Koodaavat lapset

Koko suomalainen yhteiskunta on hurahtanut digiin. Luullaan että tietokoneet korvaavat ajattelun.

Surkuhupaisalta tuntuu, kun ohjelmointia tuodaan jo alakouluunkin. Eiköhän ensin pitäisi oppia lukemaan ja kirjoittamaan, kunnolla. Sitä paitsi ohjelmoijasta, joka ei osaa kunnolla matematiikkaa, on enemmän haittaa kuin hyötyä. Lapset eivät osaa kunnolla matematiikkaa.

Matematiikan osaaminen on tehokkaan koodin edellytys, koska se auttaa näkemään, miten asiat voi tehdä tehokkaasti. Lisäksi se opettaa kurinalaista ajattelutapaa ja selkeää esitystaitoa. Hyvä koodi on selkeästi kirjoitettua tekstiä. Vain vähän kärjistäen voidaan sanoa, että Linda Liukas on huonon koodin ylipapitar.

Koodaaminen, ohjelmointi, on itsessään melko yksinkertainen taito, ja sen voi oppia aikuisiällä. Paljon vaikeampaa on oppia esim. oppia hallitsemaan vierasta kieltä hyvin. Siksi koulussa tulisikin käyttää aikaa esim. kieltenopiskeluun, eikä tietokoneiden kanssa puuhaamiseen.

Ei pelkästään ohjelmointi, vaan kaikenlainen tietokoneiden kanssa puuhaaminen tuntuu olevan nykyään itsetarkoitus. Jopa ylioppilaskirjoitukset pitää tehdä tietokoneella. Mitä järkeä tässä on? Tietokoneet sopivat muuten erityisen huonosti matematiikan ja fysiikan kokeisiin. Näin siksi, että matematiikan kirjoittaminen on oikeastaan piirtämistä. Ikinä ei voi tietää, minkä kokoiset sulut tarvitsee tai miten pitkän nuolen. Sopivia merkkejä on hankala löytää tietokoneelta, saati tehdä paikan päällä.

Kohta meille kasvaa sukupolvi, joka ei osaa edes kirjoittaa käsin. Digivempeleiden vaikutus tuntuu myös vapaa-ajalla. Liikuntaharrastukset ja ulkoilu vähenevät huolestuttavasti. Olen nähnyt 10-vuotiaan pikkupojan, joka ei osaa heittää mitään esinettä. Järkyttävää!

Tietysti voi kysyä, mihin motorisia taitoja tarvitaan tulevaisuuden digiutopiassa. Kyllä niitä tarvitaan. Ensinnäkin utopiaan voi tulla särö. Yhteiskunta voi romahtaa, niin epätodennäköiseltä kuin se tuntuukin. Silloin motoriset taidot ovat kullan arvoisia, kun pitäisi alkaa hakata halkoja tai viljellä perunaa. Toisekseen motoriset taidot aktivoivat aivoja eri tavalla, kuin tietokoneen räplääminen. Liikunta tehostaa oppimista. Kolmas ja tärkein syy on, että liikunta ja ulkoilu tuovat iloa.

Käsi ylös, aikuiset: kuinka moni teistä nauttii suunnattomasti viettäessään koko työpäivän tietokoneen ääressä? Tätä samaako haluamme tarjota lapsillemme, ehkä jo viisivuotiaasta alkaen?

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Merikarvian nuoriso

        taitaa olla persukasvatuksen tuotosta kun jopa kirkkoherralla palaa käämit näihin paskahousuihin :D
        Yleistä Satakunnasta
        36
        4112
      2. Pimahdan kohta ihan kunnolla

        Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
        Ikävä
        71
        3235
      3. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

        Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
        Ikävä
        97
        2750
      4. Naiselle, rakkaalle!

        Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
        Tunteet
        41
        2647
      5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

        Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
        Ikävä
        153
        2045
      6. Aitolais-kirkkoherran rippileirille tyly loppu

        Merikarvian rippileiriä vetänyt kirkkoherra Tom Broberg ajautui törmäyskurssille rippileiriläisten kanssa ja ylempi taho
        Luterilaisuus
        134
        2023
      7. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

        kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
        Ikävä
        156
        1690
      8. Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

        https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on
        Hindulaisuus
        607
        1625
      9. Morning has broken

        Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
        Ikävä
        150
        1550
      10. Jos et kaipaakaan minua täällä

        Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
        Ikävä
        18
        1294
      Aihe