Jämerä kivitalo

Kari

Terve kaikille

Olen suunnittelemassa talon rakentamista ja vertailu eri talovalmistajien kesken on käynyt kiivaana. Olen päätymässä "hallituksen" suosiosiollisella avustuksella Jämerän mallistoon. Nyt haluaisinkin selvittää kokemuksia Siporexista, joihin olisi syytä varautua projektin lähdettyä käyntiin.

Lähinnä kiinnostaa Siporexin ominaisuudet rakennusmateriaalina, läpivientien tekeminen ala/välipohjan läpi, sähköjen vetäminen roilottamalla harkon pintaan ja valmiiden ala/väli- ja yläpohjalevyjen käyttö? Kannattaako talokauppiaalta tilata samassa yhteydessä myös ikkunat?

Lisäksi jos Teiltä sattuisi löytymään tietoa noin 145m^2:n (huoneistoala) talon rakennuskustannuksista keskitason varustuksella, olisin siitä kokonaiskustannusarviota laatiessani kiinnostunut?

LAITETAAN NÄPPÄIMISTÖ KOVILLE JA VAIHDETAAN MIELIPITEITÄ...

8

6207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerrottu

sivukaupalla tuosta, käytä hakua.

Kustannukst saat vaikka OP:n laskurista.

• Kari

Kiitti

OP:n laskuri näytti ihan toimivalta kokonaisuudelta.

• teet kauppaa

Jos Hesassa teet kauppaa, niin osta vaan kivipaketti. Älä ota myyjältä pystytystä, ikkunoita, ovia, sukulaisia työmaalle jne.

Muuten suosittelen Jämerää. Paras talo, jossa tähän asti olen asunut.

• Sohvatiikeri

Osavastausta.

Lattialankkujen läpi mennään saumasta. Siinä on aina 75mm raudoittamatonta aluetta kummassakin lankussa, yhteensä siis 150 mm (kai, tarkista myyjältä). Isommat läpiviennit (lattiakaivot, vessat) on merkitty LVI-suunnitelmaan. Niihin kohtiin tehdään tehtaalla raudoittamaton alue, johon tulee selvä merkintä. Yleensä keittion paikkeille tulee ainakin yksi lankku, joka on keskeltä raudoittamaton, siihen saa koko matkalle 200 mm läpivientejä.

20 mm läpivienti syntyy tavallisella poralla (ei tartte Hiltiä) noin minuutissa.

Seiniin tehdään urat sähköputkia varten erityisellä jyrsimellä. Se on toimii sähköllä. Raisu värkki, siirtää kevyemmän ja huolimattoman käyttäjän sivummalle. Metri uraa = 3 sekuntia. (plus suunnittelu ja valmistelu, paljon enemmän.) On käsijyrsinkin, se kuuluu työkalupakkiin, mutta vaatii enemmän hikeä ja aikaa. Rasiakolot tehdään jyrsimellä, joka kuuluu pakkiin. Se on vähän niinkuin poranterä. 2 minuuttia per kolo.

Sähkö- ja vesiputket painetaan uriin ja naulataan kevyesti paikalleen. (Ei läpi, varmaan ymmärsit.) Urat täytetään kipsillä, esim Knauff konekipsi. Urat voi jättää tasoitemiehenkin täytettäväksi, mutta ei se rappari siitä tykkää. Eikä kuulu seinätasoituksen hintaan.

Nää on näitä tyypillisiä isännän töitä, jotka tuppaa jäämään urakoiden väliin. Pienempiä hommia kuin kuvittelisi.

• M_K

ei paljon lisättävää muttakuin

- kun sähkö jne putkituksen menee lattialla niin montaa cm ne ei seinälle nouse joten se pätkä menee käsi "raapijalla" (tulee toimituksen mukana) helposti. koneita tarvitsin vain raudotusten kolojen teossa(kyllä 1 kerros tehtiin käsinkin:).

- Muutamia lisäyksiä kun tein niin yksi parhaimmista on vasaran toinen puoli, sillä saa sopivasti lattian tasosta alotettua jne.

- Läpivienteihin ei tartte metalliteriä jne.. kaikkein parhaiten puree puuterä:) sellaisella kaikki sähköputki läpiviennit jne(toimituksessakin tulee 1 terä mukana), 1kpl 10€ porakone riittää hyvin näissä jutuissa(kokemusta on)

- läpivienneissä tosiaan ei ole mitään ongelmaa, ne on helppo tehdä.

- ilmastoinnin poistoputki "kannattaa" kokeilla mahtuuko se läpiviennistä läpi ennenkuin katon tekee valmiiksi ja sitten yrittää, meinaan alakautta sahailu tiputtaa kaiken tavaran niskaan, ei ole mukavaa hommaa.

• M_K
        M_K kirjoitti:

ei paljon lisättävää muttakuin

- kun sähkö jne putkituksen menee lattialla niin montaa cm ne ei seinälle nouse joten se pätkä menee käsi "raapijalla" (tulee toimituksen mukana) helposti. koneita tarvitsin vain raudotusten kolojen teossa(kyllä 1 kerros tehtiin käsinkin:).

- Muutamia lisäyksiä kun tein niin yksi parhaimmista on vasaran toinen puoli, sillä saa sopivasti lattian tasosta alotettua jne.

- Läpivienteihin ei tartte metalliteriä jne.. kaikkein parhaiten puree puuterä:) sellaisella kaikki sähköputki läpiviennit jne(toimituksessakin tulee 1 terä mukana), 1kpl 10€ porakone riittää hyvin näissä jutuissa(kokemusta on)

- läpivienneissä tosiaan ei ole mitään ongelmaa, ne on helppo tehdä.

- ilmastoinnin poistoputki "kannattaa" kokeilla mahtuuko se läpiviennistä läpi ennenkuin katon tekee valmiiksi ja sitten yrittää, meinaan alakautta sahailu tiputtaa kaiken tavaran niskaan, ei ole mukavaa hommaa.

jos tekee upotettu halogeeneja niin suunnitelmia tehdessä valkataan niihin kohtiin palkkeja joissa on keskellä raudottamaton jolloin lampun saa nätisti keskelle palkkia, eikä tarvitse upottaa liitoskohtaan. tämä kannattaa miettiä suunnitteluvaiheessa. (52kpl upotettavia halogja)

• kari
        M_K kirjoitti:

jos tekee upotettu halogeeneja niin suunnitelmia tehdessä valkataan niihin kohtiin palkkeja joissa on keskellä raudottamaton jolloin lampun saa nätisti keskelle palkkia, eikä tarvitse upottaa liitoskohtaan. tämä kannattaa miettiä suunnitteluvaiheessa. (52kpl upotettavia halogja)

Moro

Kiitos hyvistä vinkeistä, tämä helpottaa mieltä, kun on toisillakin kokemusta harkkojen käsittelystä... Olen ajatellut tehdä suurimman osan LVIS-töistä itse/tuttujen kanssa, joten tämän pohjalta siihen urakkaan voi ryhtyä.

• Jani

Terve. Läpivienneistä vastannee suht moni. Käytännössä helppoa, ongelmaksi ainakin minun kohdalla muodostui ilmastoinnin suunnitelmat, jotka sinällään ei ainakaan ole kuin "suuntaa antavia"... raudat tulee monin paikoin vastaan, mutta työllä siitäkin selvittiin. sähköt sinällään meidän n. 150 m2 asuntoon oli parin pvä:n homma kahdelta. Ikävintä pöly. Ikkunat Pihlalta - vaikeuksia oli, mutta toimittaja tuli loistavasti vastaan ja lopputulos kiitettävä. Mainitsemani 150m2 talli/varasto kustannukset Länsi-suomessa on n. 195.000 e. Itse tein kavereiden kanssa kaikki aputyöt/perustukset ja paljon muuta. Ammattityöt teetätin ulkopuolisilla. Talo on viimeistelyä vaille valmis ja ainakin tällä hetkellä olen TODELLA TYYTYVÄINEN!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8647
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2479
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2243
    Aihe