Muita enkkua osaamattomia?

Kielipäätönpuupää

Ollaan tultu aikaan, milloin suomen kielellä ei enää pärjääkään erikoisliikkeissä.
Yhä enemmän on niitä liikkeitä, joista ei enää saa suomenkielistä palvelua. Täytyisi osata englanti.
Merkkiliikkeissä pääkaupunkiseudulla törmää yhä useammin tilanteisiin, joissa suomella ei teekään enään yhtään mitään. Kauppakeskusten ja torien ständeilläkin on yhä useammin englantia puhuvia esittelijöitä ja myyjiä. Ravintolassa et saa enää suomen kielellä tilattua safkaa.

Minulle tämä nykykehitys on erityisen haasteellista, koska en osaa sanaakaan englantia.
Koulussa aina sanottiin, että meille suomalaisille enkun oppiminen on helppoa, koska meillä elokuvia ei dubata, vaan tekstitetään. Sylivauvasta lähtien altistumme siis englannin kielelle. Näinhän se on kodeissa, joissa on telkkari. Me vanhoillislestadiolaiset etenkin 70-, 80- ja 90-luvuilla syntyneet emme ole englantia kotona kuulleet.
Kaikki tietävät, että erityisesti vanhoillislestadiolaisille enkunkielen oppiminen on ollut hankalaa tästä johtuen. Moni on kuitenkin oppinut sen myöhemmin joko työssä, tai käydessä vaihdossa.
Alanko olemaan poikkeus jo tässä meidänkin yhteisössä? Onko muita enkkua hallitsemattomia?

20

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppia.ikä.kaikki

      On. Alat. On.

      Itse ryhdyin opiskelemaan englantia vanhana tätinä kansalaisopistossa ja lastenlasten mukana - läksyjen teon osa-aikaisena valvojana.

    • IkuisetSuvarit

      Ei tarvi osata enkkua. Kaanaan kielellä pärjää

    • KazuKa

      Väite, että Suomessa ei pysty saamaan suomeksi palvelua kuullostaa täysin keksityltä.

      Voisitko kertoa yhden tälläisen liikken nimen ja sijainnin?

      • Kielipäätönpuupää

        Näitä liikkeitä on mm. Kampissa, Kluuvissa ja Espalla.
        Tervemenoa vain kokeilemaan, niin varmaan huomaat sen itsekin. Vaatemerkkien yms omissa myymälöissä ei aina puhuta suomea. Hienommissa ravintoloissakin pääkielenä alkaa olemaan englanti. Eikä niitä ole ollut vain yksi ja kaksi, joissa olen törmännyt tähän.
        Suurten ketjujen pikaruokaloissa tulee useimmiten toimeen vielä suomella, mutta Taco Bellissäkään ei suomen kielellä tuotetta pystynyt tilaamaan.
        Vain kerran tai kaksi, olen törmännyt McDonaldsissa tarjoilijaan, joka ei osaa suomea.

        Sen sijaan Stockmanneilla, Sokoksilla, XXL:ssä, Giganteissa ja muissa isoissa liikkeissä asiakaspalvelijat ovat osanneet suomea. Ehkä noissa Helsingin hienostokaupunginosissa ajatellaan, että jokainen asiakas osaa englantia.
        Mutta olempa minä törmännyt suomen kieltä osaamattomiin asiakaspalvelijoihin ihan Vantaalla, Espoossa, Porvoossa, kuin Keravallakin. Mitä Helsinki edellä, sitä muut perässä. Vieraskielisten osuus kasvaa koko ajan. Eihän siinä mitään, mutta itse kun en osaa englantia, niin pelkään, saanko tulevaisuudessa enää palvelua.

        Missä muualla olen törmännyt suomen kieltä osaamattomiin?
        Listaan paikat
        - Entresse Espoon keskuksessa. (ständin pitäjä. Ehkä möi, tai sitten oli jokin kysely)
        - Kauppakeskus Kaari Kannelmäessä. (Sähkönkauppias)
        - Narinkkatori Kamppi (feissareita)
        - Forum Helsingin keskustassa (tuote-esittelijä)
        - Prisma Viikissä (tuote-esittelijä aulassa)
        - Parturi Lauttasaaressa (en muista parturiliikkeen nimeä, mutta ei ollut ns. 10 euron parturi. Länsimaalaisen näköiset parturikampaajat siellä)
        - Pieni käytettyjen autojen liike Kehä III-varrella, Viinikkala/Tuupakka (enkuksi tultiin palvelemaan)
        - Helsingin kaupungin terveyskeskuslääkäri (osas suomea todella vähän. Kysyi Do you speak English? Kun vastasin no, hän jatkoi silti enkuksi vielä. Tajusi lopettaa vasta sitten, kun sanoin sopertaen, että ai dont andörständ. Yritti jatkaa sitten suomeksi, mutta en saanut mitään tolkkua. Vain sanoja epämääräisessä jonossa, joista ei ymmärtänyt mitään)
        - Merkkiliikkeiden ja maahantuojien ystävämyynnit ympäri Helsiniä (lähes poikkeuksetta näissä törmää suomenkieltä osaamattomiin)
        - keikkatyöpaikat. Näissä muutaman päivän kohteissa on ollut usein vastassa englannin kieltä puhuvia työyhteisöjä. Olenkin sittemmin joutunut kieltäytymään keikkatöistä kokonaan, koska täällä päin oletetaan, että kaikki osaavat englantia ja siksi siitä ei tarvitse erikseen mainita. On ollut äärimmäisen noloa pyöritellä vain päätä, jonka jälkeen minut on ohjattu vain pukuhuoneeseen vaihtamaan kamat. Usein siis vasta kohteessa selviää, puhutaanko siellä suomea vaiko englantia. Sen sijaan jos kohteessa käytettävä työkieli on muu, kuin suomi tai enkku, niin siitä mainitaan etukäteen. Näissäkin kohteissa kuitenkin sanotaan pärjäävän enkun kielellä.


      • Kielipäätönpuupää
        Kielipäätönpuupää kirjoitti:

        Näitä liikkeitä on mm. Kampissa, Kluuvissa ja Espalla.
        Tervemenoa vain kokeilemaan, niin varmaan huomaat sen itsekin. Vaatemerkkien yms omissa myymälöissä ei aina puhuta suomea. Hienommissa ravintoloissakin pääkielenä alkaa olemaan englanti. Eikä niitä ole ollut vain yksi ja kaksi, joissa olen törmännyt tähän.
        Suurten ketjujen pikaruokaloissa tulee useimmiten toimeen vielä suomella, mutta Taco Bellissäkään ei suomen kielellä tuotetta pystynyt tilaamaan.
        Vain kerran tai kaksi, olen törmännyt McDonaldsissa tarjoilijaan, joka ei osaa suomea.

        Sen sijaan Stockmanneilla, Sokoksilla, XXL:ssä, Giganteissa ja muissa isoissa liikkeissä asiakaspalvelijat ovat osanneet suomea. Ehkä noissa Helsingin hienostokaupunginosissa ajatellaan, että jokainen asiakas osaa englantia.
        Mutta olempa minä törmännyt suomen kieltä osaamattomiin asiakaspalvelijoihin ihan Vantaalla, Espoossa, Porvoossa, kuin Keravallakin. Mitä Helsinki edellä, sitä muut perässä. Vieraskielisten osuus kasvaa koko ajan. Eihän siinä mitään, mutta itse kun en osaa englantia, niin pelkään, saanko tulevaisuudessa enää palvelua.

        Missä muualla olen törmännyt suomen kieltä osaamattomiin?
        Listaan paikat
        - Entresse Espoon keskuksessa. (ständin pitäjä. Ehkä möi, tai sitten oli jokin kysely)
        - Kauppakeskus Kaari Kannelmäessä. (Sähkönkauppias)
        - Narinkkatori Kamppi (feissareita)
        - Forum Helsingin keskustassa (tuote-esittelijä)
        - Prisma Viikissä (tuote-esittelijä aulassa)
        - Parturi Lauttasaaressa (en muista parturiliikkeen nimeä, mutta ei ollut ns. 10 euron parturi. Länsimaalaisen näköiset parturikampaajat siellä)
        - Pieni käytettyjen autojen liike Kehä III-varrella, Viinikkala/Tuupakka (enkuksi tultiin palvelemaan)
        - Helsingin kaupungin terveyskeskuslääkäri (osas suomea todella vähän. Kysyi Do you speak English? Kun vastasin no, hän jatkoi silti enkuksi vielä. Tajusi lopettaa vasta sitten, kun sanoin sopertaen, että ai dont andörständ. Yritti jatkaa sitten suomeksi, mutta en saanut mitään tolkkua. Vain sanoja epämääräisessä jonossa, joista ei ymmärtänyt mitään)
        - Merkkiliikkeiden ja maahantuojien ystävämyynnit ympäri Helsiniä (lähes poikkeuksetta näissä törmää suomenkieltä osaamattomiin)
        - keikkatyöpaikat. Näissä muutaman päivän kohteissa on ollut usein vastassa englannin kieltä puhuvia työyhteisöjä. Olenkin sittemmin joutunut kieltäytymään keikkatöistä kokonaan, koska täällä päin oletetaan, että kaikki osaavat englantia ja siksi siitä ei tarvitse erikseen mainita. On ollut äärimmäisen noloa pyöritellä vain päätä, jonka jälkeen minut on ohjattu vain pukuhuoneeseen vaihtamaan kamat. Usein siis vasta kohteessa selviää, puhutaanko siellä suomea vaiko englantia. Sen sijaan jos kohteessa käytettävä työkieli on muu, kuin suomi tai enkku, niin siitä mainitaan etukäteen. Näissäkin kohteissa kuitenkin sanotaan pärjäävän enkun kielellä.

        Merkkivaateketjuja yms en ala paljastamaan, koska en halua antaa liikaa tunnistetietoja itsestäni. Jokainen voi kuitenkin käydä itse kokeilemassa kaikki Helsingin merkkiliikkeet keskustassa ihan itsenäisesti. Myös ruokapaikat voi käydä ihan kokeilemassa, jos ei usko.
        Itä-Helsingissä esimerkiksi kannattaa kokeilla terveysaseman palveluita. Noissa niin ku varmoja paikkoja, missä kohdata suomen kieltä osaamaton.
        Muuallakin niihin törmää satunnaisesti. Helsingissä ajatellaan, että kaikki osaavat englantia.
        Myös suomenkielisissä työyhteisöissä puhutaan paljon englantia siitä syystä, että vähemmän suomeakin osaava pääsisi keskusteluihin mukaan. Tälloin minun kaltainen kielipäätön puusilmä jää keskusteluista auttamatta sivuun. Tervetuloa elämään todellisuutta tänne pääkaupunkiseudulle! Itse joudun ehkä muuttaa jonnekin pohjanmaalle. En Rovaniemelle, enkä Itä-Suomeen, koska näissäkin on jo melkein pakko osata muitakin kieliä jos mielii tehä jotain asiakaspalvelutöitä.
        Tai sitten tyydyn nuolemaan postimerkkejä postissa... Ai niin joo, ku ei niitä kirjeitäkään enää lähetetä. Jäljelle jäänee siivousala. Niin joo... en muistanutkaan. Olenhan sitäkin kokeillut. Työpari ei puhunut sanaakaan suomea.
        Aika vähiin jää vaihtoehdot..... ja etenkin jos haluan tehdä juuri sitä työtä, mikä minua eniten kiinnostaa ja missä mulla on osaamista, niin siellä sitä vasta enkkua tarvittaisiin.

        Tulevaisuuteni ostarin edustalla juopporingissä?
        Sinne kai kaikki elämässä pärjäämättömät lopulta päätyy.....


      • AikuinenIhminen
        Kielipäätönpuupää kirjoitti:

        Merkkivaateketjuja yms en ala paljastamaan, koska en halua antaa liikaa tunnistetietoja itsestäni. Jokainen voi kuitenkin käydä itse kokeilemassa kaikki Helsingin merkkiliikkeet keskustassa ihan itsenäisesti. Myös ruokapaikat voi käydä ihan kokeilemassa, jos ei usko.
        Itä-Helsingissä esimerkiksi kannattaa kokeilla terveysaseman palveluita. Noissa niin ku varmoja paikkoja, missä kohdata suomen kieltä osaamaton.
        Muuallakin niihin törmää satunnaisesti. Helsingissä ajatellaan, että kaikki osaavat englantia.
        Myös suomenkielisissä työyhteisöissä puhutaan paljon englantia siitä syystä, että vähemmän suomeakin osaava pääsisi keskusteluihin mukaan. Tälloin minun kaltainen kielipäätön puusilmä jää keskusteluista auttamatta sivuun. Tervetuloa elämään todellisuutta tänne pääkaupunkiseudulle! Itse joudun ehkä muuttaa jonnekin pohjanmaalle. En Rovaniemelle, enkä Itä-Suomeen, koska näissäkin on jo melkein pakko osata muitakin kieliä jos mielii tehä jotain asiakaspalvelutöitä.
        Tai sitten tyydyn nuolemaan postimerkkejä postissa... Ai niin joo, ku ei niitä kirjeitäkään enää lähetetä. Jäljelle jäänee siivousala. Niin joo... en muistanutkaan. Olenhan sitäkin kokeillut. Työpari ei puhunut sanaakaan suomea.
        Aika vähiin jää vaihtoehdot..... ja etenkin jos haluan tehdä juuri sitä työtä, mikä minua eniten kiinnostaa ja missä mulla on osaamista, niin siellä sitä vasta enkkua tarvittaisiin.

        Tulevaisuuteni ostarin edustalla juopporingissä?
        Sinne kai kaikki elämässä pärjäämättömät lopulta päätyy.....

        No jos koko ajan törmäät englannin tarpeeseen, niin senhän nimenomaan luulisi motivoivan sinua oppimaan ko. kieli. Ei vaikuta turhalta kieleltä, kun sitä ilman on noin vaikea pärjätä!

        Ala siis panostamaan kieleen vaikka netin kautta itseopiskeluna, ja nuo mainitsemasi tilanteet
        ovat juuri hyvä tilaisuus harjoitella sitä käytännössä. Jos asenteesi on kohdallaan, niin opit kyllä englannin kun olet suomenkin oppinut.


      • Nietu-paruski
        Kielipäätönpuupää kirjoitti:

        Merkkivaateketjuja yms en ala paljastamaan, koska en halua antaa liikaa tunnistetietoja itsestäni. Jokainen voi kuitenkin käydä itse kokeilemassa kaikki Helsingin merkkiliikkeet keskustassa ihan itsenäisesti. Myös ruokapaikat voi käydä ihan kokeilemassa, jos ei usko.
        Itä-Helsingissä esimerkiksi kannattaa kokeilla terveysaseman palveluita. Noissa niin ku varmoja paikkoja, missä kohdata suomen kieltä osaamaton.
        Muuallakin niihin törmää satunnaisesti. Helsingissä ajatellaan, että kaikki osaavat englantia.
        Myös suomenkielisissä työyhteisöissä puhutaan paljon englantia siitä syystä, että vähemmän suomeakin osaava pääsisi keskusteluihin mukaan. Tälloin minun kaltainen kielipäätön puusilmä jää keskusteluista auttamatta sivuun. Tervetuloa elämään todellisuutta tänne pääkaupunkiseudulle! Itse joudun ehkä muuttaa jonnekin pohjanmaalle. En Rovaniemelle, enkä Itä-Suomeen, koska näissäkin on jo melkein pakko osata muitakin kieliä jos mielii tehä jotain asiakaspalvelutöitä.
        Tai sitten tyydyn nuolemaan postimerkkejä postissa... Ai niin joo, ku ei niitä kirjeitäkään enää lähetetä. Jäljelle jäänee siivousala. Niin joo... en muistanutkaan. Olenhan sitäkin kokeillut. Työpari ei puhunut sanaakaan suomea.
        Aika vähiin jää vaihtoehdot..... ja etenkin jos haluan tehdä juuri sitä työtä, mikä minua eniten kiinnostaa ja missä mulla on osaamista, niin siellä sitä vasta enkkua tarvittaisiin.

        Tulevaisuuteni ostarin edustalla juopporingissä?
        Sinne kai kaikki elämässä pärjäämättömät lopulta päätyy.....

        Ei Kainuun ja Pohjois-Karjalan puhujaveljet ainakaan 'vennätä' ossoo.


    • Tulkki

      Se riittää, että osaat enklanniksi seuraavat lauseet

      -can i sorry?
      - jeah, you sin is sorry jeesuksen name and blood

    • helvetissäontilaa

      Kannattaa opetella kaikki maailman kielet.
      Eräs tuttavani tuttavan veljen siskon isoäidin isä oli Tansaniassa tekemässä lähetystyötä.
      Tulkin avulla olivat saaneet käännytettyä pienen kylän verran ihmisiä VL- uskoon. Tämä tuttavan veljen siskon isoäidin isä oli sitten saanut sairauskohtauksen. Tulkkia ei ollut sillä hetkellä saatavilla. Tämä tuttavani tuttavan veljen siskon isoäidin isä oli suomen kielellä pyytänyt syntejä anteeksi. No eihän nuo tansanialaiset ymmärtäny, mitä suomalainen sanoo. No sitten se tuttavan tuttavan siskon veljen isoisän isä kuoli ja joutui helvetin tuleen. Että ois kyllä kannattanut opetella se tansanian kieli.
      Vain VL:n antama syntien anteeksiannolla pääsee Taivaaseen.

      • Kokkolan-puhujaveli

        Jag kan talar svenska. Min syster är mycket vacker.


    • HoccusPoccus

      Kaukana ovat ajat, jolloin piti osata latinaa ymmärtääkseen edes jotain pappien hokkus pokkus jutuista.

    • KieliEsteenVaikutukset

      Säästyy sitten suomenkielisen asiakkaan rahat. Ja vastaavasti ulkomaankielisen myyjän tulot pienentyvät.

    • Sivistys

      Ennen Internetin yleistymistä lestojen yleis sivistys ja enkun taidot olivat 20vuotiailla 10vuotiaiden tasolla.

      • hyväpahanetti

        Mutta tiijätkö mitä:
        Ennen internettiä vanhalestadiolaiset luulivat olevansa ainoa oikea Jumalan lasten joukko.
        Internetin myötä monen vanhoillisen näkemys asiasta on sittemmin muuttunut.


      • AikuinenIhminen

        Englannintaitoa on varmasti ollut monenlaista, mutta ei televisiottomuus ainakaan meillä kiitettäviä arvosanoja kielissä estänyt.

        Ja mitä tulee yleissivistykseen, niin se on totta, että MYÖS television kautta se karttuu, JOS katsoo järkeviä ohjelmia, MUTTA muitakin tapoja kartuttaa yleissivistystä on, ja moni katsoo TV:stä enimmäkseen täyttä sontaa, jos suoraan sanotaan. Meillä perhepiirissä on hyvin lukenutta porukkaa, ja emme varmasti jää keskimääräistä kansalaista huonommiksi yleissivistyksen osalta. Ja itse en myöskään pidä OLEELLISENA yleissivistyksenä tuntea jotakin Salkkareiden tai Frendien juonenkäänteitä, tai esim. mikä "biisi" on jollakin listoilla ykkösenä.


      • Alkuihiminen
        AikuinenIhminen kirjoitti:

        Englannintaitoa on varmasti ollut monenlaista, mutta ei televisiottomuus ainakaan meillä kiitettäviä arvosanoja kielissä estänyt.

        Ja mitä tulee yleissivistykseen, niin se on totta, että MYÖS television kautta se karttuu, JOS katsoo järkeviä ohjelmia, MUTTA muitakin tapoja kartuttaa yleissivistystä on, ja moni katsoo TV:stä enimmäkseen täyttä sontaa, jos suoraan sanotaan. Meillä perhepiirissä on hyvin lukenutta porukkaa, ja emme varmasti jää keskimääräistä kansalaista huonommiksi yleissivistyksen osalta. Ja itse en myöskään pidä OLEELLISENA yleissivistyksenä tuntea jotakin Salkkareiden tai Frendien juonenkäänteitä, tai esim. mikä "biisi" on jollakin listoilla ykkösenä.

        Vanhoillislestadiolaisilla on keskimääräistä huonompi enkunkielen taito. Joissain yksittäisissä vl-perheissä saattaa olla enemmän kielellistä lahjakkuutta. Useimmiten kielellinen lahjakkuus on keskittynyt niihin vl-perheisiin, joissa on muutoinkin kouluttauduttu pidemmälle. Vl-eliitin keskuudessa englanninkieli on keskivertoa, mutta maatalous- ja duunariperheissä kielitaito on keskivertoa paljon huonompaa ja surkeempaa.


    • Kalle_Kalju-Eesti

      Ma ei räägi Inglise keelt.
      Soome keelt ma räägin ja Eesti keelt.
      Kas sa räägit Eesti keelt?Kuidas läheb?

      • JumalanLapsi1

        Sää et kyllä tuolla kielellä taivaaseen pääse. Oon aika varma. Oliko tuo jotai kenialaisen pakanakulttuuri omaa murretta?


    • Lars.lev

      Eikös Kuusamon ja Keski-Pohjanmaan lestadiolaisissa kouluissa aloiteta enkun opetus sanoilla 'I love you daddy'.

    • Tuutiitutuutööttituu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe