Muutama viikko enää niin meidän jalankulkijoiden turvallisuus on taasen pahoin uhattuna täällä pääkaupukiseudulla!
Talven aikana on saanut kävellä melko rauhassa jalkakäytävillä, koska pyöräilijät ovat olleet "talviunilla".
Pyöräilijät, opetelkaa jo liikennesäännöt. Polkupyörä on ajoneuvo ja niitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin niitä moottorilla kulkevia ajoneuvoja. Pyörällä ajetaan oikealla pientareella tai ajoradan oikeassa reunassa. Mikäli on pyörätie niin silloin sitä tulee käyttää. Siinä on muutama poikkeus mm jos omassa kulkusuunnassa ei ole pyörätietä niin voi ajaa lyhyehkön matkan ajoradalla.
Mikä on pyörätie? Pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa ja se on aina merkitty pyörätien liikennemerkillä. Eli ellei pyörätien liikennemerkkiä risteyksen jälkeen tai kääntyessä niin silloin se ei ole pyörätie. Samat säännöt on EU:n alueella.
Ellei ole mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä ja jos on jalkakäytävän liikennemerkki niin sekin on jalkakäytävä.
Ellet uskalla ajaa ajoradalla niin älä tule vaarantamaan meidän jalankulkijoiden turvallisuutta jalkakäytäville. Jätä siinä tapauksessa pyörä kotiin tai telineeseen ja kävele, käytä joukkoliikennettä tai osta auto.
Minä olen jalankulkija, joka ei väistä pyöräilijöitä jalkakäytävillä. Olen itsekin pyöräilijä, elämässä jo ehtoo puolella, mutta en ole koskaan ajanut pyörällä jalkakäytävillä edes Helsingin keskustassa.
Se, että jos on pelkuri niin se ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä!
Poliisien olisi jo vihdoinkin syytä puuttua itsekkäiden pyöräilijöiden käyttäytymiseen. Vuosikymmeniä on pyöräilijät saaneet terrorisoida meitä jalankulkijoita!
Keltaiset paholaiset tulossa
8
149
Vastaukset
- kfk
Kiinalainen ajokortti kelpaa Suomessa.
- hassu-juttu
Ajokortti tai ei. Tietämättömyys ei poista vastuuta. Jos aikoo liikenteessä liikkua, niin on tiedettävä liikennesäännöt, vaikka ei ole jaksanut ottaa niistä selvää. Aika hauska juttu, eikös vain.
- Jalankulkija_
Juuri niin! Koko kirjoitus pn täyttä asiaa. Pyöräilijät ovat jo tapansa, asenteensa ja taitonsa näyttäneet. Nyt poliisin on vihdoin puututtava kunnolla näiden käyttäytymiseen ja kirjoittettava kunnolla sakkoja näille ääliöille.
Ainoa keino on pyöräilykortti ja vakuutus, jonka seurauksena rekisterikilvet pyöriin. Ainoa keino on todellinen rangaistuksen uhka.- Poliisit_sakottamaan
Keski-Euroopassa saattaa tulla jopa lähes 100 euron sakko pyörällä ajamisesta jalkakäytävällä, ilman valoja, väärään suuntaan kadulla jne. Suomessa ei yleensä tehdä mitään tai ehkä annetaan pyörän valo.
Itse en koskaan aja pyörällä jalkakäytävillä Suomessa enkä muualla maailmassa. Hengissä olen selvinnyt. Paljon vaarallisempaa on Suomessa jalkakäytävillä kävely kuin pyörällä ajo ajoradalla. Uskallan ajaa pyörällä ajoradalla jopa Helsingin keskustassa.
- sujuvampaa-pyöräilyä
Vastustamisen sijaan voisi yrittää muuttaa omaa asennettaan. Siihen että pyöräilijät lisääntyvät edelleen katukuvassa, et sinä voi vaikuttaa mitenkään. Omaan asennoitumiseesi voit! Heilla on tietysti oikeus liikkua siellä kuten kaikilla muillakin.
Pyöräilyn suosiota ei aikoinaan osattu Helsingissä ennustaa ja liikennejärjestelyt pyöräilijöiden kannalta katsottuna ovat laahanneet pahasti perässä ja nyt korjataan tilannetta vastaamaan nykypäivän vaatimuksia.
Pyöräilyn sujuvoittamiseksi pyöräkaistoja rakennetaan lisää ja osa autoilijoiden käyttämästä tilasta siirretään pyöräilijöiden käyttöön.
Pyöräily on tällä hetkellä suositumpaa kuin koskaan ja sen odotetaan yhä lisäävän suosiota
ja myös kaupunkipyöriä lisätään entisestään. Pyörä on tehokkain ihmisvoimin liikkuva kulkuneuvo.
Pyöräilijöitä on siis odotettavissa katukuvaan yhä enenevissä määrin.
Niinhän sitä sanotaan että jos et voi voittaa heitä, liity heihin!
Aloittakin voisi lähteä näyttämään omalta osaltaan miten se pyöräily sujuu mallikkaasti.
Kansalasiten liikkumismahdollisuuksia on parannettu ja sehän on vain hyvä asia!- pyörä-on-pop
Toki pyöräilijöillä on oikeus liikkua liikenteessä, mutta heidän tulee noudattaa liikennesääntöjä. Tämä taitaa olla aloittajan perimmäinen tarkoitus viestissään, tai näin ainakin tulkitsen sen.
Pyörä on mahtava kulkupeli ja pyöräilen myös itse. En ole pääkaupunkiseudulta joten en osaa ottaa kantaa siellä vallitsevaan tilanteeseen mutta harmi jos pyöräilijät siellä "törttöilevät" eivätkä tunne sääntöjä kuten heidän kuuluisi tietää. - Järki.hoi
pyörä-on-pop kirjoitti:
Toki pyöräilijöillä on oikeus liikkua liikenteessä, mutta heidän tulee noudattaa liikennesääntöjä. Tämä taitaa olla aloittajan perimmäinen tarkoitus viestissään, tai näin ainakin tulkitsen sen.
Pyörä on mahtava kulkupeli ja pyöräilen myös itse. En ole pääkaupunkiseudulta joten en osaa ottaa kantaa siellä vallitsevaan tilanteeseen mutta harmi jos pyöräilijät siellä "törttöilevät" eivätkä tunne sääntöjä kuten heidän kuuluisi tietää.Ei täällä pelkästään törttöillä, vaan pyöräily on täällä kaaosmaisessa tilassa. Suurin osa ajaa mistä ja millaista nopeutta sattuu huvittamaan.
En myöskään ymmärrä, mitä tuo sinua edellinen kirjoittaja höpöttää. Täällä on ihan hyvä ajaa pyörällä, jos vain halua ja kykyä riittää. Ei täällä mikään kehitys laahaa perässä. Turha investoida palkoakaan pyöräteihin ym., koska pyöräilyinnostus voi mennä piankin ohi. Mielestäni jo tänä talvena oli vähemmän pyöräilijöitä kuin vuosi sitten. - Perse_liimattu_satulaan
Jos tässä jonkun pitää muuttaa asennettaan, niin pyöräilijöiden. Ja eihän lisääntyvä pyörien määrä ketään haittaisikaan, mutta kun ääliöt ajavat jalkakäytävällä. Viimeksi tänään näkövammainen henkilö kirjoitti HS:n mielipiteessä, kuinka pyöräilijät ajavat Hämeentiellä remontin keskellä jalkakäytävillä ja suojateillä. Siis mikään ei ole muuttunut, niinhän nämä maailmanomistajat ovat tehneet aina. Mitäs näkövammaisten tai muidenkaan turvallisuudesta. MINÄ ajan nyt tässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2704683Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1343040Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442857Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k292841Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761791Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061654Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281521- 601419
- 951292
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2151180