Syy miksi narsismi käsite on nyt niin yleinen ja suosittu on koska se antaa välittömän oikeutuksen henkilökohtaiselle vihalle, sekä omille pahoille teoille kyseistä ihmistä kohtaan. Niitä kun ei voisi muuten itselleen oikeuttaa, kuin lätkäisemällä leima "narsisti" sen ihmisen kohdalle. Siten kaikki onkin yhtäkkiä oikein. Ilmeisesti joskus on "oikein" syyttömän kärsiä, ja olla syntipukkina, että parasiitti voi elää. Mutta voi sitä henkilöä joka kohteliaisuudesta ja avustamisen halusta tätä alkaa auttamaan. Joutuu niin hyväksikäyetyksi ettei mitkään sanat riitä kuvaamaan.
Narsismin perimmäinen syy
34
<50
Vastaukset
- Tatux
Se on helppoa kun se on muodikasta. Taiteilijoilla on sama tilanne. Hyvin harva jos kukaan huomaa sinua ennen kuuluisuutta. Mutta sitten kun hype on päällä ja tuhatpäiset yeisörivit nätisti järjestyksessä,kaikki on kunnossa .
- Överallt
Kun itse on joutunut psykopaatin kynsiin, alkaa katsantokanta muuttua. En uskalla edes kirjoittaa mitään, sillä pelkään todella tulla tunnistetuksi.
Muut kuin narsistien uhrit tai uhrien asemaan empaattisesti suhtautuvat voisivat etsiä muita nettisivuja pohdinnoilleen! - 123d123123f
Hyvä kun aloittaja myönsit asian. Uskon kuitenki että korjaaminen on liian myöhäistä tällä vihalla on aiheutettu jo liikaa peruuttamatonta damagea joka tullaan kostamaan takaisin.
- eioikeuta
Ensisijaisesti narisisti on uhri itsekin.
Hänen defenssitoiminnot ottavat hänestä
vallan ja tekevät sietämättömäksi.
Hän on surkeampi kuin uhrinsa
eikä hän edes tiedä sitä.- NytVainOliPakko
Tuo on kyllä totta. Jolla ilmenee defenssitoimintoja jotka sisältävät sellaista että toinen ihminen lytätään tai nollataan ja kielletään täydellisesti, varmasti ajattelee silloin, että en tiedä mikä minua vaivaa ja tämän kanssa on vain elettävä, mutta nyt oli pakko tehdä näin.. Ja jos on "pakko" niin sitten vain on (omista vinoutuneista näkökulmista johtuen), ja sen kanssa on porskutettava eteenpäin, mitä tuli tehtyä... Mutta mitä tulee tehtyä ei ole mikään vitsi, koska muut ihmiset ovat kuin peilejä ja jokainen teko muita kohtaan tulee "takaisin" moninkertaisena ja moneen kertaan, eikä teot katoa maailman ja ajan kudoksesta edes ikuisuudessa...
- peikonsaalis
Kyllä aloittajalle sanoisin, että ei narsismi ole satua, niitä kuule ihan oikeasti on. Ehkä itse olet elänyt maailmassa, jossa olet törmännyt vain niihin ihaniin, kivoihin ihmisiin ja kuvittelet itsesi olevan "parempi" kuin ne, joiden kohdalle tällainen "ilkimys" on sattunut. Jos tämä "ilkimys" olisi heti kertonut olevansa manipuloija, hyväksikäyttäjä ja täysin tyhjä kuori, ei kukaan hänen kanssaan olisi suhteeseen alkanut. Siksi ihan tavalliselle ihmiselle asiat tulevat täysin puskista ja vain siksi niitä voi jälkeenpäin ihmetellä ja todistaa oikeaksi. Yleensä peruskoulun OPS:iin ei ole kirjattu, kuinka tunnistan persoonallisuushäiriöisen ihmisen. Kokemuksen kautta näihin henkilöihin normaali ihminen tutustuu. Eikä vika ole todellakaan ns. "uhrissa", hän toimii vain niin kuin normaali ihminen toimii, yrittää rakentaa ihmissuhdetta. Henkilö, joka törmää aitoon narsistiin ja elää hänen kanssaan hetken matkaa, ei tasan varmasti tee väärää "diagnoosia".
Ja totta on, että narsisti on itsekin uhri, hänen onnekseen voi sanoa, ettei hän itse sitä tiedosta.
Aloittaja voisi mennä lasten palstoille lukemaan satuja peikoista ja menninkäisistä.- paljonkärsinyt
Narsisti on jo sanana hyvin voimakas ilmaisu.
