Puukko pitää olla

Annitanni

Kaikilla pitää olla puukko mukana kun kulkee , ainakin kaupungissa, miksei myös taajamissa. Puukkojen myynti on varmaan kovasti noususuhdanteinen. Lasten päiväkotiinkin tarvitsee tehdä puukkoansoja ja katsella miten käy.

26

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EnTodellakaan

      Taitaa olla paljon turvallisempaa, kun jättää puukon kotiin, keittiön tai työkalulaatikkoon. Jos puukon kanssa kulkee, voi joku napata sen ja käyttää vahingoittamiseen.
      En missään tapauksessa kulkisi puukon kanssa kaupungilla.

    • puukkoaEIjulkisPaikoilla

      Suomen laki kieltää puukon julkisilla paikoilla ,

      poliisi antaa sakot,
      ottaa puukon pois
      jos havaitsee jollaki ihmisellä puukon !

      • Erinlaisen kulttuuritaustan omaavat, antavat piupaut koko laille.Tuomiot ovat tämänkin lain rikomisesta naurettavan pieniä.En suosittelisi oma-aloiteista aseenriisuntaa, voi käydä köpölösti, vaikka olisikin harrastanut muutaman vuoden jotakin itsepuolustuslajia.


    • ö-Öö

      Texas

      Puukko perinteinen suomalainen työkalu. Noh, harvempi sitä töitten takia tarvii nykyisin, enenpi menee keittiö- ja pahoinpitelyhommiin. Toi lasten liukumäelle laitettu puukko oli ääliömäisyyden ylistys. Jotenkin muistui mieleen, kai sitä itekkin kakarana ikeyttä teki, mutta puukko iskettiin käteen jo termarina. Siinäpähän oppi vuoleskeleen, ja tietään, haava sillä tulee, että varoakin hyvä.

      Tuota hirveetä ampuma-aseiden määrää ja ampumatapauksia ihmettelen. Vaikka paskalakit niitä koko itsenäisyyden ajan takavarikoineet, jostain niitä vaan piisaa.Hö, jossain tsadissa oli kytät menneet melun takia kotihälytykselle, kolme ukkelia oli ollut kasailemassa kerrostalokämpässä jotain tussareita. Niinkuin villinlännen meininkiä ja aseet hyvin voimakkaasti kiellettyjä, eihän niitä tarvi oikein kukaan, siis periaatteessa. Harvempi kuitenkaan metästelee, etenkään kaupungeissa...

      =DW=

    • Käsilaukussani on aina puukko, siellä laukun pohjalla ja tupessa se on.
      sai sen aikoinaan, nyt jo edesmenneeltä mehtäkaveriltani.
      Se on varta vasten minulle tehty, naisen käteen käypänen,
      siinä on etusormeni mittainen terä,
      jossa on omistuskirjoitus nimelleni ja nahkatuppi on kuvioitu karhuilla.
      Kannan sitä aina mukanani, vain käsilaukussa ja usein sitä olen joutunut käyttämään, tosin en koskaan veritöihin. Vain leikannut milloin mitäkin.

    • suvenkorento12

      Onko sellainen sveitsiläisten alppijääkäreiden veitsi lähes oikea puukko? Sellainen löytyy aina nesesääristäni.

      • ö-Öö

        Taittoveitsi?

        Elikkäs linkkariko? Juu veitsihän sellainen. Periaatteessa terveydelle vaarallinen ase. En nyt tiedä, keräiskö paskalakit sen pois, jos et ketään uhkaile sillä. Lentokoneeseen sellaisen kans ei pitäis päästä, keräävät viissenttiset hedelmäveitsetkin pois.

        Mulla avaimenperänä jonkinlainen taittuva monitoimiveitsi, jos aikois lentää, pitäis poistaa. Täysin tarpeeton itse veitsi, mutta toimivat pikkupihdit, vaikka nyt ostoskärryn kolikon kaivelemiseen.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Taittoveitsi?

        Elikkäs linkkariko? Juu veitsihän sellainen. Periaatteessa terveydelle vaarallinen ase. En nyt tiedä, keräiskö paskalakit sen pois, jos et ketään uhkaile sillä. Lentokoneeseen sellaisen kans ei pitäis päästä, keräävät viissenttiset hedelmäveitsetkin pois.

        Mulla avaimenperänä jonkinlainen taittuva monitoimiveitsi, jos aikois lentää, pitäis poistaa. Täysin tarpeeton itse veitsi, mutta toimivat pikkupihdit, vaikka nyt ostoskärryn kolikon kaivelemiseen.

        =DW=

        Minullakin on avaimenperänä sen sveitsiläisen minimalli, siinä mm. pienet sakset ja kaksi terää. Se oli käsilaukussani, ja meni turvatarkastuksessa läpi. Toisissa avaimissa on ollut minikokoinen led-lamppu. Molemmat oikein hyödyllisiä kapineita.


      • ö-Öö
        suvenkorento12 kirjoitti:

        Minullakin on avaimenperänä sen sveitsiläisen minimalli, siinä mm. pienet sakset ja kaksi terää. Se oli käsilaukussani, ja meni turvatarkastuksessa läpi. Toisissa avaimissa on ollut minikokoinen led-lamppu. Molemmat oikein hyödyllisiä kapineita.

        Joop

        On olemassa kriteerit teräaseista. Trafin mukaan kiellettyjä lentskarissa on:

        - veitset, joiden terän pituus on yli 6 cm
        – sakset, joiden terien pituus navasta mitattuna on yli 6 cm.

        Muistin mukaan päivi räsäseltä takavarikoitiin hedelmäveitsi lentoasemalla aikoinaan, kai ollut liian iso. Tosiasia kuitenkin on, ei tarvi olla kummonen naskali, että saa joltain hengen pois, tai jotain sähköjohtoja poikki.

        Pikkulamput kyllä käteviä. Mulla ollut muutamakin, ei edes kaikki halpoja. Kaikki muut hajonneet taskussa, paitsi magliten snadi. Se tosin ei ole mun miestä tarpeeksi pieni, joten kokeillut kaikenlaisia muita. No, kaitpa joskus sattuu sopiva ja kestävä vastaan.

        Aika vähän rojua, mitä pitää aina mukana, avaimet ja yleistyökalu, pikkulamppu, tupakit ja sytytin, luottokortti. Net menee taskuihin. Aina ihmetellyt käsilaukkuja.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Joop

        On olemassa kriteerit teräaseista. Trafin mukaan kiellettyjä lentskarissa on:

        - veitset, joiden terän pituus on yli 6 cm
        – sakset, joiden terien pituus navasta mitattuna on yli 6 cm.

        Muistin mukaan päivi räsäseltä takavarikoitiin hedelmäveitsi lentoasemalla aikoinaan, kai ollut liian iso. Tosiasia kuitenkin on, ei tarvi olla kummonen naskali, että saa joltain hengen pois, tai jotain sähköjohtoja poikki.

        Pikkulamput kyllä käteviä. Mulla ollut muutamakin, ei edes kaikki halpoja. Kaikki muut hajonneet taskussa, paitsi magliten snadi. Se tosin ei ole mun miestä tarpeeksi pieni, joten kokeillut kaikenlaisia muita. No, kaitpa joskus sattuu sopiva ja kestävä vastaan.

        Aika vähän rojua, mitä pitää aina mukana, avaimet ja yleistyökalu, pikkulamppu, tupakit ja sytytin, luottokortti. Net menee taskuihin. Aina ihmetellyt käsilaukkuja.

        =DW=

        Minun minilinkkarissani varmaan 5 cm. Lamppu on maglite. Mieheni jakeli niitä liikelahjoina parhaille liikekumppaneilleen.


    • Puukonpiilottaja

      Mulla on myös ainakin 40 vuotta vanha linkkuveitsi aina repussa. Kun kulkiessa tulee nälkä, tarvitsen sitä juuston, palvikinkun tai leivän leikkaamiseen, omenan kuorimiseen ym. Siinä missä muut selviävät suklaapatukalla, minä haluan grillattuja kanankoipia. Lentokoneeseen en puukkoa vie, mies vei vahingossa omansa Leathermanin, jätettiin kentälle odottamaan paluuta, muttei koskaan saanut takaisin. Kun esim. junassa tai puiston penkillä puukkoa käytän, varon näyttämästä sitä kenellekään, leikkaan repun sisällä. Jos tulisi nopea tarve, en mitenkään saisi puukkoa käytetyksi, siinähän pitää tarkasti kynsillä vetää terä kolostaan.

    • wilfilinkki

      Mustilainen ko siellä..

      • pussihousut

        Pianhan se onkin aika "kääntää kellot", siinä puukko voi olla avuksi.


    • Bengalitikku

      En kanna todellakaan mitään teräasetta mukana. Ei tulisi mieleenikään.
      Paras turva on liikkua sellaiseen aikaan ja paikoissa, milloin ja missä ei tarvinne pelätä. Elikkäs käyttäisin järkeä mieluummin.

    • Mulkutry

      Ryöstäjät, raiskaajat, kriminaalit ja narkkarit Ry suosittelee että jätätte kaikki itsepuolustautumiseen soveltuvat välineenne kotiin, kiitos. Kyse on meidän työturvallisuudestamme.

    • vaikuinka

      Ilman puukkoa mukanaan ei synny jokapäiväisiä puukotuksia, kadulla, ravintoloissa!

      • On niitä pahoja vammoja ihmiset saaneet ilman puukojakin.


    • Kyllä minä puukkojakin omistan, mm. yhden vartavasten minulle tehdyn syntymäpäivälahjan. En kanna puukkoa mukanani, paitsi sienimetsässä toisinaan. Sinnekin on jo oikeastaan omanlaisensa veitsi, jossa toisessa päässä harjakset, joilla voi putsata sienen lakin.

      Kalan perkauksessa puukko on verraton väline. Sellainen pitkäteräinen fileerauspuukko on kova väline, se ei liiku meillä keittiötä kauemmas.

      Ymmärsin aloituksesi leikkimielellä tehdyksi. Hyviä vastauksia olet saanut. :-)

    • Kylläpä on aloittaja vääntänyt huonoa huumoria.

      (En kerro, että minun laukussani on pienen pieni, todella monikäyttöinen linkkasin.
      Puukkoa en kuljettaisi mukanani muualla kuin luontoretki- tai pitemmillä retkeilymatkoilla.)

      • Ohjelma näkyy muuttaneen linkkarin sanaksi linkkasin. Prrrrrr.


    • flegmaatti

      Ajat ovat muuttuneet. 70/80 lukujen vaihteessa kävin aina kesälauantaisin lasten kanssa metsässä milloin milläkin syyllä. Tietenkin minulla oli puukko vyöllä ja näkyvästi. En edes ajatellut koko asiaa.
      Kotimatkalla kävimme pikkukaupungin keskustan kahvilassa jätskeillä ja minä otin kahvin.
      Kukaan ei reagoinut puukkooni mitenkään.

      1963 kokelasaikana sain komennuksen viikon kurssille kotini lähellä, alle 40km:n päässä olevaan varuskuntaan. Henkilökohtaisena aseena minulla oli konepistooli jonka perä törötti repustani junassa ja bussissa. Ei konduktööri eivätkä kanssamatkustajat reagoineet ainakaan näkyvästi. Toki olin asepuvussa. Eikä minulla ollut patruunoita mutta sitähän eivät muut voineet tietää.
      Tuonkin suhteen saattaisi nykyään asenteet olla toiset?

      Autoni oven taskussa minulla on aina ollut puukko. Monikäyttöinen väline.
      Yksi puukko katosi kun Amsterdamissa iltayöstä syntyi autoni virtalukon kimpussa olleen ne--, ei vaan ilmeiseti afrikkalaista alkuperää olevan mieshenkilön kanssa näkemysero auton omistussuhteista.

    • pirremiinapas

      Minullakin on puukkoja, muttei omia tai itselle vartavasten hankittuja, mutta yksi puukko, josta pidin on se hevosenpää puukko, mutta annoin sen muistaakseni tyttären tytölle jo aikapäivää sitten.

      Mieheni ihaili puukkojaan, ja siksi toin tuliaisinakin niitä hänelle Lapin mattkoilta, Martiineja ja mitä siellä nyt onkin, pitääkin jakaa lapsille ne nyt kun puukot tuli puheeksi.

      Laukkuuni en puukkoa ota, pikkulinkkari vain..

    • LuckyLook

      No jos saisi valita niin kyllä minäkin mieluummin Jati-matikkia kantelisin mukana kuin puukkoa.

      • JosEiMyydäNiinAnnetaanPo

        Valtio sössi Jati-Maticin tuotannon, kun se sensijaan olisi pitänyt ottaa valtion omistukseen.
        Menestysartikkeli meni.


    • e.lä.mä

      Puukko- siitä muistuu mieleen oli kai 2008 kun olin kylän kapakassa, sisään tuli hyvin kaunis nainen varusteilla ja lapsi tyttö 10 vuotias ehkä, istuin lähellä baaritiskiä kuin tapana kuulin puheesta hän oli suomesta ja niin puhuin hänen kanssa suomeksi hän veti hameesta esille mora puukon ja sanoin tämä on se ase kun suomalaisilla on mustalaisuus vielä--- tarjosin hänelle vahvan wiskin hän lähti, tarjoilia sanoi hän ajaa autoa - sanoin nyt hän ajaa hyvin. Hän oli tosi kaunis ja mitkä muodot.

    • Huumorilla tehty aloitus. Kukaan meistä ei kantane minkäänlaista veistä mukanaan tarkoituksena käyttää sitä kanssakulkijaan. Partiolaisilla metsässä aina puukko mukanaan, samoin miehelläni aina metsään mennessään. Hän olikin nuoruudessaan partiolainen.

      Jos haet yhteyttä Turun puukotukseen, yhteys on meille suomalaisille tosi vieras. Meidän kultuurissamme puukko on ollut tarvekalu, ei mikään tappoväline. Paitsi jossain maakunnassa, ja vain harvoissa tapahtumissa. Ja joissain heimokulttuureissa, joita en tarkemmin tunne.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      35
      1230
    2. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      37
      1065
    3. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      60
      950
    4. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      173
      904
    5. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      40
      746
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      121
      723
    7. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      57
      708
    8. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      144
      683
    9. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      641
    10. Voi että, kaikki on nyt ohi

      Aijon nyt unohtaa kaiken. Morjes. Mieheltä
      Ikävä
      59
      637
    Aihe