Vuosien varrella kattopelleistä lukemastani on muodostunut kuva, että peltien kehityksessä pääpainopistealueet ovat olleet: mahdollisimman pienet valmistuskustannukset, joilla muut tavoitteet saavutetaan, kestää vähintään takuuajan (myyjien mukavampi myydä ja reklamaatioiden hoito ja korjauskustannukset pysyvät aisoissa), visuaalinen laatu ja auringon lämpösäteilyn heijastavuuden parantaminen. Viimeisimmällä markkinoidaan maailmalla erikoispinnoitteita ja näillä pinnoitettuja peltejä, mutta kuvittelisin, että kaikki merkittävät kattopeltivalmistajat ovat tähän hiljaisuudessa panostaneet (vähemmän lämpöliikkeitä --> parempi kestävyys, vähemmän kuumuutta rakenteisiin --> vähemmän arvostelua --> epäsuorasti parempi maine) - vai olenko väärässä?
Kattopeltien kehityksestä
3
216
Vastaukset
- neolisaikakestäviä
Kattopellit pitäisi tehdä rosteri teräksestä, silloin ne kestäisi sen 200-300 vuotta, ja voisi nukkua yönsä ilman vesisateen pelkoa.
Kyllä aito sinkkikattopelti (ei siis pälkästään sinkitty), alumiinipelti ja kuparipelti ovat myös erittäin kestäviä ja pitkäikäisiä, mutta kalliita kuten rosteripeltikin. Rosteripeltiä olen itse pohtinut auringonvalon peilaamiseen kohti aurinkokeräimiä tai -paneeleita näiden tehon buustaamiseen; hintoja vain en ole löytänyt kustannusten hahmottamiseen. Lentäjät(?) ovat tosin valitelleet kirkkaiden kattopeltien häikäisystä...
- Saatanollaväärässäkin
Minä tein titaanista oman kattoni. Uskon että kestää minun ikäni?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia
ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä294301S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski
Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi154212Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan
Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan2493878Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"
Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos642369Sandels tölkin hinta nousi 1,29 eurosta 1,32 euroon
Mitähän järkeä valtiolla on verottaa tuotakin elintarviketta niin kovasti, että on järkevämpää käydä hakemassa ulkomailt431811Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä
Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi771694Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?
Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont11508Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin
🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu61425- 1051417
Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!
Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva111331