Yksi olut virkistää! Ei se niin vakavaa ole!

Matrontutson

Olen huomannut, että olueen suhtaudutaan nykyään paljon vapaammin, kuin ennen.
Toki virallinen opetus on yhä se, ettei uskovainen juo ainuttakaan, mutta käytäntö on pitkälti toinen. Jos ottaa yhden tai kaksi saunan jälkeen, ei sitä enää niin kamalana asiana pidetä. Sitä toki katsotaan vinoon, jos toinen alkaa ihan päihtymiseen asti kallistamaan kuppia.
On tutkittu, että pitkän juoksulenkin jälkeen huurteinen toimii hyvänä palautusjuomana.
Ne uskovaiset, jotka eivät ole koskaan juoneet, luulevat, että jo yhdestä oluesta rupeaa haisemaan kaljalle. Näinhän se ei tietenkään ole. Itsekin olen usein saunan ja oluen jälkeen mennyt lauantaiseuroihin, eikä kukaan ole huomannut mitään. Yhtä vähän sitä huomaa, kuin että olisin ottanut yhden kokiksen saunan jälkeen. Ei se alkoholi tuoksu, ellet juo itseäsi känniin!

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gnaa

      Jaa-a,Mä en pysty tähän yhden oluen politiikkaan jos mä yhen otan ja tuntuu siltä että noushuppelis alkaa ni pakko saada niin paljon että on kännissä tai edes vähän hönössä.
      Joten jos mä juon niin juon sitten ihan kunnolla,Ja näin ollen juon enimmäkseen viikonloppuna.

      • Posekarhu

        Olet ongelmakäyttäjä jos juot vain huppelin vuoksi! Itse näen, että huppelitila on myrkytystila ja se ei ole hyväksi aivoille, eikä terveydelle yleensäkään. Normaali keskiverto-ihminen pystyy kyllä jättää sen yhteenkin olueeseen. Valitettavasi tämän ajan viihteellinen maailmanaika suosii vieläkin humalajuomista, mutta toivottavasti tuo sairaanloinen käytäntö joskus edes vähenisi ja hävisi. Kohtuudella nautitut oluet eivät ole ollenkaan pahasta!


      • gnaa
        Posekarhu kirjoitti:

        Olet ongelmakäyttäjä jos juot vain huppelin vuoksi! Itse näen, että huppelitila on myrkytystila ja se ei ole hyväksi aivoille, eikä terveydelle yleensäkään. Normaali keskiverto-ihminen pystyy kyllä jättää sen yhteenkin olueeseen. Valitettavasi tämän ajan viihteellinen maailmanaika suosii vieläkin humalajuomista, mutta toivottavasti tuo sairaanloinen käytäntö joskus edes vähenisi ja hävisi. Kohtuudella nautitut oluet eivät ole ollenkaan pahasta!

        No joittenkin tutkimuksien mukaan jatkuva kohtuukäyttökään ei olisi terveydelle hyväksi.


      • gnaa
        Posekarhu kirjoitti:

        Olet ongelmakäyttäjä jos juot vain huppelin vuoksi! Itse näen, että huppelitila on myrkytystila ja se ei ole hyväksi aivoille, eikä terveydelle yleensäkään. Normaali keskiverto-ihminen pystyy kyllä jättää sen yhteenkin olueeseen. Valitettavasi tämän ajan viihteellinen maailmanaika suosii vieläkin humalajuomista, mutta toivottavasti tuo sairaanloinen käytäntö joskus edes vähenisi ja hävisi. Kohtuudella nautitut oluet eivät ole ollenkaan pahasta!

        Siis en minäkään varmaan käyttäs yhtään jos mulla perhe olis,Yksinäinen kun oon niin en aiheuta pahennusta muille kun joskus viikonloppuna otan ni ei se ny ole nii paha juttu.


      • en_välitä_oluesta
        gnaa kirjoitti:

        No joittenkin tutkimuksien mukaan jatkuva kohtuukäyttökään ei olisi terveydelle hyväksi.

        Joku tolkkuhan hommassa toi pitää olla. Pullo kerralla voi olla kohtuukäyttöä. Kerta heti toisen jälkeen sitten ei.

        Toisessa ketjussa SRK-rippikoulun kehittämisestä esitettiin rakentava ajatus siitä, että ripariohjelmaan otettaisiin valvottua käytännön opetusta oluesta, jotta nuorison ei tarvitsisi tyytyä puhujapappojen asenteisiin. Kannatettava ajatus.


    • näinonsuurinpiirtein

      Raamatun mukaan olutta voi ottaa kohtuullisessa määrin ja kohtuus on se, että ajatukset on hallinnassa, eikä alkoholi vaikuta käytökseen.

      • gnaa

        Jaa-a,Mulla ei oo ajatukset olleet kännissä yhtään sen pahempia mitä ne pahimmillaan on ollut selvinpäin.
        Koskaan en oo kännissä riehunu tai tapellut.
        Siis viina on viisasten juoma ja siks minäki sitä juon että tyhmille ei jää mutta kyllä se viina ei juomalla lopu.


      • ohrapirtelö

        Missä kohden Raamattua mainitaan olut? Hyvässä tai pahassa.


      • vehnäolut

        No voit juoda viiniä, tai vaikka vodkaa, jos se on parempaa kuin olut.
        Juomia, jotka sisältävät alkoholia.
        Hoosea 4:18 sisältää heprean sanan olut tai tarkemmin vehnäolut.
        Siinä kuvaillaan Israelin (10 sukukuntaa) etenkin hallitsijoiden pahaa toimintaa,
        Kun oluet oli juotu, he syyllistyivät irtosuhteisiin tai prostituution harjoittamiseen.
        Ja saivat häpeän päälleen.


    • äläjuo

      Ei saa juuva.
      Tännään juo yhden pilsnerin, huomenna sitä haluaakin jo VII- olutta.
      Ei saa antaa pirulle etusormea.

      • Posekarhu

        Jos tiedät, ettet pysy yhdessä, älä ota.
        Itelle ei oluen prosentit merkkaa yhtään mitään, vaan maku.
        Ei ole väliä, onko oluessani prosentteja 2,6, vai 8. Sillä ei ole eroa, koska yleensä yksi lasillinen olutta ei paljoa vaikuta mun menoon. Juon niitä todellakin vain maun vuoksi, eikä yksikään olut maailmassa ole vienyt minulta uskoani. Suosikkioluissani prosentit liikkuu jossain 4,4 ja 5 prosentin välillä. Äkäisin olut, jota olen ikinä juonut, ylitti 8 prosentin rajan, mutta se ei kyllä enää ollut hyvää, kun alkoholin maku tuli liian voimakkaana esiin. Hyvässä oluessa ei alkoholi liiemmin maistu!


      • gnaa
        Posekarhu kirjoitti:

        Jos tiedät, ettet pysy yhdessä, älä ota.
        Itelle ei oluen prosentit merkkaa yhtään mitään, vaan maku.
        Ei ole väliä, onko oluessani prosentteja 2,6, vai 8. Sillä ei ole eroa, koska yleensä yksi lasillinen olutta ei paljoa vaikuta mun menoon. Juon niitä todellakin vain maun vuoksi, eikä yksikään olut maailmassa ole vienyt minulta uskoani. Suosikkioluissani prosentit liikkuu jossain 4,4 ja 5 prosentin välillä. Äkäisin olut, jota olen ikinä juonut, ylitti 8 prosentin rajan, mutta se ei kyllä enää ollut hyvää, kun alkoholin maku tuli liian voimakkaana esiin. Hyvässä oluessa ei alkoholi liiemmin maistu!

        No ite tykkään vielä 8.5Prosentin olutta juoda,Siis jääkylmänä menee helposti alas,Mutta voin sanoo että ei se enää janojuomasta kyllä mene.


    • toinenpuoli

      Jos noin on, että on heikkous pysyä kohtuudessa, niin on viisasta todella ettei ota sitä ensimmäistäkään. Joillekin tämä on ainoa tapa pysyä erossa juopumisesta.
      Ja jos tietää jonkun heikkouden, täytyy se ottaa huomioon, ettei tarjoa alkoholijuomia esimerkiksi iltakylässäkään ollenkaan.
      Myöskin kun Raamattu antaa neuvoja vanhimmille, sanotaan, ettei heidän tulisi olla paljon viinin nauttijoita. Eli vaikka alkoholin käyttö olisi kohtuullistakin, niin ei pitäisi olla tunnettu runsaasta alkoholin käytöstä.

    • Masetti

      Puhujat usein vetoavat oppi-isä Lutheriin.

      Luther joi sopivassa määrin olutta ja piti hauskoja juhliakin. Sinäkin voit vedota siis oppi-isääsi Lutheriin. Ei kehottanut juopottelemaan humalahöhöisesti ja piti juoppoutta syntinä.

