Vuosien varrella kattopelleistä lukemastani on muodostunut kuva, että peltien kehityksessä pääpainopistealueet ovat olleet: mahdollisimman pienet valmistuskustannukset, joilla muut tavoitteet saavutetaan, kestää vähintään takuuajan (myyjien mukavampi myydä ja reklamaatioiden hoito ja korjauskustannukset pysyvät aisoissa), visuaalinen laatu ja auringon lämpösäteilyn heijastavuuden parantaminen. Viimeisimmällä markkinoidaan maailmalla erikoispinnoitteita ja näillä pinnoitettuja peltejä, mutta kuvittelisin, että kaikki merkittävät kattopeltivalmistajat ovat tähän hiljaisuudessa panostaneet (vähemmän lämpöliikkeitä --> parempi kestävyys, vähemmän kuumuutta rakenteisiin --> vähemmän arvostelua --> epäsuorasti parempi maine) - vai olenko väärässä?
Kattopeltien kehityksestä
3
159
Vastaukset
- neolisaikakestäviä
Kattopellit pitäisi tehdä rosteri teräksestä, silloin ne kestäisi sen 200-300 vuotta, ja voisi nukkua yönsä ilman vesisateen pelkoa.
Kyllä aito sinkkikattopelti (ei siis pälkästään sinkitty), alumiinipelti ja kuparipelti ovat myös erittäin kestäviä ja pitkäikäisiä, mutta kalliita kuten rosteripeltikin. Rosteripeltiä olen itse pohtinut auringonvalon peilaamiseen kohti aurinkokeräimiä tai -paneeleita näiden tehon buustaamiseen; hintoja vain en ole löytänyt kustannusten hahmottamiseen. Lentäjät(?) ovat tosin valitelleet kirkkaiden kattopeltien häikäisystä...
- Saatanollaväärässäkin
Minä tein titaanista oman kattoni. Uskon että kestää minun ikäni?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_232463Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.531743Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup111054Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu2951022- 259982
- 146893
- 56854
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.110759- 46745
Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua8728