Vuosien varrella kattopelleistä lukemastani on muodostunut kuva, että peltien kehityksessä pääpainopistealueet ovat olleet: mahdollisimman pienet valmistuskustannukset, joilla muut tavoitteet saavutetaan, kestää vähintään takuuajan (myyjien mukavampi myydä ja reklamaatioiden hoito ja korjauskustannukset pysyvät aisoissa), visuaalinen laatu ja auringon lämpösäteilyn heijastavuuden parantaminen. Viimeisimmällä markkinoidaan maailmalla erikoispinnoitteita ja näillä pinnoitettuja peltejä, mutta kuvittelisin, että kaikki merkittävät kattopeltivalmistajat ovat tähän hiljaisuudessa panostaneet (vähemmän lämpöliikkeitä --> parempi kestävyys, vähemmän kuumuutta rakenteisiin --> vähemmän arvostelua --> epäsuorasti parempi maine) - vai olenko väärässä?
Kattopeltien kehityksestä
3
252
Vastaukset
- neolisaikakestäviä
Kattopellit pitäisi tehdä rosteri teräksestä, silloin ne kestäisi sen 200-300 vuotta, ja voisi nukkua yönsä ilman vesisateen pelkoa.
Kyllä aito sinkkikattopelti (ei siis pälkästään sinkitty), alumiinipelti ja kuparipelti ovat myös erittäin kestäviä ja pitkäikäisiä, mutta kalliita kuten rosteripeltikin. Rosteripeltiä olen itse pohtinut auringonvalon peilaamiseen kohti aurinkokeräimiä tai -paneeleita näiden tehon buustaamiseen; hintoja vain en ole löytänyt kustannusten hahmottamiseen. Lentäjät(?) ovat tosin valitelleet kirkkaiden kattopeltien häikäisystä...
- Saatanollaväärässäkin
Minä tein titaanista oman kattoni. Uskon että kestää minun ikäni?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 343996
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131899Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom631364Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951306Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.681195Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A51051- 47951
Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti333924Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥26911En haluaisi kaiken kuihtuvan pois
ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?39902