      Olutta sopivasti otettuna piti Luojansa lahjana. Luther ei ollut tekopyhä kuten jotkut häntä tässäkin asiassa väärinymmärtäneet monet ovat.

      • Posekarhu

        Niimpä. Yksi olut saunan jälkeen on ihan hyvästä, mutta juopottelu ei.
        Ostin muuten reformaation juhlavuonna Luther-olutta. Tykkään pienpanimo-oluista ja juon niitä lähinnä maun vuoksi. Meitä olutharrastajia vanhoillislestadiolaisissakin on jo joitakin. En ole ainoa =)


    • punkkua_suvareillekin

      Onpa SRK:n kööri olusista mitä mieltä tahansa, eivät ne minulle maistu. Mieluummin nautin punaviiniä ja punaviinistä. En saunan jälkeen, vaan hyvän aterian yhteydessä.

      • port

        Portviini on sitte hyvä ruokaryyppy viini,Tosin aika petollinen jos se vaan sattuu maistuun.


      • Krpntn

        Olen ollut joskus avustamassa pappeja ehtoollisella. Kenellekään kertomatta join maljat tyhjiksi ennen, kuin pappi ehti sen tehdä! Pappi kehui, että olen osannut annostella prikulleen viinit, mutta sanoi, että voihan sitä reiluumminkin kuitenkin laittaa!


      • varajakaja

        Olen tehnyt saman. Suviseuraviinitarjoilun suhteen tulee nuita arviointivirheitä. Siellä takahuoneessa olen esimaistaellut viinejä. Korkkivikaista viiniä ei saata seuraväelle tarjota. Mutta uskovaisena olen uhrautunut, ja juonut nekin pois happanemasta. Ei sitä katkerankaan makuista Jeesuksen verta saa maaha laskea.
        Hiukopaloiksi olen syönyt ylijääneet öylätit pois kuljeksimasta.
        Viinijakelun lopuksi olen vielä juonut maljasta ne loput viinit. Äkäisiä VL- pappeja ollu, kun eivät ole saaneet osuuttaan Jeesuksen verestä.


      • Entinenvetäjä
        varajakaja kirjoitti:

        Olen tehnyt saman. Suviseuraviinitarjoilun suhteen tulee nuita arviointivirheitä. Siellä takahuoneessa olen esimaistaellut viinejä. Korkkivikaista viiniä ei saata seuraväelle tarjota. Mutta uskovaisena olen uhrautunut, ja juonut nekin pois happanemasta. Ei sitä katkerankaan makuista Jeesuksen verta saa maaha laskea.
        Hiukopaloiksi olen syönyt ylijääneet öylätit pois kuljeksimasta.
        Viinijakelun lopuksi olen vielä juonut maljasta ne loput viinit. Äkäisiä VL- pappeja ollu, kun eivät ole saaneet osuuttaan Jeesuksen verestä.

        Itse join keittiövuorossa aina jääkaapissa olevia ehtoollisviinejä.
        Rauhanyhdistyksen keittiön jääkaapissa oli aina yksi avattu viinipullo pappien kotikäyntien vuoksi. Uskovaisilla papeilla kun on ollut tapana järjestää pieniä ehtoollishetkiä vanhuksille kotikäyntien yhteydessä. Kukaan ei huomannut, että otin aina oman osansa näistä pulloista toimiessani keittiövuoron vetäjänä.
        Itse olin aina ensimmäisenä keittiöllä ja odotellessani muita työvuorolaisia, otin ehtoollisviinipullosta pienen satsin viiniä omaan taskumattiini. Usein otin aika reippaastikin, sillä ne ehtoollisviinipullot ovat sen verran suuria, ettei muutama taskumatillinen paljoa näy!

        Jossain vaiheessa kun ehtoollisviinejä alettiinkin pitämään lukkojen takana, vetäydyin keittiövuoron vetäjän tehtävistä. Aika moni muukin vetäjä näytti tehneen samoin. Tiedä sitten, kuinka moni muu toimi aivan samalla kuin minäkin.


