Kertokaa te, joilla on jotain seuraavanlaista ongelmaa. Kyse vajaa kolmikymppisestä naisesta, jolla ylipainoa n. 30 kiloa. Ruokarytmiä ei ole. Uskomattomimta on, että hän syö kerran vuorokaudessa! Mustaa kahvia ja tupakkaa menee paljon. Itse hän ei koe asiassa mitään ongelmaa. Veren rasva- ja sokeriarvot ovat huolestuttavalla tasolla, mutta hän on ratkaissut asian siten, että ei enää mene lääkäriin.
Voiko tälläista ihmistä läheinen auttaa mitenkään vai pahentaako asioista puhuminen tilannetta? Itse hän ei koe olevansa avun tarpeessa.
Häiriötä on ollut nuoresta alkaen. Luonne on eräänlainen ylisuorittaja. Kaikesssa mihin ryhtyy pitäisi loistaa ja olla paras. Hän opiskeli tasoaan heikomman ammatinkin voidakseen varmistaa erinomaisuutensa alan työpaikalla.
Onko auttaminen mahdollista?
1
105
Vastaukset
- valge
Ei ole kokemusta kuvaamasilaisesta ongelmasta, mutta sen vastakohdasta kyllä, eli miltei kuoliaaksi näännyttämisestä. Oman itseni.
Sen voin sanoa että hoitoon et voi pakottaa etkä väkisin viedä, koska kyseessä täysikäinen. Päätöksen ja motivaatioin on tultava ihmiseltä itseltään. Kannettu vesi ei kaivossa pysy.
Miten sitten saada motivoitumaan onkin sitten toinen juttu! En osaa neuvoa. itselläni päätös parantua tuli monien vuosien aikana, hoidosta huolimatta tai niiden ansiosta. Suurin "apu" oli kaksi kertaa kuoleman porteilla käynti. Tajusin että jos jatkan, kuolen, ja varsin pian. En halunnut huolla joten aloin taistella, ja todellakin taistelua se oli, elämäni kauhein sota omaa itseäni vastaan!
Mutta vähitellen nousin, ja nyt olen terveessä painossa, alarajalla mutta kuitenkin, ja elossa!
Tutustupa Syömishäiriöliiton https://syomishairioliitto.fi/ sivuihin. Sieltä löytyy infoa ja linkkejä. Aloita vaikka sieltä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin303857Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee282181Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1141710Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71508- 801393
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1391265- 641076
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10984Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70941Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa218938