Ehkä ap tarkoitti sitä, että sillä sanalla
voi käydä väärin jonkun kimppuun joka ei ole narsisti.
"Henkilö, joka törmää aitoon narsistiin ja elää hänen kanssaan hetken matkaa, ei tasan varmasti tee väärää "diagnoosia"."
-Tuon kyllä tiedän ja tunnistan myös muita narsisteja. - KerrotkoMinulle
Mutta mistä voi tietää kuka ihminen on "täysin tyhjä kuori" ja kuka on "validi normaali -ei narsistinen- henkilö"?
- Minä_voin
KerrotkoMinulle kirjoitti:
Mutta mistä voi tietää kuka ihminen on "täysin tyhjä kuori" ja kuka on "validi normaali -ei narsistinen- henkilö"?
Minä voin yrittää vastata (vaikka ylläpidolla nyt näyttääkin olevan jotain sitä vastaan...).
Periaatteessa narsistin voi tunnistaa 24/7 suhteessa. Aluksi narsisti esittää jotain ihan muuta kuin on. Jos uhri ei mitään narsistista tiedä, niin saattaa mennä pitkäkin aika (jopa vuosi) kun narsisti esittää rooliaan ja pahaa aavistamaton uhri saattaa saada ainostaan vaimeahkoja hälytysääniä hälytyskellostaan.
Kun normaali ihminen loukkaa toista, se voi sattua todella paljon. Mutta jos tunnemme loukkaajan hyvin, voi loukkaukseen löytyä jokin syykin. Mutta kun narsisti aloittaa esim. juuri suhteen alasajon, se saa niin selkäpiitä karmivia piirteitä ja yllättävyydessään voittaa ylivoimaisesti kaiken normaalin. Uhrille saattaa tulla hyvin epätodellinen olo: Tämä ei voi olla totta. Mutta kuitenkin se on totta,
Iltalehti lupaa yhdessä artikkelissaan että on olemassa viisi merkkiä, mistä narsistin tunnistaa heti keskustelussa.
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/201712112200594999
"Narsisti saattaa keskittyä sinuun hyvin intensiivisesti tai avautua asioistaan kiusallisen nopeasti.
Narsistisen ihmisen voi tunnistaa keskustelun aikana.
Narsisti uskoutuu ihmisille poikkeuksellisen nopeasti.
Hän kaivaa esiin muiden ihmisten heikkouksia tai puhuu vain itsestään." - ahdistavaaollalähellä
Minä_voin kirjoitti:
Minä voin yrittää vastata (vaikka ylläpidolla nyt näyttääkin olevan jotain sitä vastaan...).
Periaatteessa narsistin voi tunnistaa 24/7 suhteessa. Aluksi narsisti esittää jotain ihan muuta kuin on. Jos uhri ei mitään narsistista tiedä, niin saattaa mennä pitkäkin aika (jopa vuosi) kun narsisti esittää rooliaan ja pahaa aavistamaton uhri saattaa saada ainostaan vaimeahkoja hälytysääniä hälytyskellostaan.
Kun normaali ihminen loukkaa toista, se voi sattua todella paljon. Mutta jos tunnemme loukkaajan hyvin, voi loukkaukseen löytyä jokin syykin. Mutta kun narsisti aloittaa esim. juuri suhteen alasajon, se saa niin selkäpiitä karmivia piirteitä ja yllättävyydessään voittaa ylivoimaisesti kaiken normaalin. Uhrille saattaa tulla hyvin epätodellinen olo: Tämä ei voi olla totta. Mutta kuitenkin se on totta,
Iltalehti lupaa yhdessä artikkelissaan että on olemassa viisi merkkiä, mistä narsistin tunnistaa heti keskustelussa.
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/201712112200594999
"Narsisti saattaa keskittyä sinuun hyvin intensiivisesti tai avautua asioistaan kiusallisen nopeasti.
Narsistisen ihmisen voi tunnistaa keskustelun aikana.
Narsisti uskoutuu ihmisille poikkeuksellisen nopeasti.
Hän kaivaa esiin muiden ihmisten heikkouksia tai puhuu vain itsestään."Aika hyvät nuo tunnistamismerkit ja niillä pääsee jo pitkälle. Tuo on erityistä, että nopealla aikataululla alkaa haukkumaan muita ja kaivaa sen haukkumisasiansa vaikka mistä ja yleensä samalla asettaa itsensä hyviksen rooliin. Tämä toistuu jokaisella tapaamisella, sama kaavio, vaikka yrittäisi perustella järkevin perustein, niin korkeintaan heittäytyy kuuroksi ja keksii seuraavan haukkumiskohteen. Puukottaa avoimesti kaikkia selkään, mutta jos kysyy, että otitko yhteyttä haukkumaasi asian selvittääkseni, ei saa vastaukseksi kuin epämääräistä hymistelyä. Ei koskaan suostu asioita selvittelemään avoimesti, sillä siinähän voi käydä vaikka niin, että huomaa olevansa yksin outojen mielipiteidensä kanssa.
- Aikavelmu
Aloittaja tunnusti olevansa itse parasiiti...
- Vkl
Juurisyyhän on se miten narsisti itse on lapsena ja nuorena kasvatettu ja kehittynyt. Tämä jää häneen loppuelämäkseen ja siirtää saman kehityksen omiin lapsiin tai kohdistaa sen muihin ihmisiin. Kun ihminen kasvatetaan lämpöön, rakkauteen, hyvään itsetuntoon ja tukeen pärjätä elämässä omillaan tulee hänestä itsetietoinen ihminen joka ei aiheuta muille kärsimystä. Kun ihminen kasvatetaan pelolla, väkivallalla ja kaikella mikä estää kasvamasta omaksi itseksi nämä jättää häneen jäljet eikä kykene elämään sisäisessä rauhassa. Ihmisestä tulee aggressiivinen joka on koko ajan sodassa itsensä kanssa.
Narsistilla ei ole työkaluja muuttaa itseään.- eipämuillakaan
"Narsistilla ei ole työkaluja muuttaa itseään."
Kenelläkään ei ole niitä.
Siksi se on niin vakavaa. - Koettua
Juuri näin olen nähnyt sen menevän. Jos lapsia on perheessä useampi jossa toinen vanhemmista on käyttäytynyt narsistisesti, on perheen lapsilla narsismia helpommin aikuisena.
Aikuisena sellainen lapsi kohdistaa narsisminsa kumppaniin, lapsiinsa, tai muihin ihmisiin. Agressiot, toisten syyttely ja sosiaalisten suhteiden vaikeus paljastuu. Ulospäin he voi näyttäytyä avoimina ja seurallisina mutta epäterve käytösmalli paljastuu läheisille. Syyllisenhän he etsii aina itsensä ulkopuolelta vaikka syy olisi itsessä. - KaistapaaSpeedking
Jos vanhempi on alkoholisti ja molemmat vanhemmat on masentuneita toimimattoman suhteensa vuoksi johon lapsi ei voi millään vaikuttaa, mutta tehdessään jotain yllättävää ja ällistyttävää, vanhempien kasvot hetkeksi muuttuvat yllättyneiksi ja ehkä sanovat ettö "hyvä/hienoa" voi lapselle jäädä käyttäytymisen malli että pitää koko ajan tuoda esille jotain hienoa/yllättävää/täydellistä/mahtavaa... Ne jotka ovat tuohon ansaan jääneet toistavat samaa kaavaa koko ikänsä ja tosiaan heitäkin saatetaan syyttää juuri tämän taustan johdosta, narsisteiksi, koska pyrkivät aina tuomaan pöytään jotain hienompaa ja isompaa, joka asiassa....
- poiuytrdfgh
Mun mielestä narsimiin tai psykopatiaan ei kannattaisi suhtautua vihalla edes jos kyseessä on oikea psykopaatti. Jos psykopaatteja ei vihata , niin on turhaa nimitellä ketään vihaisuuttaan psykopaatiksi.
Ja toisaalta asiaa olisi tosipaikan tullen helpompi käsitellä vihattomassa ja epäluulottomassa ilmapiirissä.- poiuytrdfgh
sitä ei tulisi pitää vihana että havaitsee jonkun psykopaatiksi. ei havoinnointi ole vihaa, ihmiset aivan sekoittaa havainoinnin ja vihan monissa asioissa.
- poiuytrdfgh
silmätkö ummessa pitäisi kulkea jottei huomaisi psykopaatteja ?
Jos on silmät auki on vihainen ?
Epäloogista.
Olen huomannut että paljon mitään muutakaan ei saisi havainnoida. älytöntä - poiuytrdfgh
Tämä on se älytön juttu :pitäisi muka olla naiivi ja silmät kiinni, koska jos havaitsee psykopaatin, on muka vihainen. Ei välttis oikeesti vihainen vaan sharppi.
- lkjmn
poiuytrdfgh kirjoitti:
Tämä on se älytön juttu :pitäisi muka olla naiivi ja silmät kiinni, koska jos havaitsee psykopaatin, on muka vihainen. Ei välttis oikeesti vihainen vaan sharppi.
