Vuosien varrella kattopelleistä lukemastani on muodostunut kuva, että peltien kehityksessä pääpainopistealueet ovat olleet: mahdollisimman pienet valmistuskustannukset, joilla muut tavoitteet saavutetaan, kestää vähintään takuuajan (myyjien mukavampi myydä ja reklamaatioiden hoito ja korjauskustannukset pysyvät aisoissa), visuaalinen laatu ja auringon lämpösäteilyn heijastavuuden parantaminen. Viimeisimmällä markkinoidaan maailmalla erikoispinnoitteita ja näillä pinnoitettuja peltejä, mutta kuvittelisin, että kaikki merkittävät kattopeltivalmistajat ovat tähän hiljaisuudessa panostaneet (vähemmän lämpöliikkeitä --> parempi kestävyys, vähemmän kuumuutta rakenteisiin --> vähemmän arvostelua --> epäsuorasti parempi maine) - vai olenko väärässä?
Kattopeltien kehityksestä
3
255
Vastaukset
- neolisaikakestäviä
Kattopellit pitäisi tehdä rosteri teräksestä, silloin ne kestäisi sen 200-300 vuotta, ja voisi nukkua yönsä ilman vesisateen pelkoa.
Kyllä aito sinkkikattopelti (ei siis pälkästään sinkitty), alumiinipelti ja kuparipelti ovat myös erittäin kestäviä ja pitkäikäisiä, mutta kalliita kuten rosteripeltikin. Rosteripeltiä olen itse pohtinut auringonvalon peilaamiseen kohti aurinkokeräimiä tai -paneeleita näiden tehon buustaamiseen; hintoja vain en ole löytänyt kustannusten hahmottamiseen. Lentäjät(?) ovat tosin valitelleet kirkkaiden kattopeltien häikäisystä...
- Saatanollaväärässäkin
Minä tein titaanista oman kattoni. Uskon että kestää minun ikäni?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231205
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89894- 87767
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede19736- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282692- 109626
- 32593
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511