      • O.Saton
        Entinenvetäjä kirjoitti:

        Itse join keittiövuorossa aina jääkaapissa olevia ehtoollisviinejä.
        Rauhanyhdistyksen keittiön jääkaapissa oli aina yksi avattu viinipullo pappien kotikäyntien vuoksi. Uskovaisilla papeilla kun on ollut tapana järjestää pieniä ehtoollishetkiä vanhuksille kotikäyntien yhteydessä. Kukaan ei huomannut, että otin aina oman osansa näistä pulloista toimiessani keittiövuoron vetäjänä.
        Itse olin aina ensimmäisenä keittiöllä ja odotellessani muita työvuorolaisia, otin ehtoollisviinipullosta pienen satsin viiniä omaan taskumattiini. Usein otin aika reippaastikin, sillä ne ehtoollisviinipullot ovat sen verran suuria, ettei muutama taskumatillinen paljoa näy!

        Jossain vaiheessa kun ehtoollisviinejä alettiinkin pitämään lukkojen takana, vetäydyin keittiövuoron vetäjän tehtävistä. Aika moni muukin vetäjä näytti tehneen samoin. Tiedä sitten, kuinka moni muu toimi aivan samalla kuin minäkin.

        "otin aina oman osansa näistä pulloista"

        Täh?


    • elämäntapa

      Siis mun mielestä alkoholismi ei ole edes sairaus vaan elämäntapa,Siis onhan liikuntaholismi vienyt myös ihmisiä ennenaikaiseen hautaan kun pumppu on pettänyt.
      Onko jollekkin liikuntaholismille sanottu että mene ny siitä välillä katkasuhoitoon liiallisesta liikunnankäytöstä?

    • MarttiLuther

      Olut kuuluu luterilaiseen tapakulttuuriin.

    • TupakkakinJäiPois

      Suviseuroihin makkaran tilalle tai rinnalle ykkösolut.

    • Kaljama

      Kun olin lapsi, pidettiin kotipaikkakunnallani aina elokuussa isot seurat.
      Seurat olivat kirkossa, mutta kirkon vieressä oli ns. parakki missä toimi seuraravintola. Muistelen, että siman ja limukan ohella myytäviä juomia oli myös pilsneri. Eikös se ole niin kuin ykkösolutta? Ei sitä kukaan kummastellut silloin. Tuskinpa nytkään, jos sitä myytäisiin seuroissa ja suviseuroissa. Kaljahan on hyvä janojuoma.
      Ennen sai kaupasta ostaa Talouskaljaa isoissa pulloissa. Se oli kylmänä hyvää ja riittoisaa saunajuomaa.

    • Keskustelu alkoholista, oluesta, viinistä sekä poltetusta väkiviinasta ei lopu koskaan, ei ennekuin Jeesus tulee tänne.
      Hän tekee mukin, heti ensimmäisenä, kuten on luvannut.
      Kuitenkin, jos ajattelemme kristittynä, mikä olisi Jeesuksen ohje; Kaikkeen on vapaus, mutta kasvattaako kaikki?
      Ei kasvata. Alkoholi on kuitenkin vihamielinen elementti /tupakka 22,000 kertaa vihamielisempi, joten sitä tulee karttaa.
      Itse kokeilin aktiiviuran jälkeen toistakymmentä vuotta oluen ja kirkkaan käyttöä, mutta lopetin ja sain elämäni entiseen järjestykseen.
      Jeesuksen ensimmäinen tunnusteko oli tehdä lähes 1000 litraa, viikon Häätilaisuuteen, mutta käyttäjinä oli juutalaiset, joilla on moraali kotona, mutta siitä ei voi kukaan olla eri mieltä, siitä määrästä hääväki oli aivan varmasti myös humalassa. Jeesus hyväksyi tämän.
      Mutta ihmisille, joilla on geeni, joka altistaa alkoholismiin on tunnistettava se, ja pidättäytyä alkoholista, täydellisesti.
      Mutta kenelläkään ei ole sanomista muutamasta lasista viiniä, tai olutta, se on nauttijan itsensä asia.
      Vielä -50, 60 luvulla maalla oli tiettyjä juhlallisuuksia, siihen osallistu aina koko kylä, uskovat ja uskomattomat, mutta se oli vain yhden päivän. Seuraavana sairastettiin.

    • RAATTAMAA

      Sammaa pirun kusta ja paskaa se on, oli sitä enempi tai vähempi. Kaakana ootte lestadiolaisuudesta

      • Lestadiolisuus ei ole vielä pelastanut ketään, eikä tule koskaan pelastamaan kaan, vaan sen työn tekee Jeesus, kunhan ihminen tunnustaa suullaan uskonsa Häneen, uudestsisyntyy ylhäältä, ja ottaa upotuskasteen. Näin Hän itse sanoo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe