaamaan USB:ilta, joudut kytkemään Secure Bootin pois päältä ja laittamaan päälle ns. Legacy boot -toiminnot? Tähän mennessä kahdessa uudessa koneessani olen joutunut menemään BIOS:iin käynnistyksen yhteydessä (usein F10 tai ESC) ja poistamaan sieltä väliaikaisesti Secure Bootin, minkä jälkeen olen voinut enabloida nuo Legacy boot -toiminnot, joihin kuuluu boottaava USB. Legacy-toimintoja ei saa kytkettyä päälle, ellei Secure Bootia ole laitettu väliaikaisesti pois päältä. Ilman tätä pientä operaatiota kone ei huomioi käynnistyksen yhteydessä boottaavaa USB:ia, eikä start menustakaan saa valittua USB:ia, ellei Legacy-toimintoja ole kytketty päälle. Onko tähän mitään kiertotietä, ettei tarvitsisi kytkeä Secure Bootia väliaikaisesti pois päältä tai roplata Legacy-toimintojen kanssa?
Secure Boot, Legacy-toiminnot ja USB-tikulta boottaaminen
16
518
Vastaukset
- Halpakoneongelma
Konekohtanen juttu.
Joissakin voi valita USB buutin päälle.
Joissakin Secureboot ohitus on kertaluontoinen.
Legacy ja Uefi puolen kanssa sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä.
Jos bioksesta on valittu molemmat,
Kunnon koneissa ei pitäisi olla näitä ongelmia, esin Lenovo ThinkPad...tai HP Eliteb... - boot_USB_1
Ei ole kaikissa koneissa tarvetta räplätä Secure boottia eikä Legacya.
Juuri koitin uudehkolla Lenovo Legion Y53015ICH koneella käynnistää Ubuntu 16.04 LTS:n USB-tikun.
Ainoa asia mitä tein Uefi asetuksissa oli käynnistys järjestyksen (boot option) muuttaminen USB-tikku ensimmäiseksi.- boot_USB_1
Näköjään on eroja käyttöjärjestelmien kesken USB:ltä käynnistettäessä UEFI:na.
Ubuntu 18.04 LTS ja Mint 19.01_xfce käynnistyvät Secure boot päällä, mutta Manjaro-xfce-18.0.4 ei käynnisty UEFI:na, Secure bootin ollessa päällä.
Eli Secure boot oli disabloitava BIOS:ssa , että Manjaro käynnistyi, mutta UEFI:a ei tarvinnut muuttaa Legacy:ksi.
- LisäKysymys
Riippuuko tuo USB:ilta boottaamisen helppous siitä, tekeekö asetukset UEFI-BIOS:ista vai Legacy BIOS:ista? Itse muutin asetukset jälkimmäisestä käsin ja tosiaan ainoa tapa saada kone huomioimaan USB-tikku käynnistyksen yhteydessä oli se, että kytketään ensin suojattu käynnistys eli Secure Boot pois päältä ja sitten sallitaan Legacy-toiminnot. Ei tullut heti mieleeni muuttaa asetuksia uudesta UEFI-BIOS:ista käsin, vaan vanhasta tottumuksesta menin Legacy BIOS:in puolelle käynnistyksen yhteydessä F10-näppäimen avulla... Näin on tehty jo vuosia.
- lössösössö
UEFI-BIOS:ista vai Legacy BIOS:ista mitään väljä kun valitset boot option, esin Ubuntu joka tukee Uefi biosta, se kysyy käynistääkö kumpana, valitse haluamasi.
Joissakin koneissa on se secureboot joka ei ole nimensä veroinen vaan yksi kiusa käyttäjälle.
Securebootin voi kuitenkin kiertää, ainakin asus lateissa toimii, ettei bosta tärvi sählätä - kirjoitustaito
lateissa? bosta? väljä? käynistääkö? tärvi?
- ostavokaali
kirjoitustaito kirjoitti:
Huomenna taitaa sinulle koittaa onni ja autuus kun pääset opettamaan.
- osta-itse
ostavokaali kirjoitti:
Huomenna taitaa sinulle koittaa onni ja autuus kun pääset opettamaan.
"ostavokaali" jos kirjoitat kolme lausetta ja onnistut tekemään 7 kirjoitus virhettä, ei juuri kannata päätään aukoa. Opettele lukemaan ja kirjoittamaan, sen myötä kehittyy luetun tekstin ymmärryskin. Kukaan ei ota sinua vakavasti, jos käyttäydyt kuin kahdeksanvuotias lapsi. ;-)
esin = ensin
käynistääkö = käynnistääkö
lateissa = laitteissa
bosta = BIOSia
tärvi = tarvitse
secureboot = Secure Boot
Securebootin = Secure Bootin - medialukutaitoa
osta-itse kirjoitti:
"ostavokaali" jos kirjoitat kolme lausetta ja onnistut tekemään 7 kirjoitus virhettä, ei juuri kannata päätään aukoa. Opettele lukemaan ja kirjoittamaan, sen myötä kehittyy luetun tekstin ymmärryskin. Kukaan ei ota sinua vakavasti, jos käyttäydyt kuin kahdeksanvuotias lapsi. ;-)
esin = ensin
lateissa = laitteissa
bosta = BIOSia
tärvi = tarvitse
secureboot = Secure Boot
Securebootin = Secure BootinSinä ainakin tunnut ottavan sen verran vakavasti, että saat ajoittain tuon hörhön jutuista paniikkikohtauksia ja alat käyttää tätä palstaa Sodat-palstana.
Sinuakaan on toki vaikea ottaa missään suhteessa vakavasti. Keskiajallahan jo pelkkä kirjoitustaito oli varmaan merkki sivistyksestä, mutta nykyään täytyy muun muassa osata suhtautua kriittisesti netistä löytämiinsä juttuihin. - trudrudrtdru
kirjoitustaito kirjoitti:
Ihmisellä voi olla tönköt ja vapisevat kädet niin ei osu näppäimiin. Voi myös olla aivovaurio joka estää tajuamasta kirjainten erot. Syitä on monia.
- osta-itse
medialukutaitoa kirjoitti:
Sinä ainakin tunnut ottavan sen verran vakavasti, että saat ajoittain tuon hörhön jutuista paniikkikohtauksia ja alat käyttää tätä palstaa Sodat-palstana.
Sinuakaan on toki vaikea ottaa missään suhteessa vakavasti. Keskiajallahan jo pelkkä kirjoitustaito oli varmaan merkki sivistyksestä, mutta nykyään täytyy muun muassa osata suhtautua kriittisesti netistä löytämiinsä juttuihin."medialukutaitoa"
Sinun ja minun kirjoittamassa viestissä on yksi iso ero, ja se on se että sinun viestissä mikään ei pidä paikkaansa, ja minun kirjoittamassani, jokainen sana on totta. - medialukutaitoa
osta-itse kirjoitti:
"medialukutaitoa"
Sinun ja minun kirjoittamassa viestissä on yksi iso ero, ja se on se että sinun viestissä mikään ei pidä paikkaansa, ja minun kirjoittamassani, jokainen sana on totta."se on se että sinun viestissä mikään ei pidä paikkaansa"
Toisin sanoen mielestäsi väittämä: "nykyään täytyy muun muassa osata suhtautua kriittisesti netistä löytämiinsä juttuihin" ei siis pidä paikkaansa. Se siitä sinun vakavastiotettavuudesta sitten. - ÄO-pakkasen-puolella
medialukutaitoa kirjoitti:
"se on se että sinun viestissä mikään ei pidä paikkaansa"
Toisin sanoen mielestäsi väittämä: "nykyään täytyy muun muassa osata suhtautua kriittisesti netistä löytämiinsä juttuihin" ei siis pidä paikkaansa. Se siitä sinun vakavastiotettavuudesta sitten.Johan sinä olet ihme väkyttäjä, onko ÄO pienempi kuin kengännumero ?
- opettaja_
osta-itse kirjoitti:
esin = ensin
lateissa = laitteissa
bosta = BIOSia
tärvi = tarvitse
secureboot = Secure Boot
Securebootin = Secure Bootinosta-itse kirjoitti mm., "..nnistut tekemään 7 kirjoitus virhettä, ei ju.."
Minä ehdotan hänelle tutustumista yhdyssanoihin. Sitä kautta saattaa avautua uusi maailma. Oppii vaikka ymmärtämään mitä eroa on naisen puutteella ja naisenpuutteella.
- ei_tarvitse
Jos on uefi-asennusmedia, voi bootata usb-tikulta vaikka secure boot on käytössä.
Secure boot pitää ottaa pois vain jos yrittää asentaa legacy käyttistä kuten win7:aa tai XP:tä alkuperäiseltä asennuslevyltä. - gughuj
minulla on pari vuotta vanha aspire. kun koneen käynnistää usb-tikulta, jolla on ubuntu, niin asetuksia ei tarvitse muuttaa. yhdesti huvin vuoksi kokeilin käynnistää koneen tikulla, jossa oli pari vuotta vanha lubuntu tai vastaava, niin ei toiminut. uusimmat versiot käynnistyvät ongelmitta.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235903- 602027
- 271499
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2401267- 741135
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691128Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531107- 511072
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1441067Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58995