Uusi näkökulma lavatanssin pelastukseen?

Näissä lava- ja ravintolatanssi- sekä harrastus- että ammattilaisporukoissa on mietitty jo kauan keinoa, jolla henkitoreissaan kituva lava- ja ravintolatanssiharrastus saataisiin elvytettyä eli pelastettua. Monien tanssinopettajienkin mielestä kaikkein paras tähän mennessä saaduista ja sittemmin myös toteutetuista pelastusideoista oli heittää tanssin askeleet, asennot ja lajinomainen vientiseuraaminen tanssiromukoppaan. Odotusarvona oli se, että tällä tavalla olemattomiin taiotun aloituskynnyksen takia kaduilta ja kujilta sekä lenkkipoluilta että moottoriteiltä tulvisi uusia harrastajia kaikkiin mahdollisiin ja aivan mahdottomiinkin tanssiharrastussidonnaisiin tilaisuuksiin. Mutta kävi juuri päin ja vastoin ja tanssiharrastuspaikoilla joudutaan sulkemaan ovia ja ikkunoita kertopuumarkkinoitten tukevimmilla fanerifiiluilla ja pisimmillä täkkipulteilla vandaaleitten pitämiseksi loitolla autioituneista tanssipaikoista.

Ajatus tanssitaitojen hylkäämisestä oli mielestäni sinänsä hyvä, mutta kukaan ei varsinaisesti tullut ottaneeksi huomioon sitä, että ilmantaitoatanssimiselle ei ole ollut soveltuvaa musiikkia, koska tanssitaitoromukoppaanporukalle on kuitenkin ollut hyvin tärkeätä se, että orkesteri osaa soittaa tanssimusiikin nimenomaan oikein. Mielestäni kokonaisvaltaiseen lavatanssipelastusprojektiin pitäisi kyllä sisältyä myös orkestereille vaatimus, että soittotaidotkin tulisi heittää romukoppaan, jolloin alalle suorastaan tulvisi uusia suosikkiorkestereita!
Ilmoita

Eihän meillä nykyäänkään ole kuin parikolme soittotaitoista orkesteria, joten soittotaidottomuusvaatimus ei nykytilannetta juurikaan edes hetkauttaisi, mutta madaltaisi alalle pyrkiviien orkestereitten kynnystä. Oikeastaan ainut orkesteri, joka tästä saattaisi aluksi hieman kärsiä saattaisi olla Komiat, koska he tietävät kyllä itse, että osaavat soittaa kaikkea oikein, mutta eivät ole vielä päässeet sitä kaikille näyttämään. Mutta uskoisin Komioittenkin poikien varsin pian oivaltavan, mitä etuja soittotaidottomuusvaatimus heidänkin kaltaisilleen kovan luokan artisteille soisi. Ja Pekka Niskan ja Varjokuvan pojillekaan väärin soittamisen ennätysajassa opettelu tuskin tulisi olemaan mikään este raivoisan suosion saavuttaneitten keikkakiertueitten jatkamiselle.
Ilmoita
Liikaa korostetaan tätä oikein tanssimista ja tanssinopetusta mainostetaan joka julkaisussa tuolla facebookissakin. Mennyt suorittamiseksi koko harrastus. Tanssikaa miten parhaaksi näette tuijottamatta liikaa jalkojanne ja miettimättä oliko tämä askel nyt oikein vai väärin. Lopettakaa turha tanssinopetus ja menkää vaan tanssimaan lavoille. Siitä se ilo löytyy eikä suorittamisesta.
2 VASTAUSTA:
Lavatanssien perusopetus on tarpeellista. On hyvä osata eri tanssilajit ja perusaskeleet.
Niillä pärjää tavallinen, satunnaisesti tanssia harrastava henkilö. Tanssikurssien kilpailu
on tehnyt hallaa koko tanssinharrastukselle. On tehty pakollinen tarve jatkuvaan
kursseilla käymiseen. Peruskurssien jälkeen on jatkokursseja loputtomasti ja
niihin kaikkiin täytyy osallistua, muutoin putoaa kuvioista. Lisäksi tulee aina
uusilla nimillä lajeja, jotka ovat perusfoxia lavoilla tanssittuna.
foxillapärjää kirjoitti:
Lavatanssien perusopetus on tarpeellista. On hyvä osata eri tanssilajit ja perusaskeleet.
Niillä pärjää tavallinen, satunnaisesti tanssia harrastava henkilö. Tanssikurssien kilpailu
on tehnyt hallaa koko tanssinharrastukselle. On tehty pakollinen tarve jatkuvaan
kursseilla käymiseen. Peruskurssien jälkeen on jatkokursseja loputtomasti ja
niihin kaikkiin täytyy osallistua, muutoin putoaa kuvioista. Lisäksi tulee aina
uusilla nimillä lajeja, jotka ovat perusfoxia lavoilla tanssittuna.
Juuri näin kikkailemiseksi on mennyt koko tanssiminen. Liikaa tanssinopettajia ja tanssikouluja tanssijoiden tarpeisiin. Eikä niitä uusimpia kuvioita ole pakko osata. Harva osaa. Lavalla pärjää ihan varmasti ilmankin.
+Lisää kommentti
Minkä ihmeen takia pitää olla huolestunut toisten tanssimisesta ja kursseista, jos itse tuntee pärjäävänsä hyvin tansseissa?
4 VASTAUSTA:
Tässähän on kyse siitä, miten saadaan lisää ja uusia ihmisiä tanssiharrastuksen
pariin. Aloituskynnys nostetaan siihen, että pitää käydä useilla kursseilla
ennenkuin voi edes mennä jonnekkin tanssipaikalle tanssimaan.
Moni tuntemani henkilö on jo lopettanut tässä vaiheessa, kun ei ole ollut
aikaa kursseille, vaikka tanssiminen kiinnostaisikin.
tästäonkysymys kirjoitti:
Tässähän on kyse siitä, miten saadaan lisää ja uusia ihmisiä tanssiharrastuksen
pariin. Aloituskynnys nostetaan siihen, että pitää käydä useilla kursseilla
ennenkuin voi edes mennä jonnekkin tanssipaikalle tanssimaan.
Moni tuntemani henkilö on jo lopettanut tässä vaiheessa, kun ei ole ollut
aikaa kursseille, vaikka tanssiminen kiinnostaisikin.
Kynnys mennä lavoille tulisi olla matalampi. Siellä on näitä askelkyttääjiä ja kuviokyyliä jo tarpeeksi muutenkin. Olkaa armollisempia uusille harrastajille tai vanhoille uudelleen aloittaville. Miksei voisi pärjätä lavoilla ilman tanssikursseja. Niin miksei.
Osaantanssia kirjoitti:
Kynnys mennä lavoille tulisi olla matalampi. Siellä on näitä askelkyttääjiä ja kuviokyyliä jo tarpeeksi muutenkin. Olkaa armollisempia uusille harrastajille tai vanhoille uudelleen aloittaville. Miksei voisi pärjätä lavoilla ilman tanssikursseja. Niin miksei.
Juurkin niinkin ja musisointikyttääjät aiheuttavat huomattavia esiintymispaineita ykkös-, kakkos- ja siitä suosiossa alespäinartisteillekin. Ei ole mikään ihme, että alalle ryhtyy vielä vähemmän uusia suosikkiartisteja kuin uusia suosikkitanssiteltavia tai -tanssittelijoita, kun musisointitaitovaatimukset asetetaan kohtuuttomankin ylös ja desibelit alas!
volumessakinvaatimuksia kirjoitti:
Juurkin niinkin ja musisointikyttääjät aiheuttavat huomattavia esiintymispaineita ykkös-, kakkos- ja siitä suosiossa alespäinartisteillekin. Ei ole mikään ihme, että alalle ryhtyy vielä vähemmän uusia suosikkiartisteja kuin uusia suosikkitanssiteltavia tai -tanssittelijoita, kun musisointitaitovaatimukset asetetaan kohtuuttomankin ylös ja desibelit alas!
Toisten tanssityyleistä moittiminen tai määräily ei mitenkään edistä tanssikulttuurin säilymistä. Sama koskee musiikkia. Oikea tapa mennä eteenpäin on suvaita eri suuntauksia. Kaikki lähtee jokaisen omasta halusta ja valinnoista. Kaikella on taipumusta kehittyä kysynnän ja tarjonnan mukaan.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Uusi näkökulma lavatanssin pelastukseen?

Näissä lava- ja ravintolatanssi- sekä harrastus- että ammattilaisporukoissa on mietitty jo kauan keinoa, jolla henkitoreissaan kituva lava- ja ravintolatanssiharrastus saataisiin elvytettyä eli pelastettua. Monien tanssinopettajienkin mielestä kaikkein paras tähän mennessä saaduista ja sittemmin myös toteutetuista pelastusideoista oli heittää tanssin askeleet, asennot ja lajinomainen vientiseuraaminen tanssiromukoppaan. Odotusarvona oli se, että tällä tavalla olemattomiin taiotun aloituskynnyksen takia kaduilta ja kujilta sekä lenkkipoluilta että moottoriteiltä tulvisi uusia harrastajia kaikkiin mahdollisiin ja aivan mahdottomiinkin tanssiharrastussidonnaisiin tilaisuuksiin. Mutta kävi juuri päin ja vastoin ja tanssiharrastuspaikoilla joudutaan sulkemaan ovia ja ikkunoita kertopuumarkkinoitten tukevimmilla fanerifiiluilla ja pisimmillä täkkipulteilla vandaaleitten pitämiseksi loitolla autioituneista tanssipaikoista.

Ajatus tanssitaitojen hylkäämisestä oli mielestäni sinänsä hyvä, mutta kukaan ei varsinaisesti tullut ottaneeksi huomioon sitä, että ilmantaitoatanssimiselle ei ole ollut soveltuvaa musiikkia, koska tanssitaitoromukoppaanporukalle on kuitenkin ollut hyvin tärkeätä se, että orkesteri osaa soittaa tanssimusiikin nimenomaan oikein. Mielestäni kokonaisvaltaiseen lavatanssipelastusprojektiin pitäisi kyllä sisältyä myös orkestereille vaatimus, että soittotaidotkin tulisi heittää romukoppaan, jolloin alalle suorastaan tulvisi uusia suosikkiorkestereita!

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta