Laiva merihädässä

eiymmärrä

Norjan rannikolla. uutisisssa videopätkä laivan sisältä ja taas nähdään kun tavara lentää. Jos en muista väärin niin rahtilaivassa kalusteet kiinteät ,eivät lentäneet mihinkään. Nyt matkustajalaivoissa raskaat kalusteet ym. lentää ympäriinsä ja tekevät tuhojaan. Jos olisivat kiinni niin matkustajatkin pysyisivät paikallaan Kertokaa joku mitä järkeä tuossa

39

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Exceptional

      Risteilyalus pystyy reitinvalinnalla ja suunnanpidolla useimmiten välttämään joutumasta ikävään keikutukseen. Konerikko on poikkeustapaus. Kiintokalusteet olisivat tällöin turvallisuuden kannalta parempi ratkaisu, mutta matkustajien mukavuus ja mahdollisuus tilojen joustavampaan käyttöön normioloissa painavat enemmän.

    • eiymmärrä

      No näinhän se on mutta onko viisasta? Poikkeustapausten varalle varaudutaan muissakin asioissa..Laitan vielä videon tuosta laivasta . Flyygeli sentään pysyy paikallaan mutta kaikki muu lentää,pelkästään tuo on hengenvaarallista. Videon alussa irtoaa kattorakenteetkin ihmisten päälle. https://www.nrk.no/

      • leivolentää

        Esineet liukuvat pitkin lattiaa, ei tuolla mitään lennä...


    • Pelastusveneillä ei taaskaan taida olla paljoa virkaa. No, saadaanhan niiden kanssa näyttäviä mainoskuvia. Helikoptereilla evakuoidaan 10- 20 ihmistä kerralla. Siitä sitten voidaan laskea kauanki 1300:n matkustajan siirto kestää.
      ......laivan viinivalikoima on parhaimmillaan....parfyymit tuoksuvat....liekehtivää lohta olis tarjolla....

      • ohiOn

        Laivalta sitten evakuoitiin sairaita/loukkaantuneita ja kerma perseitä 300 henkilöä. Alukseen tuli propulsio ongelma ja se ankkuroitui, saivat ongelmia ratkottua hieman ja pääsivät omin voimin jatkamaan matkaa ontuen....

        Aluksen päällikö on Suomalinen, lisä triviana...


      • kaikkikopois

        h20miehelle kerron, että laivalla oli noin 2000 ihmistä, ne henkilökuntaan kuuluvatkin ovat ihmisiä ja tosihädässä heidätkin on pelastettava...


      • Ei_ollut
        kaikkikopois kirjoitti:

        h20miehelle kerron, että laivalla oli noin 2000 ihmistä, ne henkilökuntaan kuuluvatkin ovat ihmisiä ja tosihädässä heidätkin on pelastettava...

        Oli 915 pax ja 458 crew


      • kaikkikopois kirjoitti:

        h20miehelle kerron, että laivalla oli noin 2000 ihmistä, ne henkilökuntaan kuuluvatkin ovat ihmisiä ja tosihädässä heidätkin on pelastettava...

        Olet oikeassa, kitos korjauksesta.


    • Hätäkakki

      Ja kohta uppoaa uusi titanic historia toistaa itseään!

    • Matkustaja-alus on kovassakin kelissä melkoisen vakaa. Laivoissa on evävakaajat jotka pienentävät keinuntaa kun laiva puskee eteenpän. Tämä keinunta tapahtui siis ankkuroidussa aluksessa jolloin evävakaajissa ei ollut kunnon virtausta. Uutisista nähtynä ihmetytti se, että evakuointi tapahtui vanhoilla koptereilla joissa ei ollut leijunta-automatiikkaa. Siis meripelastus- tai offshore-koptereissa on laitteisto jolla voidaan lukita kopteri laskeutumispaikan yläpuolelle ja automatiikka hoitaa kopterin korkeuden suhteessa laivan keinuntaan. Tasainen laskeutuminen kovassakin merenkäynnissä automatiikkaa käyttäen. Matkustajien kyytiinotto inhimillisen helppoa verrattuna narulla kiskomiseen. Nyt leikittiin yksittäisnostojen kanssa, lasti narulla ylös-periaatteella. Itse olen kerran noussut nostokorilla narun päässä heiluen eikä se ole kovinkaan kivaa. Varsinkin tuossa tilanteessa kun laivalla on hyväksytty ja sertifioitu hekokenttä luulisi narukyydin ituttavan :-)
      Onneksi tilanne on nyt hanskassa.

      • Upotus

        Joo lässyn lässyn jee!


    • eiymmärrä
      • 1Koiravahti

        Epäsuorasti kyllä, mutta ei pelkästään, näin tekstissä epäillään. .On joutunut ilmaa jäöhdytysvesisysteemiin tai polttoainesuotimet menneet tukkoon kovan heilumisen ja tankeista irronneen möhnän takia. Laivakonemiehet voivat arvioida paremmin , jos et itse ole.


      • Skipper

        Turha tässä alkaa viisastelemaan, kun ei kuitenkaan tiedetä. Lehtijutussa kaksi asiantuntijaa pitää silti todennäköisimpänä syynä ilmaa merivesijärjestelmässä, joka jäähdyttää dieseleitä minkä seurauksena moottoreiden pysähdys. Kun propulsio toimii sähköllä eikä dieselit pyöri, tulee blackout ja meno seisahtuu. Voimakas merenkäynti olisi siis aiheuttanut moottorijäähdytyksen ongelman ja blackoutin. Toisena vaihtoehtona nähdään polttoainetankin liikkeelle lähtenyt ja suodattimet tukkinut moska. Tämähän on kauhuskenaario moottoriveneilijöilläkin kovassa kelissä. Jutussa jäi minulle vähän epäselväksi se, että vaikka risteilyaluksessa on kuulemma kaksi toisistaan riippumatonta konehuonetta, vikaantuivatko siis molemmat.


      • 1Koiravahti
        Skipper kirjoitti:

        Turha tässä alkaa viisastelemaan, kun ei kuitenkaan tiedetä. Lehtijutussa kaksi asiantuntijaa pitää silti todennäköisimpänä syynä ilmaa merivesijärjestelmässä, joka jäähdyttää dieseleitä minkä seurauksena moottoreiden pysähdys. Kun propulsio toimii sähköllä eikä dieselit pyöri, tulee blackout ja meno seisahtuu. Voimakas merenkäynti olisi siis aiheuttanut moottorijäähdytyksen ongelman ja blackoutin. Toisena vaihtoehtona nähdään polttoainetankin liikkeelle lähtenyt ja suodattimet tukkinut moska. Tämähän on kauhuskenaario moottoriveneilijöilläkin kovassa kelissä. Jutussa jäi minulle vähän epäselväksi se, että vaikka risteilyaluksessa on kuulemma kaksi toisistaan riippumatonta konehuonetta, vikaantuivatko siis molemmat.

        Oliko mun tiivistelmä virheellinen vai miksi toistit samoja asioita pl. loppuosa.


      • Skipper
        1Koiravahti kirjoitti:

        Oliko mun tiivistelmä virheellinen vai miksi toistit samoja asioita pl. loppuosa.

        Ei ollut virheellinen. Olin vain hitaampi kirjoittaja ja huomasin vastauksesi vasta omani julkaistuani.


      • eitiedä
        Skipper kirjoitti:

        Turha tässä alkaa viisastelemaan, kun ei kuitenkaan tiedetä. Lehtijutussa kaksi asiantuntijaa pitää silti todennäköisimpänä syynä ilmaa merivesijärjestelmässä, joka jäähdyttää dieseleitä minkä seurauksena moottoreiden pysähdys. Kun propulsio toimii sähköllä eikä dieselit pyöri, tulee blackout ja meno seisahtuu. Voimakas merenkäynti olisi siis aiheuttanut moottorijäähdytyksen ongelman ja blackoutin. Toisena vaihtoehtona nähdään polttoainetankin liikkeelle lähtenyt ja suodattimet tukkinut moska. Tämähän on kauhuskenaario moottoriveneilijöilläkin kovassa kelissä. Jutussa jäi minulle vähän epäselväksi se, että vaikka risteilyaluksessa on kuulemma kaksi toisistaan riippumatonta konehuonetta, vikaantuivatko siis molemmat.

        Sadat ja taas sadat laivat liikkuvat maailmalla jatkuvasti ja ne joutuvat, vaikka eivät haluaisikaan, tuuliin, myrskyihin ja isoihin aallokoihin, usein huomattavasti ankarampiin kuin tämä laiva nyt, ei olosuhteissa ollut mitään merkillistä.
        Tässä on kyseessä uusi laiva, tai mikä parempaa, jo reilun vuoden käytössä ollut ja siksi mahdolliset tekovikansakin paljastanut laiva. Mutta tosiasiassa tapauksesta toistaiseksi saadut uutiset eivät paljasta yhtään mitään siitä, mistä mahdollisesti oli kyse. Jos noista kahdesta pitäisi toista "veikata", se olisi minulle, itsekin laivoilla konemestarina työskennelleelle, tuo polttoaineensyötön ongelma. Jotainhan siellä sen stopin aikana ilmeisesti onnistuttiin sekä vikaa löytämään sekä ainakin osittain poistamaankin, sikäli tuollainen sopisi kuvaan.
        Mutta tähänastisiin uutisointeihin en paljoa luottaisi, vika on voinut olla mikä tahansa sadoista ja tuhansista vaihtoehdoista ja niiden samanaikaisista sattumuksista jne.


      • jalopustakans

        ''Sadat ja taas sadat laivat liikkuvat maailmalla ...''
        Juuri tällä hetkellä maailman meriä seilaa lähes 100 000 alusta.


      • eitiedä
        jalopustakans kirjoitti:

        ''Sadat ja taas sadat laivat liikkuvat maailmalla ...''
        Juuri tällä hetkellä maailman meriä seilaa lähes 100 000 alusta.

        Laivoista ani harvat "seilaavat", vain purjelaiva voi seilata eli purjehtia! Mutta ei takerruta siihen, se on edelleen niin yleisesti käytössä oleva virheellinen termi.
        Kirjoitin niin kuin kirjoitin, jotta en ainakaan ylilyöntiin syyllistyisi. Aivan totta, maailman merillä liikkuu koko ajan paljon laivoja, mutta niistä vain murto- osa kerrallaan päätyy sellaisiin olosuhteisiin kuin mitkä tuolla Norjan rannikolla tämän tapauksen aikaan vallitsivat. Osa taas joutuu silloin tällöin vielä pahempiinkin tilanteisiin, esim. isoisäni joutui reilut sata vuotta sitten eräällä nelimastoparkilla hirmumyrskyyn Afrikan eteläpuolella!


      • Vem_Kan_Segla
        eitiedä kirjoitti:

        Laivoista ani harvat "seilaavat", vain purjelaiva voi seilata eli purjehtia! Mutta ei takerruta siihen, se on edelleen niin yleisesti käytössä oleva virheellinen termi.
        Kirjoitin niin kuin kirjoitin, jotta en ainakaan ylilyöntiin syyllistyisi. Aivan totta, maailman merillä liikkuu koko ajan paljon laivoja, mutta niistä vain murto- osa kerrallaan päätyy sellaisiin olosuhteisiin kuin mitkä tuolla Norjan rannikolla tämän tapauksen aikaan vallitsivat. Osa taas joutuu silloin tällöin vielä pahempiinkin tilanteisiin, esim. isoisäni joutui reilut sata vuotta sitten eräällä nelimastoparkilla hirmumyrskyyn Afrikan eteläpuolella!

        Myös englanninkielisissä maissa käytetään täysin virheellisesti termiä ''sailing''
        Ja svedupetterit perkele, ne vaan seglaa vaikka ei olisi yhtään purjetta aluksessa.

        ''...olosuhteisiin kuin mitkä tuolla Norjan rannikolla tämän tapauksen aikaan vallitsivat.''

        Tuulikin puhalteli peräti 25m/s, iltapäivälehtien mukaan hirmumyrsky.....


      • 25m
        Vem_Kan_Segla kirjoitti:

        Myös englanninkielisissä maissa käytetään täysin virheellisesti termiä ''sailing''
        Ja svedupetterit perkele, ne vaan seglaa vaikka ei olisi yhtään purjetta aluksessa.

        ''...olosuhteisiin kuin mitkä tuolla Norjan rannikolla tämän tapauksen aikaan vallitsivat.''

        Tuulikin puhalteli peräti 25m/s, iltapäivälehtien mukaan hirmumyrsky.....

        Jos iltapäivälehdet ovat tietolähteesi, aika heikoilla silloin olet...


      • refraktio
        Vem_Kan_Segla kirjoitti:

        Myös englanninkielisissä maissa käytetään täysin virheellisesti termiä ''sailing''
        Ja svedupetterit perkele, ne vaan seglaa vaikka ei olisi yhtään purjetta aluksessa.

        ''...olosuhteisiin kuin mitkä tuolla Norjan rannikolla tämän tapauksen aikaan vallitsivat.''

        Tuulikin puhalteli peräti 25m/s, iltapäivälehtien mukaan hirmumyrsky.....

        Entä esim. Hollannin, Portugalin, Kiinan ja Mordvan kielissä?


      • apnyrr
        25m kirjoitti:

        Jos iltapäivälehdet ovat tietolähteesi, aika heikoilla silloin olet...

        Jos luetun ymmärtäminen,......


    • veriraita

      Suomalaisten varustamojen / päällystön turvallisuuskulttuuri on erinomainen, niin kuin monen meidän muunlaistenkin maiden .. Tein lähes parikymmentävuotta sitten sairaanhoitaja vikkenä maatöiden lisäksi hommia laivoilla.

      Kohtasin aina omasta halusta yliperämiehen vahdin aluksi. Aina sain ohjausta ja opetusta juurikin turvallisuusasioihin. Kierrettiin perämiesten kanssa slidit ja muut. Estonia muutti tähän? Pelkkää plussaa näille ammattilaisille.

      Cafen tytöt oli aina kivoja =) Iso Plussa kaikille ammattilaisille.

    • Kannattaakatsoa
    • Jos laivassa on useita koneita eikö vois uskoa, että ne on suunniteltu niin, että ainakin yksi toimii aina, riippumatta muista. Jos näin olisi, silloin uskoisi laivan kykenevän kellumaan keula vastatuuleen koneen käydessä, jolloin keinuminen ei olisi kovin hurjaa.

      ¨¨¨¨¨¨¨¨
      Kuinka syvää paikalla oli. Laiva oli lähellä rantaa, vaikka se olisi täyttynyt vedellä, suuri osa laivasta olisi jäänyt pinnalle,

      ........

      Pelastusveneillä ei paljoa taaskaan näyttänyt olevan virkaa, sama se oli Estoniassa.

      ....

      Jos ankkuri pysyy pohjassa paikoillaan, niin kestääkö kettinki ja muut aallokossa..

    • Gullervo19

      Laiva oli melko uusi, eli olisiko jo voinut kertyä sakkaa polttoainetankkeihin näin nopeasti. Luulisi näissä oleven useampi polttoainetankki. Gullervo19

      • Koska tiedetään, että sakkaa muodostuu, niin kai tähän yritetään varautua. Tukkeutuvatko kaikki neljä konetta yhtaikaa?
        Toivottavasti joku asiantuntija haluaa selittää.


      • väärätpellit
        h20mies kirjoitti:

        Koska tiedetään, että sakkaa muodostuu, niin kai tähän yritetään varautua. Tukkeutuvatko kaikki neljä konetta yhtaikaa?
        Toivottavasti joku asiantuntija haluaa selittää.

        Hmmm....olisiko ollut separeiden kanssa trobelia....


    • volkkarivika

      Öljyvaroituslamppu punaisena. TFSI-moottori?

    • Mitenvoiolla

      Yle 27.3.2019: "Moottoriöljyn taso kaikissa neljässä koneessa oli sallituissa rajoissa, mutta "erittäin" matalalla. Kova aaltoilu aiheutti sen, että öljyn siirtyminen säiliöistä öljypumppuihin pysähtyi.

      Tämä aiheutti moottoreiden automaattisen sammumisen."

      Käsittämätöntä!

      • eikäsitä

        Mutta mihin unohdit polttoainesuodattimien tukkeutumisen? Käsittämätöntä!


      • A-Kirja

        Sellaista se on kun on siirrytty tietokoneaikaan, ei ne kauppalaivojen koneet koskaan ennenvanhaan jääneet ilman öljynpaineita ol ikeli mikä tahansa !


      • HikinenMotori

        Niin, miehittämättömät konehuoneet, uffarit kalunakrakaiset viihdyttävät matkustajia päivällisellä :(


      • hiiohoiko
        HikinenMotori kirjoitti:

        Niin, miehittämättömät konehuoneet, uffarit kalunakrakaiset viihdyttävät matkustajia päivällisellä :(

        ol ikeli ja kalunakrakaiset, olisthan nuo voinut yhteenkin kommenttiin mahduttaa!


      • Götaverken
        A-Kirja kirjoitti:

        Sellaista se on kun on siirrytty tietokoneaikaan, ei ne kauppalaivojen koneet koskaan ennenvanhaan jääneet ilman öljynpaineita ol ikeli mikä tahansa !

        Sellaista se on ku laivoihin ja lentokoneisiin sitä tietokonetekniikkaa, ettei sitten pysty käsipelillä ohjailemaan.- Ennen oli kaikki parempi ei ollut sellaista ilmaa etteikö suomilaivat ja Finnair kulkenu :)


    • Gintonic

      Pelasiko tarjoilu, oliko baarissa riittävästi henkilökuntaa?

    • nytsekäy

      Laiva ajoi Moldeen omin konein, vaikka ip- lehtemme väittivätkin sitä hinatun. Siis ainakin osa koneista oli tuossa vaiheessa käyntikuntoisia ja myös käynnissä. Lehdet ovat kertoneet muutenkin milloin mitäkin, välillä moottorit vain jostain syystä pysähtyivät, välillä ne taas muka rikkoutuivat ja nyt laiva vietiin korjattavaksi jne. Tapauksen oikeat faktat saadaan tietää sitten joskus myöhemmin!
      Tuliko joku seuranneeksi, ajoiko laiva myös Moldesta Kristiansundiin omin konein?

      • lentovenealus

        ''Lehdet ovat kertoneet muutenkin milloin mitäkin...''

        Aikoinaan somalit kaappasivat tankkilaivan ja aina valpas Ilta-Sanomat uutisoi asian;
        ''Merirosvot kaappasivat valtavan tankkerin.......laivan lastina on panssarivaunuja''
        OK, jos lastina on panssarivaunuja, onhan se silloin tankkialus.....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe