Olen tekemässä opinnäytetyötä siivoojien työturvallisuudesta ja siihen liittyen erilaisista työssä tarvittavista suojavarusteista, olisi kiva kuulla millanen työsi ja millaisia suojaimia tarvitset?
suojaimet siivoustyössä
5
141
Vastaukset
- näin.täällä
Maailman vanhin ammatti on, ja kumia on käytettävä.
- Tarkkasuojauksista
Hanskat aina käytössä ja liuoksia laittaessa pitäis käyttää suojalaseja. Työ rappusiivousta saunoineen, toimistosiivousta ja tehdassiivousta. Tehtaassa ajoittain hengityssuojain, sellainen aika yksinkertainen malli.
- aghasihga
Sitähän nyt voi siivoustyössä joutua siivoamaan vaikka minkälaisia kohteita. Ääritapauksissa varmaan normihengityssuojain ei riitä, vaan tarvitaan kaasunaamari. Kuulostaa hassulta, mutta tavalliset suojaimet päästävät läpi joitakin kaasuja, liuotinhöyryjä, jne. Kaasunaamareihin saa erilaisia suodattamia riippuen siitä, mitä täytyy suodattaa. Tiloissahan voi olla vahvaa klooria, ammoniakkia, liuottimia,jne. Esim. sattunut jokin vahvan aineen vuoto ja siellä sitten siivottava. Sairaaloissa voi tarvita normihengityssuojan lisäksi kunnon suojavaatteita. Tuberkuloosi tarttuu ilmateitse, jotkut vaikeahoitoiset sairaalabakteerit kosketustartuntana pinnoilta. Eristyshuonetta ei tietenkään siivota samoilla välineillä kuin muuta osastoa ja on oltava tarkkana miten riisuu kertakäyttökumihanskat ja kertakäyttösuojavaatteet roskiin (ettei itse kolonisoidu niitä riisuttaessa). Jos on vaarana viiltää itsensä teräviin juttuihin, niin viiltosuojahanskoja on olemassa. Missään nimessä ei kannata työntää käsiänsä julkisten tilojen roskiksiin, kun siellä saattaa ollahuumepiikkejä. Terveydenhuollossa erilaiset piikit on laitettava purkkiin, eikä roskiin, mutta tuttu sai silti hepatiitin roskissäkistä sojottavasta piikistä. Joku oli vastoin ohjeita heittänyt sen sinne. Osui reiteen.
- vuorot
Suojautumiseen käytän itse kunnollisia Sievin umpi työkenkiä, ja öljjä/liuottimia/vahvoja pesuaineita kestäviä hanskoja. Lattiakonetta tyhjentäessä olisi tarpeen silmäsuojauskin- joskus roiskahtaa vaikka miten varoisi- ja kiire painaa päälle.
Ihan tuo suojaintarve riippuu työkohteesta. Itse altistun: metalliyhdisteille, öljyille, ja koneistushuuruille.
Minusta tärkeää olisi viedä siivouspalveluja myyville yrityksille tietoa työsuojelusta siivousalalla. Suojainasiat ovat kirjava käytäntö, ja erityisesti jos työnantajan oma ala on eri kuin siivoojien jotka tekevät kentällä työtä. Jotain kertoo sekin, tuleeko työnantaja/edustajansa sinne kohteisiin katsomaan, mitä työ siellä todella pitää sisällään.- Siivoojastaviis
Ei tullut mun työkohteeseen kyllä kukaan tarkastamaan paikan päälle tilannetta, kun ilmoitin, että siellä on ajoittain kloori- ym. huuruissa pakko työskennellä (pienessä suihkukopissa, missä konevesiä tyhjennetään). Muuallakin tuotantotiloissa haisi silloin niin, että tuskin pystyi hengittämään (kiva jo valmiiksi hengitystiesairaalle!). Vastaukseksi sain vaan kuitenkin ihan ekaksi epäilyjä/kommentteja tyyliin "en minä kyllä mitään huomannut", että tuli kyllä tunne ettei ollenkaan oteta edes todesta.
Kyllä olis hieman työsuojelua tarve kehittää ja pitäis ottaa huomioon paremmin vielä yksilökohtaiset erot ja tarpeet!
Hengityssuojaimen (ihan yksinkertaista mallia) sain kyllä lopulta asiakasfirmasta, kun tarpeeksi ponnekkaasti sitä vaadin.
Firman pomo kuitenkin vain naureskeli, että ei tuntunut kovin vakavasti asiaa ottavan.
Myöhemmin yksi firman työntekijöistä sanoi mulle, että ei sinne suihkukoppiin kukaan mene/pysty menemään, kun klooria on levitetty.
Niinpä, ja kuitenkin siivoojan oletettiin menevän, ilman suojaimia... vieläpä.
Erikseen piti pyytää, että josko siellä ei siivouspäivinä niiden aineiden kanssa läträttäisi. Ei tullut kenellekään muuten mieleenkään ja sekin muutos tapahtui hitaasti. Vasta parin kuukauden päästä kohteessa alkoi olla sen verran miedommat "tuoksut", että pystyi pyörtymättä tekemäänkin jotain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397810Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412009Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5979- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822