Jotkut vihastuneet ihmiset varmaan useinkin nimittelevät vihaisuutensa aiheuttajaa narsistiksi tai psykopaatiksi vaikkei ne sellaisia olisikaan. Niin kauan kun sellainen kai aika yleinen tapa vallitsee niin tuskin toivomaasi suhtautumista on ajateltavissa käytännöksi.
- poiuytrdfgh
lkjmn kirjoitti:
Jotkut vihastuneet ihmiset varmaan useinkin nimittelevät vihaisuutensa aiheuttajaa narsistiksi tai psykopaatiksi vaikkei ne sellaisia olisikaan. Niin kauan kun sellainen kai aika yleinen tapa vallitsee niin tuskin toivomaasi suhtautumista on ajateltavissa käytännöksi.
Ikävää että kaikki asiat hoidetaan kiukkulijoiden armoilla, että heidän mukaan sitten määritellään maailmaa.
- poiuytrdfgh
Että muut ei saa edes rauhassa koittaa tarkasti havaita maailmaa, koska toiset kiukuttelee.
- kokemuksesta
Väitetään, ettei narsistiksi kukaan synny joten tulee mieleen kokemuksien perusteella, että silloin on jokin sellaiseksi kasvattava/kasvattavia ilmiöitä yhteiskunnassa. Sellaisia voisi olla esimerkiksi politiikka jossa puolueen jäsenet tukee puolueen kantaa vaikka se olisi heidän oman kantansa vastaista.
Suuri, ja varmaan tunnutuin narsisteja kasvattavia yhteisöjä suomessa ovat mielestäni kristittyjen uskonnolliset lahkot joita on kaikkiaan pelkästään valtion kirkon lisäksi noin 18 lestadiolaisuuden lahkoa. Ja kun "vain me pelastumme" joukkoon listään helluntalaiset, mormoonit, Jehovalaiset jne taistelemaan omien jumaliensa edustajina niin johan narsismisuus törmää esiin sellaiselle voimalla, etteivät edes ehdi tutkimaan asioitaan vaan käyvät toisin ajattelevien lahkolaisten kimppuun helevettiin lähettämällä.
Narsismisuus sinällään on törkeää mutta kun siihen lisätään sen ominaisuuden lisäksi psykopaattisuus niin silloin ollaan lopullisesti ylitetty kaikki ihmisyyden vastaisuudet ja esille tulee kuinka voimakkaasti aivopesu (mielen manipulointi) voi terseen ihmisen muuttaa pedoksi. - Ogogififigigkg
Kirjoitin tänne viestin pahoinpitelystä, manipuloinnista, paskanpuhumisesta, pettämisestä, lasten manipuloimisesta rahalla, varastamisesta, työelåmän pilaamisesta, kodinmenetyksestä. Jne. Ylläpito poisti sen sääntöjen vastaisena. mistä täällä saa puhua?
- poiuytrdfgh
Minä olen pitkään ihmetellyt samaa. Palstan varsinaista aihetta koskevat viestini suureksi osin poistetaan jättaen minusta kirjoittajana tänne varsin omituisen vaikurelman. Etenkin ne joissa tuon esiin että oleellisin ongelma on manipulointi.
Täällä ei saa puhua manipuloinnista ?
Olen harmostovaurioiden takia kirjoittanut pätkinä, tulos on hullunkurinen kun joku karsii mielivaltaisesti pätkiä tekstin välistä ja lopputulos on erilainen kirjoitus, kuin minun alunperäinen. Sitten joku esittää minusta aktiivisesti höpöväitteitä viitaten tuohon karsitun tekstin väärään vaikutelmaan. Kun yritän korjata mitä itse tarkoitin, viestini poistetaan, ja poistetaan yhä uudelleen jos kirjoitan sen uudelleen. Tämä on hyvin eriskummallista palstailua ollut. - poiuytrdfgh
Vielä omituisempaa on että on sääntöjen vastaista kirjoittaa lintuvertauksia.
Mitkähän ihmeen säännöt täällä on ja kuka niistä määrää ? - Ei_kannattaisi
poiuytrdfgh kirjoitti:
Minä olen pitkään ihmetellyt samaa. Palstan varsinaista aihetta koskevat viestini suureksi osin poistetaan jättaen minusta kirjoittajana tänne varsin omituisen vaikurelman. Etenkin ne joissa tuon esiin että oleellisin ongelma on manipulointi.
Täällä ei saa puhua manipuloinnista ?
Olen harmostovaurioiden takia kirjoittanut pätkinä, tulos on hullunkurinen kun joku karsii mielivaltaisesti pätkiä tekstin välistä ja lopputulos on erilainen kirjoitus, kuin minun alunperäinen. Sitten joku esittää minusta aktiivisesti höpöväitteitä viitaten tuohon karsitun tekstin väärään vaikutelmaan. Kun yritän korjata mitä itse tarkoitin, viestini poistetaan, ja poistetaan yhä uudelleen jos kirjoitan sen uudelleen. Tämä on hyvin eriskummallista palstailua ollut.Ei kannattaisi kommentoida minun, mutta teen sen virheen taas kerran.
Minkälainen ihminen voi olla näkemättä itsessään mitään vikaa vaikka saa sen sadat vastaukset ja lopulta toimenpiteetkin jolla yritetään rajoittaa hallisemattomat mittasuhteet saanutta spämmäystä.
Kuule sinun poistetuissa teksteissäsi ole mitään asiaa sen enempää kuin jääneissäkään. Samaa spämmäystä.
https://www.suomisanakirja.fi/spämmätä
spämmäys = lähettää roskapostia, roskapostittaa. - Minkälainen
Minkälainen ihminen voi olla näkemättä itsessään mitään vikaa vaikka saa sen sadat vastaukset ja lopulta toimenpiteetkin jolla yritetään rajoittaa hallisemattomat mittasuhteet saanutta spämmäystä?❔
Siis vastaat kysymykseen että on vale? Miten kysymys voi olla vale?
Mitä jos vastaisit sinulle osoitettuun kysymykseen. - poiuytrdfgh
Mielipiteitäni, ajatuksiani ja tunteitani muut valehtelee, mutta kun itse kirjoitan todelliset mielipiteeni, tunteeni ja näkemykseni näkyviin, ne poistetaan. Mitä tämä on olevinaan ?
- poiuytrdfgh
Irtisanoudun kaikesta palstalla näkyvästä tekstistäni, koska en voi hyväksyä sitä mittavasti sensuroituna, Se ei siten vastaan näkemyksiäni.
Jos minun näkemykseni haluaa tietää, sen voi saada tietää vain ja ainoastaan minulta suoraan ja sensuroimattomana. Vastaan vain ja ainoastaan siten esitetyistä näkemyksistäni.
Kai nyt ymmärrätte, että jos esim sähköpostistanne poistetaan joka toinen rivi ja sitten väitetään näkemykseksenne on valheellista manipulointia. - poiuytrdfgh
Tänne palstalle jäänyt teksti tuleekin laskea hölynpölyksi. En kuitenkaan alunperin tullut tänne kirjoittamaan hölynpölyä vaan aika vakavassa tilanteessa.
Minä en siis tullut tänne missään spämmäämistarkoituksena. Kirjoittamiseni sotkettiin lukuisin keinoin: tekstin karsiminen, kirjoittamisen estäminen tiettyihin ketjuihin jne ja tuon seurauksena kirjoitusyritykseni todellakin vaikuttavat lähinnä spämmäykselle,,,,joka tosin on silmänlumetta. - AsiaSelvä
poiuytrdfgh kirjoitti:
Tänne palstalle jäänyt teksti tuleekin laskea hölynpölyksi. En kuitenkaan alunperin tullut tänne kirjoittamaan hölynpölyä vaan aika vakavassa tilanteessa.
Minä en siis tullut tänne missään spämmäämistarkoituksena. Kirjoittamiseni sotkettiin lukuisin keinoin: tekstin karsiminen, kirjoittamisen estäminen tiettyihin ketjuihin jne ja tuon seurauksena kirjoitusyritykseni todellakin vaikuttavat lähinnä spämmäykselle,,,,joka tosin on silmänlumetta.Tekstiäsi poistetaan juuri siksi kun teet tuota spämmäystä.
Mutta nythän sait uuden aiheen valittaa. Koska valittaminen on elämäntyötäsi, niin ole iloinen että sinulle noita aiheta annetaan. - poiuytrdfgh
Mutta oikean kirjoittajan kannalta lukija ei pysty seuraamaan kirjoitetun tekstin juonta ja merkitystä vääristymättömänä, jos tekstiä oleellisimmin ja sisällöksekkäin osin puuttuu. lisäksi aiheutta stressiö hermostovaurioituneelle kirjoittajalle joutua koko aika kirjoittamaan viestit uudelleen ja sitten siitä tulee eräänlaista "spämmäystä", kun ei saa rauhasa kirjoittaa koko sisältökokonaisuutta mielekkäästi asian kannalta.
- poiuytrdfgh
Tämä on totuus ja kykenen sen teoriassa todistamaankin kirjoittamalla asiakokonaisuuteni sisällön yhtenäisesti ja tyyliltä paremmin häiriöttömissä olosuhteissa.
Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462912Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672047- 401777
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371742Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328965Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782