Kiukaan rakentaminen

Nyt on ongelmana, että kunnon kiukaita ei maasta löydy. Eikä tunnu suomalaiset toimittavan tänne Brasiliaan kohtuu hintaan puukiukaita. Tylö myy Portugalissa ja mahdollisesti sieltä voisivat toimittaa Atlantin yli, mutta edelleen hinta on aika kova.

Kyllähän täälläkin kiukaita tehdään, mutta ovat naurettavia. Tässä esimerkki:
https://styntecsaunas.com.br/produto/sauna-seca-a-lenha-sf50-para-35m³-socalor/

Mutta jos itse tekisi, niin mitä pitäisi ottaa huomioon?
Tämä tee-se-itse-kiuas asia on minulle täysin tuntematon ja varmaan joudun teettämään työn jollakin paikallisella, mutta mistä lähteä liikkeelle?
Ilmoita

laita tohon linkkisi myllyyn kivannäkönen verkko ja sinne kiviä
Ilmoita
Aloituksen tekemisellä tänne Suomi24:lle se lähtee hyvin liikkeelle
4 VASTAUSTA:
Kiitos huomautuksesta. Löysinkin jo paremman foorumin, jossa käydä asiasta keskustelua.
AnttiKalehti kirjoitti:
Kiitos huomautuksesta. Löysinkin jo paremman foorumin, jossa käydä asiasta keskustelua.
Onko tämä tuttu?

https://www.saunatimes.com/

Tuolta olen saanut hyviä vinkkejä ja kavereitakin.
AnttiKalehti kirjoitti:
Mikä mahtaa olla tämä foorumi missä käydään järkiperäistä keskustelua esim. kiukaista?
Meinaatko, että ukkeli tulee takaisin? Ehkä se on tuo jenkkisivusto?

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

+Lisää kommentti
Katsopa mallia tuosta
https://www.pekkapikkarainen.fi/omat_projektit/uudet/2014/images/Valokuva5402.jpg

Luulis löytyvän rasiliastakin tuota tavaraa.
Ilmoita
Tee rakettikiuas. Tästä mallia https://www.youtube.com/watch?v=4xy15U1FuJI
Ilmoita
Kiukaita on tehty iät ja ajat omaan käyttöön ilman netistä kyselemistä!
1 VASTAUS:
Tehty on ja tehdään edelleen seassa täysin käyttökevottomia virityksiä joten aihetta keskustelulle, kokemuksien vaihdoille ja ohjeille on. Varsinkin koska kaupoissa myytävät ovat valtaosin täyttä p..skaa ja puhumme saunojen maasta mikä on vaikea uskoa tietotason perusteella. Kertalämmitteinen aito ja jatkuvalämmitteinen iki taitaa olla ainoat kelvollisiksi luokiteltavat tehdasvalmisteiset loput täyttä kuraa? Kastorin päivitetty versio ihan jees myös mutta lista on äärettömän vaatimaton siihen nähden miten monta miljoonaa saunaa suomesta löytyy. Valtaosa verenperintönä oppinut pitämään saunana rakennusta missä on kiukaan tilalla hikinen peltilaatikko.
+Lisää kommentti
Työkaverini, joka sai työkomennuksen Intian ylängöille rakensi heti saunan ja väsäsi jostain tyhjästä kaasupullosta hätävara-kiukaan. Oli kuulemma kauhea viritys ja löysi myöhemmin kiinalaisesta alibaba sivustolta kiukaita. Osti sieltä 300 dollarilla +kuljetukset päälle. Oli tyytyväinen.
Ja voishan sitä löytää jotain vaikka Virosta. Hekin tekevät kiukaita. Tiedä sitten paljonko kuljetuskustannukset ovat Brasseihin ja heidän tullimaksut.
Ilmoita
Missä päin Brasiliaa vaikutat?
Suomalainen siirtokunta on Penedossa Rion osavaltiossa. Ehkä siellä olisi vielä perinteitä ja voisi saada hyviä vinkkejä.

Itsekin olen ollut tutkijana Brasiliassa pari vuotta São Paulossa. Saunoja löytyi, mutta välillä tuntui, että ulkona oli lämpimämpää kuin paikallisissa saunoissa. Lämpömittarin lukemat alkoivat -20° ja yltivät jopa +50 asteeseen.
Ilmoita
Lahden Raksassa on vain yksi kiuasvalmistaja. Kysymyksessä on maailman paras jatkuvalämmitteinen Testivoittaja Sydän-kiuas.
Johtuuko muiden boikotointi Launeen alueen pienpolton päästö keskusteluista?

On tiedossa että markkinoilla myydään laillisesti CE -hyväksyttyjä kiukaita joista on olemassa julkisin varoin suoritettujen vertailutestin tulokset. TUKESI:n julkiseksi luokiteltavat testiraportit ovat olleet valmiina toista vuotta eikä niitä ole julkaistu.
Miksi raportteja ei julkaista, vaikka kaikki mittaukset osoittavat että markkinoilla myydään kiukaita joiden paloturvallisuus ei ole kohdallaan, jotka muodostavat ostajalle todennäköisen paloriskin eivätkä täytä turvallisuusmääräyksiä.
1 VASTAUS:
Tilasin sytänkiukaan tänne argentiinaan, tuli rahti pirun kalliiks, kun näin sen röntön livenä ja ei edes se lämmenykkää niin jouduin kustantamaan paluukuljetuksen puertoricon syvänteelle johon se upotettiin.
+Lisää kommentti
Peruskiuashan on hyvin yksinkertainen rakentaa itse. Tulipesään vain paksua 10-15mm plootua, niin ei mene heti puhki. Piippu siitä ylös, ja siihen ympärille vain jonkinlainen lieriö. Arina tietysti tulipesän alle, ja jonkinlainen tuhka-astia alle. Tulipesään luukku saranoilla. Siinähän se pääpiirteittäin on, sole poka muuta ku kivet sishän ja tuli peshän.
Ilmoita
Kiitos kaikille vastanneista, ehdotuksista ja lannistamisesta :)
Olen käynyt keskusteluja Australiassa asuvien suomalaisten kanssa, joilta sai hyviä vinkkejä. Joitakin kirjoituksia/vinkkejä löytyi suomalaisista keskustelupalstoilta, kuten täältäkin.

Nimim. Brasilian Kävijä. Asun Curitibassa Paranán osavaltiossa. Vasta neljättä kuukautta ja kokonaisaika on kaksi vuotta + yksi optio vuosi. Tuolta Penedon sivujen kautta löysin jotakin ja ehkä jopa ihan hyvän kiukaankin. Täytyy jatkaa kyselyjä.

Nimim. Jeminen linkitti kuvan ja löysin täältä Minas Geraisin osavaltiosta tekijän. Firma jopa tekee sauna "sylintereitä" ( http://bufalo.ind.br/categoria-produto/casa-e-lazer/cilindros-para-sauna/ )
Ehkäpä Jemisen linkittämän kuvan mukainen häkkyrä ja varmistaa, että on ainakin tuon 10-15mm paksua, jonka nimim. Saunamään mainitsee.
Ja siihen ympärille kivan näköinen verkko, kuten nimim. Ainaskii ehdottaa.

Eiköhän tässä kiuas saada vielä, ennen kuin talven kylmät tulevat. Curitibassa on kesä-elokuun aikana yölämpötilat alle kymmenen asteen ja joskus voi käväistä pakkasellakin.

Hyvää kevättä Suomeen.
1 VASTAUS:
Jos samana iltana haluat saunoa kun aloitat lämmityksen 6mm riittää vallan mainiosti.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kiukaan rakentaminen

Nyt on ongelmana, että kunnon kiukaita ei maasta löydy. Eikä tunnu suomalaiset toimittavan tänne Brasiliaan kohtuu hintaan puukiukaita. Tylö myy Portugalissa ja mahdollisesti sieltä voisivat toimittaa Atlantin yli, mutta edelleen hinta on aika kova.

Kyllähän täälläkin kiukaita tehdään, mutta ovat naurettavia. Tässä esimerkki:
https://styntecsaunas.com.br/produto/sauna-seca-a-lenha-sf50-para-35m³-socalor/

Mutta jos itse tekisi, niin mitä pitäisi ottaa huomioon?
Tämä tee-se-itse-kiuas asia on minulle täysin tuntematon ja varmaan joudun teettämään työn jollakin paikallisella, mutta mistä lähteä liikkeelle?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta