omakanta.fi tekstien muuttelu

Onko kenellekään muulle käynyt niin,että omakanta.fi tekstejä on muuteltu myöhemmin ?
Tarkoitan,että en ole missään muualla valittanut virheellisistä teksteistä paitsi täällä! Mietin vaan,kun tekstit ovat vieläkin osittain virheellisiä niin voinko laittaa suomi 24 ään korjauspyynnön?
Läppä,läppä;)
On mm. ilmestynyt uusi teksti käsittääkseni hoitajalta,joka kertoo minut uloskirjoitetun puhelimitse! Minä ja mieheni tulimme varta vasten Harjavaltaan kokoukseen,jossa minut uloskirjoitettiin.Siitä kokouksesta oli tekstikin,mutta se on kadonnut näkyvistä.Johtuukohan sitten siitä,että en vaan itsekään näe sitä,jos olen sen näkymisen estänyt????
Erittäin hämmentävää!
Olen aivan varma,että tekstejä on muuteltu!!!! Yrittävätkö tehdä minua hulluksi vai pelkäävätkö?Vai ovatko ystävällisiä ja yrittävät auttaa? Siihen teoriaan en nyt oikein usko,että hyvää hyvyyttään olisivat muokanneet tekstejä.

Asiat eivät menneet kuitenkaan ihan niin kuin mitä kirjoitettu on? Joten se on oi voi.
Olen kyllä hämmentynyt.En ole yhtään psykoottinen.Silti tekstit ovat muuttuneet.Olen vitun varma tästä.
Täytyy varmaan etsiä tarkemmin.Jos kuitenkin näkymisen estäminen on piilottanut tekstit itseltänikin!?
Keneltäköhän voisi tiedustella asiasta? puhelinnumerostako,joka oli hoitajan lopputekstissä? Buhahhahhahaa,en kestä.
Ilmoita

Kohta ne tekstit varmaan muuttuu takas.Sitten kyllä suutun oikeasti.Tarviikin printata ne tästä lähtien aina paperille niin voi todistaa ,että aika paljon muutettu.
Ei se mitään, uskon vaan Jumalaan ja Jeesukseen,kirjoitelkoot minusta mitä haluavat!
Ilmoita
Ensinnäkin, se mitä estoja olet ehkä itse tehnyt tekstien näkyvyydelle Omakannassa ei vaikuta siihen, miten ne sinulle itsellesi näkyvät.

Henkilökunta muuttaa joskus tekstejä jälkeenpäin. Korjailee, lisäilee. tarkentaa. Minun käsittääkseni ainakin joskus on niin, että myös alkuperäinen versio jää jonnekin talteen, taustatiedostoon tms. Tämä siltä varalta, että hoitovirheen tehneet lääkärit eivät pääsisi peittelemään tekosiaan valvontaviranomaisilta. Mutta siis jos huomaat että tekstejä on muutettu jälkikäteen, se on sinänsä ihan normaalia.

Jos huomaat tekstissä virheitä, sinulla on oikeus vaatia korjausta virheellisiin potilaskertomusmerkintöihin. Se tehdään kirjallisesti. Joko valmiilla lomakkeella (löytyy sairaanhoitopiirin verkkosivuilta) tai vapaamuotoisella kirjeellä. Lomakkeen nimi on Potilastietojen oikaisuvaatimus. On tärkeää, että kirjoitat selvästi, mikä kohta on virheellinen ja perustelu miksi, ja millä tavoin tahdot sen korjattavan. Parhaan tuloksen saa, kun kirjoittaa selkeästi valmiiksi sen lauseen, jonka toivoo tilalle. - Monesti kirjataan väärin esim. sanomisia, kun niitä on vaikea muistaa sanatarkasti oikein (ja lisäksi hoitohenkilökunnalla on valikoiva muisti... muistavat sen mitä "potilaalta" odottavatkin...;) Eli potilaan asemassa olevalla on oikeus vaatia että hänen puheensa kirjataan oikein. Pienetkin virheet on oikeus korjata. Ne voivat olla tärkeitä kokonaisuuden kannalta.

Oikaisupyyntöön voi kirjoittaa esim. "Potilaskertomuksen mukaan olisin sanonut näin-ja-näin. Tämä on virheellisesti kirjattu, todellisuudessa sanoin niin-ja-niin. Vaadin oikaisua kyseiseen kohtaan potilaskertomusta".

Tietysti ennen oikaisupyyntöä voi koettaa soittaa tekstin kirjoittaneelle hoitohenkilölle ja pyytää selitystä. Samoin jos ihmettelet, että jotain olisi hävinnyt tai sitä mitä pitäisi ei näy Omakannassa. Jätä vaikka soittopyyntö osastosihteerille, selitä alustavasti mistä on kysymys ja että haluaisit keskustella asiasta lyhyesti puhelimessa.
Ilmoita
Aivan, kiitos asiallisesta vastauksesta. Kyseessä on kuitenkin vuoden 2016 potilasmerkinnnät ,joten tuntuu ,että on turhaa enää keskustella kenenkään asianomaisen kanssa,koska eivät muista edes mitä ovat viimeisessä työvuorossaan tehneet ,saati sitten vuoden 2016 tapahtumia.
Tietysti tuon tekstien katoamisen ja muuttelun voisi ottaa puheeksi ,että näkyvätkö tällaiset muutokset systeemissä jossain.Vai voiko olla,että jäljet on peitelty ja vaikuttaisin vaan tärähtäneeltä,jos kyselisin asiasta.
Mietin lähinnä,että miksi he muuttaisivat tietoja nyt paljon myöhemmin?
Kyllä minua kiinnostaa ovatko alkuperäiset tekstit tallessa .En tiedä kyllä tietäisikö osastonsihteeri vastauksen ja minkä osaston. Tarkoitatko,että vaan soittaisin toiselle osastolle,jossa olin ja osastonsihteeri näkisi tiedot,joita minulle ei enää näy?
Ilmoita
En ole vaatinut virheellisten tekstien muuttamista mm. siitä syystä,että luulisi heidän itsekin tietävän miten järjettömiä kirjoittelevat. Lisäksi se olisi vain minun sana heidän sanaansa vastaan. En nyt viitsi tarkemmin kirjoittaa kummallisuuksista,joita ovat kirjoittaneet.Tuntuu kyllä,että lähinnä suojelevat siellä sairaalassa itseään . Ihan niin kuin se loppupeleissä mitään auttaisi.,jos suututtavat väärän henkilön. Täytyy oikein ihmetellä mitä kaikkea psykiatrisella voi tapahtua ja potilaat ottavat kiltisti vastaan. Vaihtoehtoja ei ole.
Minäkin olen kärsinyt tosi paljon psykiatrisesta hoidosta ja /tai sen puutteesta. Olen käynyt pitkästä aikaa nyt olsiko 3 vai 4 kertaa TK-hoitajan luona ja hän sanoi,että soitteletko vaan ,jos tulee jotain asiaa vai haluatko uuden ajan. Sain kyllä ajan ,mutta aika vaikea saada mitään hoitoa mininkään vaivaan.
Uloskirjoitetaanko mut kohta koko maailmasta pois???!! TOD.NÄK. Sitä odotellessa!!
2 VASTAUSTA:
Jo mä arvasin, että nää on näitä psykiatrian juttuja, jossa ei hyväksytä saatua diagnoosia.
enoosairas kirjoitti:
Jo mä arvasin, että nää on näitä psykiatrian juttuja, jossa ei hyväksytä saatua diagnoosia.
Diagnoosista en valita. Se on hyvin käyttökelpoinen.
+Lisää kommentti
Vaikka se on 2016, asiat voivat silti olla tärkeitä. Minusta kannattaa kyllä selvittää.

Et vaikuta tärähtäneeltä, jos kyselisit, miksi ihmeessä vaikuttaisit. Tuollainen pelko on kamalaa, mutta sellaistahan me "potilaat" tunnetaan. Minusta se on yksi merkki siitä että psykiatrinen järjestelmä on mokannut. Stigmaa ja ikivanhaa lääkäripelkoa, vähän niin kuin "herranpelkoa". Kyse on kansalaisoikeuksista, ja jokaiselle on omat potilastiedot hyvin tärkeitä ja henkilökohtaisia asioita. Niin kuin muutkin itsestä kirjoitetut viralliset tiedot jossain rekisterissä. Ja varsinkin nykyään, kun ne psykiatriset tekstit näkyvät myös somaattisten alojen lääkäreille ja hoitajille - eikä me potilaat voida siihen mitenkään vaikuttaa.

Voit kysyä ja sanoa esim. että et ole ihan varma muistatko oikein, mutta haluaisit selvittää onko eräitä potilaskertomuksesi tekstejä muutettu jälkeenpäin, ja sitä varten haluaisit tietää ovatko alkuperäiset tekstit vielä jossain tallessa.

Tiedän että ainakin joissakin tilanteissa muutoksen jälkeen alkuperäinen teksti jää hallintoylilääkäreiden nähtäväksi taustatiedostoksi. Sellaiseksi mikä ei siis näy jokapäiväisessä hoitotyössä mutta mikä voidaan tarkistaa jos tulee valitus hoitovirheestä tms,. En tiedä missä tilanteissa jää ja missä ei, onko sitä siis nyt kuvailemastasi tekstistä olemassa, tätä voisi nimenomaan kysyä. Kiinnostaisi varmaan monia muitakin potilaita jotka saattavat olla samassa tilanteessa. Aika moni - oli sitten somaattinen tai psykiatrinen - joutuu joskus miettimään tuliko hoitovirhe, tai muuten vain mitä jossain asiassa tehtiinkään. Ei tarvitse olla kyse että olisit syyttelemässä jotakuta, vaan tama on kiinnostusta omaan terveyteen ja sen hoitoon.

Ja hyvä idea on minkä mainitsit että ottaa paperitulosteen Omakannan teksteistä, ainakin tärkeimmistä.

Mistä sítä sitten kysyisi, niin yleensähän sihteerit ovat aika hyviä auttamaan alkuun tällaisessa. Kertovat mistä hankkia lisätietoa. Potilasasiamiehen avulla asia viimeistään pitäisi selvitä. Heidän hommansa on auttaa potilaita oikeuksiensa selvittämisessä ja tarvittaessa myös valituksissa. - Ja tietotekniikkaosasto on yksi, sinne voi soittaa sairaanhoitopiirin vaihteen kautta. Joku siellä osaa varmaan kertoa heti, onko taustatiedostoja olemassa, he kun laativat ne tekniset jutut.

Eli, ei se sen kummempaa :)
1 VASTAUS:
Kiitos paljon kattavasta vastauksestasi.Olet oikeassa,että moni ihminen on varmaan samassa tilanteessa.
+Lisää kommentti
Toiseen viestiisi: Ota iisisti, et ole ainoa. Tuollaista se on. Näissä kuvioissa on todella vaikea pitää kiinni oikeuksistaan :(
1 VASTAUS:
<3
+Lisää kommentti
Tästä linkistä tietoa ja vertaistukea:

https://madinfinland.org/
Ilmoita
Mistä voi tarkistaa sen, kuka on lukenut minun tietoja tietokannasta.
1 VASTAUS:
Omakannasta ei näy, ketkä henkilöt ovat lukeneet potilastekstejä, vaan ainoastaan jos potilastietoja on luovutettu johonkin toiseen terveydenhuollon yksikköön. Käytännössä julkisen puolen tekstit näkyvät koko sairaanhoitopiiirissä. Psykiatriset tekstit näkyvät kaikille somaattisille osastoille ja terveyskeskukseenkin eli kaikille, jotka hoitavat potilasta.

Jos haluaa tietää kuka tekstejä on lukenut pitää pyytää lokitiedot. Sitä varten on lomake Lokitietopyyntö sh-piirin sivuilla. Lokitietovastauksessa on listattuna ajat, henkilöt ja minkä alan tekstejä he ovat lukeneet. Jos epäilee laitonta tietojen katselua, voi tehdä lokitietojen selvityspyynnön. Siihen vastaa kyseisen hoitohenkilön esimies, joka kertoo, millä perusteella tällä on ollut oikeus lukea ko. tietoja. Jos tietojen lukemiseen ei ole ollut laillista oikeutta, potilas voi tehdä valituksen ja vaatia huomautusta/varoitusta/potkuja työntekijälle. Tai jos haluaa voi myös tehdä rikosilmoituksen. Kyseessä voi olla henkilötietorikos. Siitä saa sakkoja ja enimmillään ehdollista vankeutta. Tietosuojavaltuutetun toimistosta voi kysyä neuvoja em. asioista.

Psykiatristen tietojen lukemista somaattisilla osastoilla ei ole mitenkään rajoitettu. Lain mukaan potilastietoja saa lukea kahdella ehdolla: että on voimassaoleva hoitosuhde, ja että lukeminen on tehtävän rajoissa. "Tehtävän rajoissa" pitäisi kaiken järjen mukaan tarkoittaa, että somaattisten alojen hoitohenkilöt kuten yleislääkärit, hoitajat ja hammaslääkärit ym. eivät tarvitse eivätkä siksi saisi lukea arkaluontoisia psykiatrian tekstejä, mutta tämä entinen rajoitus ei enää nykyään päde kun pyritään ns. "kokonaisvaltaiseen hoitoon". Käytännössä siis kaikki hoitohenkilöt saavat rajoituksetta perehtyä potilaan psykiatrisiinkin teksteihin. Sieltä sitten avautuu aika paljon yksityiselämää. Joten kannattaa katsoa, mitä kertoo milläkin vastaanotolla. Ja miettiä sitä "luottamuksellisuutta" mistä vieläkin puhutaan. Sitä ei ole.
+Lisää kommentti
Minä korjautin mukavan hoitajan tekstiä, kun hän oli kirjoittanut että en muista traumaattisia kokemuksiani juuri ollenkaan. Olin sanonut, että en muista varhaislapsuudesta kuin yhden tapahtuman ja myöhempien ikävuosien traumat kyllä on pysyneet mielessä. Korjasi tekstin ihan pyytämällä.
Työterveyspsykologi oli kirjannut väärin yhden julkisen puolen hoitoon liittyvän pikkuasian ja oikaisin sen lääkärille seuraavalla käynnillä, mutta tämä kirjoitti saman pupun uudelleen. En viitsinyr enää yrittää sitä oikoa. En ole myöskään jaksanut korjauttaa polin sairaanhoitajan tekstejä, vaikka siellä jotain virheellisyyttä välillä onkin. Polilla kestää pitkään tekstin tulo kantaan ja eivät niitä muuttele. Työterveys taas välillä muuttelee tarinaa. Yksi käyntiaika oli työterveydessä kirjattu kuukauden verran väärin eli onhan näitä.
Ilmoita
Eivät he siellä osastolla voi avata hoitotietoja,jos ei ole asiakaskontaktia. Eihän sitä asiakaskontaktia enää tietenkään ole. Eivät voi avata tietojani tai niin sanoivat. Varasin ajan potilasasiamiehelle,että pääsen edes keskustelemaan oikeuksistani ihmisen kanssa,joka tietää mitä voi tehdä vai voiko mitään. Minulla kesti 2 1/2 vuotta,että uskalsin varata ajan potilasasiamiehelle. Tuntuu hyvältä,että uskalsin ja pääsen edes puhumaan ja kyselemään oikeuksistani::
Osastolla,johon soitin kyseltiin heti,että miksi NYT soitat ja NYT pelkäät. Joo, painotin kyllä kovasti heille,että ei nyt vaan nyt uskalsin soittaa.
Meni aika huonosti puhelu kyllä ja potilastietojani eivät voi avata,koska minulla ei ole avohoitokontaktiakaan.
Ilmoita
Mitään muuta vaihtoehtoa tai vastausta en saanut kuin,että yhteys potilasasiamieheen. Tuli todella tyhmä olo,että heille soitin ja olin hermostunut tietenkin puhelimessa. No ,kaipa se oli minun oikeuteni edes kerran sanoa heille päin,että minua kohdeltiin tosi huonosti.Hyödytöntä,noloa ,turhaa jne. ,mutta tulipa tehtyä.
Tuntuu vaan,että kyllähän minun olisi pitänyt se tietää ja tiesinkin,että heille on turha soitella.
Nyt on aika potilasasiamiehelle keskustelemaan vihdoinkin.
Kiitos paljon tuestanne täällä varsinkin sinulle erkki-täti :)
Ilmoita
Huomasinkin vasta nyt,että erkki-täti olitkin kirjoittanut aikaisemmin,että pitää olla voimassa oleva hoitosuhde,jotta tietoja voidaan tarkastella.
Ilmeisesti silloin ,jos ei ole niin potilasasiamies on ainoa väylä!?
Hiukan outoa,mutta näillä mennään.
Ilmoita
Sanahelinää se varmaan vaan oli ja virallista paskapuhetta,että ei voida katsoa tietojani. Eivät lain mukaan voi katsoa,mutta voivat silti katsoa,jos haluavat.
Tai onhan se sitten tosiaan mahdollisuus tarkistaaa kuka tietoja on katsellut ja milloin,mutta minua ei itseäni kiinnosta niin paljon tämä asia.En usko tietojeni kiinnostavan paljon ketään paitsi itseäni;)
Ilmoita
Tällainen teksti lukee ohjeissa kohdassa potilasasiamies :

" Mikäli potilaan hoidossa tai kohtelussa on ilmennyt ongelmia, toivomme potilaan keskustelevan asiasta ensin kyseisen lääkärin tai hoitajan kanssa. Ongelmat voidaan usein ratkaista keskustelemalla siellä, missä asiat ovat tapahtuneet"

Minun kohdallani tämä siis ei ollut mahdollista.
Ilmoita
Se joka tekstin on kirjoittanut voi aina katsoa niitä itse. Jos jotain erityistä perustetta tarvitaan, niin potilaan pyyntö ainakin riittää. Jos tiedot avataan, puhelusta tehdään kirjaus, siitä mitä kysyit ja mitä sinulle vastattiin. Se näkyy aikanaan Omakannastakin. Jos puheluun vastaa joku hoitohenkilö, jonka kanssa et ole aiemmin asioinut, niin tarkkaan ottaen hän ei voi avata tietojasi, koska hänellä ei ole hoitosuhdetta. Hän voi kuitenkin yleisesti keskustella asioista.

Todella asiatonta häneltä oli ihmetellä sinulle, miksi juuri nyt soitat. Potilaalla on aina oikeus palata potilastietoihinsa ja hoitoonsa, pyytää lisätietoja ja oikaisuja merkintöihin. Ei siihen vaadita mitään erityistä perustetta. Jos jatkossa olet yhteydessä sinne, koeta ottaa etäisyyttä potilaan rooliin, se vain tekee heikoksi.

Joka tapauksessa, jos se jolle soitit olisikin avannut tietosi nyt, niin hän olisi luultavasti nähnyt saman kuin sinäkin Omakannassa. Lisäksi hän olisi ehkä nähnyt joitakin sellaisia tietoja, joita ei laiteta Omakantaan. Näitä ovat esimerkiksi osastohoitojakson jotkut potilastietomerkinnät ja omahoitajakeskustelut. Ne voi potilas tilata itselleen paperimuodossa, vaikka niitä ei laitetakaan Omakantaan.

Jos mietit onko aikaisempia tietoja muutettu, niin siinä varmaan osaisi vastata juuri se joka ne on itse kirjoittanut. Ehkä hän ei enää muista, mutta toisaalta - pitäisi muistaa!

Omakannassa olen huomannut omien tietojeni kohdalla joskus päivämäärän "viimeksi muokattu". Se kertoo siis milloin on tehty muutoksia. Jos tavoitat tekstin kirjoittajan, voi pyytää häntä suullisesti kertomaan, mikä on se muokkaus, mikä tuolla päivämäärällä tehtiin.

Tietotekninen osasto osaa kertoa, onko alkuperäisestä tekstistä taustatiedostoa jäljellä. Jos on, sinulla on oikeus saada siitä kopio itsellesi. Tietosuojadirektiivin mukaan henkilöllä on oikeus saada nähdä kaikki hänestä tallennetut tiedot.

Hoitosuhteen määritelmää tulkitaan tosi laajasti. Esimerkiksi osastosihteeritkin ovat "hoitosuhteessa" potilaaseen, vaikka eivät varsinaisesti hoida, ja kaikkien hoitavien henkilöiden esimiehet, vaikkei potilas ole heitä koskaan tavannutkaan. Jos joskus on ollut tekemisissä potilaan kanssa niin että se katsotaan hoitosuhteeksi, voi lukea myöhemmin kaikkia hänen merkintöjään muiltakin aloilta. Esim. yleislääkäri tai terveydenhoitaja voi lukea kaikki potilaan psykiatriset tiedot, vastaanotolla ja koska tahansa myöhemminkin. Tietosuojavaltuutettukin on antanut luvan siihen, muka ammattitaidon kehittämismielessä. En kyllä ole ihan varma koskeeko tämä kaikkia tilanteita, pitäisi tarkistaa. Se on aika laaja "urkintavaltuutus" jos niin on... Psykiatriset tiedot ovat EU-direktiivin mukaan erikoissuojattuja, mutta Suomessa käytännössä eivät oikeastaan millään tavalla, tämän "kokonaisvaltaisen hoidon" vuoksi.

Psykiatriset tiedot kyllä kiinnostavat. Omiani olivat katselleet yhdessä vaiheessa aika monet eri alojen hoitohenkilöt ja sihteeritkin. Ja kun valitin tästä, siinä valitusvaiheessa myös luettiin niitä. Erityisen kurjalta tuntui, että kun tein lokitietojen selvityspyynnön siitä että somaattiset hoitajat ja lääkärit olivat urkkineet psykiatrian tietojani, tämän valituksen yhteydessä jotkut heistä jälleen lukivat ko. tietoja. Oli niin jännää ilmeisesti, että psykiatrinen potilas kehtaa valittaa yksityisyyttään loukatun, että piti tarkistaa, mitä hänen päässään liikkuu. ;(

Eikä minulla mitään ihmeellistä siellä psykiatrian kansiossa ollut, kuten ei muillakaan. Olipahan vain ollut henkinen kriisi muutama vuosi sitten, ja olin kuvitellut saavani siihen apua "mielialahäiriöosastolta", muutaman päivän olin siellä. Enää en menisi, mm. tämän vuoksi. Eikä hoitokaan ollut hääppöistä...

Toivottavasti sinulle osuu hyvä potilasasiamies. Minulla on kokemusta kahdesta. Valitin sekä eräistä hoitooni liittyvistä asioista että potilastietojeni katselusta (perusteella, että psykiatristen potilastietojeni lukeminen ei ollut ko. hoitohenkilöiden tehtävän rajoissa). Ensimmäinen potilasasiamies johon otin yhteyttä ei paljon osannut auttaa ja vaikutti vähän haluttomaltakin, mutta toinen oli tosi hyvä ja ymmärtäväinen. OIen paljossa kiitollisuudenvelassa hänelle, sillä ne asiat mitä sairaalahoitoon liittyivät ja lokitietojuttu olivat aika traumaattisia. Hänellä oli avarakatseisuutta ja empaattisuutta. Kävimme yhdessä läpi valituskirjeitäni ja hän lisäsi niihin oman puoltavan kantansa.

Potilasasiamiehethän eivät varsinaisesti voi suoraan hoitaa potilaan asioita, neuvoa vain, mutta hän sanoi kannanottonaan sen minkä voi, minun tapauksessani että se miten kohdallani oli toimittu näissä kahdessa asiassa ei ollut potilaslain eikä hyvän hoitokäytännön mukaista.

Voimia sinulle! :)
1 VASTAUS:
Minun potilasmerkinnöissä lukee sellaisia asioita läheisistäni,jotka eivät pidä paikkaansa.Ne asiat tulen vaatimaan poistettavaksi.En niinkään välitä mitä paskaa minusta on kirjoitettu kuin se,että on törkeitä valheita läheisistäni.
Minuakin ahdistaa,ettäminun tietoja alettaisiin tarkastelemaan. Tietojen,joiden haluaisin poistettavan.
Lähinnä haluaisin vaan saada kirjauksen hoitotoiveistani,että minua ei kohdeltaisi ikinä uudestaan siten. Ja perusteluni ja kokemukseni,että miksi juuri niin ei pitäisi toimia kuin toimivat.
Lisäksi minun läheisistäni kirjoitetut valheet voisivat poistaa.Sitä kyselen potilasasiamieheltä.Ne valheet ovat ihan kunnianloukkaustasoa,että tavallaa pelottaa ,että niitä tarkasteltaisiin. Teksteissä lukee,että minä " olisin antanut ymmärtää" läheisteni toimineen niin ja näin.
"antanut ymmärtää" on outo ilmaus.En ainakaan enää anna lupaa ymmärtää asioita oman mielikuvituksensa mukaisesti!
+Lisää kommentti
Puhelimessa suhtautuminen oli vähän sellaista,että onko vointisi nyt huonontunut ja pelkäät nyt joutuvasi tänne. Yritin selittää asiaani,mutta tuskin ymmärsi ! Ilmeisesti tuo on ihan yleistä,että kun ottaa kontaktin johonkin hoitotahoon, siellä päätellään,että olet akuutisti hoidon tarpeessa.Siihen kai ei voi muuta oikein sanoa,kuin toistella ,että USKALSIN juuri nyt ottaa yhteyttä ,että mitään pelkoa minulla ei ole,että vointini olisi huonontunut.
Se voi tuntua ahdistavalta jos on vaikka useamman vuoden miettinyt pyytävänsä apua ja sitten tuntuu,että epäillään,että olet juurikin sekoamaisillasi täydellisesti.
Vaikka oikeasti USKALSIT vihdoinkin edes soittaa ja kysyä tai pyytää apua pitkään vaivanneeseen ongelmaan.
Ilmoita
Juurikin tarvitsen neuvoa potilasasiamieheltä,koska näin minulle vastattiin,että muuta reittiä ei mukamas ole.
Voimia sinullekin:)
Kannattaa pysytellä kaukana psykiatrisesta ,niin vointi on paljon parempi.
Tämä onkin raskasta,kun minulla on taipumus ahdistukseen ja tottakai aina on kyseessä ahdistava asia ,jos kokee tarvetta ottaa yhteyttä potilasasiamieheen.Tai psykiatriin...
Ilmoita

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmoita
Potilastietojen täydentäminen samaan kirjaukseen on mahdollista ainoastaan hoitosuhteessa ja vain määrätyn, lyhyen ajan. Tämän jälkeen asiakirjaan ei voi tehdä korjauksia muuta kuin prosessin kautta ja tähän prosessiin sotkeentuvat sairaalan tietohallinnon lisäksi tyypillisesti mm. ylilääkäri. Sellaisia seikkoja, jotka eivät potilaan hoitoon tule vaikuttamaan suuntaan tahi toiseen, ei lähdetä muuttelemaan.

Jos sen sijaan kyseessä on sellainen virheellinen kirjaus, jossa on täysin väärä diagnoosi tai muuta todella kohtalokasta, korjaus voidaan tehdä, mutta tällöin sekin mielummin uutena kirjauksena.

Kuulostat muuten aivan äidiltäni, joka sairastaa skitsofreniaa. Hänkin on löytävinään tämän tästä vuosia vanhoista papereista vääriä asioita ja kokee, että kirjauksia muutellaan koko ajan. Itselläni on kuitenkin ollut äitini edunvalvojana ja äitini luvalla ollut koko ajan mahdollisuus nähdä hänen Kanta-tietonsa. Mitään muutoksia ei kirjauksiin ole tehty koskaan, mutta kun äitini sairaus on huonommassa vaiheessa, hänen muistinsa pätkii ja pää tuottaa aivan kummallisia mielikuvia.

Olen itse hoitotyössä. Voitte kuvitella miten paljon yhtä työntekijää kiinnostelee plarata potilaiden asiakirjoja ja muutella niitä ihan vain huvin vuoksi tai piruuttani kiusaa tehden. Ek siis niin tipan vertaa. Oman osastomme kautta liukuu potilaita käsien läpi kymmenittäin päivittäin ja vähempää ei voisi kiinnostaa räpeltää jotain salamuutoksia asiakirjoihin, kun ei hoitotyöhönkään meinaa aika piisata. :D

Potilas pitää toki kohdata kohtaamistilanteessa huolella ja yksilönä, mutta uskokaa pois, suurimman osan nimetkin unohtuvat jo iltaan mennessä.

Olen omaltakin äidiltäni kysynyt useampaan kertaan, että miksi hän kokee olevansa niin erityinen henkilö, että koko hoitohenkilöstö pyörisi hänen ympärillään juonimassa ja muuttelemassa kirjauksia, kun seuraava potilas on jo iven kahvassa kiinni. En ole vielä saanut vastausta.
0 VASTAUS:

+Lisää kommentti
Ja ihanko oikeasti kuvittelette, että somaattisen potilaan koko sairaushistoria ehditään lukemaan läpi vuosien ajalta 10 min. vastaanottokäyntiä varten ja sen jälkeen vielä käyttää näotä tietoja johonkin potilalle epäedulliseen toimintaan?

Potilasturvallisuuden nimissä joudumme kyllä tarkistamaan esim. meneillään olevat lääkitykset, olivatpa mitä tahansa, ettei pahimmoillaan henki lähde. Tästäkään on turha etsiä salaliittoja.
0 VASTAUS:

+Lisää kommentti

Ilmoita
Kiitos ylläpito <3
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

omakanta.fi tekstien muuttelu

Onko kenellekään muulle käynyt niin,että omakanta.fi tekstejä on muuteltu myöhemmin ?
Tarkoitan,että en ole missään muualla valittanut virheellisistä teksteistä paitsi täällä! Mietin vaan,kun tekstit ovat vieläkin osittain virheellisiä niin voinko laittaa suomi 24 ään korjauspyynnön?
Läppä,läppä;)
On mm. ilmestynyt uusi teksti käsittääkseni hoitajalta,joka kertoo minut uloskirjoitetun puhelimitse! Minä ja mieheni tulimme varta vasten Harjavaltaan kokoukseen,jossa minut uloskirjoitettiin.Siitä kokouksesta oli tekstikin,mutta se on kadonnut näkyvistä.Johtuukohan sitten siitä,että en vaan itsekään näe sitä,jos olen sen näkymisen estänyt????
Erittäin hämmentävää!
Olen aivan varma,että tekstejä on muuteltu!!!! Yrittävätkö tehdä minua hulluksi vai pelkäävätkö?Vai ovatko ystävällisiä ja yrittävät auttaa? Siihen teoriaan en nyt oikein usko,että hyvää hyvyyttään olisivat muokanneet tekstejä.

Asiat eivät menneet kuitenkaan ihan niin kuin mitä kirjoitettu on? Joten se on oi voi.
Olen kyllä hämmentynyt.En ole yhtään psykoottinen.Silti tekstit ovat muuttuneet.Olen vitun varma tästä.
Täytyy varmaan etsiä tarkemmin.Jos kuitenkin näkymisen estäminen on piilottanut tekstit itseltänikin!?
Keneltäköhän voisi tiedustella asiasta? puhelinnumerostako,joka oli hoitajan lopputekstissä? Buhahhahhahaa,en kestä.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta